Ieder jaar wordt de BrandZ Top 100 samengesteld door marktonderzoeksbureau Millward Brown. In deze lijst staan de meest waardevolle merken. Dit jaar staat Google bovenaan met een waarde van 114 miljard dollar, maar wanneer we ons beperken tot de automerken, dan zien we dat BMW de eerste plaats bezet. Daarmee stoten de Duitsers Toyota naar de tweede plaats.
Volgens Peter Walshe, global brand director bij Millward Brown, zakt Toyota naar de tweede plek vanwege alle toestanden rond het merk de laatste tijd. BMW profiteert hiervan en streeft de Japanners met een nipte voorsprong voorbij. De huidige waarde van BMW is met 21,82 miljard dollar, 9 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Toyota ging echter met een waardedaling van 27 procent nog harder onderuit en is nu nog 21,77 miljard dollar waard.
Ford deed het het afgelopen jaar heel aardig. Het bedrijf heeft behoorlijk geïnvesteerd in nieuwe technologie en dat ziet men terug in de waarde van het bedrijf. De 7 miljard dollar die Ford nu volgens Millward Brown waard is, is een stijging van 19 procent ten opzichte van vorig jaar. De waarde van Volkswagen steeg met 20 procent en staat met 6,99 miljard dollar vlak onder Ford. De waarde van Audi steeg met 2 procent naar 3,6 miljard dollar.
De waarde van Mercedes daalde met 11 procent naar 13,7 miljard dollar, goed voor een vierde plaats. Porsche staat met een waarde van 12 miljard dollar op de vijfde positie, een waardedaling van 31 procent.
De top-10 van meest waardevolle automerken volgens marktonderzoeksbureau Millward Brown:
1. BMW 21,82 miljard dollar
2. Toyota 21,77 miljard dollar
3. Honda 14,30 miljard dollar
4. Mercedes 13,74 miljard dollar
5. Porsche 12,02 miljard dollar
6. Nissan 8,61 miljard dollar
7. Ford 7,04 miljard dollar
8. Volkswagen 6,99 miljard dollar
9. Audi 3,62 miljard dollar
10. Renault 3,26 miljard dollar
(via: automotive news)
Jip zegt
Het is nu wel wachten op onzinnige reacties van Audi fanboys.
Die komen toch wel, ookal zijn ze nutteloos, net als de reacties van elke fanboy. Denk ik.
Laurens zegt
… … …. laat maar ;-)
Autogek zegt
Was wel te verwachten. Maar dit komt niet omdat BMW ineens zoveel beter is geworden en meer verkoopt dan Toyota. Het is puur en alleen omdat de aandelen Toyota na al die negatieve pers flink gedaald zijn. Geef ze een jaartje en Toyota is weer het meest waardevolle merk. ;)
PS: Waar blijven jullie nu Autoblog? Toyota roept 50.000 auto’s terug in Amerika omdat het veiligheidssysteem te vroeg ingrijpt. Had allang een artikel verwacht. :)
Laurens zegt
@Autogek: waar koop jij dan die aandelen Audi? LOL
Autogek zegt
@Laurens: Ik heb geen woord over Audi geschreven. Maar ja, lezen is moeilijk he!
Laurens zegt
@Autogek: je laat je weer van je sterkste kant zien: “Het is puur en alleen omdat de aandelen Toyota na al die negatieve pers flink gedaald zijn.”
OT: het gaat over de “waarde van een merk”, aandelenkoersen zijn daar misschien een onderdeel van (maar geen zin om het onderzoek er verder op na te slaan, want “uit de nek lullen” kan ik zo ook wel :-) ).
Autogek zegt
@Laurens: De waarde van het merk wordt uitgerekend in de waarde van het totale aandelenpakket. Dus ja, Toyota is in waarde gezakt door alle negatieve pers. Alle andere terugroepactie’s van andere merken komen nooit in het nieuws! Anders hadden hun waarde ook zijn gedaald.
De Audi aandelen zitten in de VAG-groep en als het Audi-merk 10% van de waarde van VAG-groep is wordt dat dus uitgedrukt in 10% van de aandeelwaarde van de VAG-groep.
Het is dat je zelf schrijft “dat je alleen maar uit je nek kan lullen”. Anders zouden derde dat aan moeten geven. :)
Laurens zegt
@Autogek: 29 April 2010 om 9:01
je gaat toch in je allereerste post al de mist in?
Volg het in het artikel gegeven linkje, lees het, begrijp het en geef dan pas commentaar.
