Superdeal…
Onlangs onthulde BMW de allernieuwste telg aan de X3-familie in de vorm van de X3 xDrive30e. Deze hypermoderne plug-in hybride moet voor BMW’s mid-size SUV even de groene kastanjes uit het vuur halen totdat eind volgend jaar de volledig elektrische iX3 komt. De ’30e’ baseert op de X3 xDrive20i, het basismodel met een 184 pk sterke 2.0 turbo onder de kap. In de PHEV wordt deze geassisteerd door een 109 pk sterke elektromotor.
De stroom-doping schaaft liefst 2,2 seconden van de klassieke ‘nul-naar-honderd’ af en drukt de hoeveelheid CO2 die de lucht in wordt geblazen daarbij (op papier) van 154-157 gram/km naar 49-53 gram/km. De puur elektrische actieradius bedraagt volgens fabrieksopgave een dikke vijftig kilometer. Alsof dat nog niet genoeg voordelen zijn, gooit BMW er voor ’30e’ kopers gratis optie 534 bij. Voor degenen die het lijstje niet van buiten kennen: dat is de elektronische climate control met drie zones die via de BMW Connected app van buiten de auto te bedienen is. Nadeel is wel dat de bagageruimte 100 van zijn 550 liter moet afstaan aan de elektrogoodies. Maar ach, kniesoor die daar op let.
Enfin, je houdt wel van een beetje spannig en ziet zo’n extra 109 pk wel zitten, maar nu wil je de prijs nog even weten. Welnu, dankzij een man in regenjas weten we inmiddels dat die in Nederland 62.853 Euro gaat bedragen. Dat is slechts 1.602 Euro meer dan je hier voor de ’20i’ moet neerleggen, terwijl de netto prijs af fabriek bijna 10.000 Euro hoger is (48.300 Euro in plaats van 38.538 Euro). Dit komt uiteraard door de CO2-tax, die zelfs voor een zuinige vierpitter als de xDrive20i al 10.931 Euro bedraagt. Dankzij de op papier veel lagere uitstoot van de PHEV, betaal je voor diens grammetjes ‘slechts’ 2.919 Euro. Klinkt bijna schappelijk, maar vergeet niet dat je ook nog gewoon 10.143 Euro aan BTW aftikt voor de staatskas. Koop dan!!1!
vondick zegt
Wat als je die 4 cylinder ook nog naar 300pk chipt? Zijn er (software)pakketjes die dan ook de samenwerking met elektromotor nog kunnen handelen?
335istage1 zegt
@vondick:
Ja dat is geen probleem. Ik heb een activehybrid3 gehad en die laten chippen. Maakt voor het elektrogebeuren niets uit. Alleen even het koppel in de gaten houden dat je je versnellingsbak niet te zwaar belast.
ds3thp zegt
@vondick: ja dat kan zeker, bij de 3 serie kom je dan uit op 340pk in het geval van de 184pk versie van de 2 liter.
https://www.br-performance.be/nl-be/chiptuning/1-wagens/5-bmw/525-serie-3/10456-g2x-03-2019/10809-330e/
In het geval van de 252pk versie van de 2 liter kom je zelfs uit op 400pk
https://www.br-performance.be/nl-be/chiptuning/1-wagens/5-bmw/525-serie-3/10456-g2x-03-2019/11553-330e/
jometdebanjo zegt
Misschien beter om een 6 cilinder te nemen. Dat rijdt ook nog eens soepeler
erwin86 zegt
@jometdebanjo: Dan moet je gelijk een M40i nemen als je benzine wilt. Kosten? Net geen 100k, dan moet je wel heel graag een 6-cilinder willen.
VeniVidiVici zegt
@erwin86: Sterker nog, dan moet je wel heel graag een X3 willen haha.
autowilly zegt
@jometdebanjo: ja vind ik ook. Is maar 20-35k duurder… (afhankelijk of je gaat voor diesel of benzine)
porker zegt
Moet “!!1!” nu toch echt steeds?
autowilly zegt
@porker: oh jazeker!!1!
markos78 zegt
@porker: +!!1!
rlnl zegt
1 liter bagageruimte ruilen voor 1 pk meer. Prima!
560pk zegt
@rlnl: ik heb 430 liter. Topdeal zou ik zeggen!
cappie zegt
Straks moet je overal 100 rijden wat heb je er aan.
dijan zegt
@cappie: Dat je voorop rijd????
VeniVidiVici zegt
@cappie: Ja schijnbaar, maar doen we niet!
cappie zegt
@venividivici: Maar hou er rekening mee dat er meer geflits zou gaan worden De staat Der Nederlanden is niet achterlijk.
duderuud zegt
Het wordt tijd dat de overheid nutteloze SUV’s gaat verbieden. Het straatbeeld knapt er aanzienlijk van op het het is ook nog eens beter voor het milieu.
