De BMW iX3 is voor 2021 van een update voorzien. Wijzigingen, prijs en beschikbaarheid na de klik!
Als je zo kijkt naar de iX3 denk je misschien. Wat is er anders dan? Kijken we naar het opgegeven vermogen dan zien we wederom 286 pk en 400 Nm staan. Toch spreekt BMW van een ingrijpende update voor de iX3 in 2021. Een beetje uitleg is op z’n plaats.
Update
Ten eerste is het M Sportpakket altijd standaard, op iedere iX3. Daarnaast heeft de voor- en achterzijde een kleine update ondergaan om wat meer op de iX en i4 te lijken. Ingrijpende update lijkt in dat opzicht wat overdreven. Nou ja, een grote wijziging is dat de hoeveelheid kobalt die is gebruikt voor de accu van de BMW iX3 is gereduceerd met ongeveer een derde ten opzichte van de vorige generatie accu’s zoals die werden gemonteerd in de BMW i3 van modeljaar 2019. Maar daar merk je niks van tijdens het rijden.
Prestaties
Nog steeds is er een batterij met een bruto capaciteit van 80 kWh te vinden in de iX3. De WLTP-actieradius komt uit op 461 kilometer. En snelladen gaat nog altijd met een maximum van 150 kW. Dat betekent 100 kilometer bereik erbij in 10 minuutjes opladen. 0-100 km/u gaat nog altijd in 6,8 seconden en de topsnelheid ligt op een begrensde 180 km/u.
Voortaan standaard naast het M-pakket zijn ook 19 inch wielen. 20 inch is optioneel, mocht je daar behoefte aan hebben. Verder heb je in het interieur een display waarbij de schermgrootte is vergroot tot 12,3 inch. Tevens ondersteunt de nieuwe iX3 voor 2021 het optionele BMW Display Key. Daarbij kun je de traditionele sleutel thuislaten en je iPhone gebruiken als alternatieve sleutel.
Prijs en concurrentie
De productie van de vernieuwde BMW iX3 start in september in Shenyang, China. Bestellen kan per direct, prijzen beginnen bij € 69.000,-. Ter vergelijking, een Audi e-tron begint bij € 67.705,- en een Jaguar I-PACE is met € 83.072 nog altijd een klap duurder.
Stevige concurrentie zit juist een trapje daaronder, in vorm van auto’s als de Ford Mustang Mach-E, de elektrische Volvo XC40 en de Volkswagen ID4. Auto’s die soms minder groot of luxe zijn, maar een vergelijkbare actieradius bieden voor een scherpere prijs.
cobana zegt
Beste EV SUV van dit moment. Zegt de man van Autogefühl die al duizenden auto’s reed.
slickrick zegt
@cobana: een Duitse auto journalist die een Duitse auto niet op 1 zet…..moet nog geboren worden.
Iets met je eigen glazen ingooien zeg maar
christian85 zegt
@cobana: geloof er niks van
berlinetta zegt
Ik heb anders ook al testen gelezen waarbij deze iX3 toch wat tegenvalt. Volgens mij is het maar net welke journalist de auto rijdt.
dannyq zegt
@cobana: is achterwiel aangedreven… X3
flutterby zegt
@cobana: lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
rutgerg zegt
Dit is zo’n dooddoener: ‘maar een vergelijkbare actieradius bieden voor een scherpere prijs.’ Het is een ander segment. Een Superb diesel komt ook verder op een tank dan een E63AMG. En met een Aygo rijd je ook 500km. Kun je ze daarom vergelijken. Nee. Het draait niet alleen om actieradius bij een EV. Straks rijden alle EV’s tussen de 400-600 km en is het gewoon een auto maar dan met een ander sappie (oke niet vloeibaar).
