Na berichten over kartelafspraken in de Duitse auto-industrie staan ze in München als eerste met de handjes in de lucht.
BMW ontkent namelijk dat het met de andere grote Duitse autofabrikanten geheime afspraken heeft gemaakt die onder andere betrekking zouden hebben op de uitstoot van dieselauto’s. Geen van de auto’s van het merk is gemanipuleerd en dus worden ook de internationale regels met betrekking tot de uitstoot van stikstof en andere schadelijke zaken gerespecteerd.
Vrijdag verscheen het bericht dat Volkswagen, Daimler, Porsche, Audi en BMW al vanaf de jaren ’90 van de vorige eeuw geheime afspraken met elkaar maken met betrekking tot de uitstoot van dieselauto’s. Zo zou onder meer zijn gesproken over de formaat van de AdBlue-tank. Da’s het goedje waarmee uitlaatgassen min of meer worden gezuiverd.
De geruchten gaan dat Duitse fabrikanten bewust te kleine AdBlue-tanks zouden hebben gemonteerd, waardoor het spul niet effectief genoeg is om daadwerkelijk voor minder uitstoot van schadelijke stoffen te zorgen. BMW ontkent echter met klem dat het merk zich aan dergelijke praktijken schuldig heeft gemaakt.
In München gebruiken ze naast AdBlue bovendien nog een ander systeem. Wel zou BMW met andere fabrikanten hebben gesproken. Die gesprekken hadden echter geen betrekking op de grootte van AdBlue-tanks.
snorrewietskie zegt
Grote concerns die samenspannen in het belang van winstmaximalisatie? Da’s potverdikke voor ’t eerst.
super zegt
@snorrewietskie:
ja winstmaximalisatie aka consumenten verneuken
raoufff zegt
Duitser en iets bekennen……need I say more?
kruimel zegt
@raoufff: klar!
racerx zegt
@raoufff: Iets met ‘gewusst’?
mashell zegt
VW en Daimler hebben zichzelf aangegeven. BMW was niet zo verstandig en rest nu geen andere optie dan glashard ontkennen. Maar misschien hebben ze inderdaad ook een andere techniek, bijvoorbeeld dat als je de BMW in eco pro zet is deze zo traag dat deze binnen de normen blijft.
stfu zegt
@mashell: daarom al een reden om voor een eerlijke EV te kiezen. Zo’n eco pro stand is ook gewoon een wassen neus. Niemand gebruikt het, maar geeft wel voordelen voor de auto. Net als die vervelende start stop systemen.
mashell zegt
@stfu: die start stop systemen zijn juist heerlijk. Sta je met een ouderwetse verbrandingsmotor net zo stil en vibratievrij voor het verkeerslicht te wachten als met een een electrowagen. Ik vind dat een comfort feature.
Ik rijd overigens in mijn BMW bijna altijd in eco-pro. Na een kilometer of 20 duizend rijdt de blijkbaar zelflerende eco pro mode (dat is nog eens sjoemelen!) eigenlijk hetzelfde als de comfort modus (met alleen nog verschillen als het op klimaat en buitenspiegelverwarming aankomt).
karhengst zegt
@mashell: Ik dacht dat de gasrespons een vast geprogrammeerde curve had? Of doel je op het schakelgedrag van de automaat? Ik had namelijk een handbak en vond eco pro waardeloos.
Heb een stabiele voet dus hoef niet perse een pedaal wat kunstmatig bij 50% intrappen slechts 25% vermogen geeft. En als ik in eco pro op z’n rustigst wegrijdt had ik hier een obstakel gevormd wat de doorstroming belemmert, niet erg eco.
