Tesla was ooit een pionier, maar links en rechts beginnen andere merken de Amerikanen in te halen.
Zeg je zelfrijdende auto, zeg je Tesla. Geen ander merk ter wereld heeft de marketing op dit gebied zo goed voor elkaar als de Amerikaanse autofabrikant. Dat begon met Autopilot en later de veelbelovende woorden Full Self-Driving (FSD). In de wereld van autonoom rijden gaat het om rijassistenten van level 2.
En in dat opzicht begint Tesla achter te lopen. Mercedes had met Drive Pilot al level 3 technologie in huis. BMW is nu het eerste automerk ter wereld dat level 2 en level 3 in één auto combineert. De eer gaat naar de BMW 7 Serie, waar de technologie op debuteert.
Level 2
Level 2 autonoom rijden betekent dat de BMW Highway Assistant je helpt met snelheden tot 130 km/u. De auto zorgt dat je netjes binnen de lijntjes blijft rijden en de bestuurder kan rustig het stuur tijdelijk loslaten. De bestuurder moet wel altijd blijven opletten en kunnen ingrijpen met level 2. Men krijgt dan ook af en toe de melding om het stuur even vast te houden.
Level 3: BMW Personal Pilot
Het grote nieuws hier is dat BMW level 2 en level 3 voor het eerst combineert. Met BMW Personal Pilot kan de auto zelfstandig rijden in wegverkeer tot 60 km/u. Deze assistent helpt je vooral in de file. Met level 3 mag je als bestuurder andere dingen doen in de auto en hoef je niet langer op de weg te letten. De auto neemt het echt over.
BMW spreekt over lezen, bellen, tekstberichten sturen of video’s streamen. Oef, dat klinkt toch een beetje gek om dat in een rijdende auto te doen als je achter het stuur zit. De auto kan nog steeds vragen om in te grijpen. Ga dus zeker niet achterin je BMW 7 Serie zitten en voetbal kijken op het Theater Screen. De level 3 autonoom rijden assistent kan bijvoorbeeld stoppen met functioneren als er wegwerkzaamheden zijn.
Kost dat?
Het zit niet standaard op je BMW 7 Serie. De Highway Assistant en Driving Assistant Professional zijn exclusief verkrijgbaar in Duitsland als pakket (BMW Personal Pilot L3) voor 6.000 euro. Vanaf augustus is de technologie verkrijgbaar. Onder andere vanwege regelgeving rolt BMW de techniek voorlopig enkel uit voor de Duitse markt.
Trojan zegt
“BMW verslaat Tesla”? Laat me niet lachen…. je hoeft maar 1 minuut van dit filmpje te kijken om te zien hoe gigantisch het gat is: https://youtu.be/43Lrrhn0CMk?si=y_Rty_O7tVQjj_6a .
Reggy zegt
De tesla fanboy is gevonden
janboel zegt
Hij heeft wel gelijk. Dat Tesla FSD (hier in Europa) nog niet uitgerold heeft betekend niet dat ze ingehaald zijn. Alle FSD (beta) filmpjes bewijzen het tegendeel. BMW en Mercedes zijn nog lang niet zo ver is als Tesla.
En op zich is dat logisch. Tesla is een techcompany en hebben het software defined rijden groot gemaakt.
De traditionele autoindustrie is voor deze ontwikkelingen sterk afhankelijk van externe (tech) bedrijven.
b00st zegt
Ook gewoon beschikbaar op ELKE Tesla. Als tech company is het idd niet logisch om dit enkel op topmodellen te doen, veel efficienter om overal dezelfde hardware te gebruiken en massa’s data te verzamelen.
Trojan zegt
Oeps iemand zegt iets positiefs over Tesla, dat moet dan wel een fanboy zijn ja.
718s zegt
Klopt exact wat je zegt. Bmw heeft niets online staan wat zelfstandig rijden in steden laat zien. Als je de fsd betas ziet wat je net post is ’t ongekend wat er allemaal al kan. Bmw kan dit nog niet misschien.
’t nadeel in Europa heb je hier niks aan ivm de wetgeving. Ik rij ook tesla en gebruik de autopilot met een stuurgewicht om inet elke keer m’n stuur te hoeven aanraken. Op snelweg functioneert dit buitengewoon goed. (ook in files werkt dit goed)
Je hebt wel witte lijnen en markering nodig op de weg anders kan je die autopilot niet inschakelen.
fastshifter zegt
Ik begrijp ook nooit hoe mensen dit nu niet kunnen zien. Volgens mij wil je het dan niet begrijpen als je dit soort marketingpraat 1 op 1 overneemt.
ghost zegt
Blijf erbij dat dit alleen gaat werken als “het raster” waarop je je begeeft ook digitaal wordt. Nu heb je digitale voertuigen op analoge omgevingsveranderingen, en zal het dus altijd actie->reactie technologie blijven.
kniesoor zegt
Mij een raadsel wat de attractie van dit soort gadgetry is. Ik vind otorijden namelijk wél leuk.
rollingstoned zegt
+10. Maar ja… blijkbaar geeft het gros van de mensen daar niet om en hebben ze liever een autonoom rijdend infotainmentpaleis…
Trojan zegt
Voor mij hangt het er vanaf. Filerijden of in een treintje op de A2 kan mij gestolen worden terwijl ik een lekker lang stuk sturen wel enorm kan waarderen (al helemaal als dat in de bergen is). Zo’n rij-assistent kunnen inschakelen als je ff geen zin heb is wat mij betreft ideaal.
PunicaOase zegt
Lijkt me doodeng.. Blijf gewoon zelf voor me kijken..
mashell zegt
Jij kijkt voor je en ziet het niet maar als je om je heen eens kijkt hoeveel mensen nu al achter het stuur met het mobieltje zitten te spelen dan weet dat er heel veel zullen zijn die het niet doodeng zullen vinden.
mc96 zegt
Het verschil tussen iets aanbieden dat nog niet feilloos werkt en iets aanbieden dat wel voldoende getest is.
revstars-net zegt
“Freude am Gefahrenwerden”?
Roskampies zegt
Eigen best sneu allemaal. Wie heeft de beste techniek in huis om maar niet te hoeven rijden. En allemaal vallen ze over elkaar heen. Nog efkes en we kijken verlekkerd naar een Ferrari en Porsche zonder stuur, geen dash, variabele stoelen, nep geluid maar o zo luxe van binnen. Dus eigenlijk vatianten van bussen(touringcars) met auto chauffeur. Waar evt alleen de badge en materiaal en opties verschillen. Hmm hoop dat je uberhaupt nog zelf mag rijden verzekering technisch… (i robot anyone?)
mashell zegt
Zo’n tien jaar terug was het de trend op de IAA om de auto van de toekomst te laten zien en de fabrikanten die dat deden hadden allemaal ongeveer dezelfde cocon gebouwd. Is ook waarom zowel Samsung als LG zich in de auto industrie naar binnen geworsteld hebben, alleen op infotainment kan de fabrikant zich nog onderscheiden.