Lekker? Niet dan, jawel toch!
BMW lanceert zijn M Performance Parts voor nieuwe modellen veelal vrij snel na een onthulling, maar bij de nieuwe X5 hebben we toch enkele maanden moeten wachten op de sportieve stukken. Inmiddels hebben de Beieren de tijd gevonden om de M Performance-schappen ook voor hun nu op een na grootste SUV te openen.
De M Performance-onderdelen hebben veelal het doel de sportieve zijde van het ontwerp van de auto verder te benadrukken. De X5 (prijzen) heeft in wezen dus weinig baat bij de stukken, daar de vierde generatie – net als de meeste auto’s die BMW vandaag de dag in zijn gamma heeft – in de basis al vrij excentriek is. Uitbundige luchtinlaten, nog grotere nieren en scherp lijnwerk zijn immers bij het instapmodel al aanwezig.
Zij die niet voldoende bevredigd worden door deze kernelementen, geeft BMW nu de mogelijkheid een reeks extra’s op de auto te plakken. Om te beginnen heeft de Duitse autofabrikant zogenaamde winglets gemaakt voor de voor- en achterbumpers van de X5. Net als de nieuwe diffuser en de spiegelkappen zijn deze vervaardigd uit CRFP, ofwel carbon fibre reinforced plastic. Daarnaast presenteert BMW een aantal nieuwe velgensets, die rangeren van 20″ tot en met 22″. Het is tevens de eerste keer dat de Duitsers all-terrain banden aanbieden vanuit het M Performance-programma. Nieuwe remklauwen en geperforeerde schijven maken eveneens onderdeel uit van de productenlijn.
BMW heeft tevens een aantal nieuwtjes in petto voor het interieur. Wie de M Performance-catalogus openslaat, zal een nieuw stuurwiel vinden, die zowel in carbon als alcantara besteld kan worden. BMW biedt daarnaast nog shift paddles aan, evenals een aantal nieuwe materiaalsoorten voor de binnenzijde.
Meer lezen over de nieuwe BMW X5? Lees HIER onze vergelijking met de vorige generatie, of klik HIER voor de vergelijking met de volledig nieuwe X7.
87sandyd zegt
Dit is een beetje hetzelfde als Jan Boskamp in een trainingspak…
vagtroep zegt
@87sandyd: als dit geen x5 was maar een Q5 had je het waarschijnlijk zoals altijd verheerlijkt of niet VAG fanboy? Het is gewoon een dik apparaat.
granlusso zegt
@vagtroep: Ho joh, jij bent wel heel snel op je teentjes getrapt. Niet veel beter dan hetgeen je zelf aankaart he ;)
Het is maar een grapje.
harrie zegt
@vagtroep: Jan Boskamp is ook een dik apparaat.
87sandyd zegt
@vagtroep: Nee hoor, dan had ik gezegd dat het een beetje hetzelfde is als Jan Boskamp met acné in een trainingspak.
Ik vind de Q5 namelijk heel lelijk. Ik ben geen VAG fanboy. Ik rij zelf een f30 328i, dat had ik niet gedaan als zogenaamd VAG fanboy.
Ik vind alleen mensen die VAG afzeiken om het afzeiken heel zielig. De objectiviteit is gewoon weg bij die mensen. Het is haten om het haten. Vooral mensen die zelfs een provocerende naam nemen ervoor. Vind ik heel onvolwassen, that’s all.
Maar goed, ik zou mij hier nieteens voor moeten verdedigen eigenlijk.
jobberns zegt
@87sandyd: precies. Ik snap niet dat ze niet gewoon ‘Luxury parts’ introduceren als tegenhanger van M-performance parts. Dit is een zware auto dus écht sportief gaat het toch niet worden. Denk bij luxury parts aan stijlvolle wielen, mooie elementen in het interieur (veel leer, eventueel hout of aluminium inleg) en wat meer chroom (ja echt, al dat zwart is natuurlijk niet ‘stijlvol’). Dan is ie misschien wat kitsch maar ingetogen is deze auto sowieso al niet. Door hem wat klassieker te maken wordt het luxeuze karakter veel beter benadrukt! Past denk ik wat beter bij de auto dan hem een snel uiterlijk aan te meten. Jan Boskamp in een mooi maatpak zegmaar.
w0o0dy zegt
All show no go en bovendien zoveel stijl en charisma als de toppers in concert. Wat een vreselijke berg dure onzin.
VeniVidiVici zegt
Mag toch hopen dat die lelijke niks zeggende velgen niet de M Performance velgen zijn…
bitd zegt
@venividivici: met super dikke winterbanden, raar verhaal idd
vroaaar zegt
@bitd: oh, dat verklaart misschien ook die afzichtelijke ijshockeysticks op de flanken… wintersport uitvoering(?)
thomasthomas zegt
@venividivici: zijn off road winterbanden moet denk een stoer uiterlijk geven..
cossiekiller zegt
Performance parts wil toch zeggen dat ie dan een stuk harder gaat. Toch?
ikschrijfookoverautos zegt
@cossiekiller: alleen als ‘ie ook stickers heeft! https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek-alles-wat-je-moet-weten-over-stickers-108266
cossiekiller zegt
@ikschrijfookoverautos: Tellen badges op de C stijl ook?
w0o0dy zegt
@cossiekiller: zal wel hetzelfde zijn als de “performance” van de eigenaar.. veel opscheppen maar klaarmaken ho maar…
bmwfreak038 zegt
Jongens jongens, wat worden die nieren toch lelijk.
dondeboer zegt
Langzamerhand maakt Mansory stijlvollere uitvoeringen dan BMW zelf. Wauw.
loserboi932 zegt
Hoe kunnen we de M badge nog meer verkrachten? Head of sales:”Ik weet het: M-performance. Dat is enkel optisch maar toch M. En dus snel.”
En het trieste is dat het ook daadwerkelijk werkt. Als ik een ooit een echte M koop wil ik zo min mogelijk van die Halfords M badges.
mashell zegt
Carbon vind ik lelijk, dat M performance gedoe interesseert me niet maar ik vind het wel stoere banden!
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik stoor mij echt mateloos aan die kromme sideskirt
allesmetturbo zegt
Allemaal sport opties en dan halve terreinbanden eronder.. make up your mind
kennone zegt
Het is wel dik als je de 50i neemt????,, ownee laat maar..
intimrasiert zegt
Van de zijlant bezien ideale upgrade voor hockeyfans
wjeurs zegt
Goede zaak, zwaartepunt omlaag brengen door carbonnen spiegelkappen