Verder volledig eens betreffende de start stop systemen! Heerlijk! Maar bij een automaat is het lekker het knopje direct bij m’n rechter duim te hebben want als je net voor een fractie stil komt te staan is het wel hinderlijk.
mashell zegt
@karhengst: het viel me gewoon op dat ik in de eerste weken die eco-pro echt verschrikkelijk vond, de wagen was Golf SDI traag. Maar nu voel ik geen verschil meer tussen eco-pro en comfort. De motor reageert even vlot en even krachtig (1 serie MY2017).
karhengst zegt
@mashell: oh en dat klimaatgedoe vind ik juist heel nerveus in de zomer. Even koele lucht en dan merken hoe de cabine tot het randje van het toelaatbare weer opwarmt, om vervolgens pas weer te koelen. Scheelde zo drie graden om de minuut ofzo.
mashell zegt
@karhengst: ik ben niet zo’n fan van een heftig blazende airco, ik rijdt eigenlijk liever (en dus meestal) met het schuifdak open.
stfu zegt
@mashell: Vooral het opstarten stoort mij daarmee. In een Mazda werkt het fantastisch, in de meeste auto voel je de hele auto schokken en kost toch weer wat tijd.
siebren zegt
Weet iemand welke BMW’s op de Nederlandse markt uitgerust zijn met dat AdBlue? Ik ben het nog nooit tegengekomen
viezefreddyw zegt
@siebren: De grotere modellen van BMW zijn uitgerust met AdBlue. 5-serie sedan, touring en Gran Turismo, 7-series, X5 en de X6.
Ozan zegt
@viezefreddyw: welke motoren dan? De 520d iig niet voor zover ik weet?
viezefreddyw zegt
@ozan: Jawel. De 520D, 520xD, 525xD, 530xD en 535xD. Dit geldt voor zowel de sedan als de touring. Bij de 7-serie zijn het de 730D, 730xD en 740xD. Bij de X5 gaat het om de sDrive25d, xD25d, xD30d, xD40d en M50d. Bij de X6 gaat het om de xD30d en xD40d en M50d.
Ozan zegt
@viezefreddyw: wauw nog aardig wat motoren dus, weer wat geleerd. Maar de 520d van m’n paps heeft geen AdBlue tank?
Ozan zegt
@ozan: of zijn wij nou daadwerkelijk zo kortzichtig hier werkelijk geen idee van te hebben? ??
viezefreddyw zegt
@ozan: Hangt er van af of de auto van je vader van 2015 of jonger is.
Ozan zegt
@viezefreddyw: jup! 2012
Ozan zegt
@ozan: nope*
berlinetta zegt
Ik vind het vooral verbazingwekkend dat Porsche al in de jaren 90 afspraken maakte over de uitstoot van dieselauto’s. Wanneer is de eerste dieselauto van Porsche geintroduceerd? 2005?
mashell zegt
@berlinetta: het kartel onderhandelde (volgens de Süddeutsche) onder andere ook over cabriodaken.
sportevo zegt
@mashell: nou heb ik best wat fantasie maar wat valt er af te spreken over cabriodaken?
mashell zegt
@sportevo: het kartel ging ook over de omgang met toeleveranciers (ik werk voor die toeleveranciers en dat wel uitgeknepen werden wisten we eigenlijk al wel). Maar je kunt bijvoorbeeld onderling afspreken dat je in de hogere klassen alleen nog “luxe” stofdaken toepast. Die zijn goedkoper en zo kun je meer winst maken op een model dat in relatief kleine aantallen gebouwd wordt. Er is immers een tijd geweest dat het leek dat alle cabrio’s van die relatief dure klapdaken kregen.
ko4n zegt
@mashell: over cabrio daken kan je afspraken maken maar ik denk dat dat toch nog voor een groot deel persoonlijke voorkeur is. Ik vind een softtop altijd veel mooier dan een klapdak
87sandyd zegt
Vettel en BMW lijkt mij een gelukkige combinatie….
Rick-dos zegt
Het vervelende is dat door al die berichten de schijn al tegen je is ook al heb je niks verkeerd gedaan.
