Het hoge woord is er helaas uit. BMW stopt met de productie van de MINI Countryman in Nederland.
Een lastig dossier wordt nog lastiger. BMW heeft namelijk bekend gemaakt dat er een beslissing is genomen. Het is helaas niet een al te beste beslissing voor ons Nederlanders. BMW stopt de productie bij VDL. Op dit moment wordt de Countryman daar gebouwd. Je weet wel, de oude private-leasert van onze hoofdredacteur.
BMW stopt productie MINI bij VDL
Het is een spijtige uitslag. Want op het moment dat BMW stopt met het produceren van Mini’s in Born, gaan er 5.000 banen verloren.
VDL laat weten dat ze niet bij de pakken neer zitten en gaan kijken naar een nieuwe opdrachtgever. Daar hebben ze nog even de tijd voor. In tegenstelling tot Honda in de F1 laat BMW het heel erg ruim op tijd weten dat ze niet voornemens zijn om het lopende contract te verlengen. De productiestop zal namelijk plaatsvinden in 2023.
Zure appel
Het is een zure appel voor VDL NedCar. Eerst werd al bekend gemaakt dat de BMW X1-productie op termijn verhuisd gaat worden. De Countryman was een beetje ‘de laatste strohalm’. Dit was namelijk de enige order voor VDL.
Nu BMW compleet stopt met VDL NedCar, moet de fabriek op zoek gaan naar een nieuwe opdrachtgever. Aan De Telegraaf heeft Minister van Economische Zaken Eric Wiebes al aangegeven dat de overheid daar waar mogelijk helpt met het vinden van een nieuwe contractant. Daarnaast noemt hij het een “harde klap” en “een tegenslag”.
Eclectisch
Tijdens de zomer dacht VDL NedCar dat de productie nog wel even door zou gaan. Nu BMW stopt met de productie van de MINI komt er een einde aan een eclectische mix van auto’s die gebouwd zijn in Born, zoals de Mitsubishi Carisma, Volvo 360, Mitsubishi Outlander en Mini Cabrio.
Met dank aan Eline voor de tip!
Hubert zegt
Blijft jammer.
Nu hebben ze wel de ruimte om hier electrische Chinese auto’s in elkaar te zetten.
Schijnt een booming business te zijn.
En nee, het is niet de schuld van de vakbonden. Maar van de overcapaciteit binnen BMW.
fastshifter zegt
Mooie kans voor VDL om zich op batterij-productie te gaan richten
martinus.tussengas zegt
Sneu hoor! Ook vervelend voor alle toeleveranciers. Ben benieuwd naar het verloop.
reset zegt
Nou FNV, kom er maar in! Kom mij goed herinneren dat FNV loonsverhogingen en stakingen aanspoorden en leidde terwijl VDL management aangaven dat het midden in contractbesprekingen met BMW zaten.
miata93 zegt
@reset: Neeeee. Zo moet je het niet zien. Het VDL management zat juist in bespreking terwijl de stakingen bezig waren…niet andersom ;)
Edge zegt
@reset: Vergeet ook dit bericht niet: https://www.autoblog.nl/nieuws/say-what-helft-personeel-vdl-nedcar-aan-de-drank-of-drugs-116900
theblazerunner zegt
Misschien een goede tijd om elektrische- of waterstofauto’s te gaan produceren hier
banderas zegt
Countryman gaat ook uit het gamma (althans, lijkt mij)?
Richmond zegt
@banderas: hoezo? Is net gefacelift. Zal vast ook wel een MK3 van komen
doublechevron65 zegt
Ah Wiebes komt met hulp, nu voor 2023; Wiebes de Horeca misschien NU?!
ukbob zegt
Zocht Tesla niet nog een fabriekje in Europa..? In Duitsland deden ze lastig over bomen kappen en waterverbruik…
ericd zegt
Die fabriek staat er over een paar maanden al. Gekke is Musk ook naar prodiuctie in het VK zocht, zei ie een paar maanden geleden. NedCar is natuurlijk niet meer dan een ZZP-er op industriële schaal. Is er werk, dan mag NedCar aan de slag. Zit het tegen, trekt een opdrachtgever zich terug op z’n eigen core fabricage en personeel. Ben benieuwd wat Oxfordbridge gaat/blijft betekenen voor de Mini productie, zeker als er een no-deal Brexit komt.