VeniVidiVici zegt
@duderuud: Je maakt een grapje hè?
duderuud zegt
@venividivici: Nee, geen grapje. Overbodige auto’s die onnodig groot en zwaar zijn. Weg ermee. Maar goed, het is maar mijn nederige mening?
VeniVidiVici zegt
@duderuud: Dan moeten volgens jou mening ook alle Tesla’s opzouten. Maar kom op, het straatbeeld ziet er echt niet beter uit als er alleen maar kleine lichte koektrommels rondrijden.
duderuud zegt
@venividivici: Nee hoor, alleen de X. Maar feit blijft dat ze onnodig zijn. Form over function. Koop dan een station.
mashell zegt
@duderuud: vanuit een stationwagen heeft niet het overzicht over het verkeer, heb je niet de comfortabele hoge instap en als belangrijkste een stationwagen heeft niet de bodemvrijheid die je toestaat om met 50 km/h over de drempels door het 30 km/h gebied in je woonwijk te rossen.
pa045 zegt
@mashell: dat overzicht wordt teniet gedaan als er alleen maar van die hoge bakken rond rijden. Wat betreft de instap: beweeg eens wat meer. Niet alleen van en naar de auto lopen. En jouw laatste argument: opzouten en wegblijven uit mijn wijk egoïst!
duderuud zegt
@mashell: Dat kan ik niet ontkennen…
335istage1 zegt
@duderuud: Mijn x3 is nodig groot, en soms zelfs te klein, maar bepaal jij dan wanneer een auto onnodig groot is dan of zo? Bemoei je met je eigen zaken in plaats van anderen je wil op te leggen.
duderuud zegt
@335istage1: Je hoeft helemaal geen SUV te kopen voor veel ruimte. Maar zoals ik eerder aangaf, het is mijn nederige mening. Duurde wel lang voordat de eerste hapte haha!
astonmartinvanquish zegt
@duderuud: als alle suv’s van de weg moeten dan krijgen merken als lamborghini, Bentley en Aston Martin het wel heel erg moeilijk. Die zeecontainers houden die merken immers in leven.
duderuud zegt
@astonmartinvanquish: Probleem ligt ook bij de gemiddelde consument. Die wil die protserige bakken. Als iedereen sportieve auto’s zou willen hebben hadden we het probleem wellicht helemaal niet…
Rick-dos zegt
Goed voorbeeld van het beleid van het kabinet en dat het werkt. Ik bedoel je moet wel een erg verstokte anti-hybride zijn wil je nog voor de schamele 2.0i met 184pk gaan. Wil je €10.931 bpm betalen voor 184 pk of €2919 bpm betalen voor 293 pk? Je kunt je auto niet tunen met 109 pk voor €1602.
Een vergelijkbare benzine motor de xdrive30i kost bijna €70.000 en heeft ook nog 41 pk minder.
Het beleid stimuleert koper en verkoper. Mensen zitten wel altijd te janken hier over de bpm maar hier mag ook weleens bij stil gestaan worden.
astonmartinvanquish zegt
@Rick-dos: eens, alleen net een jaar te vroeg de X3 gekocht, dus ik moet het gewoon met een 20i doen.
Rick-dos zegt
@astonmartinvanquish: Prima auto. Lekker van genieten. Kan je je er op verheugen dat als je weer zo’n bedrag gaat uitgeven je kan upgraden naar een 30e. ;)
dawwg zegt
@rick-dos: De reden dat mensen janken, is dat dezelfde X3 i20 in Duitsland bijna 25K minder kost !
Een beetje minder CO2 uitstoot rechtvaardigt het verschil m.i. ook niet; de schade van de mijnbouw voor lithium-accu’s aan het milieu en mens (kinderarbeid) is veel structureler dan ‘vluchtige’ CO2 …
Rick-dos zegt
@dawwg: Het is aan BMW dus om een zuinigere 2.0i te maken. Het prijsverschil is overigens geen €25.000 maar eerder €10.000. Het prijsverschil van de 30e is €6000.
Klimaatverandering door de uitstoot van CO2 lijkt mij ook een structureel probleem als we er niet aan doen om de uitstoot te verlagen.
pablo1971 zegt
Nou ja, klinkt als een reëele deal. Alleen de wens naar n 6 cilinder, dat wordt een dure grap.
astonmartinvanquish zegt
@pablo1971: dan kan je beter voor de x540e gaan. Krijg je een 6 cilinder voor uit mijn hoofd rond de 84k. Goedkoper dan de m40i, meer pk en een grotere auto.
astonmartinvanquish zegt
@astonmartinvanquish: bedoel de 45e natuurlijk