BMW had een lastig kwartaal, maar verkocht toch flink meer EV’s.
Er klinken allerlei negatieve geluiden over de verkoop van EV’s, maar bij BMW hebben ze daar weinig last van. Sterker nog: alleen bij de elektrische BMW’s was er een dikke plus te zien, de rest ging allemaal een stuk minder.
BMW maakt vandaag de verkoopcijfers van de het derde kwartaal bekend en die zijn niet om over naar huis te schrijven. De BMW Group leverde 13% minder auto’s af dan vorig jaar. Met name Rolls-Royce en MINI deden het slecht, met een daling van respectievelijk 16,2% en 25,2%. De verkopen van BMW zelf zaten echter ook met 11,4% in de min.
Dit is voor een deel te wijten aan de problemen met het Integrated Braking System (IBS). Daardoor kon BMW sommige modellen tijdelijk niet meer leveren. Daarnaast gingen de verkopen in China en de rest van Azië niet zo lekker.
Temidden van alle malheur verkocht BMW wél meer elektrische auto’s. De verkoop daarvan steeg in het afgelopen kwartaal 10,1% ten opzichte van vorig jaar. Over het hele jaar zijn er 19,1% meer elektrische auto’s afgeleverd. Vooral de i4 en de iX1 gingen lekker.
Je denk misschien: leuk, die percentages, maar om wat voor aantallen gaat het nu echt? Dat zullen we ook nog even melden. De BMW Group verkocht in de eerste drie kwartaal 294.054 EV’s op een totaal van 1.754.158 auto’s (inclusief Rolls en MINI dus). EV’s vormen dus nog wel een duidelijke minderheid.
Johanneke zegt
Vraag mij af eh, hoeveel mensen geen Tesla meer willen nu Musk je boi Trump aan het aftrekken is omdat ie weet dat ie meer vrijheid voor zijn ondernemingen krijgt als Trump wint. Ik ken in ieder geval 1 persoon die een i4 heeft geleased ipv een model 3, want Musk. Ookal kost het hem meer geld.
Pieter Böhne zegt
Dan ben je wel echt de meest gare persoon op aarde als je om die reden een andere auto neemt😂
vondick zegt
Je bent pas verkeerd bezig als je principes niet meeneemt in een grote aankoop. Ik zal bijvoorbeeld altijd Europees kopen, daarmee steun ik onszelf.
Johanneke zegt
Is niet mijn collega, baas van mijn vriendin. En of het nu terecht is of niet dat ie dit gedaan heeft, dat is irrelevant. Relevante is dat er mensen zijn die nu geen Tesla meer willen, door Musk, en vraag mij af hoeveel dat er zijn.
Johanneke zegt
Excuus, was als reactie op @cdlop01
cdlop01 zegt
Denk zelf dat het ligt aan uitblijven Model 2 en opvolgers model S etc.
Jeroen zegt
Ik hoop voor je dat je geen VW, Audi, Mercedes, Opel of BMW rijdt. Of je hebt principes die wat ‘verouderd’ zijn. Ben ook benieuwd naar je principiële keuzes voor b.v. audio, tv en mobiel.
Principes zijn leuk op papier, maar in realiteit heb je er niet altijd wat aan (helaas).
Diesel Rocks zegt
Worden die fabrikanten dan ook geleidt door een doorgesnoven rechts extremistische eigenaar met dictatoriale ambities?
p993 zegt
Principes zijn leuk op papier, maar vaak kostbaar om in de praktijk te brengen. Bedoel je dat?
Zo ken ik iem die persé geen Chinese auto wil kopen en daarom koos voor een duurder alternatief uit Dld.
cdlop01 zegt
Wat een onzin.
Moet je collega maar eens wijzen op uiterst omstreden verleden en heden van de eigenaren van Bmw, de familie Quandt…..daar is Musk een muurbloempje bij vergeleken….
ty5500 zegt
Dat is dan nog in Europa. Je moet niet vragen hoeveel mensen Tesla links laten liggen in Amerika waar het allemaal veel harder speelt en veel fanatieker geworden is.
