![Fittie!](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/BMW%20AUDI.jpg)
Eet dat, Audi!
Een slogan vol zelfvertrouwen kan tegen je werken, zeker als je dit niet waar lijkt te maken. Volgens BMW is dit het geval bij rivaal Audi. BMW is niet onder de indruk van de A8 en dan met name de mate van autonoom rijden van dit model.
Wij vinden het erg origineel dat BMW met deze kritiek komt. Andere inkoppertjes hadden het overmatige olieverbruik, onderstuurd weggedrag of zelfs dieselgate kunnen zijn. Okee, over dieselgate zullen ze zich misschien wat koest houden de komende tijd.
Maar het is ook opmerkelijk dat juist BMW met deze kritiek komt. BMW heeft rijgenot voorop staan en heeft eerder heeft aangegeven dat autonoom rijden minder goed past in het karakter van het merk. Toch zit men in München zeker niet stil op het gebied van ontwikkeling van autonoom rijden. Het hoofd van de afdeling ‘Autonomous driving projects’, Dr. Klaus Buettner, geeft zelfs aan dat BMW zich al enkele jaren geleden op het punt bevond als waar Audi zich nu staat in haar ontwikkelingen.
Audi kondigde met de introductie van de laatste A8 vol trots aan dat het de eerste autofabrikant is die een voertuig met Level 3 van autonoom rijden op de weg bracht.
Dit systeem werkt echter maar tot 59 km/u, volgens BMW daarmee minder nuttig. De planning van BMW is om in 2021 een voertuig op de weg te brengen met precies dezelfde meuk autonome functionaliteiten. Dit voertuig zou ook Level 3 moeten hebben, maar dan met snelheden tot 130 km/u gebruikt kunnen worden. Level 4 en Level 5 staan ook op de planning voor 2021, maar dan in de context van het zogenoemde ‘ride-hailing services’. Denk hierbij een beetje aan ‘The Knight Rider’: ‘Come get me K.I.T.T.!!’ Vervolgens rijdt je auto weg uit de parkeerplek en haalt ‘ie je ook weer op. Daarna kan je zelf weer aan het stuur, ‘Freude am Fahren’. (via: engadget)
Level 5 word dan best een gek gezicht, met zelfrijdende auto’s met niemand erin.
Dan ga je de diskussie krijgen dat het zonde is dat auto’s rijden zonder personen erin.
@tarquesh: bizar is ook om de auto rondjes te laten rijden als het te druk is om te parkeren terwijl je kleine boodschap doet
@audir8v10: doe je dat dan in de auto of ben je dat uitgestapt?
@davelepeef: anaconda in petflesje proppen ?
Kan wel zijn, en voor de lancering van de A8 was ik het ook zeker eens geweest met BMW en was de kreet ‘Voorsprong door techniek’ loos marketing geblaat. Maar de Audi A8 rijdt nu al rond en is gewoon echt een technisch meesterwerk. Van BMW hebben we nog niks gezien, en om dan te zeggen dat ze over 3 jaar een betere auto hebben is best wel een beetje sneu…
@trustmeiamanengineer: maar ja wat heb je d’r aan als die techniek nog niet inzetbaar is bij Audi? Past eerder bij marketing bla, bla der Ringen
@doublechevron65: Audi heeft tenminste een systeem dat autonoom kan rijden, ook al is het gelimiteerd tot 59 km/u. Het is perfect om mensen al kennis te laten maken met dergelijke systemen en is juist handig op momenten waar niemand iets heeft aan autorijden, namelijk file’s. Wat kan de BMW 7? een paar meter vooruit of achteruit rijden met de sleutel. (corrigeer mij als ik iets vergeten ben) Hoewel ik grote fan ben van BMW, vind ik toch dat juist Mercedes en Audi de laatste jaren met meer snufjes of bijzondere wagens op de markt komen.
@fuxhound: heeft Lexus al 20 jaar! Is alleen nog uitgeschakeld…
@doublechevron65: Het werkt toch al, en je kunt het gebruiken. Ze zouden al voor een veel hogere snelheid kunnen gaan, maar is wettelijk nog niet toegestaan. Ze nemen nu zelf volle aansprakelijkheid tot die 56km/h.
