Pret met patenten: BMW heeft onlangs bovenstaand plaatje geregistreerd, wat erop moet wijzen dat ze bezig zijn met een nieuw soort hybridesysteem. Eentje met een elektromotor en twee verbrandingsmotoren. Dus…
Het idee is dat één verbrandingsmotor bij lage snelheden of lage toeren continue werkt, al dan niet in combinatie met de elektromotor. Wanneer er meer power nodig is komt de tweede verbrandingsmotor erbij. Deze motoren zouden benzine-tweecilinders zijn, iets waar de motorfietsdivisie van BMW veel ervaring mee heeft. Aan het plaatje te zien zijn ze in één soort van unit gemonteerd. De elektromotor maakt, net als bij de huidige hybrides van het merk, onderdeel uit van de automatische transmissie.
Waarom ze niet gewoon een vierpitter met cilinderuitschakeling gebruiken? Omdat dit ook kan. (bron: racingpuma @ twitter, via bimmerfile)
Willem vd Velde zegt
Amateuristische tekening, hebben ze geen Paint bij BMW op de computer staan?
Verder leuk idee, al had ik die eerste 2 cilinder bij lage snelheid nog niet willen gebruiken en puur electro…
super zegt
@Willem vd Velde:
patentaanvragen worden vaak met opzet onduidelijk gehouden om de concurrentie niet al te makkelijk inzicht in het patent te geven. Er wordt ook vaak een hoop irrelevant informatie aan toegevoegd zodat het maar lekker warrig wordt.
Glenn zegt
Waarom ze niet gewoon een vierpitter met cilinderuitschakeling gebruiken?
omdat je die cilinders via een koppeling niet hoeft mee te sleuren, is dus nog efficiënter!
bartholomeo zegt
goed idee, gewoon de 2 niet nodige cilinders afkoppelen dmv een koppeling en je hebt de onnodige wrijving niet meer. Zo kan de motor ook rustig opgestart worden zonder dat je het voelt.
zdev zegt
Ik mis het Fred Flintstone duurzaamheidspatent met dat gat in de vloer en vier voetjes die de auto vrolijk voortstuwen.
York zegt
@ zdev
Heeft Greenpeace dat patent niet?:D
zdev zegt
@ York
Laten we hopen van niet ;)
EJS zegt
@zdev:
Of juist wel, de kans dat je ’t dan ooit op een productieauto tegenkomt..
Verder is dit efficienter als een vierpitter cilinderuitschakeling, want bij cilinderuitschakeling sleep je dan de andere twee nog mee wat onnodig veel frictie veroorzaakt, wat dat betreft is dit best een goed idee!
dr no zegt
En voor een M worden het dan wellicht 2 x 4 cilinders + 2 elektromoter die worden aangedreven door zonnenpanelen op de kofferbak, en een op de moterkap en achter elke uitlaat een windmolentje, welke gemaakt is van carbon.
Zaffo zegt
@super : Daarbij komt nog dat een onduidelijk patent op veel manieren geinterpreteerd kan worden. Zodat ze in plaats van op 1 techniek, op een hele groep patent hebben. Zo kan een ander bedrijf moeilijker iets maken dat ongeveer hetzelfde doet zonder te moeten betalen.
NLBUURMAN zegt
slim! je kunt hierdoor bijvoorbeeld ook een motor maken voor meer koppel, en eentje voor meer vermogen. 1tje voor hoge toeren, en 1 voor lage toeren. briljant!
Hupke zegt
Waarom niet gewoon met een viercilinder met cilinderuitschakkeling.
1) dit lijkt me zeker zo simpel. en de 2 cilinder boxers van BMW zijn best wel stevige blokken. Constant in evolutie en sinds de dubbele ontstekking super soepel en ook nog relatief licht. Er kan gemakkelijk 130 pk uitgehaalt worden en 170 uit een 1200 is zelfs mogenlijk.
En ze zijn eerder laagtoerig (hoewel een kameraad van me op een bmw rijcursus voor gevorderdan te horen kreeg dat men ze ook best op toeren jagen mag) te rijden, voor de hoogtoerigere machines gebruikt bmw 3 cilinder’s in lijn.
Benno zegt
Waarom ze niet gewoon een vierpitter met cilinderuitschakeling gebruiken? Omdat dit ook kan.
Waarom niet? Waarom wel?
Waarom rijden sommige auto`s met 4-pitters en andere met 12?
ronan zegt
Is toch niet echt nieuw, misschien alleen het idee om milieu voordeel uit te halen.
Je hebt in het verleden wel vaker dubbele motoren gehad.
Citoen sahara komt het eerst in me op en volgens mij had alfa voor wo. 2 ook een racer met twee motoren naast elkaar. welliswaar niet gekoppeld aan een electro motor maar toch..
zdev zegt
Zo dus: :-)
Simpson zegt
natuurlijk afgekeken van die tsjechen:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/21/12-cilinder-volkswagen-lupo-kan-het-nog-gekker
maar dit heeft natuurlijk wel potentie: een blokje voor stadsverkeer, twee voor het ruigere werk (een gladde grasheuvel op rijden bijvoorbeeld) en de elektromotoren voor stealth mode.
dw zegt
ik zou de koppeling van de twee cylinders in de krukas bouwen, dan past alles alsnog in een motor scheelt gewicht en materiaal, alles moet je alles dubbel uitvoeren.
M-lover zegt
@NLBUURMAN:
dat zou wel lachen zijn, een 318tds en een e30 2.5 M-3 blok voor het sportieve werk :p
@dw:
Leuk idee, maar haalbaarheid bijna nul.
Heb je wel eens een motor opengegooid? dan zi je direct dat er niet zomaar even plaats is voor een soort koppeling tussen je krukas te gooien.
’t is een leuk idee, zet gewoon 4 van die 2cillinder boxertjes achter elkaar :P
Pieter zegt
@Willem vd Velde: zo ziet de schets die bij de claims in het patent zit er altijd uit.
Willem_vd_Velde zegt
Blijkbaar, maar super had er ook al een mooie uitleg over gegeven en tis logisch als je het zo bekijkt.
F00Ls zegt
Allemaal grote ingenieurs hier, waarom bouwen jullie zelf je eigen motor niet?
Hans75 zegt
Alfa heeft dit eind jaren 70 gebouwd. De krukas van de viercilinder lijn alfa is halverwege gesplitst en met een soort van koppeling te koppelen.. In Milaan reden er een aantal taxis rond als test met deze uitvinding.. 4 cilinders als er vermogen nodig was, en slechts 2 als het niet hoeft…
het is echter nooit in productie gekomen…
Hans75 zegt
heb even gegoogled…
er staat er zelfs nog één te koop:
http://carandclassic.co.uk/classic_cars.php?make=1&keyword=alfetta%202000%20cem
Hans75 zegt
dezelfde techniek ook op de 2.5 v6 van alfa. Een nederlandstalig duidelijk rapport:
http://www.gtv6-156gta.be/GTV61987MoteurModulaireDP.pdf
– de krukas is bij deze uitvoering niet onderbroken.. hetgeen natuurlijk makkelijker, maar minder efficient is..
– lees de laatste alinea van het rapport: “het levert 25% besparing op, maar who gives a fuck, in deze prijsklasse… wellicht later, als de benzineprijzen hoger zijn”
Cantago zegt
Het idee lijkt me leuk, en het zal vast werken en lekker rijden zoals we van BMW gewend zijn, maar is een simpele 5 cilinder niet gewoon 3x lichter?