Vind je de nieren niet mooi? DIE voor je! Dan ben je een van de vele BMW haters!
Weinig merken hebben zo’n enorme fanbase als BMW. De combinatie tussen luxe, rijeigenschappen, prestaties en enigszins acceptabele kosten is niet verkeerd. BMW is een heel traditioneel merk met normen en waarden.
Vergeet niet dat dat hetgeen is wat het merk in de eerste instantie zo populair heeft gemaakt. De Hofmeisterknik (met dank aan Giugiaro!), zes-in-lijn-motoren, achterwielaandrijving, ronde koplampen, L-vormige achterlichten. Het is niet zo heel erg moeilijk.
Uitdagend
Op de designafdeling vinden ze dat van wel. Nu zijn BMW fans wel wat gewend. De 7 Serie (E65) was in 2002 het startschot voor moeilijk lelijke BMW’s. Natuurlijk valt er zeker iets te waarderen bij ‘uitdagend’ design. Dat vindt de social media afdeling namelijk ook. Iedereen die BMW lelijk vindt, is een hater. Dat is niet zozeer onze mededeling, maar die van BMW zelf.
Aanvankelijk leek het erop alsof BMW dit soort strapatsen alleen in de VS ging uithalen, maar nu is Nederland in de buurt. Onderstaand bericht deelde het merk trots op Facebook:
Kortom, als je liefhebber bent van BMW, heb je het lastig. Iedereen voor je op de snelweg moet je niet, net zoals iedereen werkzaam in de knipperlichtjes-industrie. Maar nu heb je BMW óók al tegen je. En ze maken het hun fans al zo moeilijk.
Rigoreuze beslissingen
Rond 2010 leek er nog even periode te zijn aangebroken van enige rust. Denk aan de 3 Serie (F30), 5 Serie (F10), 6 Serie (F13) en de diverse X-modellen. Gewoon prima. Ondanks dat die modellen goed verkochten, heeft BMW een paar rigoreuze beslissingen gemaakt.
Op technisch gebied werden de merkwaarden al opgerekt(driecilinder zevenzits MPV’s met voorwielaandrijving), maar qua design gaat het een vreemde kant op. De modellen zijn buitengewoon polariserend, vooral dankzij de neus. Nu zijn er vast mensen die ‘anders’ heel erg interessant vinden. Mijn zus heeft immers ook weleens een vriendje gehad. Ze heeft zelfs kinderen!
Oude fans teleurgesteld
Terug naar BMW. Er zijn heel erg veel oude fans teleurgesteld dat BMW doet wat het tegenwoordig doet. Uiteraard is het allemaal vrij eenvoudig: BMW verkoopt beter dan ooit. Volgens ‘kenners’ verkoopt BMW een lading lelijke auto’s ONDANKS de styling, anderen menen dat de opvallende styling juist een succesfactor is.
Als je een nieuwe 4 Serie koopt, maak je meteen een statement. Net als die mensen die ineens hun arm vol tatoeages hebben (“ik wil gewoon mijzelf uiten, net zo uniek als al die andere mensen”). Het doel is bereikt: je valt op, je hebt aandacht.
De reden is overigens vrij logisch. Met name China houdt men van dit type design. De grote grilles, de vele logo’s en dergelijke zijn een teken van welvaart. In de VS hebben ze dan het fatsoen om een pens te laten groeien, in China eisen ze blijkbaar deze BMW’s. En die krijgen ze: wie betaalt, bepaalt.
Rudy zegt
Ik rij zelf bmw dus ik ben nogal bevooroordeeld. Vond de 4 serie in eerst instantie niets op de foto’s, nu ik hem in het echt vaker tegen ben gekomen (vooral in Oostenrijk en Zwitserland zie je hem veel rijden) begin ik hem wel te waarderen. Het is een beetje een “alfa” grill op een BMW.
