Het is goed mogelijk dat we over een aantal jaren draadloos op te laden BMW’s op de markt zien verschijnen. Het Duitse merk is bezig met de ontwikkeling van een inductief laadsysteem.
BMW wil op ‘middellange termijn’ een systeem introduceren dat je auto draadloos kan opladen. Om ervoor te zorgen dat we strak niet tientallen niet samenwerkende systemen van allerlei merken krijgen, is het een samenwerking aangegaan met Daimler (Mercedes). Het systeem werkt door middel van een basisstation in een oprit of parkeervak. Deze kan elektrische lading door de lucht overbrengen aan een lichtgewicht spoel die zich bevindt in de bodem van de auto.
Volgens zijn makers heeft het laadsysteem een rendement van 90% en kan er bij de introductie 3,6 kW door de lucht. Het opladen zal dus wat meer energie kosten en langer duren dan bij de traditionele kabel. Maar, zo zegt BMW, de laadstroom kan in de toekomst verhoogd worden naar 7 kW. Momenteel is een werkend BMW i8 prototype in 2 uur volledig op te laden.
Parkeren op de plaat is voldoende om je toekomstige BMW i van stroom te voorzien. Een wifi-verbinding tussen het basisstation en de auto zorgt voor de communicatie tussen lader en batterij. Het systeem zou onder elke weersomstandigheid te gebruiken zijn en ondervindt geen negatieve invloed van een dik pak sneeuw. Wel wordt er continue gemonitord of er zich geen levende wezens onder de auto bevinden. Dat schijnt niet zo goed voor de gezondheid te zijn.
UPDATE: meer info op Groen7.nl.
turbotoll zegt
Leuk, met bierdopjes op de oprit…
(7kW in een open transformator met een luchtspleet van 20cm)
gop1 zegt
Dit is misschien praktischer, maar toch weer 10 procent verlies. Dan blijft een kabel toch de beste oplossing.
tupperware zegt
Dat is best handig, opladen en geen last meer van Steenmarters die je bekabeling slopen.
2 vliegen in 1 klap dus, maakt het verlies aan rendement weer een beetje goed..
stgp zegt
Wow, BMW is zo inovatief….o wacht: heeft Lexus niet al zoiets in het klein, je telefoon draadloos opladen in speciaal vak!!?!
knipperlichtje zegt
@stgp: dit is wel wat anders dan gewoon even een Qi-ladertje inbouwen
agera zegt
@stgp: Klopt Lexus past dat eerste toe bij de NX om precies te zijn.
Mobiele telefoons kunnen draadloos worden opgeladen via een Wireless Charging Tray en beleeft een touch pad zijn debuut om onder meer het multimediasysteem te bedienen.
Het zal voor BMW en Mercedes lastig worden om Lexus bij te houden. Die Japanners zijn gewoon goed.
bohica zegt
@agera: mercedes en bmw ontwikkelen de meeste nieuwe technologie. Al tientallen jaren zijn ze de trendsetters
agera zegt
@bohica: Ik ben zelf Lexus en BMW liefhebber. Wat je zegt geld voor 20 jaar terug. De perfectionistische Japanners hebben jarenlang gewerkt aan een inhaalrace en zijn de Europeanen nu misschien zelfs voorbij.
De komende jaren zal er een boel van nieuwe technische snufjes uit Japan komen, beetje geduld en zie de nieuwe Lexus LS. Veel hiervan zal hierop worden gepresenteerd.
-Daarnaast heeft Lexus ook veel minder elektronica problemen dan de Duitsers.
drivingpleasure zegt
@agera: Niet zo slap lullen, je telefoon draadloos opladen is geen innovatie (is niet nieuw). De meeste innovaties in de autobranche komen gewoon bij BMW en Daimler weg, de rest volgt(ook Audi ja).
henkhupelschoten zegt
@bohica: ik wou net zeggen, volgensmij heeft de s klasse bij elke generatie technologie die nog nergens anders in zit. begon al bij kreukelzone en we zitte nu al op een half (omdat de wet het niet toelaat) zelf rijdende auto, eerste wagen met abs, magic bodycontrol, curve tilt, distronic plus, airbag, esp,asr nog nog veel meer oftewel als er een nieuwe s klasse kwam had hij altijd de nieuwste technologie die geen ene andere concurrent had
mashell zegt
@agera: maar touchpads en wireless charging zijn bij Audi, BMW en Mercedes ook gewoon te krijgen.
drivingpleasure zegt
@stgp: Is totaal iets anders, of heb jij dat nou echt niet door?!?! Nokia heeft zoiets ook al langer maar dit gaat over hele kleine hoeveelheden…
arjontje zegt
Hmm ideaal voor die marters. Even die levende wezens beveiliging er af en geen marters meer.
