Ja, echt extreem veel geld leverde deze BMW veiling op. We zijn benieuwd of dat over 40 jaar ook lukt.
BMW is een heilig merk voor de fanboys. Het is echt knap hoe een merk zo’n fanatieke fanschare heeft. Zeker omdat BMW er alles aan gedaan heeft om afstand te nemen van hen. Logisch, BMW wil geld verdienen en fanboys met een 13 jaar oude 3 Serie of nog erger: helemaal geen BMW, hebben niet veel in te brengen. De Alfa Romeo Giulia is een auto die de fanboys willen en die koopt ook bijna niemand.
BMW veiling
Maar hoe zit het dan op de latere termijn? Nou, klassieke BMW’s doen het uitstekend! Dat blijkt uit een BMW veiling van RM Sotheby’s in München. Daar ging namelijk de Bavarian Legends Collection onder de hamer. En man oh man wat waren er een hoop toffe auto’s. Uiteraard nemen we ze even met je door!
Alle toffe modellen kwamen voorbij. Diverse M-modellen, sportieve pre-WWII roadsters, dikke limousines en kleine stadsauto’s. Oh, en de nodige speciale raceuato’s en prototypes. Speciaal voor de liefhebbers waren er ook twee Z1’s aanwezig. Bij elkaar was de opbrengst van de BMW veiling zo’n 7.479.175 euro.
Type BMW (+opbrengst in euro’s)
- 507 Roadster Series II ’58 | € 1.917.500
- M1 ’80 | € 792.500
- 3.0 CSL ‘Batmobile’ (E9) | € 578.750
- 328 Roadster ’38 | € 511.250
- Z8 Roadster (E52) | € 410.000
- M3 CSL (E46) | € 325.625
- M3 Evolution (E36) ’97 | € 285.250
- 850 CSI Prototype (E31) ’90 | € 263.750
- M3 (E30) ’89 | € 207.000
- M6 (E24) ’87 | € 207.000
- 319/1 Roadster ’36 | € 201.250
- 745i (E23) ’85 | € 201.250
- 315/1 Roadster ’34 | € 189.750
- 327/28 Sport Cabriolet ‘ 38 | € 184.000
- Z1 Roadster (E30) ’89 | € 155.250
- 320i STW (E36A-073) | € 143.750
- 2002 Cabriolet (E10) ’70 | € 138.000
- 3.0 CSI (E9) ’72 | € 132.250
- Z1 Roadster (E30) ’89 | € 92.000
- 6 Series Show Car (E24) ’83 | € 80.500
- 502 3.2 Super ’59 | € 63.250
- Isetta 250 ’59 | € 59.800
- R63 Sidecar ’29 | € 57.300
- 3/15 Dixi DA-1 Open Tourer ’28 | € 52.900
- BMW 323i (E21) ’81 | € 51.750
- 700 Coupé ’60 | € 41.400
- 502 3.2 Super ’59 | € 40.250
- R68 ’52 | € 33.600
- 528 (E12) | € 32.300
- R90 S ’75 | € 30.000
We zijn vooral benieuwd hoe een BMW veiling er over een jaar of 40 uit zal zien. Zijn wij dan net zo happig op de BMW XM als we destijds waren met de 850 CSI? En vinden we de huidige 7 Serie veel eleganter dan de E23? En zal het verder volstaan met kleine voorwielaandrijvers plus wat crossovers? Of nog erger: een combinatie van die twee? Gelukkig bouwt het merk nog de 3 Serie, 5 Serie plus de Z4 en enkele toffe M-modellen.
De complete opbrengst kun je hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn 11 twaalfcilinders met handbak!
kniesoor zegt
Dat is een E12 528, dus zonder de ‘i’. Een ‘528i’ heeft een dubbelloops uitlaat, die midden onder de achterbumper naar buiten komt.
p.s. : Zitten een paar schitterende exemplaren tussen zeg !
willeme zegt
@amghans:
Dat is next level kennis, Hans ;-). Thanks, het is aangepast Toch de naam omzetten naar bmwhans?
kniesoor zegt
Ghe ghe ghe. Heb @nicolasr beloofd m’n alias tzt naar @kniesoor te veranderen. Die belofte heb ik zojuist gestand gedaan :)
willeme zegt
@amghans:
En je heet kniesoor! Van harte!
kniesoor zegt
Senks ! 🙂
hanso zegt
Koop je een auto van €1,9 miljoen, zit het kenteken er scheef op……
pier zegt
Poeh, ik dacht dat ik er wel uit was qua keuze toen ik die e46 csl zag. Tot die 850 voorbij kwam, wat een prachtige auto in die kleur!
Dutchdriftking zegt
@pier: Het zelfde hier. Al is die gele e36 toch ook wel een snoepje.
naturalpower zegt
Veel mooi spul, maar een witte M635CSi en een vuilniszakgrijze M1 kunnen met niet bekoren.
roideshollandais zegt
200 duizend EURO voor een 745i Veel geld. Zo een klasiekers status heeft dat toch niet volgens mij…
e38ossie zegt
Hoofdprijs voor een Z1 en dan vergeelde emblemen op de velgen.
kniesoor zegt
Da’s nou wat men noemt ‘patina’.
Loek zegt
De meest verbazende vond ik nog wel die Dakargele E36 Evo, dat de E36 inmiddels in de lift zit lijkt me evident maar zo fors al?
Kan zijn dat mijn BMW-kennis hier tekort schiet (ik ben niet zo’n fan van de E36) maar ik snap echt niet waarom iemand daar bijna drie ton voor over had.