De iX is niet goed te praten, net als de eerste E65’s.
janstehouwer1954 zegt
@Rudy: Alfa grille????!!!!!! Doe mij een lol zeg…
tinnemans zegt
Mensen vinden verandering vaak moeilijk, zeker als ze met posters en ideaalbeelden van bepaalde modellen zijn opgegroeid. Je doet er weinig tegen.
lithiumion zegt
@tinnemans: fans en ‘puristen’ staan meestal niet bekend om hun voorliefde voor ontwikkelingen in wat ze aanbidden. Deze is omgekeerd evenredig met de mate van adoratie voor datgene waar ze fan om zij geworden.
tinnemans zegt
@litiumion; Klopt. Zelf heb ik dat ook wel hoor; ik ben gek op klassiek gevormde GT’s en de Musclecars van 68 t/m 71, en heb dus helemaal geen zin in electrische mobilisering in crossover format met een focus op infotainment en rijhulpsystemen.
lithiumion zegt
@tinnemans: gezien je voorkeur, begrijp ik het wel. Ik vind auto’s van de periode die je aangeeft, ook veel leuker voor het oog, dan van nu. Echter de ontwikkeling van de techniek vind ik ook fascinerend en dus de fase waarin we nu zitten ook. Ben het met je eens de tegenwoordige auto’s vind ook niet echt sprekend en authentiek, maar dat heeft eigenlijk elke periode en “It’s in the eye of the beholder”. Daarom vind ik zo’n move als BMW(een merk waar ik totaal niks mee heb), nu doet, met de grill, eigenlijk weer briljant; eigen, authentiek en gewaagd. Heel wat sprekender dan een knikje in de C-stijl voor decennia lang.
tinnemans zegt
@lithiumion; ik ben er niet heel zwart/wit in hoor; een moderne auto met een coupevorm, lange neus, flinke motor, en RWD ben ik al heel tevreden. De nieren van de nieuwe 4 zullen me worst zijn; de basisvorm van de auto is prachtig en met kentekenplaten op de auto valt de grille al veel minder uit de toon. Historisch gezien is de neus ook nog best te verdedigen.
Wat electrische techniek betreft; ik zie de voordelen en de noodzaak wel, maar ik ga desondanks proberen m’n autocarriere te blijven vullen met iets wat aan mijn droombeeld voldoet; dus met een grommende motor onder de kap, RWD en zeker niet iets crossover achtigs.
mc96 zegt
Bla bla bla, BMW verkoopt beter dan ooit.
harrie zegt
Frans Bauer ook.
kniesoor zegt
Ondanks z’n neus ?
tanzanitef30n zegt
@mc96: Dat is heel subjectief!!!
Ik heb gewerkt bij de grootste dealer met het grootste pand van NL in Amsterdam wat nu is overgenomen door Van Poelgeest.
Wat ze eigenlijk doen is zelf de hele vloot auto’s op kenteken zetten en dat als verkochte auto doorgeven aan BMWNederland. Al die geparkeerde auto’s in die 4 verdiepingen volle pand zijn meestal bloot auto’s die wachten op een nieuwe eigenaar. Verkocht maar niet helemaal eigenlijk….
mc96 zegt
@tanzanitef30n: dat wil ik best geloven, maar dat geldt voor de dealers van een hele hoop merken. BMW doet het echter beter dan de gemiddelde markt in de verkoop statistieken.
tweetyv6 zegt
Logisch. Er zijn meer mensen zonder smaak, dan mensen mét smaak.