RubenPriest zegt
Je vergelijkt het wel heel extreem met je genoemde voorbeelden. De genoemde concurrenten zitten met een aangeklede uitvoering vrij dicht in de buurt van de iX3 qua prijs. Dus zoveel scheelt het niet. De vraag is dan of je 70 mille (met wat opties) wil stukslaan op een X3.
rutgerg zegt
@RubenPriest: daar heb je gelijk in, maar is dat niet met alle auto’s zo, ook bij ‘gewone’ benzine varianten? Een fully loaded Tiguan of X1 zit ook op 60K. Waarom zou je dan een X3 van 76k kopen.
Mijn punt is alleen: waarom worden alle EV’s altijd op een grote hoop gegooid en vergeleken op actieradius. Je koopt geen auto puur voor de actieradius.
Richmond zegt
@rutgerg: range anxiety is het hoofd argument voor ev tegenstanders.
rutgerg zegt
@benja01: ja maar dat geldt voor iedere EV. Iemand die in de markt is voor een iX3 stapt daardoor niet in een MG of hyundai Kona bij wijze van…
stekkerkoning zegt
Het aanbod is nog te gering om echt per klasse lijstjes te gaan maken, of te sorteren op (vermeend) premium. Het is dus vrij eenvoudig om een lijstje te maken van ev’s tussen de 40d en 70d EUR en dan te gaan plussen en minnen om op de meest geschikte auto uit te komen. Daarbij moet vaak de afweging gemaakt worden tussen een luxere auto met relatief een wat lager rijbereik, of de budgetkeuze met groot rijbereik. Skoda of BMW zeg maar.
De actieradius wordt trouwens belangrijker gemaakt dan die veelal is. De meesten zullen prima uit de voeten kunnen met 250 kilometer reëel rijbereik (zomer, winter, ook bij ca. 120 km/u), maar hebben toch die wel zeer incidentele vakantierit in gedachten en kiezen dan voor het grotere accupakket.
Om ev’s in alle omstandigheden dienstbaar te laten zijn, helpt het als de navigatiesystemen écht goed worden en doen wat bij Tesla al lang gemeengoed is. Laadstops inplannen bij de snellader als de bestemming niet op één acculading kan worden bereikt. Dan maakt het rijbereik ineens een stuk minder uit en hoeft er niet met actieradiusangst te worden rondgereden.
lexis zegt
@BMW die afschuwlijlje blauwe ev accenten hoeft echt niet voor de gemiddelde rijder en aub zet daar eens normale velgen onder dan misschien zouden we ook nog eens overwegen om dergelijk model ook daadwerkelijk te kopen. Niemand maar dan ook niemand wil nu met deze kermis atractie rondrijden , absoluut zero klasse in deze setting.
ouwedibbes83 zegt
@lexis: die velgen zorgen wss voor een paar procent minder “verbruik” of te wel extra reikwijdte. Zou je de dealer niet kunnen vragen om alle blauwe details in een andere kleur te laten maken? Zwart bv? Dan vallen ze behoorlijk weg. Mss zelfs wel een optie af-fabriek hoor, deze persplaten worden mogelijk zo gemaakt dat t verschil met de reguliere X3 uitvergroot wordt, zodat de geïnteresseerde snapt dat ie naar de elektrische variant zit te kijken.
flutterby zegt
@lexis: waarschijnlijk willen ze, net als in 2013, helemaal geen EVs verkopen. BMW ligt nog te slapen op de transitie.
rogerzz zegt
Prima ding vast. Ik hoop echter nog steeds op een volledig elektrische 3-serie (touring), de SUV vorm word ik geheel niet warm van. Dus gooi dit accupakket maar in de kofferbak van een 3-serie, als dat 200 liter kofferbakruimte scheelt, prima. Maar ik vrees dat EV en SUV behoorlijk hand in hand blijven gaan.. :(
kareljansen zegt
@rogerzz: Er zijn geruchten over een i3 en i5 touring in 2023.
pyrat zegt
Deze iX3 blijkt in de praktijk ook erg efficiënt te zijn. In een recente Noorse test met verschillende ev’s kwam de iX3 20% verder dan de opgave, namelijk 550 km.