Je kunt mij wel de schuld geven van al je leed, maar volgens mij is door meerdere mensen hier inclusief de redactie al vele malen aan je uitgelegd dat het echt aan jezelf ligt dat je reacties krijgt die je niet aanstaan.
Punt verder. Je bent de moeite niet waard…
Autogek zegt
@Laurens: Nog 1 keer een reactie (al ben je het niet waard).
Er staat niets in het Autoblog artikel hoe het onderzoek gedaan is. En ging ik er vanuit dat het dus over een onderzoek over de marktwaarde van de diverse bedrijven ging. En die gaan normaal op aandelenwaarde. Ik ga niet elke link van het artikel afstruinen voor ik reageer.
En de enige die heeft gezegt dat ik zelf de reactie’s hier uitlokt volgens Autoblog was Ruben Beaten. Dat omdat hij niet zo kortzichtig is met betrekking tot iemand anders zijn mening als jij. En die is dus niet meer actief hier als moderator.
In reactie’s mag best staan dat je het niet eens ben met andere. Maar die “vieze persoonlijke aanvallen” en “naamgeroep” van jouw is heeeel wat anders dan een normale discussie voeren hier.
Het wordt echt tijd dat je geblokt wordt. Worden de discussie’s weer normaal. :)
lincoln zegt
@Autogek:
wat was er onduidelijk aan mijn eerste comment ??
Autogek zegt
@lincoln: Niets, je heb daar helemaal gelijk in zoals ik “later” de link heb gelezen. Een bedrijf is waard wat men ervoor wilt betalen ( bv aandelen) en niet wat een aantal mensen van de straat vinden. Daarom vond ik het een belachelijk onderzoek toen ik “wel” de link ging lezen. Maar zo staat het hierboven niet in het artikel geschreven. En daar heb ik op gereageerd. En dat ik dan gelijk weer op een kromme manier afgekraakt wordt door derde geeft weer aan dat Autoblog hun huisregels erg schuin handhaven. ;)
lincoln zegt
@Autogek:
er stond “onderzoeksbureau” ..
dat staat synoniem voor “coke snuivende onderbuik journalisten” ..
die lui kijken een paar reclame folders ..
bekijken een beetje wat het volk horen/lezen wil ..
that,s it ..
meer is het niet .. echt niet ..
gewoon pure fictie ..
ik vind dat elk weldenkend mens (jij dus ook) dat gewoon behoort te weten ..
RDS zegt
@Autogek: Ja je lult uit je nek. Het gaat niet om beurswaarde maar om de merkwaarde. Het gaat over hoeveel de naam BMW waard is. Als het over beurswaarde zou gaan zou het lijstje er heel anders uitzien.
Laurens zegt
@RDS: je zou hem het beste negeren, maar hij is het soort fanboy trol die net niet helemaal onzin beweert, maar uiteindelijk wel. IQ oid?
John zegt
hihihihi audi-fanboys bye bye!!
BMW, iLike!
Laurens zegt
… … ….. (fan boy’tje geneuzel, waar heeft hij wel verstand van) :-)
QuattroBoy zegt
@Jip
“De huidige waarde van BMW is met 21,82 miljard dollar, 9 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder” en later “De waarde van Audi steeg met 2 procent naar 3,6 miljard dollar”
Dus ondanks de eerste plek, overigens wel een mooie prestatie, is BMW op achteruit gegaan terwijl Audi juist op vooruit gegaan is. Dus het valt allemaal wel mee.
Toch, beste Jip, vraag me af in wat voor auto jij rijdt…
Ralph zegt
Of te wel, BMW maakt zeer veel winst op één model, waardoor we wel kunnen concluderen dat het eigenlijk gewoon goedkope troep is. Oké, aan het interieur kon je dat al zien, maar nu blijkt dus ook dat de rest niet jofel is. Geintje uiteraard. ;)
rishi zegt
Was toch te verwachten?
BMW is een premium-merk de rest niet :)
Funny note: AUDI zit dicht tegen renault aan, een Laguna coupe is dus bijna evenveel “premium” dan een a5 :)
RND zegt
hmm, waarom pakken ze VAG niet gewoon als 1 merk… toch 1 pot nat
Merry zegt
Nou ik dacht toch echt dat Spyker-Saab wel op 1 zou staan…
Have Mercy zegt
@Jip,
Ga jij nou maar met Janneke in de zandbak spelen. Als je wel iets te melden hebt, kun je weer berichtjes posten.
lincoln zegt
en wat zijn dit voor een waardes ??
gewoon een “onderzoeker” die wat miljarden aan elkaar plakt ..
dat kan een aap ook nog wel ..
neemt niet weg dat BMW een sterk merk is ..
en waarschijnlijk de sterkste van het moment ..
maar die bedragen slaan werkelijk nergens op ..