Charles Taycan 4S zegt
BMW: Fijn sturende auto’s….lelijke grille…. Punt!😉
cobana zegt
Alsof de neus van een Taycan fraai is met die verdrietige oogjes…
Charles Taycan 4S zegt
@cobana, schitterend!!👌 Nog een verrassing voor je, de nieuwe Macan EV krijgt ze ook! Zeer succesvol de Taycan met die koplampen, niet aan te slepen!
tanzanitef30n zegt
@Charles Taycan 4S: pronken met een auto wat niet eens van jouw is. Die leasbakkerts ook…
Charles Taycan 4S zegt
@tanzanitef30n, haha, de onze is niet geleasd noch gefinancierd😉
utregter26 zegt
@Charles Taycan 4S: ons? Heb jij toevallig een Porsche met vrienden gekocht? Dat was zo’n actie van Porsche toch?
Charles Taycan 4S zegt
@utregter26, nee, van mijn vrouw en ik, gewoon prive gekocht.
tjorque zegt
Mijn bmw heeft daar allemaal geen last van…
Dat komt waarschijnlijk omdat de grille gewoon te groot is om op een tweewieler te monteren.
Godzijdank!
ty5500 zegt
Daag ze niet uit
O plaat zegt
In België zie je ze zeer weinig. Terwijl de vorige 4serie gc een zeer populaire keuze was onder de “salaris leasing wagens”. Ook ken ik een die hard BMW fan, die uren kan discussiëren waarom Mustangs, 911s, GT-Rs, AMGs,. .. Allemaal rommel zijn tegen over een BMW, en die kan zelf die neus niet verdedigen.
ecknine zegt
Heeft misschien te maken met het feit dat de Gran Coupe versie nog niet beschikbaar is en dat Coupé’s en Cabrio’s vaak niche zijn.
Redrum zegt
Vergeet ook niet dat je in BE als lease wagen naar een hybride of EV wordt gepushed.
Wacht maar tot de i4 of iets hybride achtigs uitkomt. Ik vermoed ook dat de leveringstermijnen niet van de poes zijn.
Die M4 ziet er geweldig uit maar als je hem standaard neemt, wordt ik er ook niet warm van……zoals elke BMW.
kroon zegt
BMW durft uit zijn comfortzone te stappen. En ik heb daar eigenlijk wel respect voor.
Een iX is bijvoorbeeld even wennen, maar wel erg goed: CW waarde en gewicht (door o.a. carbon gebruik) voor zo’n grote SUV zijn erg knap gedaan.
Veel gezeur over BMW’s nieuwe design is afgunst denk ik…
heckblende zegt
ja onder het motto van “ik kon hem al niet betalen, nu heb ik ook een argument om waarom ik hem niet wil en hoef ik niet te facen met mijn eigen tekortkomingen”
piebepost zegt
Ik kan prima en tweedehandsje betalen, maar het wordt een strakke S60 mark 3 en geen clowneske G20.
mout zegt
Nog niet zo lang geleden maakten merken zelfstandige modellen voor verschillende markten (denk JDM, big 3 USA, kijk naar Fiat Zuid-Amerika).
Toen gingen merken aan de slag met ‘wereldwijde’ modellen. De Mondeo heeft er zijn naam aan te danken.
Waarom lijkt het geen optie om modellen een beetje toe te snijden op een bepaalde markt?
Europa is nu eenmaal wat behoudender, China wil meer bling, gadgets en beenruimte achter.
Of bied het naast elkaar aan.
‘Classic’ met meer knoppen en metertjes dan scherm, bescheiden frontje, niet teveel chroom.
‘Sport’ met (digitale?) brulpijp, zonder vering of bodemvrijheid, rode stiksels en carbon.
‘Avantgarde’ ramvol electronische goodies, veel chroom op een kamerbrede snuit, Multicolor Swarovski op de deurgrepen, geanimeerde knippers en extra LCD-schermen op de pedalen.
ty5500 zegt
Idd, weten ze direct of de auto verkoopt door of ondanks de bumper afhankelijk van wat het meeste genomen wordt
ecknine zegt
Minimale kosten. Maximale winst. Waarom een model 2x designen, ontwikkelen, testen, bouwen,… als het met 1 model ook kan?
