BMW heeft haar Formule 1-stal aan Peter Sauber verkocht, met als voorwaarde dat het team mee kan gaan doen aan het kampioenschap in 2010. Hiermee is de eerdere deal met Qadbak van de baan.
Dr. Klaus Draeger, bestuurslid bij BMW, is uiteraard erg blij met de deal: “This fulfils the most important requirement for a successful future for the team. Our relationship with Peter Sauber has always been excellent and marked by absolute respect. We would like to express our thanks to Peter Sauber and the whole team for the excellent cooperation during the recent four years.”
Financiele details over de deal zijn niet bekend gemaakt. Het is wel duidelijk dat er wat ontslagen zullen vallen, van de huidige 388 werknemers zullen er ongeveer 250 over blijven.
QuickNick zegt
Dat is goed nieuws! Nou maar hopen dat ze mogen starten in 2010! :-)
Jozo zegt
De firma Quadbak was niet wat het leek: http://www.autosportzone.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=4588&Itemid=1
Mr. V8 zegt
Maar betekend dit dat ze nog steeds BMW Sauber zullen zijn of alleen Sauber..?
JPM zegt
@ Mr. V8
Wat denk je zelf?
Goed nieuws, eindelijk die aasgieren van een BMW weg. Ze dachten even snel wat te scoren door miljoenen te pompen in het prachtige F1 project van Peter Sauber en zo even een paar titels te pakken. Al moet ik wel zeggen dat Sauber z’n levenswerk wel heel makkelijk heeft verkocht, waarschijnlijk onder de illusie dat BMW er voor de langetermijn zou zijn. Autofabrabrikanten zitten er nooit voor de lange termijn! Leve Sauber en leve Hinwill!
JPM zegt
Overigens wel een mooi veld voor volgend jaar: Een iets onafhankelijker McLaren, Ferrari (dat ik nogsteeds niet als fabrieksteam zie) Williams en Sauber. Niet verkeerd toch? Ik mis wel Toyota, ondanks de negatieve commentaren denk ik dat zij veruit het beste een nieuwe auto hebben gebouwd. Vergeet niet ze zijn met niets begonnen, in tegenstelling tot BMW, RedBull, FI, STR of Brawn. Had in die auto dit seizoen iemand anders dan Trulli of Glock gezeten zouden ze die eerste overwinning allang op zak hebben.
Johan zegt
@JPM: Hoe kan je Ferrari niet als fabrieksteam zien?
Brum zegt
@JPM:
Ehmm… Toyota en winnen? Voorlopig niet!
En wat is Ferrari dan wel? Een F1 Team dat ook straatauto’s maakt? (daar zou ik mee in kunnen komen, maar licht jezelf toe aub)
Brum zegt
En nu on-topic:
Fijn dat Peter de touwtjes weer in handen heeft! Heb altijd veel respect voor het team gehad. Hopelijk worden ze weer helemaal zwart!
Mr. V8 zegt
@ JPM; heb net het verhaald op f1racing.nl gelezen. Dat is een stuk duidelijker… ;) Dus het kwartje is inmiddels gevallen.
Mr. V8 zegt
@ JPM; vergeet ook niet dat Toyota het grootste budget in de F1 hadden en wel eventjes wereldkampioen zouden worden. Het was een kleurloos team met kleurloze coureurs. Ik zal Toyota missen als kiespijn.. Ik denk wél dat BMW een goed steentje heeft bijgedragen de afgelopen jaren, altijd best-of-the-rest. Als de grote teams steken lieten vallen stonden zij daar als eerst om een graantje mee te pikken. (Behalve seizoen 2009 dan) Maar ik ben wel van mening dat BMW van veel grotere waarde was voor de F1 dan Toyota.
Rick dos zegt
Gelukkig si BMW uit de F1 gestapt. Grotere schijnvertoning in de sport is er niet. Zelfs WWF worstelen, neem ik serieuzer.