Michael zegt
Volgens mij is Spyker-Saab het meest waardevol.
Bisazza zegt
Voordat iedereen elkaar weer voor rotte vis gaat uitmaken zeg ik alvast… Kumbayaaa my lord kumbayaaaa….
Audifan zegt
HAHAHAH waar staat Audi ??
skier zegt
Toch altijd leuk dat Audi er constant bij wordt gehaald. Nu neem ik dit onderzoek met een korreltje zout maar het laat wel even duidelijk zien waar Audi staat op dit moment.
Vind het altijd lachwekkend hoe goed Audi bezig is etc. Ja klopt in Europa wellicht is het goed bezig maar in China en Amerika hebben ze het nog niet zo gemaakt. Waarom? cultuurverschil… Amerika en China zijn landen waar het nog wel oke is om te laten zien wat je hebt en dat je het gemaakt hebt (voornamelijk China, aanzicht is daar heel belangrijk) en daardoor is Audi daar niet zo populair als hier in Europa(voornamelijk Nederland) waar een cultuur heerst met het idee van: ‘Als ik maar geen grotere en duurdere en mooiere en opvallendere auto heb dan de buurman’… Want Ojeeee stel je voor wat al de mensen wel niet van je zouden denken.
marijn zegt
Knap van Bmw, gefeliciteerd jongens + fanboys…
Al ergens een locatie gehuurd om een groot feest te geven?
Niet verwacht dat Honda zo hoog zou staan. Wordt in Azie goed verkocht zeker?
skier zegt
Iemand die even een conclusie wilt maken van mijn reactie…?
Mo zegt
Het gaat om de merk-waarde, niet om de echte waarde.
Daarnaast is er een ander bedrijf dat ook de merkwaarde schat en deze heeft een totaal andere lijst. Coca Cola staat daar op 1 inplaats van Google.
CSL zegt
BMW is dus 6 keer meer waard dan Audi!
Als je de hele VAG-groep erbij pakt zul je wel ongeveer gelijk zijn aan BMW alleen!!
Gefeliciteerd BMW!
Als men hier ook die stomme belastingen niet hoefde te betalen dan waren de prijzen verglijkbaar met de VS en zal het hele land in een BMW/Mercedes rijden.
tuurlijk zegt
Gefeliciteerd BMW, +1.
Audi-fanboys die met allerlei excuusjes komen, -1.
Tripple zegt
@skier. audi is volgens mij heel populair in china
skier zegt
@Tripple: Wat ik gehoord heb niet, misschien is het populair maar zit Audi daar op een ander niveau dan BMW en Mercedes.
bohica zegt
BMW is gewoon het sterkste merk.
@quattroboy en waar jij dan in ?
SCscreamGT2 zegt
MB doet het in Azië toch ook hartstikke goed? Ik voorspel dat over een aantal jaartjes dat MB wel een aantal plaatsjes hoger in de ranglijst komt te staan. Maar hoe komt BMW aan zoveel ‘waarde’? Moters (die op 2 wielen)? Of hebben ze gewoon veel geinfesteerd in nieuwe motoren en technieken?
Ben ovirgens wel benieuwd naar de waarde van Yamaha!
de Sjonnies zegt
Knap van onderzoeksbureau Millard Brown om zo je geld te verdienen, om met Sjef van Oekel te spreken :
” Waar heb dat nou voor nodig? “
Alwood zegt
ach, wat een nutteloos lijstje, ik zie Jaguar, Aston Martin, Rolls Royce en Volvo er helemaal niet in staan ;)
lambo4all zegt
@Alwood: nee natuurlijk niet, want die zijn veel kleiner! rolls kwam niet aan de 2000 auto’s vorig jaar, nou komt dat natuurlijk omdat ze veel duurdere auto’s verkopen maar ze zijn zo klein vergeleken met BMW en Toyota, Aston the same story. en volvo en jaguar gewoon niet groot genoeg.
Bisazza zegt
Daar gaan we weer…
Als je hieruit opmaakt dat een auto / merk beter is dan de andere is dat is dat toch echt je eigen bekrompenheid en/of beperktheid.