smex zegt
Het is gewoon erg jammer. Ik ben een grote BMW fan. En rij ook al jaren BMW. Mijn laatste nieuwe BMW heb ik in 2014 gekocht, een prachtige BMW 4 serie Gran Coupe en ik was ervan overtuigd dat ik de opvolger ook ging aanschaffen. Met het huidige design ga ik dat natuurlijk niet meer doen en ga binnenkort dan ook maar bij een ander merk kijken. Heel erg jammer want vond het altijd geweldig om te rijden. Dan maar een ouder model als zondagsauto erbij.
ericc zegt
Die grote nieren vind ik best geslaagd. Zeker voor een donker kleurige M3/M4. Je wordt het gewoon!
Redrum zegt
Precies dat, bekijk even modellen uit de jaren 80,90,00 die zien er allemaal zo ouderwets uit nu.
Als ik de mijne (2018) met het nieuwere model vergelijk, lijkt het ook of ik met een oude kar op pad bent….
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik denk dat de sportieve BMW rijders eerder de overstap willen wagen naar Porsche. Als een van de weinige automerken die nog altijd authentiek overkomt.
cossiekiller zegt
Zouden die Chinezen die grilles gebruiken om vleermuizen op te bakken?
doublechevron65 zegt
Lovin’it… the Bangle design… Punt!
user888 zegt
Wen er maar aan dat China de grootste markt is, en steeds groter wordt. Het design is daar op gericht, zie je ook bij Volvo en PSA. Misschien hier en daar een kleine wijziging voor de Europese markt en that’s it. Maar goed, we zijn het er allemaal mee eens dat het er niet uit ziet natuurlijk.
w0o0dy zegt
Ik mis iets…. Smaak?
https://youtu.be/cvDerEa6rE0
Van “BMW maakt rijden geweldig” naar ” BMW maakt rijden lelijk”
w0o0dy zegt
Eigenlijk was alles al duidelijk na deze auto op een autobeurs… Als je als model voor op de stand een drol op wielen kiest dan is er geen twijfel mogelijk: ze kopen echt alles als er maar het “juiste logo” op staat.
https://images.app.goo.gl/m7QFAgEAoiQKRZfX6
azuli zegt
De haters van het merk BMW zullen altijd het hardst schreeuwen en hun gal spuwen. Het lijkt mij niet dat je je als fan of liefhebber van BMW door deze post aangesproken moet voelen. Voor een autoblad, forum of blog is het wel een post om heerlijk mee te spelen en reacties te ontlokken;)
willemveenstra zegt
Bmw waren vroeger leuke stuur auto’s maar tegenwoordig zijn ze in inmiddels zo lomp en zwaar geworden dat het met leuk sturen niks meer te maken heeft. Het zijn luxe snelle people carriers geworden. De echte rijders fun vindt je er niet meer in.
watchhok zegt
Reallife vind ik de grote grill er gewoon erg goed uit zien.. fervent BMW fan, zit met smart te wachten op de m3 touring.
Heb momenteel een G01 40 & een C63 estate
Goed_Koopman zegt
Kan prima een willekeurige nieuwe BMW kopen, maar ik raak emotioneel niet overtuigt. De nieuwe modellen laten me koud. Grote kans dat ik uiteindelijk voor iets anders kies. Kan me niet voorstellen dat ik daarin de enige ben. Dan kan de marketingafdeling van BMW wel stoere praat hebben, maar dat houdt vanzelf op zodra de downtrend is ingezet. Nog gaat het goed ja. Is dat dankzij, of ondanks het belachelijke design?
cobana zegt
De aandacht die BMW krijgt met het nieuwe design is perfect.
jippie zegt
Tja, slechte smaak viert hoogtij: tatoeages, opgespoten lippen/borsten/billen, slechte manieren… voor deze mensen bouwt BMW tegenwoordig auto’s met foute styling en truttige motorisering. En ja dat is een steeds groter wordende groep, helaas.