BMW te laat met elektrische auto’s? Het merk zelf zegt alles op orde te hebben.
Elk merk heeft het er maar druk mee: het op de weg krijgen van elektrische auto’s. Er is op zijn minst een plan om grootschalig EV’s te bouwen van de grote namen, bij de meesten worden er zelfs al EV’s gebouwd. Behalve bij BMW, waar het allemaal nog een beetje tegen lijkt te vallen.
Elektrische BMW’s
Oké, ergens was BMW er wel als de kippen bij met de i3. Deze kleine elektrische auto was wat prijzig, maar bood wel een bijzondere en volledig elektrische auto die uiteindelijk qua specs ook prima presteerde. De houdbaarheidsdatum van de i3 is nog steeds tamelijk onbepaald (Zipse zegt dat ‘ie blijft zo lang ‘ie blijft presteren), maar in de oorlog rondom bloedserieuze elektrische auto’s moet BMW met meer munitie aan komen zetten.
Laat
Ergens zou je zeggen dat BMW een beetje laat is met die elektrische auto’s. Je kunt ‘eindelijk’ de relatief prima iX3 bestellen, maar de iX wordt de eerste bloedserieuze auto die ook echt als EV is ontwikkeld. Deze staat voor eind dit jaar op de planning. Andere merken hebben al elektrische crossovers (zij het iets kleiner van stuk) in de prijslijsten staan. Had BMW de iX niet beter al rond die tijd af kunnen hebben? Hetzelfde geldt min of meer voor de aankomende i4. Ook lijkt het termijn voor het eerste EV-platform in 2025 een beetje ver in de toekomst, relatief gezien.
Geen probleem
BMW’s CEO Oliver Zipse is er echter positief over. Volgens hem is de timing die BMW heeft gekozen wat betreft elektrische auto’s helemaal niet zo slecht. Tuurlijk, een goede leider geeft zijn fouten nooit toe, maar Zipse kan zich nog herinneren waarom BMW iets later ten tonele treedt. Dat is namelijk omdat de EV nu al ietsje meer ‘mainstream’ is. Omdat het bouwen van elektrische auto’s nu al om hogere volumes draait dan voorheen, kan BMW beter inspelen op de vraag voor EV’s in grote schaal. Dat snijdt op zich hout: je voorkomt beginnersfouten en kunt makkelijk inspelen op wat andere merken ook al doen. Beter goed gejat dan slecht bedacht, zeg maar. Des te verder je in de toekomst komt, des te beter de markt en techniek zich ontwikkelen. Ondertussen moeten dus de iX, iX3 en i4, naast enkele aankomende modellen, de leegtes vullen.
Onderscheid
Tevens is BMW zelfverzekerd dat hun ‘achterstand’ wat betreft elektrische auto’s geen roet in het eten gooit. Zipse durft te zeggen dat een hoop elektrische auto’s momenteel op elkaar lijken. Bij BMW gaan ze expres uniek doen, omdat de klanten van BMW graag iets hoogstaands en unieks willen. De term ‘polariserend’ klinkt gepaster voor de iX, maar goed, negatieve aandacht is ook aandacht.
Betere motoren
Zipse heeft het ook nog even over de benzinemotoren. De aankomende Euro 7-norm voor emissies gaat hard aankomen en automerken moeten extreem schone motoren gaan bouwen om deze norm te halen. Er gaan al geluiden rond van zo goed als afschaffing van de benzinemotoren in 2025. Zipse denkt dat het niet zo snel gaat en gaat naast de elektrische auto’s van BMW ook inspelen op schonere benzinemotoren. “Dat helpt ook”.
Kortom, BMW is helemaal niet te laat met het bouwen van elektrische auto’s. Zipse heeft het allemaal onder controle. Tenminste, zo klinkt het. (via Reuters)
ericd zegt
Die M4 en M3 grille zal nooit wennen m.i. Wordt zoiets als dat velen de grille op een Edsel nog steeds lelijk vinden. Hoe lang geleden ook.
toniominestrone zegt
@ericd: Altijd maar zeiken over eenheidsworsten, nu durft een fabrikant eens buiten de lijntjes te kleuren, is het weer niet goed. Vind je het niks koop je eenvoudigweg geen BMW.
ronnys zegt
Het probleem is alleen als er echt van dit soort dingen gekocht worden in NL dat de rest van de weg gebruikers langer naar moeten kijken als de eigenaar.
Als die een beetje geluk heeft, kan die bij thuis komst de auto zo de garage in rijden met de bumper vlak voor de muur. Dan hoeft die zelfs nooit naar de varkensneus te kijken en toch in een BMW blijven rijden.
De rest van NL echter….
sollie1984 zegt
@ronnys: er is geen probleem, jij maakt er een probleem van. Get over it!
bmwfe zegt
@toniominestrone: Helemaal mee eens.
