BMW’s met een ‘d’ achter de typeaanduiding zijn nog lang geen zaak van het verleden.
In gesprek met de Frankfurter Allgemeine geeft BMW-honcho Harald Krüger aan dat BMW dit jaar hoopt minimaal 100.000 elektrische auto’s te verkopen. Het gaat daarbij zowel om pure EV’s als om PHEV’s. Ondanks dat BMW in het eerste kwartaal maar zo’n 20.000 elektrische auto’s verkocht liggen de Beiers volgens de CEO op schema. Voor later dit jaar zitten er nog enkele nieuwe PHEV’s in het vat die de verkopen naar verwachting nog een boost zullen geven.
Dit soort hé-ho-elektro propaganda horen we echter zo’n beetje van alle autofabrikanten tegenwoordig. Interessanter daarom is dat Harald aangeeft dat BMW hij in tegenstelling tot sommige anderen ook nog steeds gelooft in de diesel:
“De schone diesel heeft nog een lange toekomst voor zich. In maart zijn de verkoopaantallen weer gestegen. Ook de restwaardes van diesels blijft ondanks alle schandalen op niveau. Als je meer dan 20.000 kilometer per jaar maakt, is diesel nog steeds voordeliger.”
Afgelopen week maakte BMW al bekend dat het de nieuwe 5-serie ook in Amerika als diesel aan zal bieden. ‘Murica krijgt de beschikking over de 530d, hoewel deze aan de andere kant van de plas 540d genoemd zal worden. De keuze is opvallend omdat men er in Amerika niet heel lang geleden achter kwam dat diesel stinkt.
tjorque zegt
Tjah, jammer voor het milieu en de gezondheid…
Ik vind de technologische vooruitgang van de laatste 20 jaar prachtig, een moderne diesel rijdt geweldig… maar het effect op het milieu en de luchtkwaliteit is mijn inziens gewoon verschoven naar een ander niveau waar er eigenlijk nog wat te weinig kennis over is ( van grof roet naar ultra fijn stof). Voor mij geen diesel meer…
mashell zegt
@tjorque: alleen van dat ultrafijne stof stoot een moderne direct ingespoten benzine nog meer uit. Het enige technische probleem dat een moderne diesel heeft is NOx en dat is net AdBlue aan te pakken. Het grootste probleem dat diesel heeft is een imagoprobleem. Omdat VW in de VS gesmokkeld geeft worden alle diesel nu van alles wat kwaad en slecht is beticht.
tjorque zegt
@mashell: alle systemen waarbij vloeibare brandstof verneveld lijken problematisch te zijn voor fijnstof…
Ik zie daarom gevoelsmatig (ik ben geen wetenschapper en heb ook nog een bewijs ervan gezien) meer heil in gasvormige brandstoffen zoals aardgas of biogas voor verbrandingsmotoren. En elektrisch rijden uiteraard.
undifined1 zegt
Goed nieuws! De 3 liter 24 kleppen 6 cilinder is al zo’n 20 jaar een heerlijke zuinige motor voor de wat grotere BMW’s. Met deze motor kwam de dieseltechnologie op gelijke hoogte met die van de benzines, en de jaren daarna heeft de motor zich met verdere ontwikkelingen steeds meer ontplooid als een van de fijnste motoren voor dagelijks gebruik. Altijd voldoende vermogen, en dat met een zeer schappelijk verbruik.
sollie1984 zegt
Heeft BMW het typeaanduiding niet veranderd van 535d naar 540d. Maar kan het mis hebben…
jaapiyo zegt
@sollie1984: ja, maar dat is de motor met twee stofzuigers. In ‘Murica krijgen ze de zespitter met één stofzuiger die we hier 530d noemen. Alleen noemen ze die daar om het verwarrend te maken 540d.
ukbob zegt
Uhm, welke andere PHEV’s komen er nog in de loop van dit jaar..?
(In de categorie DurfTeVragen)
jaapiyo zegt
@ukbob: 530e Touring en X3.
frederik zegt
@jaapiyo: En 550e?
robert110 zegt
Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar: Hulde voor BMW!
arias12 zegt
Heel goed BMW vooral blijven doen jullie bouwen fantastische motoren!
Jochempie zegt
“BMW: “Wij blijven nog heel lang diesels bouwen””
Haha, nee.
De enige reden waarom ze dit zeggen is om hun producten te blijven verkopen. Ze weten ook wel dat hun investeringen in motorfabrieken nog niet genoeg rendement hebben opgeleverd, en ze moeten blijven verkopen en voorkomen dat mensen overstappen op een elektrische auto. Maar het is hopeloos, BMW. Met zo’n statement denkt niemand plotseling “oh mooi, dan blijft er dus ook nog vraag naar m’n diesel als ik ‘m weer ga verkopen”.
