Het is dan eindelijk zo ver. In de maand augustus was BMW wereldwijd het best verkopende premium merk. En dat is mede te danken aan het succes van de nieuwe X5 en dan met name de dieselmodellen. In totaal verkocht BMW (incl. MINI) in augustus 99.755 auto’s. Mercedes (incl. smart) kwam aardig in de buurt met 96.200 stuks. Audi bleef jammerlijk steken op 66.400 auto’s
Als je MINI uit de cijfers van BMW haalt dan komt BMW uit op 85.003 stuks. En in de toekomst zal BMW naar verwachting alleen nog maar verder groeien. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe X6, M10, 8 Serie en de nieuwe supermini en wie weet wat nog meer. Maar Mercedes en Audi aan de andere kant zullen ook niet stilzitten. Maar de vraagt doemt wel op hoe lang Audi, BMW en Mercedes nog “premium” blijven. Het modellengamma wordt aan alle kanten uitgebreid en elke niche wordt opgevuld. Hoe premium is je merk dan nog?
Pim zegt
toppertje!
YK zegt
yay *zwaait met een BMW-vlaggetje*
Alwood zegt
waar blijven al die wagens?! :o
peer zegt
Tja zo kan iedereen wel ergens nummer 1 in zijn. Je vindt een categorie uit waar je al de beter verkopende merken niet in plaatst, en vervolgens heb je in die categorie het meeste succes…
“Premium” dus, in dit geval. Wat is er “premium” aan audi?
En waar zijn de cijfers van de andere merken die meestal ook “premium” genoemd worden?
Brecht zegt
En dat gaat volgens mij nog een héél tijdje blijven dat ze op numéro uno staan ;)
De 1 serie coupé
De 3 serie facelift
enz…gaan zkr ook wat verkopen…
Goed bezig :D
DAT zegt
@ robbie
Een breed modellengamma betekent toch niet dat een merk niet premium meer is?
En ook kleine modellen kunnen premium zijn.
Racer X zegt
Mooi mooi, erg goed bezig daar bij BMW!
El Comento zegt
Wie een BMW gereden zal ook meestal met BMW blijven rijden, is een fantastische wagen, ik zit nu al aan men derde BMW :)
R320 zegt
@ El Comento
Hetzelfde bij een Mercedes…
MikeS zegt
@ El Comento
En welke is dat :)
evo zegt
@DAT;
Praktisch als er ook commenters zijn die precies hetgeen zeggen wat ik wilde zeggen. Kan het niet beter formuleren en dacht direct aan een zelfde opmerking;)
Julian zegt
@R320,
Mercedesen roesten nogsteeds… dus nee geen mercedes meer voor mij!
El Comento zegt
@MikeS
Een BMW 520d E60 :)
robbie zegt
@DAT & evo, premium is in mijn ogen ook exclusief en het begint er nu sterk op te lijken dat Audi/BMW/Mercedes zoveel auto’s bouwen dat het niet exclusief/premium meer is…
mashell zegt
Zelf al hebben ze 100 verschillende modellijnen dan nog kunnen ze premium zijn, daarvoor zijn 3 dingen nodig: 1] kwaliteit 2] een hoog prijs niveau en 3] een dikke winstmarge.
H.J. Vaesen zegt
Zooo… beetje gewoontjes dus, die Beemer.
Bryan zegt
en de toyota prius dan?..
stefan zegt
Zijn ze lexus niet vergeten.
Rick S zegt
Bij bedrijven gaat het om winst maken en omzet draaien. BMW is slechts 1 merk, en is bij LANGE NA niet het grootste concern. Ga eens kijken bij Toyota als je echt dikke omzet cq winst wilt zien. Kijk naar toekomstperspectieven etc, als je ziet hoe ze daar met hun eigen merk en met Lexus bezig zijn, die groeiperspectieven worden door geen ander concern geëvenaard. VAG is ook goed bezig trouwens, als totaal concern komt bmw daar echt bij lange na niet in de buurt. So think again. BTW robbie, als bedijfskundige had ik toch wel wat minder subjectieve info verwacht, de meeste naïeve jongentjes die hier komen kopen deze informatie wel, maar de meer intellectuelere personen hier niet. Jammer dat jij je richt op de eerste doelgroep ;) .
Bertus zegt
Nog even en ze bouwen weer Isetta’s. Hoezo premium? Mini’s zijn niet bepaald premium, Smarts ook niet. En mag Audi heel VW (en vooruit, waarom Seat ook niet) meetellen als bij BMW en MB de kleine reut ook wordt meegeteld? En laat Lexus (we hebben ’t toch over premium?) dan heet Toyota meetellen. En Volvo mag Ford meetellen, OK?
Oftewel, wat een zinloze cijfergoochelarij is dit weer.
helmirossi zegt
Toch wel erg netjes van BMW.
Lotus7 zegt
Mercedes zei, toen er opmerkingen kwamen over de afwerking van de B-klasse: “Je kan toch geen S-kwaliteit verwachten voor die prijs”.
Overigens ken ik drie BMW-rijders die naar Saab zijn overgestapt en alledrie van een openbaring repten. Betere motoren, niet zo nerveus stuurgedrag, veel betere stoelen. En: niet zo’n volkse uitstraling.
Heb zelf overigens een BMW, maar dat is toeval.
m5 zegt
@ R320 nee dat is niet zo ik heb vroeger mercedes gereden ik hoef nooit geen mercedes meer ;)
MikeS zegt
@ El Comento
Netjes :)
E420 zegt
Dus dit maakt BMW gelijk nummer 1??? yeah right
Rvh zegt
wat houd dat precies in als een merk premium is?
Rick dos zegt
LOL! @ YK *pakt ook een BMW vlaggetje en gaat naast YK staan en begint ook met het vlaggetje te zwaaien*
“….maar de meer intellectuelere personen hier niet. Jammer dat jij je richt op de eerste doelgroep.”
Hoezo dan? Als ik jou was zou ik juist blij zijn! Anders wordt het hier zo saai voor je. Intellectuele personen kunnen namelijk begrijpend lezen en denken na voordat ze hier iets posten. Twee dingen die je -gezien je comment- duidelijk nog niet onder knie hebt……
lincoln zegt
hele knappe prestatie van die lui .. bmw de opel kadett van vandaag.
peer zegt
mashell schrijft: “premium zijn, daarvoor zijn 3 dingen nodig: 1] kwaliteit 2] een hoog prijs niveau en 3] een dikke winstmarge.”
Hmmm… we nemen nu bijvoorbeeld een Suzuki Swift. Dat merk heeft een goede reputatie wat betreft kwaliteit en betrouwbaarheid. De prijs van een gewone Swift is echter niet zo hoog… Dus wat kan je daaraan doen? De prijs sterk verhogen zodat een Swift 1.3 ineens 26000 Euro kost.
Dan heeft de Swift kwaliteit, een hoog prijsniveau en een zeer dikke winstmarge. Premium dus, volgens jouw redenering.
lincoln zegt
intellectuele personen??? .. toch niet echt een BMW doelgroep .. de meeste zijn ambtenaar of werkeloos.
Rvh zegt
@ peer duidelijk! bedankt
majinstar zegt
Zoveel pk’s in auto’s stoppen en nog steeds niet de best verkopende auto.
( hahahahahahaaaha)
Bempi’s zijn van super klasse & Aldi’s zuigen hard.
Eric zegt
@Alwood: “Waar blijven al die wagens?!”
