Nog een klassiekertje. De BMW Turbo, een concept uit ’72, werd naar Villa d’Este versleept en showt daar nu zijn enorme voorbanden. Onze fotoslaaf van dienst was erbij en mocht even over het makkelijk afneembare en epische dashboard kwijlen.
Nog voor de BMW M1 of 8 Serie het levenslicht zagen, kwam BMW met deze sportieve knaap naar de Olympische Zomerspelen in München. Ter gelegenheid daarvan werd de auto namelijk gemaakt, en het ontwerp werd verzorgd door tekenfransman Paul Bracq.
Hij staat op het chassis van een BMW 2002 met een in het midden geplaatste motor, die uiteraard is voorzien van zo’n IJzeren Long waar BMW tegenwoordig weer helemaal dol op is. De in een oplage van twee stuks gebouwde Turbo had 280 pk om mee te spelen, en dat zet de veertig jaar oude conceptcar in 6,6 tellen op de honderd om bij 250 km/u te stoppen met accelereren.
Die opklik voor- en achterkant, enorme vleugeldeuren en het bizarre dashboard. Man, wat waren de seventies toch gaaf qua conceptcars. FOTO’S!
De M1 concept lijkt het wel. Had de M1 trouwens een turbo?
@opjebumpert: Nope, die had een atmosferische 3.5 liter 6-cilinder.
Die staat ook in het BMW museum in Munchen, een museum dat echt de moeite waard is!!!
Wel zonde dat er iemand achterop staat op foto 1
Knight Rider interieur. En vanaf de zijkant is de achterkant niet mooi.
Had wel een foto met de deuren dicht willen zien…
@norge:
@norge:
@eklasse: Tussentakk :)
@norge: Graag gedaan.
Hebben ze nou dat ding met z’n neus en kont in de oranje verf gedipt? Zo ja, mijn god wat lelijk!
@surpass: schaduw heet dat…
@dragspert: Volgens mij niet hoor, bekijk de foto’s maar eens goed..
@dragspert: Ik weet niet welke zon jij gebruikt.
Zo’n sportief ontwerp en dan de schakelpook van een vrachtwagen..
Delorean anyone?
@mopar:
yep .. zet maar voor mijn deur ..
@lincoln: maar dan zonder dat afgedekte premium achterwiel.
@mopar:
@mopar:
Dan wordt het verrekte lastig om er mee te rijden. ;)
@rooster: lol, scherp
Hoeveel is dit beestje waard tegenwoordig ? Iemand een idee ?
Wat een design! Dat kunnen ze tegenwoordig niet meer. En die elvendertig metertjes, die je vertellen over de gezondheid van de auto, vinden ze tegenwoordig te duur. Move on to the past? Yes please!
Het zou mooi zijn als BMW weer een beetje terug ging naar de neus van deze concept in plaats van de Angry Birds varkensneuzen die ze tegenwoordig hebben. Had je het nog niet gezien? Kijk maar eens goed: alle nieuwe bimmers lijken op Angry Birds varkens…(en dit raak je niet meer kwijt…muhaha!)
@supershallow: Angry Beemers: Autobahn
OMG DAT DASHBOARD :mrgreen:!!!!!
Lijkt mij niet slim om met die BF Goodrich banden 250 km/h te rijden, die banden hebben een SR codering-190 km/h max..
Duidelijk geshopped bij Mercedes-Benz destijds.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_C111