Goed nieuws in tijden dat de V8 wordt vervangen door een bromtol met Duracell.
De BMW M5 is per generatie er iets op vooruit gegaan qua motor. Er is echter één BMW M5 die tussentijds een grote update kreeg, dat was namelijk de M5 van de zogenaamde E34-generatie. Die begon zijn carrière met die S38B36-motor (315 pk) en werd later (einde van 1991) vervangen door de S38B38 met 340 pk. Andere M5’s behielden hun motor hun gehele carrière.
De huidige M5 (F90-generatie) heeft geen wezenlijk andere motor dan zijn voorganger (de F10-generatie). Daar gaat nu verandering in komen, als we de geruchten mogen geloven. Dat meldt het doorgaans uitstekende geïnformeerde BMW-Blog.
Naar het schijnt gaat de volgende motorgeneratie ‘S68’ heten (de huidige is de S63). Qua vermogen en koppel is er niets bekend, maar kijk er niet raar van op dat het hoger ligt dan bij de huidige M5, die in de Competition-trim 625 pk tot zijn beschikking heeft.
Dat de V8 blijft is goed nieuws en klein beetje een verrassing. Met alle downsizing van tegenwoordig, zou een terugkeer naar de zes-in-lijn niet ondenkbaar zijn. Naar het schijnt zal de nieuwe motor zijn debuut maken in de M5 CS. Dit model zal een stap hoger op de ladder staan dan de M5 Competition, wat op zijn beurt weer een sportievere uitvoering is van de reguliere instap-M5. De M5 CS zal ietsje lichter en sterker zijn dan de M5 Competition. Deze uitvoering wordt verwacht bij de facelift van de 5 Serie.
drsjeroen zegt
WoW, eindelijk weer BMW zoals ik het graag zie. Mag ook wel na al die FWD en MPV.
allesmetturbo zegt
@drsjeroen: amen
karaya zegt
Je mag straks toch niet harder dan 30 p/u.
We moeten de wereld redden.
maotje zegt
@karaya: we hoeven niet de wereld te redden. Maar onze eigen omgeving een beetje rust gunnen.
karaya zegt
@maotje: Dat zei Mao ook altijd. Toch één van de grootste massamoordenaars aller tijden.
Dickie zegt
@karaya: gisteren bleek uit een ander onderzoek dat het nagenoeg geen verschil uitmaakt 130 of 100.
Dus allemaal gelul , dus liever nog wat sneller dan ben je ook eerder van de snelweg af…
widodh zegt
@dickie: Ik weet niet welke onderzoeken jij leest, maar 100km/h rijden vs 130km/h maakt wel degelijk een verschil. Luchtweerstand neemt in het kwadraat doet. Om bijvoorbeeld 200km/h te rijden heb je 4x zo veel energie nodig als voor 100km/h. 130 vs 100 maakt ook een flink verschil. Iets van 20%.
karaya zegt
@widodh: De meerderheid rijdt geen 130. In de praktijk zal het verschil nihil zijn.
Gaat er natuurlijk wel komen, symbolische maatregelen doen het politiek goed. Het is een soort milieu-aflaat, als je het verkeer ophoudt kom je in de groene hemel. Daar kan je de hele dag gratis soja en havermelk tot je nemen.
Dickie zegt
@widodh: het onderzoek wat ik gelezen heb kon ik niet zo snel meer terug vinden maar alles komt vanzelf:
https://www.autoblog.nl/nieuws/wetenschap-verlagen-max-snelheid-nauwelijks-effect-130943
chills zegt
@karaya: 30 pils / uur: dat worden heftige weekenden!
Edge zegt
Ik kan het mij haast niet voorstellen. BMW dat in 2019/2020 nog een gloedjenieuwe V8 introduceert zonder dat daar (mild) hybride toestanden aan te pas komen? Ik moet het nog maar zien.
vaakbenjetebang zegt
@edge: Waarschijnlijk zit er wel iets dergelijks op. Waarom zou BMW anders een nieuwe motor introduceren halverwege de modelcyclus? Het is niet zo dat ze er niet meer vermogen uit zouden kunnen halen of zo.
Het zou mij niet verbazen als de inhoud naar net onder de 4 liter gaat (hallo China) en er dan een 48V-systeem aan wordt toegevoegd.
dare2think zegt
@vaakbenjetebang: Er worden immense vermogens uit de AMG en McLaren V8’s gepeurd, dat schept wel hoop dat het motorenbouwer BMW ook gaat lukken. Wel is het jammer dat je niet langer aan een cilinderinhoud weet welke auto het is. Vroeger had je de (AMG) 6.2, (M5) 5.0, (Mclaren) 3.8, (LFA) 4.8 etc. Maar (en dit is mijn stokpaardje) het Gouden Decennium van 2000 tot 2010 is over en alles heet nu een getal met een nul erachter, liefst 2.0, 3.0 of 4.0.
bitd zegt
@dare2think: zou het niet zo zijn dat de vorige S63 630Pk deed en deze S68 680??
560pk zegt
@bitd: denk het niet, de S63 deed in z’n eerste verschijningsvorm officieel 560 pk (ook al wordt algemeen aangenomen dat BMW hier “onderdreef”). Dit motornummer zegt dus weinig over het vermogen (de niet-M uitvoering van deze motor, met in het begin 408 pk, heet”N63”).