Pascal zegt
Ach ik zeg ‘t hier wel vaker: aan arrogantie ontbreekt het die Duitsers in elk geval zéker niet.
rumour zegt
Overbodig Duits niche merk. In Beieren ‘zuipen’ ze bier uit emmers.
Net als varkens daarom Bmw-4 varkenssnuit. Bertje Knor rijdt al.
cheatah zegt
@rumour: #racisme #belediging #niksgeleerd
rumour zegt
@cheatah: racisme? welnee! ‘varkenssnuit’ is gangbare (Bmw) uitdrukking kent iedereen op AB.
Behalve cheatah kennelijk. Slechts humor en Bertje kun je ook al niet?
Eerst lezen en checken eerdat je over #racisme begint te roeptoeteren!
Zelf schreef je al #niks geleerd en #belediging.
Pascal zegt
Duitsers zijn geen ras en in een democratie met vrijheid van meningsuiting is elkaar beledigen onvermijdelijk en het recht daartoe zelfs zeer belangrijk. https://youtu.be/ceS_jkKjIgo
schwedenkreutz zegt
@rumour: inderdaad een niche merk. Toyota – 43,5 miljard euro.
Mercedes-Benz – 41,6 miljard euro.
BMW – 33,5 miljard euro.
Honda – 18,2 miljard euro.
Hyundai – 11,9 miljard euro.
Tesla – 10,7 miljard euro.
Ford – 10,5 miljard euro.
Audi – 10,4 miljard euro.
cheatah zegt
@Pascal: blijkbaar nodig om “de Duitsers” aan te vallen. #thumbsup
Pascal zegt
@cheatah slechts een observatie… ik kijk met grote interesse uit naar toffe nieuwe BMW’s, maar ze zijn de laatste tijd helaas vooral druk met oversizede grilletjes, voorwieltrekkende modelletjes en suv’s/crossover modellen lanceren.
moveyourmind zegt
Ik kan niet wachten op de dag dat er iemand bij BMW per ongeluk heel omzichtig met een interne memo naar buiten loopt met daarop ‘designer andere functie’
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
laarhovenn zegt
Designer: functie elders..
PunicaOase zegt
Heel gewaagd dit soort gedrochten uitbrengen.. ik hoop dat het geen debacle voor BMW wordt, want verder vind ik het wel een tof merk.. ik houd het voorlopig maar bij een 3 of 5 Touring, die zijn nog steeds fraai.
560pk zegt
@punicaoase: eens! Sinds 1992 nooit iets anders dan nieuwe BMW’s gekocht, maar nu weet ik het echt even niet. M’n F32 4 cabrio van 5 jaar oud zou ik nu inruilen voor het nieuwe model, maar sla even over. Als huidige design filosofie doorzet, sta ik bij het vervangen van m’n M6 en 5 touring (beide staan voor ergens de komende 3 jaar in mijn planning), óók niet te trappelen.
PunicaOase zegt
@560pk: misschien een maatje kleiner naar de Z4, die vind ik persoonlijk in het echt wel fraai en die kan je nog krijgen met een heerlijke 6-cilinder ;-)
560pk zegt
Klopt. Ik vind de z4 mooi, eega denkt daar helaas anders over.
lekkerdwars zegt
Ze hadden sneller kunnen doorpakken na de i3, maar kennelijk besloten ICE eerst volledig uit te melken ipv een grotere EV markt te creëren en toekomstbestendig te blijven. Nu is het een wellicht nog duurdere inhaalrace voor ze geworden. Freude am EV fahren zouden ze een totaal nieuwe dimensie kunnen geven met alle know how op gebied van onderstel en gewichtbesparing, maar nee hoor performance van M-modellen houden ze kunstmatig hoger dan die van EV varianten anders droogt de vraag te snel op. Althans, naar mijn bescheiden mening.
atrak zegt
@lekkerdwars: Ik denk dat ze stiekem afwachtte op betere accu’s en dat dat toch langer duurt dan ze aanvankelijk verwachtte.
z4coupe30si zegt
@atrak:
dit dus. Lekker anderen de R&D laten spenderen, daarna meeliften op learnings of concurrent overnemen.
Charles Taycan 4S zegt
Na de innovatieve i3 en i8 werd het stil op EV gebied en daarna ontbreekt het BMW aan visie en lef om een dedicated EV platform te ontwikkelen. Daarvoor in de plaats met omgebouwde ICE SUV EV’s met blauwe plastic sierdeeltjes proberen een inhaalslag te creëeren en vooral hard roepen dat ze niet achterlopen…. pffff…. het doet mij pijn aan mijn BMW hart om dit te zien gebeuren samen met het ietwat vreemde design de laatste tijd bij een verder prachtig merk. Kom op BMW! Gas erop!😉👍
kroon zegt
De iX3 heeft nog steeds een heel gedateerd interieur, geen frunk, maar wel enorme loze ruimte en een electromotor met koolborstels. Gelukkig is BMW wel goed bezig met design zoals de klant een BMW graag ziet.
kroon zegt
.. En de iX3 is een X SUV, maar zonder AWD. Alle andere EV’s in dezelfde prijsklasse bieden wel AWD.