Hier: http://lvb.net/item/2993
@Rvh: “wat houd dat precies in als een merk premium is?”
Een premium merk is in de marketing een aanduiding voor een merk/product dat feitelijk nauwelijks van de concurrentie afwijkt. Zo heeft een premium auto net als de concurrentie gewoon 1 motor, 4 wielen en een stuur. Maar de beleving, service, etc. rondom het merk is zodanig opgebouwd dat de consument toch bereid is om er een hogere prijs voor te betalen dan voor het vergelijkbare product van de concurrent. M.a.w.: de klant betaald iets meer en krijgt dat “iets” extra’s voor terug. Dat “iets extra’s” kan van alles zijn: Iets concreets als betere service, maar ook puur gevoelsmatig zoals het gevoel van aanzien of veiligheid. Je merk neerzetten als “premium” is een marketing truc om meer voor je product te kunnen vragen dan mogelijk zou zijn wanneer men puur en alleen naar de eigenschappen en features van het product zou krijgen.
Maksimum3 zegt
@ El Comento en R320
Over het blijven bij een merk zijn er nog wel grotere voorbeelden buiten BMW en Mercedes. Ik denk wel dat de prive (niet lease) rijders van een Alfa Romeo nog wel als trouweste beschouwt kunnen worden. Alfisten, daar ben ik er ook een van. Mijn vader is een BWM man zal hem dit bericht maar niet vertellen dan. Dit jaar heeft ie zijn 25ste bmw gekocht (vanaf zijn jeugd hij is heeft geen autogarage ofzow.. hij rijd er echt zelf in). Laatste jaren is ie verkocht aan de bmw diesel. Vorig jaar reed ie nog een oud model 5.30d. Nu de nieuwe 5.35d wat een monster. Voor de 5.30d had ie de 5.40i. 4.4 V8 ook een monster te noemen. BMW is goed bezig. Maar mij zullen ze nooit uit de Alfa krijgen.
lincoln zegt
@eric .. een hele bijzondere link .. het lezen waard.
Remy zegt
Het gaat erom dat je in je klasse premium bent. En dat is BMW over het algemeen altijd. Goed nieuws iig dit.
Rick dos zegt
Lincoln je gaat nu twee dingen door elkaar halen. Namelijk BMW en Lincoln…….Escalade do I need to say more?
@Rvh
Dat je dat niet weet! Bij een premiummerk daar lopen de mannelijke klanten met golfschoenen en de vrouwen met paardrijlaarzen. Bij een niet premiummerk (zoals Audi bijv.) loopt met men met kapotte schoenen en hun afgesloten contracten bij de bekende leenbanken in hun bovenzak van hun geruite blouse rond. Et voila zie daar het verschil…….
speedlimit zegt
De titel van dit topic klopt eigenlijk niet…hoort eerder “best verkopende premium merk” te zijn.
Als je ff door zou denken dan kom je bij toyota uit die GM v/d troon afgestoten heeft ;)
Van de “premium” duitsers vind ik bmw de enige die onderscheidend genoeg is kwa eigen modellen (met uitzondering van de 1 en 3 serie)
Audi heeft modellen die allemaal op elkaar lijken dus weinig spannends aan aangezien ’t og ook wat wil en mercedes…tja daar zie je de meeste foute fuguren in rijden.
lincoln zegt
rick dos .. je gaat nu twee dingen door elkaar halen .. namelijk lincoln en cadillac …. do i need to say , you insulted me to the bone.
@Rvh .. iedereen weet dat je voor zo,n 22.000 euro een top auto kan kopen zoals een fiat croma of iets in die trant …. alles wat je bereid bent meer te betalen aan een auto moet je maar zien als premium-tax ….. inderdaad prietpraatbelasting dus….
Eric zegt
@Rick Dos: Ik durf te wedden dat het aantal contracten dat bij de bekende “leen-leen-leen !!!” banken wordt afgesloten om een al-dan-niet zesdehandse BMW te kopen, vele malen groter is dan voor Audi.
Wie een Duits premium merk wil, maar verder graag enigszins low profile wil blijven, komt al snel bij een Audi uit. Wie een Duits premium merk wil en een wat volksere of ordinaire inslag heeft, gaat voor BMW. Face it. Dit maakt BMW overigens absoluut geen slechte auto’s. Wel auto’s met een beroerd imago.
Romeo zegt
Sinds wanneer is Mini een premium merk? Mijn oom had er een (oud model) en dat was niet echt premium…
Ron zegt
lincoln behoort tot de typische doelgroep die zich geen recente BMW kunnen veroorloven en van mening zijn dat het hele merk daarom maar klote is
on-topic: Het is een mooie prestatie van BMW! *grijpt BMW vlaggetje en gaat naast Yk en Rick staan te zwaaien*
Rick dos zegt
@lincoln
Excusez moi! Navigator bedoelde ik! Ze lijken ook zoveel op elkaar……. ;)
@Eric
Aaaaah en daar hebben we de van Alfa Romeo houdende Eric de bekrompenman weer…
Ik maak er een geintje van en jij pakt het gelijk weer serieus op….Wat is dat toch met Alfa lovers en die bekrompenheid?
Ron zegt
@Romeo: sinds Mini van BMW is (geeft niks hoor, daar had je niet zelf op kunnen komen ;) )
Romeo zegt
Maar lieve Ron, hoe pas je deze theorie toe op de Smart dan ?
Eric zegt
@Rick dos: Wat is dat toch met BMW-liefhebbers die maar niet willen inzien dat hun merk met grote voorsprong nummer 1 is bij allerlei foute bevolkingsgroepen? Je kunt mij wel van bekrompenheid beschuldigen, maar wat is daarvan het nut? Stel dat ik inderdaad bekrompen ben. Doet dat dan wat af aan de feiten?
Ron zegt
ohjee ik heb alweer sjans hier op autoblog :S nou kijk, het gaat om het aantal auto’s dat het bedrijf totaal afzet, daarom is Smart ook meegerekend met het aantal auto’s dat het bedrijf Mercedes heeft afgezet.
Ron zegt
@Eric: Mercedes heeft hier net zo goed last van, maar dat doet niets af aan de auto. BMW liefhebbers accepteren het niet dat mensen zoals jij in elk BMW topic zitten te roepen hoeveel foute mensen erin rondrijden. Waarom zeg je niets over het gros van de BMW rijders die hele normale werkende autoliefhebbers zijn die zich een mooie wagen willen en kunnen permitteren?
Verder hoor ik je ook niet over die groep “petjes” die nu in de kadett’s GSI en Golfjes rijdt. Vreemd genoeg worden die nooit over 1 kam geschoren met de merken Opel en Volkswagen
Romeo zegt
En Toyota dan? Samen met Lexus? Of GM met Cadillac?
Maar goed…ik snap wat je bedoelt, alleen het is niet erg logisch.
lincoln zegt
@Ron .. gedeeltelijk heb je gelijk .. BMW verdient deze positie 100% door noeste arbeid en consistentie in hun kwaliteit en vernieuwing dat is de absolute drijfveer van dit familie bedrijf .. en nee .. ik kan geen nieuwe BMW aanschaffen omdat ik mijn geld investeer in dingen die WEL geld opleveren.
Rick dos zegt
Oh God een vooroordeel wordt nu zelfs verheven tot een feit….
“maar wat is daarvan het nut?”