@trustmeiamanengineer: ja precies de politiek loopt zoals zo vaak in Duitsland achter de feiten aan, je zou toch verwachten dat de auto lobby hier actiever zou zijn geweest. Nu wordt er “reclame” gemaakt voor mooie techniek, om er meteen achterna te zeggen dat het nog niet mag… Oké voor in de Stau wel handig
Bij BMW hebben ze meer innovaties dan race successen ..
Ze staan in die categorieën net onder Zastava ..
@lincoln: Jij kijkt alleen zeepkistenraces, zo te lezen.
@skinnybmw: nee hij vergelijkt het met de racesuccessen van Lincoln?
@lincoln: ik schat Zastava net wat hoger in.
Eigenlijk is het wel mooi… Electrisch rijden en lvl 5 autonomie. Dan kan men auto beter rondjes laten rijden dan parkeertarief te laten betalen in Amsterdam
@elemento: Ga er maar vanuit dat kilometerheffing tegen die tijd wel wordt gestart door de overheid…
Belachelijk en lachwekkend. De nieuwe A8 is de meest geavanceerde auto op de markt. De nieuwe 7-Serie is best een nette kar, maar het is niet de auto die het had kunnen zijn volgens mij. Geïntroduceerd twee jaar na de S-Klasse en toch denk ik dat dat een betere auto is in elk opzicht. Die 7-Serie is een faal van BMW wat mij betreft. Nu heb ik de 7-Serie altijd al wel een beetje “willen maar niet kunnen” gevonden, maar dat is wel heel duidelijk bij deze generatie. Kortom, ze moeten gewoon hun muil houden daar in München. Met die vieze adem en gore tanden.
@kapiteinaudi: ben jij toevallig familie van John4545? Wat kan jij je druk maken over een merkenfittie zeg!
@kapiteinaudi: met jouw profielnaam kan ik deze rant moeilijk serieus nemen eigenlijk…
@kapiteinaudi: serieus….. zielige reactie.
Mag ik iedereen er even aan herinneren dat deze technologie bij Mercedes-Benz al sinds 2013 leverbaar is op de S-klasse… dus zo revolutionair is BMW ook weer niet, laat staan Audi. Zelfs Volvo was eerder en verder dan Audi…
@henkhupelschoten: bij alle Duitsers al, maar gaat nu dus verder, ook je Merc komt niet als een schoothondje aanhobbelen als je net je Gucci tasje hebt gekocht in de PC…
@bitd: volgensmij loopt hij bij Mercedes sinds de introductie al 140 km/h en Audi zit nog bij 60 km/h. Valt me gewoon op dat Mercedes al ruim een stap voor is dan de concurrentie. Nog zo’n voorbeeld is magic body control. Bij Mercedes was het al bestelbaar op de coupe sinds 2014/5 en nu pas komt Audi.
@henkhupelschoten: dat is allemaal level 2 als ik het goed heb, dus handje af en toe aan het stuur anders stopt die, alleen Tesla doet dit niet, maar die ene dode maakt niet uit, als MB of BMW of Audi dit deed waren het gelijk tientallen doden, ivm hoeveelheden wagenpark.
@henkhupelschoten: De Audi A8 heeft level 3 autonoom rijden tot 59 km/h. Dit systeem wordt gebruikt in files. De bestuurder hoeft zijn handen niet om de zoveel seconden aan het stuur te houden, Audi is overigens ook verantwoordelijk. Dit systeem is anders dan Mercedes met hun Distronic Plus. Disctronic plus is een adaptieve cruise control die ook stuurt. Een soort vergelijkbaar systeem zit ook in de BMW 7 serie en Audi A8 (vanaf A3 zelfs maar minder geavanceerd.) en zijn ook al een tijd beschikbaar. Mercedes hun adaptieve cruise control met stuurassistent werkt dan weer wel beter dan de BMW en Audi vind ik.
@henkhupelschoten: Klopt : Bij Mercedes Weggeooid = BMW
Tsja, en wie Freude am Fahren zegt, moet niet met onnodig hoge auto’s komen, niet met voorwielaandrijvers en zeker niet met autonomie.
@mout: zijn dat de enige modellen die BMW maakt? Dat wist ik helemaal niet.
@rhellema: Best lastig begrijpend lezen
@stekel01: ja hè?
BMW mag eerst iets aan zijn interieur doen..
