Ze hadden wel wat uitbundiger mogen uitpakken.
Een feest moet je vieren. Goed vieren. BMW doet het een beetje karig en komt met een speciale versie van de M3 F80 genaamd de 30 Jahre M3 Edition. De sedan is uitgevoerd in Macao Blue en is standaard voorzien van het Competition Package. Dit betekent onder andere het Adaptive M-onderstel, 19 pk meer vermogen en het Active M-achterdifferentieel. De 450 pk sterke M3 krijgt verder wat 30 Jahre-embleempjes en de auto sprint 0,1 seconden sneller naar de 100 km/u dan een reguliere M3. Zo hé!
Er worden 500 exemplaren van de 30 Jahre M3 Edition gebouwd, waarvan er 10 naar Nederland komen. De Nederlandse prijs zal in een later stadium bekend worden gemaakt. Gefeliciteerd BMW. De meest karige speciale editie OOIT.
viezefreddyw zegt
Mooie M3, absoluut. Jammer dat de M4 niet gewoon M3 heet, dan was deze ‘special edition’ wat rechtvaardiger geweest. Ik vind hem wel erg geslaagd hoor, mooie kleur ook. Alleen vind ik de velgen niet zo erg mooi..
tyso44quattro zegt
Proficiat.
cossiekiller zegt
Perfect zo, het moet niet altijd kermis worden.
e1000bmw zegt
Bij een M: hoe kariger, des te beter. Iets met gewicht enzo…
willeme zegt
@e1000bmw523i: M3’s zijn toch altijd wel best complete auto’s geweest? Zelfs de E30 had gewoon elektrische ramen en centrale deurvergrendeling en een radio.
lekkaah zegt
@willeme: yep, met een m3 moet je gewoon fatsoenlijk naar bordeaux kunnen rijden als je daar zin in heb
ik denk dat e1000 dan beter naar een donkervoort moet gaan kijken o.i.d.
OT; ‘Saai’, misschien ook omdat de focus nu vooral op de nieuwe M4 GTS en de M2 ligt.
e1000bmw zegt
@lekkaah: nee nee, boor een trip naar Bordeaux, St. Tropez, of Monaco neemt men een M6. ?
Senne zegt
@lekkaah: Nee dat gaat met deze versie natuurlijk niet.
Zonder head up display, adaptive cruise control, 17 camera’s, 49 verschillende afstellingen voor onderstel motor en bak, 108 massagefuncties in de stoelen etc. kan je ècht niet naar Bordeaux rijden…
Ik ben 6 jaar geleden met mijn 5-serie e28 uit 1987 door Italië gaan rijden met 4 personen en de kofferbak vol.
4500 kilometer in 2 weken.
Naast een radio, lederen bekleding en stuurbekrachtiging heeft de auto geen opties, en dat ging gewoon allemaal goed !
Sterker nog, ik zou het zo weer doen !
Ozan zegt
@senne: je comment slaat op die van lekkaah als een lul op een drumstel, proficiat!
desjonnies zegt
@Ozan:
Nee je omschrijft je eigen comment bijzonder nauwkeurig !
e1000bmw zegt
@senne: wat voor een blok lag erin?
Senne zegt
@e1000bmw523i: M10 injectie, hardstikke traag maar één van de beste motorblokken die Bmw ooit gebouwd heeft.
Op de Stelvio en Mortirolopas was het constant van 1 naar 2 en weer terug…
Heb de auto nu bijna 7 jaar en staat geregeld eens een jaartje stil, motortje slaat altijd binnen no time aan en draait gelijk alsof hij gisteren is weggezet.
lekkaah zegt
@senne: de gemiddelde consument wil nu eenmaal navigatie, PDC, climate control e.d.
En daarnaast ook flink kunnen raggen wanneer mogelijk, en daar is BMW gewoon goed in, sportief rijden combineren met comfort/luxe
Senne zegt
@lekkaah: Snap ik zeer zeker, al denk ik dat je evengoed weinig te kort komt in deze M3…
Ozan zegt
@senne: dat is het punt nou juist.
jochempie zegt
@senne: ik doe bijna elk jaar >4000 km in minder dan 2 weken in m’n MX-5, zelfs met vriendin erbij, gaat prima.
e1000bmw zegt
@willeme: in den beginne was dat volgens mij een optie. Ik zal van het weekend eens in de literatuur duiken.
undifined1 zegt
@e1000bmw523i: ben er wel van overtuigd dat dat standaard was op de M3, die was echt standaard niet kaler dan de 325i. Veel M3’s zijn ook met airco geleverd. Wil je echt een lichte snelle e30 moet je voor de italiaanse 320is gaan, in feite een 316 met een s14. En je hebt die schreeuwerige body niet
kingdante zegt
Wel leuk als je dit jaar 30 wordt en deze kado krijgt?
FlighTom zegt
@kingdante: is dat een droom of realiteit ??
jochempie zegt
@kingdante: ik word over twee weken 30 maar dan heb je wel de leeftijd dat je dit soort dingen maar zelf bij elkaar moet sparen.
kaeser zegt
En toch zou ik hem wel willen. Komt voornamelijk door de juiste naam, uitrusting en de extra pk’s. Blijft gewoon lekker zo een M3.
superman zegt
Doe er dan een pk of 20 / 30 erbij.