Wellicht moet je je die vraag zelf eerst eens stellen voordat je bevolkingsgroepen er bij haalt die niets van doen hebben en dus geen geen relevantie in een discussie.
Ron zegt
@lincoln: zelf ben ik (duidelijk) een liefhebber maar kan ik ook geen nieuwe BMW aanschaffen. Ik kan het merk daarom nog wel waarderen, en tsja een auto is inderdaad de slechtste investering die je kan doen :)
Rob USA zegt
Ik vond al dat ik ze de laatste eeerruugg veel zag, nu begrijp ik waarom.
Weg status :)
@ Rick Dos ; Had je mijn laatste antwoord nog gezien onder het topic stijl/gala ?? Met liefde herhaal ik hem wel. ;)
lincoln zegt
@Ron .. ook heb ik totaal geen afgunst tegen perfecte auto,s .. alleen is dat niet aan mij besteed .. er moet iets te klooien zijn .. tja ieder zijn automotieve pleziertjes.
J. zegt
Goed gedaan van BMW, ik dacht eigenlijk dat Mercedes toch een groter merk zou zijn.
De positie van Audi vind ik niks bijzonders aan, ze horen gewoon thuis achter BMW en Mercedes, kwalitatief zijn ze minder en qua design ook. In een Audi zit 0,0 % durf, terwijl vooral BMW maar ook Mercedes hebben laten zien dat ze durven van hun succesdesigns af te stappen om een vernieuwend design te introduceren.
@Eric: “Wie een Duits premium merk wil, maar verder graag enigszins low profile wil blijven, komt al snel bij een Audi uit.”
Low Profile blijven in je auto is iets typisch Nederlands. Als je in NL met een Porsche bij een klant aan komt is de redenatie: “Die zal wel veel te duur zijn als je in zo’n patserbak kan rijden”, waar er in het buitenland vaak geredeneerd wordt: “Die zal een kwalitatief goed product/goede dienst leveren anders verdien je nooit genoeg bij elkaar voor zo’n dure auto”.
Het hele ‘low profile’ hoort gewoon typisch bij Nederlanders die bij iedereen die met het kop boven het maaiveld uitsteekt naar de grond toe haalt.
Rick dos zegt
@Rob USA
Je moet me even helpen met welke topic dat was…….
Eric zegt
@Ron: “@Eric: Mercedes heeft hier net zo goed last van, maar dat doet niets af aan de auto.”
Helemaal mee eens. En zals je kunt zien in mijn post van 8 september, 17:09 uur maak ik die nuance ook voor BMW: “Dit maakt BMW overigens absoluut geen slechte auto’s. Wel auto’s met een beroerd imago.”
@Rick dos: “Oh God een vooroordeel wordt nu zelfs verheven tot een feit….”
Wat nou vooroordeel? Kijk toch gewoon eens om je heen in “foute” buurten en waar “foute” figuren in rond rijden! Dan kan je toch niet met droge ogen blijven volhouden dat dat “alleen maar vooroordelen” zijn? Of ben jij soms zo’n onverbeterlijke politiek-correcte denker? Er is ook jarenlang volgehouden dat het alleen maar vooroordelen waren dat allochtonen zijn oververtegenwoordigd in gevangenissen, om eens een dwarsstraat te noemen. Ik was in de veronderstelling dat dat politiek correcte denken inmiddels wel voorbij was en het beestje gewoon bij de naam genoemd mag worden, zonder dat de boodschapper direct voor fascist of racist wordt uitgemaakt.
Maar blijkbaar is dat bij BMW-liefhebbers nog niet het geval. Die proberen de brengers van nieuws dat hun niet aanstaat nog steeds monddood te maken door hen van “bekrompenheid” te beschuldigen.
Iedere (fatsoenlijke) BMW-liefhebber heeft men respect, net als ieder ander merk. Maar het is een beetje triest dat velen zo blind zijn van het merk dat ze die “foute” BMW-rijders niet willen zien. Natuurlijk vormt die groep niet de meerderheid, maar die groep is echt veel groter dan velen hier willen toegeven. Ik ken zelfs een verkoper van een grote BMW-dealerbedrijf die op zoek is gegaan naar een baan bij een ander merk, omdat ‘ie het spuugzat was om steeds weer met dit soort lieden te maken te hebben.
joep zegt
Elk ‘premiummerk’ heeft een ‘fout’ koperspubliek. Ten minste als je een communist of SP-stemmer oid. bent… Het ligt er maar net aan wat je fout vind. Daarom is het ook zo zinloos om als Alfist een BMW-fan aan te vallen op het feit dat dat merk een ‘foute’ fanbase heeft (visa versa overigens ook maar dat terzijde). Als de desbetreffende BMW-fan/Alfist het met je eens was, zou hij immers was geen bmw/alfa hebben gekocht en dus ook geen bmw-fan/alfist zijn geweest….
Rick dos zegt
@mezelf
aangezien er geen edit knop zit…..
Komt door Paulus…..
“voordat je bevolkingsgroepen er bij haalt die niets van doen hebben en dus geen geen relevantie in een discussie.”
Leontien mag ik graag een “erbij” ipv er bij erbij. Een “geen” minder graag en nog een hebben erbij graag……
….en als jullie nog meer taalfouten etc. vinden, proficiat alvast! Maar ik reageer er niet meer op! :D
Rick dos zegt
@Eric
Leuk betoog, maar ik mis nog steeds het nut van dat punt in deze discussie.
Het geeft alleen maar aan het failliet van je argumenten tegen BMW.
YK zegt
LOL@ Rick dos *roept iedereen op om ook BMW-vlaggetjes te pakken en ermee te zwaaien”
En ff ontopic:
U hebt gezocht op premium:
pre·mi·um1 (de ~, ~s)
1 cadeautje van weinig waarde als reclamestunt
pre·mi·um2 (bn.; alleen attr.)
1 van de hoogste kwaliteitsklasse
Let vooral op de tweede betekenis. Wat kan je dan eigenlijk van de HOOGSTE kwalliteitsklasse noemen? Met wat vergelijk je eigenlijk die merken zoals BMW, Mercedes en Audi en noem je ze premium? Elk van deze merken heeft wel problemen aan weet ik veel welk(e) componenten.
YK zegt
*component(en)
Doe dit voordat er wel weer een mierenneuker komt en zegt “OOOooohhh, YK heeft iets verkeerd geschreven”
lincoln zegt
@Eric .. waarom gebruik je niet je democratische recht om te stemmen op een partij die tegen de goede smaak van in jouw ogen foute lui is? .. dan heb jij je duit in het hollandse zakje gedaan en hoef je er geen andere mensen mee lastig te vallen.
lincoln zegt
@YK .. je bedoelde zeker component(en) … ipv componenten.
Rob USA zegt
@ Rick Dos; Ik moest ook ff kijken … het is 22 aug 15.50 Mitsuoka.. ja dat is
een tijdje geleden :) maar als je me wat vraagt geef ik ook antwoord :)
Eric zegt
@Rick dos: Het nut is om aan te tonen dat het label “premium” betrekkelijk is. “Premium merk” zijn is niet iets objectief meetbaars maar een soort van auriool dat ontstaat daar (langdurige) marketing waarbij het merk als “uber” (vergeef me het woord, ik kan er zo snel geen andere uitdrukking voor bedenken) in de markt wordt gezet t.o.v. vergelijkbare producten. Met als doel een hogere prijs te kunnen vragen.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat dat geen garantie is dat je dan als merk direct iets verhevens bent. Maar dat ook gewoon allerlei patjepeeers en foute figuren erg bevattelijk zijn voor dat soort merken. Een leuk voorbeeld uit de mode-industrie is Versace. Was razend populair, maar trok uiteindelijk zoveel ordinaire kopers dat verder iedereen het merk de rug toe keerde en het merk bijna ten onder ging. (Niet dat ik dat bij BMW ook zie gebeuren, hoor.)
phil_bmw zegt
Ja de verkoop gaat zo goed, dat ik verdomme zes maanden kan wachten op mijne nieuwe coupe.
bradley zegt
iedereen kan hem tegenwoordig een 3 of een 1serie permitteren, exclusiviteit en premium lijkt me dan ook weg bij bmw.