BMW was vroeger een echte mooie degelijke auto. De huidige 7-serie is een plastic fantastic ouwe opgeblazen3-serie
De reden dat Audi level 3 niet vrij kan geven is dat de wetgeving dit niet toelaat. De A8 doet tot 60kmh maar is technisch in staat tot 130 te gaan met de traffic jam pilot
In 2021 is Audi ook verder dan in 2017, dus meer dan 59 km/h. Iedereen is bezig om hetzelfde probleem op te lossen met dezelfde wetgeving en dezelfde toeleveranciers. Het lijkt me niet dat één merk dan vier jaar voorsprong pakt.
Ok dus BMW komt over 4 jaar! ook met een auto die level 3 is, alleen dan tot 130km/u. Nou nou, wat is BMW ver met de ontwikkeling op autonoom gebied. Dus ze hebben 4 jaar nodig om de maximale snelheid waarbij level 3 werkt te verhogen met 71km/u.
BMW kan veel roepen, maar feit is dat Audi op dit moment gewoon de enige is die een productie auto op de markt heeft met level 3. Dus ja: voorsprong door techniek
Level 5 wordt wel interessant. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als er bij het CJIB geen euro meer binnen komt? Denk blinde paniek in Den Haag…
On-topic: de slogan van BMW “freude am faren” gaat ook wat tegenwerken denk ik dan…
De Audi slogan ‘Voorsprong door techniek’ is al jaren achterhaald. Welke grote technische innovaties heeft Audi sinds ongeveer 2000 voortgebracht? In de jaren 80 en 90 waren er de Quattro en de aluminium carrosserie. Dat waren grote innovaties. Maar wat na 2000?
(*Vandaag met het autonoom rijden staat Audi niet veel verder dan Mercedes of GM)
Nou Audi….Voorsprong door techniek. Mijn MMI navigatie van mijn A4 2016 doet niks meer, bluetooth is uitgevallen en viel daarvoor regelmatig weg, de S tronic is traag en bonkt regelmatig en de wegligging is ook belabberd. Kortom, de eerste en laatste Audi. Dus die voorsprong….die is voor mij ver te zoeken. Nu 70.000 gereden, nog 110.00 te gaan. Kijk nu al naar einde leasecontract
@730ld: huilie huilie.. Als het zo slecht allemaal is als je zegt ga je toch lekker terug naar de leasemaatschappij met de auto? Jaar oud dus gewoon garantie e.d. Een A4 uit 2016 rijdt gewoon prima dus als het “belabberd” is moet je zeker even terug.
@edgar: de waarheid is hard. Een A4 rijdt wel aardig, maar er zijn er veel meer die beter rijden. Het is gewoon een VW-tje met een paar nullen in de grill.
@rufctr01: ik zeg niet dat een A4 zo scherp stuurt als een Ferrari, echter belabberd is wat overdreven ;-)
@rufctr01: een mercedes is gewoon een renault ! Dus zit geen onzin te zeggen
@730ld: Haha wat een verhaal. Blijkbaar heb je alles zelfs stuk gemaakt. Sommige mensen weten niet met de nieuwste tevhniek om te gaan en daat ben jij er 1van . Hihi
Ja sorry hoor, maar dit artikel komt totaal niet overeen met hoe het in de bron beschreven staat.
Dat BMW maar eerst begint hun interieur nadeloos af te werken en vertegenwoordiger onlangs motorblok kapot.
Was amper enkele maanden oud.
BMW, valt dat niet onder VAG de afgelopen jaren?
Laten ze bij BMW zelf eerst maar is wat doen aan hun betrouwbaarheid.
Er zijn bij De 3 Grote regelmatig technische opmerkingen te maken, maar bij Audi gaan die een leven lang mee.
Een distributieketting die een 1 klant 4000€ kost kan ik veel segmenten voor vervangen.
@wimof: nu in het Nederlands aub.
@fouadski: grote 3 Audi, BMW en Mercedes.
De distributieketting die een BMW 1 serie klant 4000€ kost kan ik veel segmenten van een Audi FSI motor vervangen.
Capito?
@wimof: si senior
Premium fitties, het blijft vermakelijk leesvoer met dank aan de fanboys uit de verschillende kampen.
Maar eh, welke voorsprong heeft Audi dan, bij Tesla werkt autonoom rijden al eventjes.
Al gaat het zo nu en dan mis.
Nu ontgaat mij de wens tot autonoom rijden volledig, neem het openbaar vervoer als je geen zin hebt om zelf te rijden.
Maar ik ben vast ouderwets.