Ben benieuwd naar het bedrag.
stfu zegt
Wat verwacht AB dan? Dit is toch een prima feestnummertje? Vind de velgen alleen spuuglelijk.
lekkaah zegt
@stfu: Deze wielen werden ook op de M4 GTS geshowcased.. En er zijn er genoeg die aan BMW gevraagd hebben om deze lekker te houden, en de GTS met andere wielen af te leveren.
Edge zegt
@lekkaah: Nja, niet helemaal. Op de GTS waren die velgen nog deels oranje gespoten, wat echt afgrijselijk was. De velgen zoals we ze hier zien, zijn gewoon onderdeel van het competition package dat je op elke M3/4 kunt kiezen.
bernardoo zegt
@lekkaah: zullen wel special editions blijven uitkomen totdat ze door die lading hondslelijke wielen heen zijn
RubenPriest zegt
@stfu: Alleen geborduurde embleempjes noem jij een prima feestnummer? Koop een M3, kies Macao Blue bij Individueel en vink het Competition Pack voor 7000 euro los aan. Zo, je eigen feestnummer.
stfu zegt
@RubenPriest: dat zeg ik: wat wil je dan? Een nieuwe bumper…?
RubenPriest zegt
@stfu: Een echte oldskool M3 CSL bijvoorbeeld :)
peug206 zegt
Nu nog in het grijs dan istie af
Edge zegt
Aangezien je dat kleurtje vast ook wel bij BMW Individual kunt bestellen, is het enige echte nieuwe voor deze wagen dus het 30 Jahre embleem. Nou, whoehoe, tijd voor een feestje.
gt500eleanor zegt
Foto kwaliteit is bij mij ook erg karig in deze gallery, bestaat de PR afdeling van BMW ook 30 jaar?
lompey zegt
BMW is karig. 30 jahre geleden vond ik ze mooier
thowmas97 zegt
Dit is best een degelijke special edition. Zou al helemaal mooi zijn als ze speciaal voor deze auto een rauwe gevoelige handbak hadden ontwikkeld waardoor je een subtiele maar erg interessante sportauto krijgt
Sir_Vmax zegt
De extra uitrusting maakt toch niet uit, zo’n speical editon wordt toch meer geld waar dan dat hij nu is. Dat is het enige wat telt voor verzamelaars.
mrrallycross zegt
Lelijke velgen
mashell zegt
Blauw. Opvallende stiksels. Lelijke wielen. Tikkie teveel uitlaat eindstukken.
Heeft BMW hier nu niet gewoon een Alpina nagemaakt?
cadrez zegt
@mashell: Wacht … wat? Alpina lelijk?
mashell zegt
@cadrez: de wielen, stiksels, striping, naamstickers en uitlaten van Alpina zijn best wel lelijk. De rest van de Alpina is gewoon saai. Derhalve de motor, daar is mee gerommeld…
Dat maakt deze BMW M3-30 interessant voor Alpina liefhebbers, Alpina looks maar een echte M3 motor waar niet mee gerommeld is.
Dutchdriftking zegt
Dat is wel een heel zuinige manier om 30 jaar M3 te vieren…
hanse1one zegt
En voor het tweejarig bestaan van de M4 doen ze niets?!?!
Flauw…..
340isedan zegt
Ik denk dat ze het gewoon vergeten waren bij BMW. Ze zijn met zo veel nieuwe modellen bezig dit jaar, dat ze er op het laatste nippertje nog achter kwamen dat er wat te vieren was?
m550d zegt
Om te janken. Wat een kudtvelgen zijn dit toch…
davelepeef zegt
En over 30 jaar wordt iedereen helemaal hitsig van deze versie want “special” en “limiter”…
pinut187 zegt
Hadden ze wel meer aan kunnen doen om hem wat specialer te kunnen maken. Ik vind de velgen trouwens echt mooi.
e39540itouring zegt
Een m3 sedan blijft een raar idee… Zou zelf de m4 kiezen… Wat dat betreft erg jammer dat gerotzooi met die cijfertjes
sportevo zegt
Als het dezelfde kleur Macao Blau is als van de special M3 e30’s (Evo2, Cecotto/Ravaglia edities etc.) dan is het een hele mooie kleur.
phaeton zegt
Die M5 Jahre Edition was toch ook niets bijzonders? Ze verkopen nu 500 M3’s voor de strakke plassers (enige in Utrecht! Slechts 500 van gemaakt!). Een echte CSL, als ie komt, verkopen ze met meer bombarie. Ik zou m’n eigen samenstellen.
jeffreym3 zegt
Zoals hierboven als reeeds vermeld.. Een eerbetoon maken voor 30 jaar M3 en dan met een sedan aankomen.. BMW, jullie zijn slecht bezig! Stelletje inspiratielozen.
viezefreddyw zegt
@jeffreym3: Maar je kan toch niet een eerbetoon doen voor 30 jaar M3 door een M4 aan te pakken?
erwh zegt
Overdrijven is ook een vak. Deze editie is geen super grote upgrade, maar er zijn genoeg fabrikanten die een stickertje ook voldoende vinden voor een dergelijke versie.
Verder hoop ik dat BMW de aandeelhouders eens wat minder prioriteit gaat geven en gewoon weer goede en leuke auto’s gaat bouwen in plaats van die rijdende natte dromen van boekhouders.