Het premium gevoel heb ik nog enigsinds bij de 6serie,7serie,M5/3 en de x5.
Qua uitrustingskwaliteit een hemelsgroot verschil tov 1 /3 series.
Chief_S5 zegt
Rick Dos, je kwetst me diep door te zeggen dat mensen bij Audi op kapotte schoenen lopen. Ik ben net bij Audi langsgeweest, en ik zag toch echt alleen maar mensen die ik ook bij BMW enz. zie… :P ;) (ik weet dat je een geintje maakt en je het niet zo op VAG-auto’s hebt.) Wat rij jij trouwens? :)
Ron zegt
@Eric: voor het gemak ging je maar even niet in op de rest van mijn post, maar ik blijf erbij dat er wel meer merken zijn die de nodige ‘foute’ mensen aantrekken. Je schrijft dat BMW liefhebbers dat niet willen zien, maar ik erkende het juist in mijn post dat dit ook voor BMW geldt. Mijn punt was en is, dat ik het belachelijk vindt dat jij dat zodanig naar voren haalt dat dit belangrijk zou zijn voor het merk BMW op zich.
“Premium merk” zijn is niet iets objectief meetbaars” ohnee is dat zo? Ik begrijp hieruit dat jij geen “objectief meetbare” verschillen bemerkt als je bijvoorbeeld eerst in een volkswagen of een opel rijdt, en daarna in een Mercedes of BMW? Praat toch geen onzin man ;)
Ron zegt
@bradley: waar heb jij het over? Het kwaliteitsniveau is niet verschillend tussen 3 serie of een 5 serie. Natuurlijk zijn de duurdere modellen exclusiever en zeldzamer en geven zij door de grotere hoeveelheid luxe opties zoals leren bekleding etc een nog hoger “premium” gevoel, maar dat heeft geen ….. met onderlinge kwaliteitsverschillen te maken.
Bob. zegt
Mijns inziens een kansloze discussie. Sorry dat ik het zeg hoor, maar zo moeilijk is het toch niet om te begrijpen dat een echte autoliefhebber een auto met zijn hart koopt en niet met het idee van: “Wat moeten de buren wel niet denken?”
Doe mij maar een E39 M5. Een 5-serie met slecht imago of niet, Freude am Fahren en een auto die uit het tijdperk komt dat BMW’s in mijn ogen nog echt mooi waren. Laat de mensen in de stad – Den Haag -maar denken dat ik uit de Schilderswijk kom, mijn familie en vrienden weten wel beter.. Dat zijn mijn prioriteiten.
Zo, mijn hartje ook weer gelucht. *pakt ook een BMW-vlaggetje en zwaait met de rest mee*.
dekster zegt
@Rick dos en YK
*Troost zich met het feit dat hij iets exclusievers heeft * :P
floryn zegt
ik vind zekerdat een mini cooper S works van 50000 euriess premium is
en ik vind ook zeker dat een full options 1 serie 70000 waard is
don_mario zegt
mooie gedaan.. rij zelf ook bmw.. en ik kan er niet aan denken om over te stappen naar een andere merk..
me weekand kan niet meer stuk…YEAHHH BABY….;)
Eric zegt
@Ron: ” “Premium merk” zijn is niet iets objectief meetbaars” ohnee is dat zo? Ik begrijp hieruit dat jij geen “objectief meetbare” verschillen bemerkt als je bijvoorbeeld eerst in een volkswagen of een opel rijdt, en daarna in een Mercedes of BMW? Praat toch geen onzin man ”
Misschien moet jij eerst eens een cursusje marketing of NIMA doen ofzo, zodat je leert wat er onder een premium merk verstaan wordt, voordat je mij beschuldigd van onzin praten.
Wat jij bedoelt, is een verschil in kwaliteit. Da’s inderdaad wat makkelijker meetbaar, alhoewel daar ook altijd nog ruimte voor discussie is.
Maar hoge kwaliteit en premium zijn echter niet hetzelfde, zoals jij schijnt te denken. Je wordt geen premium merk door hoge kwaliteit te leveren (al helpt dat wel natuurlijk.) Je wordt premium merk door langdurig te werken aan een imago waarbij je kopers “leert” dat het rechtvaardig is dat ze voor jouw product een hogere prijs betalen dan voor vergelijkbare producten van de concurrentie. Omdat jouw merk “iets” extra’s heeft. Heeft slechts zijdelings met kwaliteit te maken. Er zijn genoeg premium merken waarvan iedere kenner weet dat ze helemaal niet uitblinken in kwaliteit, maar waarvoor velen toch bereid zijn wat extra’s (prijsbonus = waar de term premium letterlijk vandaan komt) naar te tellen. Voor dat (soms vage) “ietsje extra” van het betreffende merk. Denk in de automotive branche aan een merk als Jaguar, in de levensmiddelen aan Chiquita bananen, of aan een televisie van Loewe, etc., etc., etc.
@Bob: Jouw post kan ik waarderen. Enerzijds erken je het imago “probleem” van BMW met je verwijzing naar de Schilderswijk. Anderzijds geef je duidelijk aan dat je je daardoor niet laat weerhouden in je keuze van de auto naar jouw hart. Respect! Je draait tenminste niet zo om de pot heen als veel anderen hier die in hun blinde liefde voor BMW ontkennen dat de Schilderswijk en soortgelijken bestaan en dat de mensen daar graag Lederhosen dragen. ;-)
YK zegt
@Bob, yay, nog iemand die meedoet.
@dekster, wat voor iets exclusiefs dan???
En nu weer terug NL-BUL kijken…
dekster zegt
Een audi ;)
Ari_M6 zegt
@ E420
jah , van augustus wel jah.
En dat zal nog wel een tijdje door gaan.
laat zien dan dat ze niet de best verkopende premium merk van augustus zijn.
L-Fred zegt
Ik ben gek op vlaggen. Maakt me niet uit, dat ik alleen maar van de Z-modellen van BMW houd. Doe me ook zo’n BMW-vlaggetje !!!
Ron zegt
@Eric: ik heb meer dan voldoende kennis van de marketingmachines die om de producten heen draaien, maak je geen zorgen. En dat je een “premium merk” OOK om de sfeer en het imago eromheen koopt, zal ik nooit ontkennen.
Maar: wat ik in mijn vorige post al zei en hier nog 1x zal herhalen, is dat er wel degelijk objectief meetbare verschillen zijn in (rij)kwaliteit, in tegenstelling tot wat jij zegt. De bekende premium merken waaronder BMW en Mercedes steken met kop en schouders boven de andere merken uit op gebied van kwaliteit en rijeigenschappen, je hoeft geen auto-expert te zijn om die verschillen te herkennen.