Ook andere ev’s kwamen verder dan opgegeven, maar de iX3 had procentueel de grootste positieve afwijking.
flutterby zegt
@pyrat: hebben ze toch weer gesjoemeld.
ericd zegt
Nou prijkt een Dame Edna bril auf die Nase.
pcooperworks zegt
@ericd: en bedankt, “what has been seen cannot be unseen”
kevertje zegt
Zo’n bedrag en wat voor auto krijg je nu. Rij met deze BMW maar eens naar Z-Frankrijk, N-Italie of N-Spanje en doe het op dezelfde tijd als de goedkoopste X3 met ICE (in realiteit reistijd x2, x3 dus?). De esthetiek is redelijk OK, maar geef toe, al dat lelijk blauws is er teveel aan en weerom, ook aan die uitlaten, om een statement te maken: ‘zie hier ben ik, de blauwe EV-ridder’. Alleen wanneer dit soort auto’s 800-900km op één lading kunnen rijden en bijgeladen kunnen worden in een paar minuten tijd, kunnen we spreken van echte concurrentie / ‘vervanging’ op het vlak van reisauto’s. Zelfs met minder kobalt is het werkelijk ecologische impact ‘zero emission’ een groteske leugen – van de ontginning van alle grondstoffen, productie tot de definitieve afschrijving over de totale bruikbare periode is de CO2 winst oneindig veel kleiner dan men wil laten geloven. Re een recent (en zeer degelijk) artikel in ‘l’Automobile’ – je moet rekenen tot 100g CO2-equivalent per km voor een dergelijke auto, wanneer je er 150000km mee rijdt?
rutgerg zegt
@kevertje: dat blauw kun je ook weglaten hoor als je dat niet mooi vindt (begrijpelijk).
Knul zegt
Wanneer kappen we nou eens met dat eindeloze “JA MAAR WAT WANNEER IK IN ÉÉN SUTK DOOR NAAR ITALIË WIL KNALLEN” geneuzel. Hoe vaak doet de gemiddelde autobezitter dit nu? Echt complete onzin om je daar stuk op te staren.
Maar goed, hier een vergelijk: https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/
Test over 1000km. Een ICE model doet er 9 uur over, een iX3 10.5, bij een buitentemperatuur die schommelde tussen de -4 en 10 graden. Lijkt me te overzien toch?
Overigens wil ik dat artikel graag zien, uit ieder wetenschappelijk artikel blijkt dat EV’s vrijwel altijd minder CO2 uitstoten dan een vergelijkbare ICE auto, zelfs wanneer je ze oplaadt met grijze stroom.
kevertje zegt
https://www.automobile-magazine.fr/toute-l-actualite/article/30616-arret-des-moteurs-thermiques-neufs-en-2035-les-8-questions-qui-se-posent-ou-qui-inquietent – er staat nota bene heel wat interessants in dit artikel. Veel meer dan de voortdurende emotionele wave en gepoch over EV’s, ook over de werkelijke effecten en haalbaarheid. Waarom gaat alle realisme plots verloren wanneer we over dit onderwerp praten? Ik doe zeer veel lange trajecten en het is pas sinds 1 à 2 jaar (in volle pandemie nb) dat ik zie dat op grote parkings in bv. Frankrijk een paar (…) snellaadplaatsen bijgecreëerd worden (voor de duizenden auto’s die daar elke dag aan dezelfde tankstations passeren nb). Daarvoor stond er soms één ladertje, hooguit 50kW. Die laadplaatsen staan zelfs in het toeristenseizoen… grotendeels leeg (echt hoor). Ik zie ook in Z-Europa heel weinig vreemde nummerborden (niet alleen B, N, D, UK, Scandinavië enz) met zo’n EV hoor (ondanks de pandemie wél ICE equivalenten). Een enkele Tesla maar nauwelijks ooit een ander merk. Als het allemaal zo simpel is, deze ‘energetische transitie’, begin dan, 80/20 regel, met onze massieve vrachttransport-noden verplicht helemaal te electrificeren. Logischerwijze al die vrachtwagens uit het CO2-verhaal halen, zal een veelvoud aan emissie-winst opleveren in vergelijking met wat Jan met de pet ooit kan betekenen door z’n zure spaarcenten te verbranden. Daar is nog niet eens het begin te zien omdat de hallucinante vermogens nodig voor deze groene illusie onmogelijk op te wekken en te verdelen zijn. Tenzij we vandaag tientallen kerncentrales beginnen bij te bouwen in elk land? Ja, dan, is dezelfde politieke groene elite bereid om die beslissing te nemen, of blijven ze de illusie aanpraten dat we het probleem met een paar extra windmolentjes en wat zonnepanelen gaan oplossen?