Zoals hier eerder langsgekomen , zou het heel goed een 4 liter met 48Volt hulp kunnen worden (kleinere BMW motoren zijn nu allemaal modulair, met 0,5 liter per cilinder), dus dat zou uit kostenoverweging logisch kunnen zijn, maar iets minder slagvolume, met het oog op belastingdrempels in belangrijke markten (China) zou ook nog mee kunnen spelen (lijkt mij iets minder waarschijnlijk).
nopetrolnofun zegt
Normaal zou ik blij zijn, maar de V8 van de M5 sinds de F10 behoort voor mij tot de slechtst klinkende 8 cilinders
lekkaah zegt
@nopetrolnofun: er komt dus een nieuwe.. dat staat hierboven
nopetrolnofun zegt
@lekkaah: BMW kennende gaat dat dus niet klinken, zoals elke hedendaagse BMW.
lekkaah zegt
@nopetrolnofun: wat klinkt er wel hedendaags.. ik ken alleen maar aan een handjevol amerikanen denken nog
kennone zegt
@lekkaah: de F-type met V8, Masserati Grand Turismo?
lekkaah zegt
@kennone: gran turismo is 15 jaar verouderde techniek… maar idd, goed gespeeld
En de F type, fair enough, hoewel die V8 ook snel gaat verdwijnen
boomhauwer zegt
@lekkaah: met roetfilter. Zal het geluid niet ten goede komen.
oxidizers zegt
Jammer ik had gehoopt op een EV m3… Kunnen Nederlanders er misschien ook een keer eentje NIEUW kopen. Deze zal toch onbetaalbaar worden met de bpm.
kennone zegt
@oxidizers: ik koop liever geen M3 dan een EV M3!
dillinger zegt
@kennone: Want jij weet al hoe hij er uit gaat zien en hoe ie gaat rijden?
edjehaze zegt
@kennone: precies, EV en M3 mogen niet niet in 1 zin genoemd worden eigenlijk..
mrbasa zegt
@kennone: idd, mild hybrid is prima maar full EV, nee dank u!
larsyboy1997 zegt
@oxidizers: Zijn genoeg Nederlanders die een M3 nieuw kunnen kopen lol
wjeurs zegt
Zou het efficiënt zijn een soort plug-in hybride, of van normale opgewekte accukracht, een electromotoren een grote turbo te laten opspoelen om op die manier vroegtijdig veel vermogen/koppel vrij te geven en op een efficiënt punt over te schakelen op uitlaatgassen? Of bestaat dat al? Gewoon een hersenspinsel, maar misschien heeft iemand er een interessante kijk op…
jpoers zegt
@wouterjeuring: Audi heeft elektrische turbos op de sq5 en sq7. Neem dat je dat bedoeld.
motorhead zegt
@wouterjeuring: dat is wat er in de F1 gebruikt wordt; een hybride unit gekoppeld aan de turbo, die zowel elektrisch de turbo aan kan drijven als de accu op kan laden met uitlaatgas-energie.
jajeroenja zegt
In de wereld van Emissie-vriendelijkheid, ben benieuwd of de nieuwe motor dan minder olie verbruikt. Ipv te moeten zeggen tegen klanten die met een M5 1ltr/1000km verbruiken “Dat valt binnen de tolerantie”
560pk zegt
@jajeroenja: snap je argument niet erg, misschien moet je op een Audiforum zijn. Mijn S63 heeft in 35000 km 1,5 (dus geen 15) liter olie verbruikt. Als jouw garage 1lier per 1000km acceptabel vindt voor deze motor, moet je snel een andere garage zoeken. De 4.8 V8 in m’n E61 heb ik vervangen toen ik 1 liter per 1400 km ging verbruiken, ik stootte toen al onacceptabel dikke blauwe walmen uit na even stationair bij bv een stoplicht.
dare2think zegt
@560pk: Zelf vervangen of laten vervangen?
560pk zegt
@dare2think: há, de tijd dat ik zelf sleutelde/kon sleutelen aan een auto ligt ver achter me. Motor was na 120K kapot, waarschijnlijk door teveel ultrakorte stukjes. Bij de BMW dealer een motor met 60K uit een klapper laten plaatsen, rij ik nu al weer 70K (sinds de wissel wel lange stukken) mee.
motorhead zegt
@560pk: bij die N62 komt dat olieverbruik door hard geworden klepseals. Redelijk te doen om zelf te vervangen. (maar een motorwissel laten doen is makkelijker :-) )
560pk zegt
@motorhead: als het de klepseals zijn wel, ja. Al is dit een probleem dat zich vooral bij de 545/745 voordeed. Bij de 550/750, zoals in mijn geval, niet echt meer een issue. Bij mijn motor waren 3 cilinderwanden in verschillende mate ingevreten, waarschijnlijk door condens. 1 cilinder nicasyl opdampen en opnieuw honen schijnt nog financieel aanvaardbaar, 2 is een grensgeval, 3 betekend schroothoop. Er schijnen geen bussen of overmaat zuigers voor deze motor te bestaan, dus klassieke revisie is geen optie.
jajeroenja zegt
@560pk: Of je let een beetje op je toon. En bel je met BMW Den Haag die daadwerkelijk vertellen dat er bij de F10 1:1000 nog niets aan de hand is…
560pk zegt
@jajeroenja: met mijn toon is niet zo veel mis. Ik wilde je niet tegen de haren instrijken. Als dat wel gebeurde: sorry. Dat je afgepoeierd wordt door de klanten”service” (bewust tussen aanhalingstekens) van BMW, wil nog niet zeggen dat dit verbruik goed is. Toen mijn, nieuw gekochte, V8 in de soep liep na 120000 km, gaven ze in Rijswijk ook niet thuis, zelfs tot woede van de chefmonteur van mijn dealer.
Feit is: alle verbruik hoger dan 1 liter op 4000 km voor deze motoren is reden de wenkbrauwen te fronsen. Normaal is 10 tot 12K op een liter.
1 liter op 1000 km is absoluut onaanvaardbaar voor deze motor.