Geert Schoots zegt
@Johan, ik denk wat JPM probeert te zeggen is dat Ferrari van nature een race bedrijf is die auto’s verkoopt en geen autobouwer die ook wel wil racen.
Ik geef toe dat het in de praktijk veel op elkaar lijkt maar een merk als Ferrari zou zonder F1 gewoon lang niet zo aantrekkelijk zijn, die historie koop je er gewoon bij.
GOD zegt
@ JPM
alsof BMW alles zomaar ff heeft overgenomen.
als je dat denkt heb je er echt geen balle verstand van.
sebastianchubasco zegt
als het om de meest serieuze racekampioenschap gaat, waar de hoogste technologie in omgaat, meeste geld verbrast wordt, beste coureurs naar toe willen, daar heeft BMW eigenlijk niks te zoeken. want at the end of the day blijft het voor een sommige fabrieksteams gewoon promotie en als kosten tegen baten niet opwegen dan kappen ze ermee. en daar haal je de meest begeerde kampioenschap niet zomaar mee binnen. Hier winnen alleen de echte diehards, de besten van de besten en niet de meest vermogenden. De Briatores, Brawns, Dennis’…
Josje zegt
@ Rick Dos
je argumenten?
Rick dos zegt
@Josje:
– Crash van Piquet
– Spygate McLaren
– Gezeur over breakaway series
– Stewards zijn bealngrijker geworden dan de sport zelf
etc. etc.
De randverschijnselen van de sport zijn belangrijker geworden dan de sport zelf.
BMW330Ci zegt
Het is beter dat BMW eruit is gestapt. De prestaties stonden niet naar het het merk.
JPM zegt
@ GOD
BMW heeft Frank Williams een bod gedaan om de tent over te nemen, hij heeft het afgewezen. Een paar maanden later hebben ze hetzelfde gedaan bij Peter Sauber en die heeft het wel gedaan. Dus ja ze hebben het zomaar ff overgenomen.
@ Mr.V8
BMW heeft een ontzettend goed team overgenomen dat maar 1 probleem had: geld. Dus BMW gooit er wat miljoenen tegenaan, stuurt wat extra mensen naar Hinwill en gaat in computertechnologie investeren. Toyota is van 0 af aan begonnen. Daarnaast hebben ze vaak erg innovatieve dingen laten zien, soms hebben ze pech gehad en soms waren de rijders gewoon te langzaam. Dit jaar hadden ze gewoon een winnende auto, hadden ze wat meer geluk en een betere coureur dan hadden ze zeker races gewonnen.
@Johan
Omdat ze er al vanaf het begin bijzijn, ze zijn begonnen als raceteam en zijn later straatauto’s gaan maken. De core is nog steeds F1. Het is wel een fabrieksteam maar ik vind niet dat je het zo moet zien.
peppie zegt
@ JPM
Ja jij kan het weten blijkbaar, ik denk dat je een F1 team moet beginnen want het is toch allemaal zo makkelijk!
guzmann zegt
Goed nieuws dit, respect voor Peter Sauber.
JPM zegt
@ Rick dos
Altijd al zo geweest, hoort bij de sport. Schandalen zijn van elk decennium. BMW stopt net als Toyota en Honda omdat het gewoon teveel geld kost, niets meer en niets minder.
Rick dos zegt
@JPM:
De hoofdzaak was altijd het racen waarbij bijzaken zoals de persoonlijkheden van de coureurs een bepaalde cachet aan de sport gaf.
De randverschijnselen zoals ik beschreef zijn nu de hoofdzaak geworden. Het is zelfs zo erg dat dit soort zaken het kampioenschap overschaduwen. Durf te wedden dat we over een paar jaar vergeten zijn wie kampioen is geworden in 2007 of 2009. De kampioenen zullen geen persoonlijkheden meer zijn. Ze zullen hoogstens werknemers van een team zijn.
Jozo zegt
@JPM “Dit jaar hadden ze gewoon een winnende auto, hadden ze wat meer geluk en een betere coureur dan hadden ze zeker races gewonnen.”