3246cm252kw zegt
@johanneke, ook een veel fatsoenlijker voorkomen er i4 dan een model 3, mooier afgewerkt ook!
cdlop01 zegt
De EV’S van Bmw zijn gewoon de reguliere modellen met batterijen……ipv aparte, vaak wanstaltige, ontwerpen en bamen zoals bij veel andere merken.
Dat is denk ik sterkste punt, plus goed bestaand dealernetwerk uiteraard, verder geen bijzondere EV capaciteiten of range, dus erg knap van Bmw zich zo staande te houden.
ouwedibbes83 zegt
Precies, bekende ontwerpen op een bekende plek aangeboden, met wss de bekende kwaliteit en bekende bediening. De overstap wordt op deze manier laagdrempelig gehouden.
cdlop01 zegt
Ja inderdaad, kijk naar Mercedes artikel, die hebben voor de, imo, afschuwelijke Eq serie wanstaltige EV’S gemaakt……en verkopen vele malen minder.
audirs3 zegt
@cdlop01 De gemiddelde consument kijkt inderdaad weinig naar de onderliggende techniek, laadsnelheid of een frunk, en kiest conservatief design boven high tech.
Mijns inziens zou echter een combinatie van die twee filosofieën het beste zijn. Dus bijvoorbeeld wél een 800V skateboard architectuur, met daar bovenop gewoon een vrij traditionele koets die nauwelijks van een ICE model afwijkt.
Mercedes gaat die kant op, hun platform is best prima, maar hun design is om te huilen
cdlop01 zegt
Inderdaad, maar vind ook dat alle Duitse fabrikanten veel teveel hun pijlen hebben gericht op China, daar hun ontwerpen volledig op hebben afgestemd en andere markten hebben laten links liggen. Veel teveel modellen hebben en bezuinigen op afwerking en materiaalgebruik, duidelijk zichtbaar m
I. Bij de laatste nieuwe Bmw’s. Persoonlijk vind ik dat erg jmmr en gaat de sjeu van Duits ‘premium’ er wel vanaf zo, helaas.
ty5500 zegt
Ze moeten het qua rauwe specificaties afleggen tegen de Tesla’s van de wereld, de Koreanen en sommige Chinezen. Maar de techniek is best wel degelijk waardoor het verschil wel meevalt en het een degelijk alternatief is als je liever iets vertrouwd hebt. Gek genoeg delft Mercedes met zijn dedicated platformen veel meer het onderspit. Als je bv. een I5 tegenover een EQE vergelijkt, dan is de BMW lichter, zuiniger, goedkoper en kan deze sneller laden.
V8Vantage zegt
Zouden er meer MINI”s verkocht gaan worden als deze in wat voor hybride vorm dan ook leverbaar worden. Of zijn ze dat al? In China bv zie je dat EV-producenten geen of te weinig winst maken en ze massaal hybride auto’s aan het maken / ontwikkelen zijn, want daar is wél veel vraag naar.
audirs3 zegt
@V8Vantage Je bedoelt daar is óók vraag naar. Want in China blijft de vraag naar BEV’s gewoon enorm stijgen.
V8Vantage zegt
@audirs3 :Als je de statistieken ziet, dan kan je het woordje ‘Enorm’ weglaten, althans in context.
Augustus:
EV +20%
Hybride :+140%
Range Extended: +90%.
Dat heeft een impact op de levensvatbaarheid van de vele EV-only-producenten in negatieve zin.
https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-10-07/china-s-ev-makers-turn-to-hybrids-in-pursuit-of-elusive-profits
audirs3 zegt
@V8Vantage Ja dat ‘enorm’ is misschien ook niet het juiste bijvoeglijk naamwoorden. Maar de groei aan PHEV in China gaat in ieder geval volledig ten koste van de traditionele ICE, en niet ten koste van de BEV. We hebben allebei een beetje gelijk 😚
maotje zegt
Volgens sommige “experts” hier was de complete ev markt ingestort.
p993 zegt
Iets dergelijks gebeurt nu wel, maar daar gaat dit artikel niet over!
3246cm252kw zegt
Waarom kan mijn reactie niet worden opgeslagen?
3246cm252kw zegt
Ohh dit wel 🤣
Snelle zegt
Snap ik wel met hun huidige design taal.. worden er niet echt knapper op. Ze richten zich te veel op de Aziatische markt gevoelsmatig.