![BMW i8 in Abu Dhabi](https://static.autoblog.nl/images/wp2010/BMW_i8_Abu_Dhabi.jpg)
Dat BMW zijn ‘Vision EfficientDynamics Concept’ in productie gaat nemen is bekend, in 2013 om precies te zijn. En aangezien zo’n lange naam niet zo lekker bekt hebben ze onlangs maar de merknaam ‘i’ vastgelegd, een verzamelnaam voor al hun extra zuinige toekomstige modellen. In Abu Dhabi werd de Vision op het lokale circuit op de gevoelige plaat vastgelegd.
Allereerst de naamgeving van het Vision-concept. Vanaf nu zullen wij deze tot nader order als ‘i8’ aanduiden (hoewel ook de naam i100 rondzoemt). Een insider van BMWblog kwam hier mee naar voren, en deze bron wordt als betrouwbaar beschouwd, dus houden we voorlopig even i8 aan. De i8 wordt gepositioneerd als een ‘halo vehicle’ aan de bovenkant van het i-segment. Of deze naam ook de definitieve versie zal halen is verre van zeker.
Enfin, waar waren we gebleven? Abu Dhabi. Uit de foto’s komt naar voren dat BMW er met een fotoshoot bezig was. Hun aanwezigheid in het Midden-Oosten is te verklaren uit het feit dat de i8 momenteel een rondje doet langs de lokale autoshows. Hij stond op de Koeweit Motor Show, en hoogstwaarschijnlijk maakt hij ook binnenkort zijn opwachting op de Qatar Motor Show. De styling is ietwat aangepast sinds zijn debuut in 2009 op de IAA in Frankfurt. Hij ziet er nog steeds futuristisch uit, maar de motorkap en de deuren hebben een herbewerking ondergaan. Tevens heeft ‘ie wat meer kleur gekregen. Aangezien het nog even duurt alvorens de i8 productierijp is verwachten we nog de nodige wijzigingen.
De i8 wordt aangedreven door een 1.5 liter turbodiesel, gekoppeld aan twee elektromotoren. Samen zijn ze goed voor 356 pk en 800 Nm. 0-100 kan in 4,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u is mogelijk. Desondanks geeft BMW een verbruik van slechts 3,76 l/100 km op.
De foto’s werden gemaakt door een lid van Team Speed. Meer foto’s zijn in deze post op hun forum te bekijken. Een video van de i8 op het circuit vind je HIER.
Laat die techniek maar komen. Aan het uiterlijk zal wel weer aardig wat versleuteld worden vrees ik.
@florisw: inderdaad. Blijft niks van het design over.
Techniek en cijfers zijn geweldig!!!
@florisw: Natuurlijk gaat er flink aan gesleuteld worden.. wil jij in zo’n etalage rijden? Als je aan je naad krabt schud de vrouw in de auto naast je haar hoofd.. rechts staan de relevante topics.. daar zie je hoe het ongeveer word.. ;)
@Freewarefreak: In tegenstelling tot mijn eerdere reactie moet ik zeggen dat als ‘ie er zo ongeveer uit komt te zien dat er ik dan voor zou tekenen.
@Freewarefreak: Ja dat idee had ik ook wel hoor. Ik zou er overigens ook zo niet in willen rijden. Maar er zitten wel een aantal design-elementen in die ik graag terug zie komen in het productiemodel.
Doe mij maar een 918.
Beter worden de sleutels van deze i8 in mijn handen gespot, kan ik er mooi een Quattroporte van halen. Weg met die futuristische kerstverlichting!
Beetje lullig voor de Tesla/Fiskers, styling controversieel maar dat is snel gefixt.
OT: als we uit zouden gaan van die 15 Euro/ton CO2, zou dit nooit ontworpen worden.
De techniek is ok maar ook ik vind het ding er veel te futuristisch uitzien…niet mijn cup of tea.
Kan iemand mij vertelen of het Top Gear seizoen al is afgelopen?
@Jeroen: Nee, het is pas geleden begonnen en gaat weer verder ergens in januari.
Wat blijft dit gewoon een ongelofelijk mooie auto! Die mooie brede nieren en die geintregeerde koplampen. En ik hoop dat ze idd niet teveel eraan veranderen. BMW is tenslotte een merk met redelijk controversieel design, dus dit past er prima bij.
@Jeroen: Voor zover ik weet is het juist net weer begonnen ;)
Kunnen ze niet gewoon een nieuwe 8 serie maken en als extra versie de hybride?
echt cool en ook in mijn lievelingsland :D
ik vind het design ook zo geweldig en toch besef ik dat de kans klein is dat hij zo in productie zal gaan… Jammer jammer jammer.
En echt vete technologie en cijfers, dergelijke prestaties en dergelijk verbruik. Gimme gimme gimme.