Bottom line: de diesels die jullie nog willen bouwen zijn binnenkort geen flikker meer waard, en geen consument wil het risico lopen dat ‘ie 80% afschrijft in twee jaar.
willeme zegt
@Jochempie: ik denk dat dat wel meevalt. Het hangt enorm af van het gebruik van je auto of diesel, benzine of elektro beter, goedkoper of schoner is.
In stedelijke gebieden is elektro de beste oplossing. Maar bij veel lange trajecten op hogere snelheden daalt het rendement van de elektrische auto en komt de diesel in zijn element.
Dus voor een specifieke groep zal diesel wel way tongo zijn. En in vergelijking met een benzinemotor heeft een diesel een veel hoger rendement.
phevtreb zegt
@Jochempie: heb een paar maand geleden een E220d aangeschaft. (Nieuw) we rijden met deze auto ongeveer 15.000 km per jaar dus financieel gezien hadden we beter een benzine kunnen kopen.
De diesel rijdt alleen zoveel beter dan de benzine, dat ik de meerprijs die ik op dit moment betaal voor diesel rijden voor lief neem, en het risico van een verhoogde afschrijving tov een benzine bewust draag. (Al lijkt het verschil op dit moment nog goed mee te vallen)
alassad zegt
@phevtreb: sterker nog, als jij over 10 jaar deze auto tw koop zet met 150k km achter de rug… dan is ie nog een hoop waard denk ik! Afschrijvingtechnisch denk ik dat je het goed doet
phevtreb zegt
@alassad: ben alleen niet van plan 10 jaar met één auto te gaan doen.. maar je hebt waarschijnlijk gewoon gelijk.
Dutchdriftking zegt
Nogal een open deur niet waar? Ze zullen wel moeten.
87sandyd zegt
2e hands ligt het omschakelpunt nog lager dan 20000km. Ik zou niet weten waarom ik een benzine moet rijden terwijl ik 60k in het jaar rijd.
c350cdi zegt
Alsof electro en PHEV zo schoon zijn. De uitlaat staat bij een kolencentrale. Maar ja, dat schijnt iedereen te vergeten.
jochempie zegt
@c350cdi: ja, die zijn een stuk schoner, ook wanneer je de productie en afbraak van accu’s in ogenschouw neemt en dat ze gevoed worden door grijze stroom.
tjorque zegt
@c350cdi: er zijn mensen die bereid zijn om voor 100% echte groene stroom te betalen (zoals mezelf), dus ik vind dat een waardeloos argument…
Jochempie zegt
@tjorque: Sterker nog, het zou verplicht moeten zijn bij de aanschaf van een elektrische auto. Heb ik het eens met Gunter Pauli over gehad en hij vond het een goed plan.
desjonnies zegt
@tjorque:
Groene stroom als uit windmolens die jaarlijks honderd duizenden trekvogels vermoorden, echter alles om uw geweten te sussen, uiteraard.
tjorque zegt
@desjonnies: over de miljoenen dieren die jaarlijks sterven door plastic liggen de meeste mensen ook niet wakker… maar ik begrijp het punt.
Heipalen in de zeebodem zijn ook verschrikkelijk voor de dieren in de zee…
Maar met een beetje gezond verstand, en zonder ‘profit uber alles’ zijn er genoeg mogelijkheden om groene stroom te maken zonder onaanvaardbare milieu-effecten.
We kunnen zonder fossiele brandstoffen, alleen past dat vandaag nog niet in de graaicultuur…
desjonnies zegt
@tjorque:
Ik wel dat tyfusplastic.
Ik schrik wat een tweepersoonshuishouden aan plastic ‘ produceert’
Schandalig.
lekbak zegt
@desjonnies: als je er een beetje op let kan je heel wat plastic besparen.
Maar eigenlijk ligt het niet zozeer aan de hoeveelheid plastic die er verbruikt word als wel aan het feit dat mensen hun klerezooi niet opruimen maar gewoon in de rivier gooien.
c350cdi zegt
Tuurlijk, met 150 in de foutlander over de linkerbeen bumperkleven. Dat is altijd beter. Geloof jij ook in sprookjes
Jochempie zegt
@c350cdi: Nee, ik geloof in feiten en wetenschap. Hier heb je de feiten en wetenschap om mijn reactie te ondersteunen:
https://decorrespondent.nl/6601/waarom-de-elektrische-auto-nu-al-groener-rijdt-maar-er-betere-argumenten-zijn-om-over-te-stappen/694075842075-4e3a4cf5
En druk de volgende keer eerst op de “ANTWOORD” knop voordat je wat snedigs te melden hebt.
c350cdi zegt
@Jochempie: O jee, weer antwoord knop foutje.