En om nou te zeggen: BMW biedt wel kwaliteit?… Let maar eens op de klachten over carrosserienaden en materiaalgebruik.
vaakbenjetebang zegt
Eigenlijk ben ik wel geneigd het met meneer Zipse eens te zijn. Tussen de introductie van de i3 en nu is de EV weliswaar meer mainstream geworden, maar een volwaardig alternatief is het nog altijd niet – tenzij je gebruikersprofiel goed bij de eigenschappen van een EV aansluit, of je bereid bent om concessies te doen. Het marktaandeel van de EV is dus ook nog bepaald niet zodanig dat je nu al flink de boot aan het missen bent als je nog geen volledig gamma hebt. De typische EV van nu en de afgelopen jaren is toch eerst en vooral door de subsidiezoekers opgepikt, traditioneel niet per se een doelgroep waar BMW de aantallen wegzet. Uiteraard zal er een aantal 3- en 5-series minder zijn verkocht omdat de Tesla Model 3 en Model S bestaan, maar ik denk niet dat dat vooralsnog heel veel pijn doet en ik denk ook niet dat BMW die klanten (of verkoopaantallen) met bijvoorbeeld de i4 niet terug kan winnen. Als de nieuwe designkoers niet teveel mensen afschrikt en de i4 en zijn neefjes zijn ordentelijk rijdende en presterende EV’s, heeft BMW eigenlijk een (halve) generatie matige EV’s (hallo, MErcedes EQC) ontwikkelen en bouwen uitgespaard enerzijds en de ontwikkeling van de markt kunnen afwachten anderzijds. Zou zomaar een winnende strategie kunnen zijn.
HzR zegt
@vaakbenjetebang: dat denk ik ook. Volgens mij is de i3 in het begin te weinig verkocht en is BMW daardoor voorzichtiger geworden er snel meer geld in te stoppen. EV verkopen waren de afgelopen jaren maar een paar procent van de markt wereldweit. In een groot aantal landen zal het nog jaren duren tot alles op elektrisch overgaat.
560pk zegt
@hzr: het klopt: in Nederland-subsidieparadijs lijkt het misschien of EV’s succesvol zijn, maar, om maar eens een zijstraat te noemen, Duitsland (de 3e automarkt ter wereld) staan nog altijd meer Trabants geregistreerd dan Teslas
boriske zegt
Wereldweit 😌
frank2b zegt
Nokia vond dat het prima ging met de verkoop van hun telefoontjes….
azuli zegt
BMW laat met EV’s? Dat is de grootste hoax die de autobladen en journalisten de afgelopen jaren hebben verzonnen. Dit is hoe de journalistiek jammer genoeg werkt tegenwoordig.
Charles Taycan 4S zegt
@Loek, zoals je kunt zien heb ik om 20.48 uur een reactie geplaatst, waarom is deze nog steeds voorzien van het label: je reactie wacht op moderatie…? Het is nu 23.53 uur… als de moderatie zolang duurt is het momentum om ergens op te reageren in bijvoorbeeld een inhoudelijke discussie met een andere reageerder volledig weg. Ik zie nl. wel latere reacties van anderen Na mijn tijdstip van reageren verschijnen. Ik probeer het te begrijpen… waarom duurt dit bij mijn reacties zo lang?
Loek zegt
@Charles Taycan 4S: Autoblog-redacteuren zijn net mensen, na een bepaalde tijd gaat ook hier het lampje uit en gaan de oogjes toe ;) dan gebeurt het soms dat te modereren reacties iets later of de volgende ochtend pas goedgekeurd worden.
Charles Taycan 4S zegt
@Loek, ik gun ieder zijn nachtrust, dit is essentieel . Ik probeer het alleen te begrijpen hoe het hier bij AB werkt. Wordt iedere reactie gemodereerd? Of is dit alleen bij bepaalde reageerders?
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: waarschijnlijk wordt er gebruik gemaakt van een score systeem waarbij kern woorden als “Porsche” en “Taycan” slecht scoren wanneer het over BMW gaat ;)
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, haha! Zou zo maar kunnen😜👍
eimert zegt
De regering wil dat er in 2030 geen auto’s met verbrandingsmotoren verkocht mogen worden . Zelf rij ik in een EV maar moet het tegen die tijd nog zien gebeuren. De vraag naar stroom wordt gigantisch. Daarom lijk het mij niet verstandig om auto’s op waterstof te laten rijden. Dan is er 3x zoveel stroom nodig. Maar hoe zit het met de grondstoffen voor de accu’s. Deze zijn ook niet onuitputtelijk. Of er moet een andere techniek voor de accu’s komen.
str8six zegt
Het komt vast goed met de Bayerische boys.