kareljansen zegt
@kevertje: Prettig samenhangend verhaal! Je weet dat vrachtwagens over het algemeen op diesel rijden?
kevertje zegt
Velen uit Oost-Europa met kapotgedraaide motoren en zwarte rook ja – mag niets kosten hé. Blijkbaar is dat geen probleem voor de groene eu-loge.
itiswhatitis zegt
@kareljansen: Daarom geeft hij toch aan dat daar juist de winsten te behalen vallen?
stekkerkoning zegt
Met een ev in de hogere klasse hoef je je gedragingen niet wezenlijk aan te passen. Althans, de meeste mensen vinden het maar wat fijn om na tweeëneenhalfuur de benen te strekken, de blaas te legen en een kop koffie te drinken. Na een minuut of twintig is de accu echt wel voldoende bijgeladen voor de volgende etappe. Tussen de middag wat langer stoppen.
Met een waas voor de ogen en een loden voet richting Italië is voor mij echt een schrikbeeld. Dat heeft toch niks met aangenaam onderweg zijn te maken?
v60germany zegt
@stekkerkoning: volledig mee eens. In 8 uur naar Italië volgas, komt uit de jaren ‘80, toen vrachtverkeer nog een unicum was (tegenwoordig een afgedankt beroep).
v60germany zegt
@kevertje: resumé, gewoon doorpompen met die olie en kolen, dat bedoel je daarmee toch? Je klinkt als een romanticus…
Volgens begeef je je in achterhaalde beelden uit vroegere vakanties qua bereik. De techniek gaan snel, maar een antwoord zoals BMW geeft vind ik wel een wijze. Een realistisch model auto, deze inzetten als EV en toch efficiënt. Over 5 jaar gaan we vast een model met groter rijbereik zien van 600km+. Ga je dan alsnog terug naar je bovenstaande opmerking?
mpgc zegt
De Update doet m goed. Grootste beperking zat wat mij betreft bij de iX3 in het maximale trekgewicht van 750 kg. De i4 mag 1600 kg trekken. Ik hoop dat dat bij de update van de iX3 ook is aangepast.
rutgerg zegt
@mpgc: antwoord op die vraag is nee. Bron bmw.nl
kareljansen zegt
@mpgc: i4 touring dan maar!
saxoke zegt
De update komt voor m’n gevoel al erg snel. De iX3 is toch nog niet heel lang op de markt dacht ik? (2020 ofzo)
rutgerg zegt
@saxoke: klopt maar dat is in de basis gewoon een X3, en die heeft net zn LCI gekregen. Dus vandaar.
goedverhaal zegt
Een auto die van oorsprong ontworpen is met een verbrandingsmotor, want gewoon een verbouwde X3. Met dat uitgangspunt heeft BMW er echt wat van weten te maken. Om een echt goede EV te bouwen echter, moet deze vanaf de allereerste schets als EV ontworpen worden.
potenza zegt
Waar blijft de IX3 M50?