Maar als jij nog steeds wil vinden dat het echt alleen maar marketing is en dat er geen “objectief meetbare” verschillen zijn, suit yourself, dat mag jij vinden.
*pakt zijn BMW vlaggetje en zwaait enthousiast verder* :D
Rick dos zegt
@Eric
Weet je wat ik het engste vam dit alles vind? Dat je dit nog echt gelooft ook.
Jij pakt iets wat marginaal is en dat leg je onder een vergrootglas en zegt dat dit een feit is. Oké, dan ga ik in je beredenering mee (die ik totaal niet onderschrif maargoed) en zal het volgende zeggen. Als we het dan over “foute” figuren hebben en hun invloed op het imago van het merk, dan kan je daar Ferrari, Lamborghini, Mercedes en ja ook jouw geliefde Alfa Romeo en zo veel ander merken aan toevoegen.
Feit (ja nu is het voor mij ook een feit) is namelijk dat alle mafiosi op deze planeet Ferrari´s Alfa´s etc rijden. En ook Russische maffia rijdt daar mee rond. En natuurlijk onze eigen criminele onderwereld denk daarbij aan Endstra, Holleeder, etc. etc. Dat zijn toch ook foute figuren? Of niet? Nee, natuurlijk niet, want deze gasten hebben dezelfde huidskleur als jij en ik. En dan is het natuurlijk anders……
En al die rapperts rijden met Mercedessen, Ferrari´s en Lambo´s. Voor mij nooit meer zulke auto´s dus! Het idee alleen al zeg!
Daar had je natuurlijk niet aan gedacht in al je bekrompenheid. Want het enige waar jij je op fixeert is Marokkaan, achterstandswijk en een combinatie van die twee kan het niet beter dan jou hebben. Je stelt mij wel de vraag of ik wel om me heen kijk, maar ook deze vraag moet je jezelf wel eens afvragen. Wake up kid and smell the coffee! De wereld is niet zo zwart/wit zoals jij het stelt!
Laat me je wat anders vragen, aangezien je niet geassocieerd wilt worden met BMW door de “fouten” figuren. Draag jij broeken, schoenen, sokken, onderbroeken of draag jij heel iets anders? Immers ook deze foute mensen dragen die dingen! Hoe moet jij nou leven?
Daarbij geef je aan dat Versace een goed voorbeeld was…….kan ik wel begrijpen hoor, dat een bekrompen persoon dat ook écht als een goed voorbeeld zou zien, maar iemand die geen oogkleppen op heeft, denkt daar toch anders over.
Maar al met al is de wereld wel wat groter dan wat nietige en bekrompen personen hier in Nederland en dus zal jouw vrees wel meevallen…..
kenneth zegt
@Rick dos
Jammer zeg, een aardige discussie zo om zeep helpen.
met verkeerde voorbeelden, ridiculiseren en wild om je heen te slaan, haal je niet je gelijk.
En zeker niet met het zo direct op de persoon spelen, als ik je laatste post lees zou ik haast geloven dat Eric een xenofoob of rascist is…ga zo door!
bradley zegt
@ Ron
ik heb een 740/x5 en een 120d , ik weet toch een beetje waarover ik spreek als ik het heb over het kwaliteitsniveau van het interieur.
Wanneer je de deur dichtslaat, of gewoon het stuur in handen neemt van een 7 tov de 1 is dit een hemelsgroot verschil. Klop maar eens op het dashboard van een 1 en dat van een x5, je merkt het verschil wel ;)
Maar als je het hebt over de kwaliteit van de motorisatie, dan geef ik je volledig gelijk, daar lijkt me geen noemenswaardig verschil tussen de modellen.
Eric zegt
@Rick dos: Nou Rick, jij geeft je visitekaartje wel af met je gescheld en getier en beschuldigingen aan mij persoonlijk.
Ik denk dat ik maar afhaak. Discussie okay, maar dit soort op de persoonlijk gerichte aanvallen hoeven van mij niet zo.
Uit je gescheld en getier kan ik maar een ding concluderen: Bij jou zitten de mores en de omgangsvormen van de achterbuurt slecht verborgen onder een uiterst dun laagje (BMW) vernis.
Ron zegt
@bradley: ik denk dat dat je daar wel een punt heb, aan een X5 of een 7-serie wordt vast nog wel wat meer aandacht besteedt dan aan de instapmodellen.
@Eric: de reactie van Rick vind ik ook erg ver gaan. Toch blijft het blijft typerend dat mensen die niets nadeligs over het merk BMW weten te zeggen, hun toevlucht lijken te zoeken tot verhalen zoals die van jou, terwijl die verhalen op zoveel merken toe te passen zijn. Vooral dat laatste maakt ze volledig irrelevant in een topic die gaat over de verkoopaantallen van BMW.
Ik sluit me graag aan bij de post van Bob, die met de volgende opmerking volkomen gelijk heeft:
“[…]zo moeilijk is het toch niet om te begrijpen dat een echte autoliefhebber een auto met zijn hart koopt en niet met het idee van: “Wat moeten de buren wel niet denken? […]Laat de mensen in de stad – Den Haag -maar denken dat ik uit de Schilderswijk kom, mijn familie en vrienden weten wel beter.. Dat zijn mijn prioriteiten.[….]”
Eric zegt
@Ron: Zie mijn post van 8 september 21:21 uur. Dan zie je dat ook ik de door jou aangehaalde post van Bob geheel onderschrijf.
peer zegt
Waarom kan je het eigenlijk belangrijk vinden hoe de deur klinkt als je ‘m dichtdoet, of hoe het dashboard klinkt als je erop klopt (wat je bij normaal gebruik zelfs nooit doet – i.t.t. het dichtdoen van die deur) ? Ik snap niet hoe die dingen een auto beter of slechter kunnen maken.
Als die deur of het dashboard van een bmw7 steviger KLINKT dan in een bmw1, betekent dat alleen maar dat er meer isolatiemateriaal tussen zit. In de praktijk zal er weinig kwaliteitsverschil zijn. Het is alleen maar een INDRUK.
Wie heeft daar nu dat extra geld voor over?
Rick dos zegt
@kenneth
Ja, nee, nou wordt ie leuk. Ik reageer op wat Eric hier geschreven heeft en nu ben ik de boeman. Voor het geval je het gemist hebt…..
“Wat nou vooroordeel? Kijk toch gewoon eens om je heen in “foute” buurten en waar “foute” figuren in rond rijden! Dan kan je toch niet met droge ogen blijven volhouden dat dat “alleen maar vooroordelen” zijn? Of ben jij soms zo’n onverbeterlijke politiek-correcte denker? Er is ook jarenlang volgehouden dat het alleen maar vooroordelen waren dat allochtonen zijn oververtegenwoordigd in gevangenissen, om eens een dwarsstraat te noemen. Ik was in de veronderstelling dat dat politiek correcte denken inmiddels wel voorbij was en het beestje gewoon bij de naam genoemd mag worden, zonder dat de boodschapper direct voor fascist of racist wordt uitgemaakt.”
@Eric
Gescheld en getier……..uhm juist ja. Ik weerleg jouw zogenaamde feiten, daar heb je duidelijk geen antwoord op en ineens is het persoonlijk, gescheld en getier. Volgende keer gewoon toegeven dat ik gelijk heb, is wel zo makkelijk.
Ik begrijp ook wel dat je afhaakt, want het is heel vervelend als er een spiegel voor je neus wordt gehangen.
