Dikke BMW sloffen jungeh.
BMW heeft over de jaren heen best wat epische velgen gehad. Wat te denken van styling 32 en styling 42 op de E46, styling 108 op de E85 Z4 en natuurlijk de vaak gekopieerde styling 359M. Meer recent is deze prachtige traditie gevoelsmatig ietwat verwaterd. Persoonlijk word ik in ieder geval niet zo warm van wat er af fabriek op de gemiddelde M-sport zit.
Maar BMW komt spoedig -als het goed is- met een zwikje EV’s op de proppen. Een nieuwe kans dus om wat nieuwe iconische wielen te introduceren. Inmiddels hebben de Münchenaren ook foto’s de wereld ingestuurd van het wiel dat het moet gaan doen. De boven dit artikel afgebeelde unit wordt in eerste instantie geleverd op de iX3. Later zal (een variant van) het wiel waarschijnlijk ook gebruikt worden voor de i4 en iNext.
Net als Tesla’s Aero Wheels hebben de BMW velgen ‘opzetstukjes’ die helpen meer kilometers uit dezelfde hoeveelheid stroom te peuren. Volgens BMW geeft het wiel de iX3 een twee procent betere score op de WLTP-cyclus. Dat vertaalt zich naar een voordeel van 10 kilometer per volgeladen accu.
Their benefits in terms of aerodynamics and weight have the overall effect of lowering power consumption for the BMW iX3 by another 2% in the European WLTP test cycle – equating to 0.4 kWh/100 km – and thereby extending the vehicle range by 10 kilometres.
Maar belangrijker, liggen de patta’s ook een beetje goed op het netvlies?
thomassnelweg zegt
Deze wielen zijn leuk rond de kerst maar daarbuiten… Nee
rollingstoned zegt
Wellicht zijn ze gericht op de sneeuwvlokjesgeneratie.
mark997gt3 zegt
Ik kijk wel uit naar de X3 Hybrid. Ideale auto voor mij als stadbewoner. 90% van mijn ritje zijn minder dan 30km. Wel de voordelen maar niet de nadelen van elektrisch rijden. En nauwelijks BPM.
jpoers zegt
@mark997gt3: helaas wel het nadeel van een hoge SUV, onnodig veel vouwen en gaten in het bodywork, ern accu die toch eigenlijk net te klein is vooral in de wintermaanden.
davelepeef zegt
@mark997gt3: waarom ’n SUV achtige als ideale stadsauto?
mark997gt3 zegt
@davelepeef: wat dacht je van kids, kinderstoeltjes, kinderwagens, knuffels,andere meuk en wensen van de misses?. Een station is ook niet echt sportief dus voor mezelf een M3 e46. Dan maakt de andere auto niet meer uit.
davelepeef zegt
@mark997gt3: zo is praktische bruikbaarheid een pre. En ook geen speciale wensen bij nodig met dergelijk speelgoed erbij. Fair enough ;)
bsxc2 zegt
Lijkt een beetje op een sneeuwvlokje. Weet niet wat ik ervan moet vinden.
sleepyj zegt
Ik vind m echt mooi, retro feeling.
knapzuur zegt
..als in 2020 een 175 smalle velg al voor dikke slof doorgaat.
donvincenzo zegt
De genoemde styling 108 is inderdaad mooi, maar ook een probleemvelg: vroeger of later krijgen ze allemaal last van oxidatie. Ik had ze op m’n Z4 (E85). Ook de opvolger had ik wederom probleemvelgen: de styling 296 van de Z4 (E89) krijgen vroeger of later allemaal last van scheurvorming in de achtervelgen.
En denk maar niet dat BMW geneigd is dat te erkennen als een productiefout. Het hele internet staat er vol mee, maar bij BMW hebben ze daar nog nooit van gehoord. ‘U bent de eerste meneer’.
ouwedibbes83 zegt
@donvincenzo: herkenbaar. Ook de 225M velgen onder m’n E92 waren achter zwak, scheurde bij mij 3x door slecht wegdek
mrtrex zegt
@ouwedibbes83: ja de 225 is ook zo’n probleemvelg. Ken niemand die ze heeft gehad waar ze heel bleven. Erg jammer want imo een van de mooiste BMW velgen.
mx5wijf zegt
Toch apart dat aero velgen op BEV’s terecht komen en niet op ICE’s.
Blijkbaar is de real-world CO2 uitstoot toch niet zo belangrijk voor een fabrikant… (mijn conclusie)
HzR zegt
@mx5wijf: heb ik ook al vaker gedacht. Bij EV’s wordt er opeens vanalles geoptimeerd wat ook makkelijk op een ICE gedaan kan worden, maar blijkbaar niet nodig is.
mashell zegt
@mx5wijf: bij verbrandingsmotoren is de klant gewend om uit een handjevol velgen te kiezen, zet je daar een relatief dichte aerovelg tussen kiest niemand die. De elektro rijder is minder conservatief en meer compromisbereid.
Edge zegt
Dus eigenlijk is het geen swekkervelg, maar een stekkervelg?
degrotemuis zegt
Nee, liever de style 108 velgen. Natuurlijk, ze hebben wat aandacht nodig om mooi te blijven, maar ze zijn dan in ieder geval mooi. Kan ik niet zeggen van dit zwarte met gepolijste stukken wiel. Nog aan het twijfelen welke erger is, deze of het standaard e-golf wiel.
BaRa zegt
De foto’s van de i4 en co tonen een eerder conservatief koetswerkontwerp. Beetje vreemd om daar dan zo’n velg voor te bedenken. Echt passen doet het op het eerste gezicht toch niet. Misschien best wachten tot we ’t in the flesh zien.
harrie zegt
Setje moondiscs bespaar je meer mee.
Dutchdriftking zegt
Tja, na de CSL wielen zijn ze alleen maar afgezakt..
phaeton zegt
Simpel en sportief. 397 op een F30. Op een Vijf wordt het al lastiger.
rikus zegt
Yoo die zijn echt dik a neef
rob5nismo zegt
Ik zie Patrick van spongebob ipv een velg
vondudenstein zegt
Ugly