Of je de trend van softroaders nu leuk vindt of niet, in Duitsland komen ze in ieder geval nog met serieuze vermogens op de markt. Om Audi het leven van de RS Q3 te bemoeilijken zal BMW over niet al te lange tijd een M-versie van de X1 realiseren. Nuttig?
De ruim 73 mille kostende RS-variant van de Audi Q3 levert 310 pk en 420 Nm aan koppel, maar het enige dat BMW hier momenteel tegenover kan zetten is de X1 xDrive28i, die met 245 pk eigenlijk geen weerstand kan bieden tegen het vijfcilindergeweld uit Ingolstadt. Echter, niet voor lang. Volgens insiders op de IAA zou BMW namelijk op een M-versie van de X1 broeden.
Deze uitbreiding van de M-lijn manifesteert zich in de vorm van een opgedirkte X1 met de bekende M-aanpassingen aan de bumperpartijen, en een upgrade voor het onderstel. Wellicht dat de term ‘Sports’ in ‘Sports Activity Vehicle’ daarmee eindelijk gerechtvaardigd wordt. We moeten hem eigenlijk ook zien als een uitzwaaimodel, want net als bij de M1 zal de oplage beperkt zijn, en is de productietijd kort. (En de prijs ongetwijfeld hoog.)
Voor de motorisering mogen we rekenen op het benzineblok uit de M135i. Dit betekent dat de zescilinder heel even terugkeert in de X1. Een turbogeblazen 3,0-liter zes-in-lijn die 320 pk en 450 Nm aan koppel levert, om precies te zijn. Tien paarden meer dan de Audi, maar al met al een klein verschil. Wat wel gelijk is, is de manier van aandrijving. BMW levert hem namelijk louter met xDrive, waarmee een variant met enkel achterwielaandrijving is uitgesloten.
Aan het einde van de levenscyclus van de huidige X1, maar nog voordat de nieuwe X1 in 2016 er komt, mogen we hem op de markt verwachten. BMW ontkent noch bevestigt het, maar eind 2014 / begin 2015 is hij te bestellen voor gehaaste PC Hooft-shoppers.
Autojunker @batman laat ons met deze impressie alvast zien hoe een X1 met M-genen eruit kan komen te zien. Dus roept u maar: maken of kraken?
JamesBond007 zegt
Maken! Niet dat ik ‘m zal kunnen betalen, maar goed..
kakhead zegt
Lijkt me een bommetje! :-)
Maak ook gelijk een WRC versie als concurrentie voor de Mini Countryman WRC.
Het grote verschil is minimaal lijkt mij.
kakhead zegt
@kakhead: of is het in dit geval grootte?
lambo4all zegt
@kakhead: ach man ga toch wel met die fatsige countryman en even zo lelijke x1. Dit zijn bejaardenwagens en wagens voor mensen zonder verstand (want die kopen een 3 serie)! Het is een schande dat de fia die mini laat racen in het wrc, straks gaan ze ook nog renault modussen toelaten.. Want “sportief” enzo…
kakhead zegt
@lambo4all: Gelukkig houdt de Countryman gewoon de DS3 en de Fiesta bij in de WRC. Wat voor een auto wil je dan als top WRC auto?
Een rally auto heeft bijna niks meer met een normale fabrieksauto te maken. Al heb je een JCW of een M3, om met de top mee te gaan wordt die toch helemaal gestript.
thomcarspotter zegt
http://www.autojunk.nl/2013/06/bmw-x1-m-performance-2
tupperware zegt
Compleet zinloos? Ja natuurlijk, maar een stuk minder lomp dan de Q3 en van nature RWD.
Dus waarom zou BMW deze niche ongemoeid laten, zeker met de kans dat Mercedes (toch de echte concurrent van BMW) met een GLA 45AMG komt.
Ik zou ze geen van drieën kopen, maar dat komt omdat ik hier weinig mee heb.
yerrie zegt
Staat de M tegenwoordig voor “kijk uit u kunt Misselijk worden”?
thomcarspotter zegt
@yerrie: het is maar een photoshop hé :P
batman zegt
Bedankt dat jullie mijn photoshop gepost hebben!!! Vet gaaf!!
Brammer zegt
Waarom heet een 1-reeks met dit blok M135i maar is de X1 wel een volwaardige M-badge waardig?
Langs de andere kant vraag ik me af hoe ze deze dan zouden noemen moesten ze het een semi-M maken. XM135i? X135iM?
kakhead zegt
@Brammer: Omdat de 1-serie M coupe de M onder de 1-series was.
Met de nieuwe modellen wordt dit waarschijnlijk de M2 Coupe.
berlinetta zegt
Nee doe maar gewoon niet. Alles wat Audi doet, hoef jij niet te doen BMW. Richt je liever op je eigen zaken en bouw auto’s die de M-badge waard zijn ipv deze crap.
jeffreym3 zegt
Ander spoilersetje, veren/dempers, velgen, 3L blok erin en 50k meer vragen dan een reguliere x1. Prima marketing.
marinepower zegt
Alleen al met de grotere velden/banden plus de verlaging ziet het er in ieder geval al een stuk beter uit dan de reguliere X1. Ich selbst fahre auch im freude, maar dit is met afstand de lelijkste BMW van het moment. (De i-kliek reken ik nog geen eens mee als BMW, en de C1 valt onder de motorfiets afdeling)
wolfssjrd zegt
Ziet nou werkelijk,geen hond dat iemand gewoon voor de lol een nieuwe M6 met en X1 geshopt heeft?
berlinetta zegt
@wolfssjrd: Er staat toch ook in het artikel dat het een impressie van iemand is?
wolfssjrd zegt
@berlinetta: haha als je bier gedronken hebt en,leest zo’n lang artikel dan lees je wel eens ergens over heen
rob68 zegt
M , van Motorsport was het toch?
tupperware zegt
@rob68:
Was ja, M staat al jaren voor Marketing.
mierenneuker zegt
Denk wel dat ze met meer moeten komen dan slechts een 35i, aangezien die in de VS gewoon leverbaar is.
mrboombastic zegt
Ik weet nog steeds niet wat ik van deze ‘nieuwe’ klasse moet vinden.
mout zegt
De M1 – die was wel exclusief, ja.
De 135i met M-actiepakketje? Vooruit, ook die ging gelimiteerd over de toonbank.
driescuit zegt
kan je tenminste neerkijken op het leasehok dat je voor schut zet