En laat het ook hier maar weer eens gezegd zijn. Ik hoefde en wilde deze discussie helemaal niet te hebben, maar als dan ineens onzin voor feiten worden aangenomen, dan wil ik daar natuurlijk wel wat op zeggen.
Laten we met z´n allen hier niet vergeten dat we hier op Autoblog zitten. En dat we over auto´s kunnen en soms moeten discussieren. Om dan een zogenaamde “punt” te moeten maken door bevolkingsgroepen erbij te halen met als achterliggende gedachte om een negatief argument over een merk te maken, dat is zoals ik al zei totaal niet relevant aan een discussie over auto´s. En dat toont mij alleen maar aan het failliet van je argumenten tegen een auto c.q. merk.
En voor diegene die zeggen dat ik Eric voor xenofoob of racist of wat dan maar ook uitmaak. Nee! Dat doe ik niet! Daar ken ik hem niet goed genoeg voor. Wat ik wel doe is hem bekrompen noemen en dat onderschrijft hij naar mijn mening met zijn argumenten.
be·krom·pen (bn.)
1 beperkt in opvattingen => benepen, dun, enggeestig, enghartig, geborneerd, huisbakken, klef, klein, kleindenkend, kleingeestig, kleinsteeds, kleinzielig, kneuterig, pietluttig; onbekrompen
2 krap
Even ter verduidelijking…..
Ron zegt
@Eric: opvallend dat je op de werkelijke point van mijn reactie niet in gaat. Je weigert in te zien dat een bepaalde groep “foute” figuren bij bijna elk merk aanwezig is, en dat het dus volkomen irrelevant is om dat alleen maar in een BMW topic te gaan zitten spuien. Het woord bekrompen dat Rick aanhaalt is op jou daarom dan ook zeker van toepassing.
lincoln zegt
nou nou nou .. laten we er van uitgaan dat BMW niet speciaal auto,s bouwt voor criminelen maar voor consumenten .. en die zijn net als criminelen onverzadigbaar .. maar als ik elke keer weer lees over hoe agiel ,snel ,wendbaar,gripvol en anoniem deze auto is !!!!!! .. dan zou ik als boefje zijnde niet lang hoeven te twijfelen over welke vlucht auto ik zou kiezen.
max zegt
PREMIUM…..Er is wereldwijd maar ÉÉN auto¨premium, en dat is toch een toyota…..
BMW, brought to you by the same people who brought you WW 2…..
lincoln zegt
@peer .. dat noemen ze kwaliteits gevoel .. en is nog belangerijker dan kwaliteit zelf .. daar zijn de marketing ingenieurs van het begin af aan mee bezig .. consument en de autojournalisten zijn daar heeeel gevoelig voor.
Rick dos zegt
…..uhm max…….en hoe zit dat dan met Toyota en de 2e wo?
bradley zegt
@peer
ik begrijp je redenering, en je hebt ook deels gelijk, maar niet iedereen koopt een auto rationeel. Ik koop autos deels op het gevoel, en de indruk die ik heb is voor mij zeker zo belangrijk. net zoals bij vrouwen, ofwel klikt het of niet ;)
Als ik puur prijs/kwaliteit zou kopen,vrees ik dat ik niet bij BMW maar bij LEXUS moet zijn.
Maar je kunt toch moeilijk beweren dat de afwerking van een 7/x5 op gelijk niveau staan als de 1 reeks?! Andes hebben ze mij goed liggen in Munchen met die meerprijs !!
Eric zegt
@Rick dos: ” Feit (ja nu is het voor mij ook een feit) is namelijk dat alle mafiosi op deze planeet Ferrari´s Alfa´s etc rijden. En ook Russische maffia rijdt daar mee rond. En natuurlijk onze eigen criminele onderwereld denk daarbij aan Endstra, Holleeder, etc. etc. Dat zijn toch ook foute figuren? ”
Tsja, onder de door jou genoemden zullen vast en zeker ook Ferrrar en Alfa rijders zitten. Dat ga ik niet ontkennen. Maar een ding is zeker: Endstra en Holleeder reden BMW. Lees de Endstra-tapes er maar op na. Of open onderstaande links en zoek daarin even op BMW.
http://www.crimesite.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=1831
http://www.elsevier.nl/dossierartikel/asp/dossier/447/hoofdstuk/3/artikel/87661/index.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Holleeder
Als jij dan zonodig op basis van feiten wilt discussieren, prima! Maar aangezien dit dan weer feiten zijn die jou niet uitkomen, zie ik de bui (lees: volgende scheldpartij) al hangen…
En oh ja…: Maandag start het proces tegen Holleeder weer. Houdt de beelden op het jounaal dus in de gaten, zou ik zeggen. Grote kans dat Willem ook nu weer in een BMW “op z’n werk” verschijnt. ;-)
Eric zegt
@Max: ” BMW, brought to you by the same people who brought you WW 2….. ”
Kan je nog dieper zakken, of zit je al met je kin op de grond? Wat een onnozele opmerking.
Ron zegt
@Eric: dus, de conclusie is precies wat ik net zei: Er zijn zoveel merken met “foute” rijders, dus nogal nutteloos om in een BMW topic te zitten zeuren dat er foute figuren in rondrijden, want dan heb je op dat vlak nog veel andere (alfa, volkswagen, opel etc.) topics hier op autoblog bij te werken en dat is nogal pointless! Niet?
Uit de artikelen die je linkt, maak ik alleen maar op dat de heren Holleeder en Endstra verstand blijken te hebben van auto’s, daar kan BMW toch niets aan doen? :D
speedlimit zegt
@ Rick dos
“…..uhm max…….en hoe zit dat dan met Toyota en de 2e wo?”
Dat ’t japanners waren wil nog niet zeggen dat toyota voor WO2 heeft gezorgd.
Meneer de snor heeft er wel voor gezorgd dat de vw kever er kwam…moeten we dan nu iedereen die vw rijdt scheef aankijken nu?
Dat je bmw rijd en dit niet weet zegt dat dan meteen iets over je IQ/scholingsniveau.
mashell zegt
@peer
Als Suzuki een premium merk wil worden moeten ze de interieurs mooier maken en inderdaad de prijs flink om hoog gooien. Belangrijk in de premium wereld is wel dat de potentieke klanten geloven dat je merk de meerprijs waard is. Volgens mij is de Suzuki klant daar te nuchter/verstandig voor.
Fej zegt
Je kan zeggen wat je wil, maar het feit dat “bepaalde bevolkingsgroepen” en foute figuren met BMW en Mercedes rijden geeft op zich toch al aan dat dit premium-merken zijn! Vooral die jonge gastjes met hun BMW’s rijden met een BMW om geassocieerd te worden met de BMW-status. En daar willen ze zelfs 5 jaar lang de helft van hun loon voor afgeven! Maar dit werkt ook omgekeerd. De echte BMW-rijders willen ook niet geassocieerd worden met die getunede derdehands BMW-rijders.
En volgens mij steekt het bij vele mensen die niet BMW kunnen rijden dat andere mensen het wel kunnen. Hoeveel mensen rijden er niet met een duurdere auto dan ze zich eigenlijk kunnen permitteren omdat de buurman of een familielid er in rijdt?
Als het je een beetje goed gaat (of je leent veel geld) en je kan BMW rijden dan krijg je te horen dat het een marginalen-auto is , rij je Mercedes , dan rij je in een taxi. Is het toevallig dat dit enkel bij deze merken zo sterk aanwezig is?