Dit is een onderzoek gerelateerd aan een zgn. ‘brand value’ en niet aan hoe goed of slecht een auto is.
Geloof me, dan had deze lijst er toch echt heel anders uitzien.
Feit blijft hoe goed of slecht een onderzoek ook is, op het moment dat een onderzoek bij je smaak/voorkeur past is het per definitie een goed onderzoek.
Overigens aan de BMW en Audi mannen.. wat zitten jullie te zeveren op elkaar zeg. Aan de reacties naar elkaar zitten deze merken dichterbij elkaar dan ooit
(om maar over de marketingcampagnes welke beide fabrikanten jegens elkaar gebruik nog maar te zwijgen)
Fijne K-nacht allemaal! En Marketing ROCKS!
k_man zegt
Voor wie het duidelijk niet snapt: het gaat helemaal niet om aandelen, verkoopcijfers, winstmarges of dat soort dingen. Het gaatom de waarde van de merknaam. Dus wat bijvoorbeeld de merknaam Audi op zou brengen als VAG zou besluiten om die naam te verkopen. Net zoals ze bijv in het verleden de merknaam bugatti gekocht hebben.
Benno zegt
Sta je dan met Audi op 9. en maar roepen dat het het beste (dus meest gewaardeerde) merk is ! ;)
Tripple zegt
@skier
de chinezen zijn gek op audi, en naar mijn weten is het daar ook de best verkopende luxe auto merk..
mc zegt
Op zich mag het ook wel dat het merk BMW een grotere waarde heeft dan bijvoorbeeld audi. BMW heeft jarenlang in de F1 gezeten waardoor hun merk in aanzien is gestegen. F1 is niets anders dan je merk versterken. Kijk maar naar de eerste vier, deze vier merken hebben het afgelopen jaar wel de dienst uitgemaakt in de F1. Renault doet het belabberd in de F1 en staat dan ook laag..
GOD zegt
Dit bewijst dat BMW gewoon de beste marketing afdeling heeft.
BmwMPower zegt
Quattro x 2 + 1 = ….
lambo4all zegt
Haha! audi= armoedzaaierig, (nu geen 80 reacties want ik kijk alleen naar de cijfertjes)
Appii zegt
Maar hoe komt het dan dat bijv. merken als aston martin en ferrari er niet bijstaan? Hiervan is de merknaam toch veel duurder denk ik? Kan iemand mij dat uitleggen misschien ?
Laurens zegt
@Appii: Millward Brown measures brand equity based on interviews with more than 1 million consumers globally and an analysis of the financial and business performance of each company using data from Bloomberg and Datamonitor.
Zo gaat het al jaren… Toyota heeft een probleem… maar dat was eigenlijk ook al een tijdje bekend.
bron: zie laatste regel artikel.
Tripple zegt
@appii
van ferrari weet ik het niet, maar aston martin werd compleet verkocht voor een bedrag van plusmin, 1 miljard euro, dus als het compleet 1 miljard waard is, denk ik niet dat alleen de naam meer oplevert..
CSL zegt
CHICAGO – De Japanse autoproducent Toyota roept opnieuw een groot aantal auto’s in de Verenigde Staten terug naar de garages wegens technische problemen.
© AutoweekToyota kondigde woensdag aan 50.000 auto’s van het type Sequoia SUV terug te roepen om die op problemen met de stabiliteit te controleren.
Volgens Toyota gaat het om een aanpassing van het voertuigstabiliteitscontrolesysteem (VSC). Zonder de update van het systeem kan het in een klein aantal gevallen bij lage snelheid van de auto in werking treden, waardoor het lijkt alsof het voertuig minder snel optrekt dan verwacht.
majinstar zegt
Zelfs merken als Honda en Toyota zijn nog meer premium dan Audi. Pijnlijk hoor hahaha.
jeanclaude zegt
en terecht want toyota is veel in de media geweest als een boosdoener, valt me wel op dat audi best wel hoog staat voor een merk dat misschien pas de laatste 7,8 jaar in trek is.
Cantago zegt
En terecht! BMW hoort gewoon boven Toyota te staan als je het mij vraagt;)
E21Beamer315 zegt
wat een dompert voor de audi fanboys…
girls_VS_cars zegt
Neeee Audi!!!