Ehm, op BMWblog staat toch dat dit waarschijnlijk de productie versie betreft?!
hopelijk brengen ze hem zeker uit
dan is er toch nog iets spannends van bmw :o
Ik denk ook dat dit het productiemodel betreft, het zou dom zijn om een conservatief ding op de markt te brengen zoals hierboven gepost staat wat eruit ziet als een gefacelifte 6.
Ik zeg: lang genoeg stilgestaan, voorwaarts! Op technisch en esthetisch gebied!
@mr. V8 & @belg, denk eens na. Zou het logisch zijn als BMW 2 a 3 jaar voor het op de markt brengen van een gloednieuw model al de definitieve productieversie zou laten zien? Nee he, dat zou niet echt verstandig zijn.
Dit is gewoon versie 2.0 van de conceptcar. Om de boel een beetje onder de aandacht te houden heeft BMW de conceptcar een ander kleurtje en wat andere kleine veranderingen gegeven. Op die manier blijft iedereen er tenminste over praten en lukt het ze om de ‘buzz’ rondom het model te rekken tot en met 2013 wanneer de productieversie op de markt komt.
Overigens gok ik wel dat de looks van de conceptcar in de loop der jaren steeds verder zullen evolueren, steeds meer richting die van de productieversie. Op die manier kan het grote publiek langzaam vertrouwd raken met de de looks van de uiteindelijke versie die in de showroom komt te staan.
PS De conceptcar die op de Kuwait Auto Show stond was een ander exemplaar. Dat was namelijk gewoon de ‘bekende’ witte versie van de conceptcar.
Ik ben zowiezo al fan vanaf minuut 1, en dat van een BMW, dat ik dat nog mag meemaken.
Zelf zou ik het jammer vinden moesten ze het uiterlijk nog al te veel veranderen. Dat die glazen deuren zullen verdwijnen spreekt voor zich, maar voor de rest hoop ik dat ze hem zoveel mogelijk laten zoals ie nu is want hij is machtig. Er zijn meer dan genoeg tech-freaks die er hetzelfde over denken en BMW kan wel een serieuze buzz gebruiken binnen haar gamma. Al vrees ik dat ik tegen 2013 nog geen 200k op overschot zal hebben voor dit speeltje.
@King Kay: ‘zowiezo’ schrijf je zo: ‘sowieso’….
Verder geef ik je meer dan gelijk
Ben altijd al een fan geweest van de originele M1 waar deze wat carroserie vorm op lijkt ,maar die etalage deuren maken het krabben aan je b¤llen iets te openbaar:D
Super mooi…
haha mooi…wat rij jij? ik rij een dikke 1.5 turbo diesel jonge mee 365PK en 800Nm (en dan natuurlijk zwijgen dat je electro hebt ;)) haha
Mooie wagen! Maar zoals de critici het al hebben gezegd: hij wordt pas spannend als de normale motor in werking treedt… Weg met die electrozooi en installeer een lekkere V12 (zoals de 8-serie).
@xilver: Ja.. maar dat is nou NET het probleem.. dat willen ze wel.. maar dat mag niet.. anders verdwijnen over 50 jaar de Maladiven onder water.. snap dat dan.. ;)
@Freewarefreak: Voor mijn part mag heel Afrika onder water lopen, zolang er maar een V12 in dat ding komt ;-)
ik moet er wel een beetje aan wennen hoor!
vooral die zeikant!:P
@MichaelvdBroek: Zijkant…
Zelf vindt ik de doorzichte deuren wel wat hebben. Het geeft een mooi ruimtegevoel en het maakt de snelheidsbeleving misschien nog groter.
@Alpinaa: het spijt me enorm. mierenn**ker
@MichaelvdBroek: Het was maar om te helpen, maar dit laat wel meteen zien wat voor een niveau je bent…
@Alpinaa: nou mijn excuses bij deze ;)
had ook maar een 7 voor nederlands :p
Kan je je er ook mee scheren?
Hoppa de eerste voorwiel aangedreven bmw in 2013!
Met een 1.5D, wat zou de motor zonder te elektromotor ophoesten? 120 pk? hahah en die bmw-fans de prius maar uitlachen!
@besaram
nee dit word de nieuwe 8-serie! 815D LOL
Ik ben een fan van het Beierse merk maar een 1.5l diesel…aaaaaaaaah
Leuk om te zien, maar is een concept car.. dus zal wel niet zo goed rijden..
Ik heb hem in echt gezien op autoshow brussel en man hij is gewoon PRACHTIG. Al iets bekend gemaakt over prijs?
@sir smokalot: “Tevens heeft ‘ie wat meer kleur gekregen” Wist niet dat autoblog op kleur gebied zo saai was; van wit naar grijs wordt omschreven als MEER kleur…
lelijk ding, maar techniek gaat vooruit.