En ook geen katten. Heerlijk.
moveyourmind zegt
Handig zo’n oplader voor de deur!
Die beveiliging zal best wel te jailbraiken zijn. Nooit meer last van deurwaarders, schoonmoeders en andere bloedzuigers.
undifined1 zegt
@moveyourmind: want deurwaarders zijn spoelen ofzo?
moveyourmind zegt
@undifined1: Niet aan gedacht, dat gaat dus niet werken. Maar schoonmoeders heeft wel een pacemaker :)
knipperlichtje zegt
Gemak dient de mens, maar 10% van de grootste energieverbruiker in je huishuiden verneuken gaat me wat te ver
RutgerK zegt
http://m.green.autoblog.com/2013/09/04/future-toyota-prius-plug-in-will-have-wireless-charging-more-ev/
parker zegt
@RutgerK: een Prius is geen auto
boenket97 zegt
@parker: Wat is het dan? Alleen ’s wereld eerste massa geproduceerde hybride?
henkhupelschoten zegt
dan begint mn tandenborstel op een bmw te lijken…….
stamp zegt
Enige innovatie die ik echt als een vooruitgang zie; De positionering: als die automagisch kan ( dat de auto dus zelf een stukkie naar voren of achteren beweegt en precies op het juiste stop.
Ideaal voor in de wasstraat :-) Altijd rij ik net iets te ver door als ‘STOP’ oplicht. en moet ik een centimeter achteruit.
mashell zegt
@stamp: auto’s hebben tegenwoordig al vaak een parkeerautomaat, dus automagisch positioneren boven dat laad station moet een koud kunstje zijn.
Hupke zegt
Draadloos opladen vind ik eigenlijk misdadig, je verliest sowieso 10% tot 40% van je energie.
jpoers zegt
De titel had dus ook kunnen zijn Mercedes en BMW ontwikkelen een draadloos oplaadsysteem.
Ik neem een lichte Premium voorkeur waar.
endofline zegt
Hopelijk zal men een dergelijk systeem nooit implementeren. 10 procent verlies! Stel je voor dat je benzine gaat tanken en maar 90 procent rendement zou halen. Dan gooi je bij elke tankbeurt bijna 5 liter in de goot, wat een verspilling. Bovendien zijn inductieve systemen met zo een grote luchtspleet gevaarlijk, wat als een aluminium snoepwikkel onder de auto waait. Brandje?
Gewoon een kabel in de auto stoppen is toch zoveel moeite niet.
e39540itouring zegt
@endofline: het rendement van een benzineauto is vele malen lager… Misschien 40% van de energie uit benzine komt uiteindelijk op het asfalt terecht.
endofline zegt
@e39540itouring: Ik spreek ook niet over het rendement van de aandrijving maar het rendement van de energieopslag. 10 procent energie verlies om vol te tanken is krankzinnig slecht. Bij het opladen via kabel zou je van de bron (energiecentrale) met de nodige transmissieverliezen niet meer dan 1,5 procent verliezen op het volledige traject.
Trouwens je vergelijking met een benzinemotor gaat ook niet volledig op. Je elektriciteit moet ook ergens van gemaakt worden. Bij het verbranden van die brandstoffen om elektriciteit te maken heb je evengoed diezelfde verliezen als een benzinemotor + je transmissieverliezen. En ja er is groene stroom maar in de realiteit is dit nog altijd maar 10 procent van alle stroom. (zelfs maar 2-3 in belgie).
e39540itouring zegt
@endofline: je hebt gelijk hoor!
gerjanm zegt
Leuk idee. Nou moet er nog een mooie en betaalbare elektrische BMW kopen.
gerjanm zegt
Leuk idee. Nou moet er eerst nog een mooie en betaalbare elektrische BMW komen.