:(
Ow wacht.. realiseer me net dat ik het goede logo als profiel plaatje heb :)
Hoezo flauw :P
jaap zegt
Dit moet echt onzin zijn want renault heeft hier natuurlijk niets te zoeken. Een Renault boven de 30 k is toch bijna niet tevinden dus waar hebben we het over ?
DTB zegt
Renault?!
*proest*
Toyota doet het nogsteeds niet slecht gezien het huidige toyota-bashing. :D
Dimglor zegt
Juij Renault staat nog in het lijstje :)
Wel 2 waar ik een beetje van opkijk zijn nissan en honda…
Punk zegt
Dit zegt genoeg mensen, BMW maakt gehakt van Audi klaar punt!!!!
w0o0dy zegt
Een deel van de “waarde” baseren ze op de mening van ondervraagden, hahahaha alsof jan met de pet ook maar iets zinnigs kan zeggen over zoiets.
Neem je het gemiddelde van 3 jaar zit de waarde op basis van DCF (incl interest, 5 jaar, 12%) van Toyota (zonder allerlei complexe correcties) eerder in de buurt van de 40 miljard en die van BMW onder de 38 miljard…
De waarde van Toyota wordt fors negatief beïnvloed door de 4,4 miljard dollar verlies en aangezien BMW nog een kleine winst maakte lijken de cijfers veel beter bij BMW en veel slechter bij Toyota… kortom, neem dit onderzoek maat met een korreltje zout (ter grootte van een X5 of Landcruiser…)
Laurens zegt
Jij draagt een hoge hoed zeker ;-)
Merkwaardering (= beleving) is typisch iets wat door enquetes e.d. gemeten wordt. Uiteindelijk resulteert een hoge waardering misschien in een aankoop. Dat Toyota gedaald is, ligt misschien meer aan het niet nakomen van allerlei claims (zoals betrouwbaarheid en verbruik)?
Als heel simpel voorbeeld op Koninginnedag, de waardering voor Bea is te meten, maar te koop is ze niet :-)
w0o0dy zegt
@Laurens: ik heb geen hoed om konijnen uit te toveren zoals de club achter dit onderzoek in ieder geval.
Een merkwaarde is een vreemd en nogal nietszeggend gegeven…. wat wil men nou? Alleen het merk is zoveel waard? Of draait het om de club achter de badge?
Er zijn een paar algemeen geaccepteerde theorieën om de waarde van een onderneming als geheel te bepalen. Die berekeningen slaan ergens op… het geklets van wat ondervraagden als basis voor een berekening… tja het zal wel.
De dcf waarde van Toyota is goed, de kredietwaardigheid is uitstekend (recent afgewaardeerd naar aa2, dat halen veel gerespecteerde banken niet eens) en de onderneming is gigantisch groot en divers… de bedrijfswaarde zal dan ook veel, veel hoger liggen dan vrijwel alle concurrenten… misschien dat VAG in de buurt komt, maar zelfs die zouden het wel eens af kunnen leggen als je een gedegen bedrijfswaarde analyse doet.
(Overigens weet ik iets meer van bedrijfswaarde dan de meesten hier. Ben bijvoorbeeld bezig met een waardebepaling samen met de cfo tbv een Man. buy-out, klets dus niet zomaar wat)
Jipp zegt
Dit onderzoek laat alleen eindcijfers zien, en niet hoeveel de waarde is gedaalt of gestegen, en tsja bmw fans, dan staan jullie onder jullie rivaal audi.
Daarbij zit bij bmw ook de moter afdeling erbij, en hoeveel denk je dat zo’n formule 1 team waard is? daarin tegen staat De vag sectie hier onderverdeeld in losse merken, net als mini niet bij bmw staat wat ook een verkeerd beeld schetst. Wanneer je de merken seat, skoda, bugatti, audi, Vw, bentley, lamborghini en porsche bij elkaar zet haal je bijna het dubbele van de waarde van het bmw concern met rolls royce en mini erbij.
Dus bmw fans, jullie kunnen nu wel heel hard lachen naar audi fans, maar wanneer je de cijfers eens beter gaat bekijken en analyseren zal je iets anders zien.
jens zegt
VAG = Audi + VW + Porsche + Bentley + Lamborghini + Bugatti + SEAT + Skoda
Vs.
BMW + mini = mini
Moet hier uitleg bij bmw-boys …
:)
Richard zegt
Eindelijk gerechtigheid! Wat maakt Toyota tegenwoordig een stel duffe automodellen en veel problemen laatste tijd.
BMW is gewoon goed bezig. Hulde BMW!