Een winnende auto zou ik de BMW van dit jaar niet echt noemen en met Kubica hebben ze toch een van de betere rijders in het team.
JPM zegt
@ Jozo
Ik bedoelde Toyota.
JPM zegt
@ Rick dos
En wiens schuld is dat? Juist de grote fabriekanten als BMW die de sport puur als marketingmechanisme zien. Prestige projecten die het ego van bestuursvoorzitters moeten strelen. Nu dat soort teams verdwijnen zal het wel weer meer om het echte racen gaan. Williams, Sauber, McLaren, RB, Ferrari allemaal teams die wel weten waar het om gaat.
BMW doet alsof het slachtoffer is terwijl het de oorzaak is.
Rick dos zegt
@JPM:
Nee, het zijn niet de grote boze autofabrikanten. Fabrieksteams zijn pas een fenomeen van de laatste jaren. Het komt door een proces dat al bijna 2 decennia geleden in gang is gezet. Als je al schuldigen wilt aanwijzen dan zijn het door mannen als Ecclestone en Mosley, die hebben van F1 een merk gemaakt in plaats dat het een naam van een sport is. Een neveneffect van het commercialiseren van de sport is het reglementeren tot in de puntjes van de sport. Door al die reglementen hebben ze de sport doodgeslagen.
Denk aan regels voor de veiligheid. Hoe nobel het ook mag zijn (wie kan er immers tegen regels zijn die de veiligheid bevorderen), is dat een glijdende schaal gebleken die er bijv. toe heeft geleid dat de coureurs meer bezig zijn met de regels op de baan dan met de strijd op de baan.
Kijk bijvoorbeeld ook naar de kostenbesparende maatregelen zoals het verplichten van een versnellingsbak of motor dat een x aantal races mee moet gaan dan wel gemaximeerd is per seizoen. Hierdoor is de levenduur geen bijkomstigheid meer maar een doel op zich geworden.
Ook de afstand tussen de sport en de fans is gegroeid. Het is niet meer zo toegankelijk als dat het vroeger was. Een circuit als Monza krijgt heftige boetes als aan het einde van de race de fans over de baan naar het podium toestromen. Maar ook McLaren en Williams die op een gegeven moment overal schermen omheen plaatsten waardoor de afstand alleen maar groter werd. Toegegeven die zijn nu verboden maar het heeft ook bijgedragen aan die kloof.
Al met al zijn de belangen te groot geworden waardoor men niets meer aan het toeval wil overlaten. De coureurs zijn in een keurslijf gepersd zodat ook zij geen gekke of vervelende dingen kunnen zeggen. En dit alles maakt het juist dat de charme van de hele sport is vergaan.
Alleen zijn de autofabrikanten daar niet de oorzaak van. Zij zijn alleen ingestapt in een omgeving die door anderen is gecreeërd.
JPM zegt
@ Rick dos
Daar ben ik het maar deels mee eens. Ja Ecclestone heeft de sport commercieel gemaakt, maar dat is helemaal niet erg. Zonder die commercie had het de jaren 80 en 90 waarschijnlijk niet overleeft. Daarnaast heeft hij een platform gecreeerd voor autofabrikanten om zich te profileren als merk met een imago, in plaats van een raceteam.
Autofabrikanten hebben de budgetten uit de hand laten lopen, Toyota begon daarmee en Honda, BMW en Mercedes volgden al snel. Zijzelf hebben ervoor gezorgd dat ontwikkeling razendsnel ging en dat er honderden miljoenen doorheen werden gejaagd. Ik vind het goed dat de FIA dit probeert te stoppen. Ze willen terug naar waar het racen om gaat. Als dat doormiddel van kostenbesparingen moet dan moet het maar. Grote fabrikanten zijn het daar niet mee eens omdat zij alleen kunnen winnen omdat ze een groter budget hebben dan de rest. Valt dat weg, dan trekken ze zich massaal terug zoals we afgelopen maanden hebben gezien. Wat dat betreft is dat goed, zodat alleen de teams die werkelijk voor het racen aanwezig zijn meedoen.