Moraalridder of gebrek aan eigen mening
Jochempie zegt
@c350cdi: Alright vriend, wat jij wilt. En je mag de beker voor het winnen van het argument ook in ontvangst nemen. Heb namelijk niet de hele dag de tijd om op je in te gaan. Gefeliciteerd.
Jochempie zegt
@c350cdi: Om een lang verhaal kort te maken:
De afbeelding is eigendom van De Correspondent.
c350cdi zegt
@Jochempie: oké. En de correspondent heeft de feiten. Laat me niet lachen.
Jochempie zegt
@c350cdi: Lees dan waar ze het vandaan haalt. Stop eens met die retoriek.
c350cdi zegt
@Jochempie: gelukkig zijn er meerdere meningen en zichtpunten mogelijk. Het is maar waar je je uitgangspunt kiest
Jochempie zegt
@c350cdi: Ja, het uitgangspunt is voor mij neutraal. Het interesseert met geen hol of een benzine of diesel of elektrische auto het minste uitstoot, als degene die het minste uitstoot maar voorrang krijgt. En het lijkt erop dat als je de feiten bekijkt (die dus niet onderhevig zijn aan persoonlijke voorkeur, feiten zijn niet te betwisten, enkel te verduisteren) dat de elektrisch aangedreven auto het minste uitstoot gedurende zijn leven.
c350cdi zegt
@Jochempie: zie CBS.
Van 1995 tot en met 2013 werd in totaal 87 procent van het aanbod van elektriciteit in Nederland geproduceerd. De rest kwam uit het buitenland. In Nederland wordt het grootste deel van de elektriciteit geproduceerd door verbranding van fossiele brandsto en. Daarnaast
Bron van de cijfers over elektriciteitsverbruik van huishoudens is de tabel Energieverbruik sector par culiere huishoudens; energiedragers. Deze wijken af van cijfers in de tabel Energiebalans. Oorzaak voor het verschil is dat in de huishoudenstabel de nieuwe inzichten uit een nieuwe databron (klantenbestanden van netbedrijven) zijn meegenomen. In de tabel Energiebalans zullen de nieuwe inzichten worden meegenomen bij de revisie in 2015.
karhengst zegt
Het valt of staat met hoe moderne motoren het in een nieuwe, representatieve uitstoottest gaan doen. Moderne benzine motoren stoten zoals boven reeds aangehaald eveneens fijnstof uit.
In Duitsland zie je ook veelal het fijnstof argument om auto’s maar vooral diesels als vies weg te zetten. Ik ben dus vooral benieuwd welke maatregelen er mogelijk voorbarig getroffen gaan worden al dan niet dankzij e sjoemelaars uit Wolfsburg.
aikon1694 zegt
Sinds ik van een M3 naar een i3 ben gegaan hou ik veel (benzine) geld en wegenbelasting geld over. Hiervan gaan we elke maand met het vliegtuig lekker een weekendje weg.
bramd zegt
@aikon1694:
Mooi,
En van dat geld dat jij aan je weekendje weg uitgeeft, gooi ik mijn Mustang weer een paar keer vol en geniet ik elke dag opnieuw van die V8!
aikon1694 zegt
@bramd: nee het punt is dat je je CO2 uitstoot gaat verplaatsen… elke bezuiniging links ga je rechts uitgeven. Mede dankzij mijn ev ben ik meer gaan rijden (vooral in de stad) en meer gaan vliegen. Dus 0 winst voor het milieu.
racerx zegt
@aikon1694: Die weekendjes weg konden me gestolen worden als ik mijn 540i weg moest doen voor een EV. Hoor liever die V8 brommen dan m’n vriendin zeiken dat er weer eens niet naar d’r zin is op de weekendbestemming… :P
sracert zegt
Tuurlijk lekker stug doorgaan met die Stinkbakken. bord voor je kop?: Typisch Duits.
desjonnies zegt
@sracert:
Giro 555.
sracert zegt
@desjonnies: “ING”
racerx zegt
Ach gelul in de marge, we zijn al zoveel verder met de techniek tegenwoordig… Een feit dat nog maar weer eens bevestigd werd toen mijn hoogbejaarde buurman zijn antieke 190D startte in de parkeergarage onder het appartementcomplex… De hele tent stond binnen no time onder de rook/roet. Dat soort wagens kunnen echt niet meer.
bartsmit zegt
Het milieu mag geen reden zijn want dat gaat toch wel naar de klote. Wat wij met z’n allen consumeren is veel erger. Alles zit in plastic verpakt.
Jochempie zegt
@bartsmit: Is toch ook onderdeel van het milieu? Ben het met je eens hoor, het moet maar eens gedaan zijn met die wegwerpverpakkingen. In Tsjechië haalt de juffrouw bij de vleeswarenafdeling je bestelling gewoon van een grote schaal met plakjes, en vouwt het voor je in een papiertje. Zo zou het moeten. Niet die per 100 gram verpakte plastic zooi.