In Belgie is er veel afgunst, en daaruit groeit deze hele discussie volgens mij! Anders zou een artikel waar staat dat BMW in augustus meer heeft verkocht dan Mercedes en Audi niet uitdraaien op een verhitte discussie waar er zelfs bepaalde bevolkingsgroepen worden bij gehaald en mensen persoonlijk worden aangevallen op hun IQ en scholingsniveau zonder dat ze daar ook maar enig idee over kunnen hebben! En als je WO II kan linken aan het succes van eender welk automerk dan kan je maar best eerst even wat feiten op tafel gooien. Als je niet BMW, Mercedes of een ander Premium-merk kan rijden moet je niet afgeven op de mensen die het wel kunnen of moet je harder werken! Iedereen kent wel het verhaal van je hoofd en het maaiveld he!!!
Je kan er niet omheen dat BMW fantastische auto’s maakt (anders stonden ze niet op nr. 1) net zoals Audi en Mercedes en sommige andere merken!
Dus laten we het daar maar over hebben.
3-Serie zegt
Aantal verkopen zeggen niks over het ‘succes’ als premiummerk. premium is toch te vertalen naar ‘het beste’?
Beste premiummerk is naar mijn mening waar je stier bovenaanstaat in de tevredenheidsonderzoeken. En nee daar zie je de duitse 3 niet terug.
Premium klinkt als je betaalt meer en je krijgt er iets meer voor terug. De duitsers vertaalden dat ‘meer’ decenialang in pk’s, sinds audi is het ‘softlak’. beiden behoorlijk achterhaald.
Dat van die aantallen snap ik ook niet? Dat de duistse 3 geen premium (meer) zijn is alleen al af te lezen in de aantallen die men produceerd. Wat Europese verkopen betreft moet BMW het hebben van zijn instapmoddelen (318i, 320i, 318d, 320d). En wat er bijvoorbeeld premium is aan een A-klasse snapt niemand die er al eens in gereden heeft. Een audi A3 is een dure golf en daar is men bij VAG nog trots op ook.
Kortom allemaal leuke marketing om hoge prijzen te bedingen. Want niemand maakt mij wijs dat een 120d, die met dezelfde uitrusing hetzelfde kost als een 407 V6 HDI, meer premium is……..(over Audi en mercedes nog maar te zwijgen)
en ja ik rij BMW en ja ik vindt ze grotsgruwelijk duur.
Premium? Tja dan is Lexus meer premium of vanuit een andere optiek Maserati zeer zeker ook
Rick dos zegt
*diepe zucht, masseert zijn slapen*
@speedlimit
Ooit van retorische vragen gehoord? Zo was mijn vraag dan ook bedoelt Maar ik ben blij dat we voor het overige (japanners oorlog, niet Toyota) het met elkaar eens zijn. En je betoog kun je dus ook op BMW van toepassing laten zijn. Ik ga er dan ook vanuit dat je je comment eigenlijk voor max had bedoelt…..
“Dat je bmw rijd en dit niet weet zegt dat dan meteen iets over je IQ/scholingsniveau.”
Ik kan begrijpen dat je in al je opwinding niet goed hebt nagedacht over deze opmerking. We zullen dit dan ook maar ook onder het kopje “cock-up” plaatsen van jouw kant….en bij deze, het is je vergeven……
@eric
Ja en Holleeder rijdt ook een Vespa met een bloempot op zijn kop. En er is ook een foto waar hij in een VW Bora stapt.
So what´s your point, man? Het is me wel duidelijk dat mijn punt nog steeds niet is geland bij je…..
“Maar aangezien dit dan weer feiten zijn die jou niet uitkomen, zie ik de bui (lees: volgende scheldpartij) al hangen…”
Ach gut, toch wel een typische reactie……over andere bevooroordeeld zijn en als ze je dan op een onderwerp van repliek wordt gediend dan ineens voor Calimero gaan zitten spelen…….maargoed je verwacht op een gegeven moment ook niet anders……
@Fej
Hear, hear! AMEN!
En daar laat ik het voor wat betreft deze hele discussie over bevolkingsgroepen en “foute” figuren wel bij!
Rick dos zegt
tot 2 keer toe bedoelt met een t waar een d hoort……..OMG!
lincoln zegt
o,ja .. dat jij hier nog geduld voor hebt .. dat je uberhaupt de energie hier voor hebt .. kan je niet als imago verdediger bij BMW gaan werken of doe jij dat al?
Rick dos zegt
Nope! Maar het is inderdaad wel genoeg geweest zo……zoals ik dus ook al aangaf. ;)
lincoln zegt
eindelijk .. kom op jongens .. ongehinderd ons gal spuwen over die omhoog gevallen , duitse , fantasieloze , overgewaardeerde , jan met de pet droomauto, eenheidsworstige , veel te dure , voor mensen die niet kunnen sleutelen , waar wel veel plastic op past , nepblonde wijven aantrekkende , gouden ketting dragende manen bezit , balle BMW … cause … rickII has left the building…… joepie..
Rick dos zegt
Dan heb je het niet goed begrepen lincoln.
Ik was klaar met de discussie over “foute” personen en dus:
gouden ketting dragende manen bezit..nee geen discussie dus.
nepblonde wijven aantrekkende ,….ja wel discussie, want over “wijven” wil ik ALTIJD wel praten ookal zijn ze nep-blond.
En voor wat beterft de rest van je comment……ach ja, ik weet wie het zegt. ;)
speedlimit zegt
@ Rick dos
Het was niet als persoonlijke aanval op jou gericht…wat ik ermee bedoel is het stukje japan en wo2 dat dat niet meteen wat met toyota of ’n andere japanse firma te maken heeft…dat je ’t stukje geschiedenis niet of gedeeltelijk kent laat ik ff in ’t midden.
Als we ’t zo krom zouden zien dan zou je zeggen ja bmw rijders zijn dom…
alle vw rijders zijn aanhangers van meneer de snor…
en toyota rijders zijn verslaafd aan sushi.
speedliner zegt
@ Ron en anderen,
Premium merken zoals BMW, Audi en Mercedes blinken uit in weglegging en comfort. Man, praat toch geen onzin. Die merken blinken uit in prijs (in negatieve zin bedoel ik). Ik woon dus in boeregat Diepenbeek en daar zijn sommige wegen in zo een slechte staat, dat kun je niet indenken daar moet je mij maar eens proberen te volgen met jouw “Premium, goede wegligging, hoog comfort” auto. Als je afvraagt wat ik rij, ik rij een Citroën Xantia 2.1TD. Deze auto heeft hydropneumatische vering dit wil zeggen dat als je over een slechte weg rijdt de auto daar als het ware over zweeft. En nee luchtvering kan daar niet aan tippen. Krijg je al schrik. We zullen de Koning vanachter zetten en vragen in welke auto hij de comfortabelste rit heeft gehad. En echt maak u nu niet belachelijk door te zeggen dat het de BMW, Audi of Mercedes is. Ik bedoel wat is dat toch tegenwoordig met die Audi’s, Mercedessen en BMW’s. Ik bedoel je koopt een auto met zogenaamd veel comfort en luxe. Je hebt een GPS van 2000€ bij BMW, denk je dat die beter werkt dan een TomTom van 200€ ? Je hebt een dikke motor (alé als het geld tenminste niet op is want ik zie véél 520d rondrijden, hoe zou dat toch komen ? Ah ja dat is door die Premium !!) met veel pk en koppel en blabla. Auto gaat 250km/h. Ja hoeveel keer kunt ge nu 250 of zelfs 200 rijden op een autosnelweg voordat er weer een camion wil inhalen of bompa weer tegen 100 iemand wilt voorbijsteken of je weer in de file staat. En qua optrekken zijt ge hier in België ook niks mee. Als het groen licht wordt is het volgende al rood geworden dus… En een 520d krijgt op zijn doos van een standaard Renault Clio 1.4 van 90pk dus daarover zullen we ook maar zwijgen.