En tsjah die regeltjes. Vroeger was het een dure hobby, een spel. Waar de coureurs vroeger met een sigaar en een biertje op de grid stonden met een kater van de vorige avond wordt alles tegenwoordig benaderd als pure topsport. Daar horen ook strikte regels bij. Je kunt in een sport die zoveel kijkers trekt en waar zoveel geld in omgaat geen gaten in de regelgeving hebben. Misschien is dat een stukje charme dat de sport mist maar al met al heeft het de sport op een serieuzer niveau gebracht.
Ik denk persoonlijk dat de komende 5 jaar voor de F1 best mooie jaren kunnen worden. Ja de nadruk ligt meer op duurzaamheid maar wat is daar mis mee? Op aerodynamisch en technisch gebied zijn de auto’s al zo dicht bij perfectie. Ik kijk in ieder geval elke week weer uit naar de volgende race.
Rick dos zegt
@JPM:
Als het niet voor de autofabrikanten was had F1 einde jaren ’90 begin deze eeuw niet overleefd. Veel teams liepen al weg van de F1 door de oplopende kosten. Denk aan Arrow, Walkinshaw, Prost etc. etc.
Degene die de kosten uit de hand hebben laten lopen zijn McLaren, Ferrari en Williams. Ook dat is een proces over meerdere jaren. Fabrieksteams als een BMW en Renault zijn in ieder geval niet de big spenders. Sterker nog ze zijn misschien de middenmoot.
Je moet voor een sport als dit regels hebben, maar je kan daar ook in doorslaan. En dat is mijn punt. Door al die regels is de sport doodgeslagen.
Ik was ook een vervent F1-kijker. Betrap me de laaste jaren er steeds vaker op dat ik de uitslag wel op TT zie.
JPM zegt
@Rick dos
Ben ik volledig mee eens maar op één punt moet ik je verbeteren en dat is dat Williams nooit geld heeft gehad. Zelfs niet in hun gouden jaren 90. Tegenwoordig doen ze het met een kleine 80 miljoen per jaar.
Maar ik zou jou dan vragen hoe zie je de toekomst van de F1 dan? Persoonlijk denk ik dat de ingeslagen weg met meer priveteams wel degelijk de goede is.
Rick dos zegt
@JPM:
In de hoogtijdagen van WilliamsF1(begin jaren ’90) hadden ze een budget van 250 tot 300 miljoen dollar. Met het uitblijven van successen kan ik me voorstellen dat dat door minder sponsorinkomsten is teruggeschroefd. Maar 80 miljoen lijkt me wel heel weinig. Weet je zeker dat het niet 180 miljoen is ofzo?
Ik weet niet hoe de toekomst van F1 eruit zal zien. Wat zullen de priveteams brengen? Zullen ze mee kunnen komen, en dan niet met de top, maar zeker met de subtop of zullen het rijdende blokkades worden? Zullen ze überhaupt volgend jaar op de grid verschijnen?
Zijn het dure hobbyprojecten van wat miljardairs of hebben we met bevlogen persoonlijkheden te maken zoals een Brabham, Williams, McLaren, Chapman etc. etc.
Ik weet het niet. Ik denk wel dat F1 wat meer nodig heeft dan alleen maar priveteams om die charme weer terug te krijgen. Het is allemaal te klinisch geworden. Zelfs het racen is klinisch.
Nick zegt
Stelletje slimmerds hier! Ferrari is GEEN fabrieksteam! Dat omdat Ferrari is begonnen met racen en auto’s is gaan bouwen om dat te kunnen financieren. In feite doen ze dat dus nog steeds, al zullen ze heus niet alleen rondkomen van de verkochte auto’s als F1-team.
Mooi dat Peter Sauber weer terug is als hoofd van zijn eigen team!