Ik ga er van uit dat men nu weet hoe de fabrikanten de cijfers hebben gemanipuleerd en dat het dan makkelijk is om te achterhalen welke fabrikanten inderdaad sjoemelen. Tot nu toe heb ik niks voorbij zien komen waarin inderdaad vastgesteld is dat BMW gesjoemeld heeft.
Aangezien het verhaal ook nog eens van der Spiegel komt hou ik nog ff een slag om de arm.
cvoc zegt
@rick-dos:
Der Spiegel is volgens mij juist een heel serieus weekblad? Ik verwacht dus niet dat zij zoiets uit hun duim zuigen.
Rick-dos zegt
@cvoc: Bild. Bild is een Duitse boulevardkrant, Rick. Check. ;)
mashell zegt
@cvoc: Der Spiegel is vergelijkbaar met de Elsevier /HP de Tijd. Ze hebben vaak artikelen van goed niveau.
snorrewietskie zegt
@mashell: Goed voor apen die alles geloven.
mashell zegt
@snorrewietskie: die lezen geen relatief dure opiniebladen waar de journalisten ook nog wel een een moeilijk woord gebruiken, die hebben genoeg aan de gratis bron van uitsluitend juiste informatie: facebook.
olivier420 zegt
@Rick-dos: Van alle kranten in Duitsland is Der Spiegel gewoon bueno hoor.
Je bent denk ik verward met Bild.
cossiekiller zegt
Dat geloof ik niet van BMW, zo’n eerlijke mensen daar allemaal.
torsen zegt
Vind het een vrij raar bericht. Formaat van je AdBlue tank zou toch geen invloed op de effectiviteit moeten hebben.
Hooguit op hoevaak je je AdBlue tankje moet bijvullen.
mashell zegt
@torsen: als je een klein tankje monteert en niet wilt dat de mensen zelf hoeven bijvullen (dat was voor de dealers bedoeld) dan is er maar een oplossing, zuinig met dat AdBlue omgaan.
karhengst zegt
@torsen: Een grotere tank betekent meer gewicht, wat slecht is voor de cijfertjes. Temeer omdat er gerekend wordt met een (deels) gevulde tank. Vandaar dat je bij Mercedes bijvoorbeeld ziet dat de benzine tank van een C-klasse slechts 40 liter is, met een upgrade naar 66 liter.
Daarnaast is plek schaars, dus als hier door handige afspraken te maken ruimte voor een grotere tank wordt bespaard heeft het dus echt wel een aantal praktische voordelen.
pier zegt
BMW gooit het natuurlijk gewoon op EfficientDynamics, hebben ze al een tijdje en als ze de tekst op de website indienen dan zijn ze natuurlijk meteen gevrijwaard:
Rijplezier door maximale performance met minimaal verbruik. BMW EfficientDynamics
is de strategie van BMW die erop is gericht brandstofverbruik en CO2-emissie te reduceren en tegelijkertijd dynamiek en rijplezier te vergroten. Dit pakket aan maatregelen omvat de aandrijving, het energiemanagement en het autoconcept als geheel – en is standaard bij elke BMW.
Succes gegarandeerd ;)
evoness zegt
Ad-blue tankjes in de Audi A6 en A8 moeten idd tussen de beurten door gevuld worden. Volgens de dealer ook geen ontkomen aan omdat je de auto niet meer kan starten als het tankje echt leeg is. Bij de BMW 730d kon er wel mee van beurt naar beurt gereden worden. Weet niet of dat komt door grotere tank of minder gebruik van het goedje?
snorrewietskie zegt
Gewoon water in pleuren.
snorrewietskie zegt
@snorrewietskie: Of ammoniak oplossing.
offroad zegt
@snorrewietskie:
Zoiets?
snorrewietskie zegt
@offroad: Precies zoiets!
vroaaar zegt
Eerst samen spannen en dan snitchen om strafvermindering te krijgen. Lafbakken zijn het bij VW en Mercedes!