Ik wil niet zeggen dat BMW, Audi en Mercedes eigenaars hun auto nooit hebben moeten kopen, dat is natuurlijk hun beslissing. Ik zeg alleen dat BMW, Audi en Mercedes een soort imago hebben dat wat ze ook uitbrengen, het maakt toch niet uit de mensen zullen het kopen juist omdat het BMW, Audi of Mercedes is. En dan heb je natuurlijk de volgers die ook BMW, Audi en Mercedes willen, maar natuurlijk wat krap bij kas zitten en dan heb je zo een “dikke auto” met een belachelijke 2.0d dat natuurlijk een te lichte motor is voor zo een zware auto. De 525d gaat nog redelijk. En dan is er natuurlijk nog de prijs maar daar ga ik hier niet veel over leuteren want iedereen weet toch (ergens in zijn hoofd) dat een BMW, Audi of Mercedes te duur is voor wat je krijgt, nogmaals het BMW, Audi en Mercedes teken geven hier onterecht de doorslag. Ik wil gewoon zeggen dat BMW, Audi en Mercedes hun imago niet helemaal kunnen waarmaken en dat vind ik spijtig. Want ik vind het wel leuke auto’s maar jongens toch doe die belachelijke dure prijs naar omlaag want anders heb je aan mij en veel andere mensen toch alleszinds geen klant. Kijk denk gewoon eens logisch na en bedenk eens hoeveel mensen er diep in de buidel moeten tasten om toch maar een BMW, Audi of Mercedes te kopen om toch maar bij de groep te horen want daar begint het toch op te lijken hoor en dat valt niet te ontkennen.
@ 3-serie,
Fantastisch voorbeeld van die Peugeot 407 V6 HDI en de BMW 120d met allebei evenveel opties en allebei even duur. Nu mag iedereen kiezen maar welke zou jij kiezen ? En nu ga je merken wat dat BMW logo doet. Ikzelf zou natuurlijk de Peugeot kiezen. Grotere auto dus alle voordelen daarvan zoals grotere koffer, meer beenruimte, enz… En natuurlijk de dikkere motor. Maar ja kies wat je wilt mij interesseert het niet. Ik stop mijn geld in belangrijkere dingen zoals de afwerking van mijn huis en dergelijke.
peer zegt
Mijn “premium” Suzuki Swift zou dan natuurlijk ook een breder publiek moeten aanspreken dan alleen het nuchtere Suzuki-publiek. Als mensen geld over hebben voor een BMW-logo, dan moet ik er toch ook in slagen die mensen 10000 euro teveel te doen betalen voor een andere auto. “Hen doen geloven dat het de meerprijs waard is”, dus. Dat moet lukken, aangezien er ook mensen zijn die de meerprijs van een audi 3 over hebben voor een interieur dat er niet boeiender uitziet dan dat van de technisch identieke Skoda.
Dit alles toont het belachelijke van sommige “premium” zaken aan: het is duurder, want het is premium. Het is premium, want het zit in een hogere prijsklasse. Trek de redenering door en je komt tot dit: sommigen willen meer betalen voor dergelijke producten, omdat ze duurder zijn. huh?
Trouwens: wist je dat een audi a3 in productie goedkoper is dan een vw golf? En aldi raakt ermee weg om er meer geld voor te vragen… zegt dat niet iets over het doelpubliek?
Bayerische Motoren zegt
@lincoln
Momenteel moet jouw temperatuurmeter vast in de rode zone staan.
Waar haal je toch al die theorie?
De feiten zijn er nu eenmaal, BMW is goed bezig of je dat wil of niet.
lincoln zegt
@bayerische motoren .. tja ik weet 108 commentaren is echt een hoop lees werk .. maar doe het toch maar even .. scheelt een hoop misverstanden.
Ron zegt
@speedliner: de vering van de Citroen is bepaald niet iedereen z’n voorkeur, dat deinende weggedrag maakt mij misselijk tenzij ik zelf stuur en dat zal de reden zijn dat je deze vering ook niet tegenkomt in de andere PSA producten zoals Peugeot. BMW kiest er expres voor om strak sturende auto’s af te leveren. Daar hou je van of niet, maar deze is per definitie absoluut niets minder dan die van Citroen, hij is alleen maar anders. (de discussie over de kwaliteit van Citroen zal ik trouwens hier verder niet aansnijden)
Verder ben ik het prima eens met je punt, en moet iedereen inderdaad zelf kijken of zij zoveel geld uit willen geven voor BMW, Audi, Mercedes of Lexus. Opties zijn vooral bij BMW, Audi en Mercedes belachelijk duur, dat klopt. Dat jij kiest om je geld ergens anders aan uit te geven kan ik me uitstekend voorstellen.
Fej zegt
Wat de drie grote Duitse merken tot premium-merken maakt zijn volgens mij niet de 1-series en de C-klasses die hier worden vergeleken, maar de topmodellen zoals de Mercedes S, Cl, BMW 7, Audi A8 die bij merken als Citroen en Peugeot (en andere) geen concurrentie hebben. Een merk als Lexus komt dan weer wel in de buurt qua kwaliteit, maar zij verkopen niet zoveel als de drie Duitsers.
YK zegt
Ik heb praktisch alle bovenstaande comments gelezen en ik kom maar op één conclusie: BMW heeft de meeste auto’s verkocht en is dus het meest succesvol onder de premium merken. Probeer deze feit maar eens te ontwrichten…
*Pakt fier den Vlag van zijnen Deutsche Marke BMW op en zwaait ‘m triomfantelijk door den Lucht*
Citrofiel zegt
Gelukkig zijn veel mensen buiten Europa het wél met me eens dat Audi saaie auto’s maakt! :P
albert m zegt
Hallo luitjes ik moet even kwijt dat op dit moment de beste auto voor mij is de BMW cabrio 335i
Hij rijdt fijn alleen het gevaar is dat je bijna niet merkt dat je te hard gaat ik vind 2x signalering door de pol. wel genoeg en haak af ik heb er een turbo af laten schroeven en uitgeprobeerd en nu loopt het kreng nog 240 wat moetje daar nu mee?
M zegt
Nooit gedacht, maar ben toch overgestapt van BMW naar Mercedes. Het interieur van de nieuwe 3 serie coupe vond ik ronduit plastic fantastic! Ik heb echt geprobeerd het mooi te vinden (en ik heb het hier over de full option versies!).
Mijn nieuwe mercedes CLK heeft echt een schitterend interieur. Mercedes is goed bezig. Dat hoor ik van veel (ex) BMW fans! Dus zwaai maar niet te hard met het vlaggetje!
Ik had niet verwacht dat Audi zo achter zou blijven…
albert m zegt
liever een ster in de vooruit als op de grille–edit: zozo, zelf bedacht?–
oef.en dat plastic valt wel mee maar de rijm is mooi.greetz