Esprit_de_Flandre zegt
@ukbob: De toestand twee dagen geleden.
https://www.youtube.com/watch?v=mJGfYWjJvv0
Boompjes zijn al een tijdje plat…
garp zegt
@ukbob: ze doen helemaal niet lastig…. Voor Duitsers dan. Ze hebben nogal hard werkgelegenheid nodig in het oosten. Om de voedingsbodem voor bepaald extremisme te minimaliseren. Merkel wil die fabriek daar. En hij gaat dus af komen.
raymster zegt
De 3- en 5-deurs worden/werden hier toch ook deels geproduceerd?
Richmond zegt
@raymster: cabrio versie
PunicaOase zegt
@benja01: ook de ‘gewone’ 3-deurs: op de onze zat namelijk een sticker “Born in the Netherlands”..
mashell zegt
@punicaoase: dus als het op een sticker staat is het waar? Halfords verkocht stickers met “turbo”…
440i zegt
Mede met dank aan de FNV en de stakers van weleer.
Munchen is dit debacle zeker niet vergeten zo nu blijkt.
En ik heb het toen voorspeld, ooit volgt de rekening.
Deze domoren (FNV en stakers van weleer) zijn mede verantwoordelijk voor deze beslissing in Munchen.
notsobig zegt
@440i: En waar haal jij vandaan dat dat er iets mee te maken heeft?
440i zegt
Als op enig moment je leverancier (beter: werknemers en FNV) ervoor zorgt dat je de verliezen mag nemen door dit gedrag (staken), dan komt er vroeg of laat pay back.
Wie dat niet snapt (toen in ieder geval FNV en leden) is ook nu een domoor.
cloverleaf zegt
@440i: gelul. BMW kan het thuis niet verkopen om banen te schrappen en geld te krijgen terwijl ze een buitenlandse subcontractor aanhouden. Puur politiek. Of denk je dat er in Duitsland nooit gestaakt wordt?
Nederlanders zeiken en masse op vakbonden maar spreken schande als de lonen niet meestijgen met de inflatie of als de post worst langsgebracht door een zzp-er die betaald wordt per pakketje.
440i zegt
Naief dus.
BMW heeft meerdere tijdelijke plants.
Het bezopen gestaak en geblow op de werkvloer met als gevolg miljoenenschade gaat terecht in hoofden van XXO’s zitten en dat is meer dan terecht.
Eens komt de tijd en ik heb het op dit forum voorspeld.
Wat gun ik het de klootzakken van weleer (de stakers) en de blowers (ook vandaag de dag) dat ze mogen aanschuiven bij het loket.
Nogmaals: Triest voor Wim en de normaal denkende en handelende werknemers.
(Menig) vakbond(en): Wat goed of slecht is voor leden staat voorop. Wat goed of slecht is voor de onderneming is secundair.
Zie hier het resultaat voor Born.
banderas zegt
Ah, een insider..
ericd zegt
Ja, je hebt het toen al voorspeld… Kan me herinneren. Vakbonden en NedCar hadden het toen moeten lezen. Hadden ze er nog wat aan kunnen doen.
mpgc zegt
@440i: ik denk dat je een veel te grote rol toekent aan die stakingen. Autofabrikanten als BMW sluiten juist contracten af met partijen als VDL omdat dit meer flexibiliteit biedt bij terugval in de vraag. Het is makkelijker om een contract met een externe partij niet te verlengen dan eigen werknemers te ontslaan in eigen fabrieken.
440i zegt
Elke XXO bij BMW die dit toen heeft meegemaakt grijpt deze kans om afscheid te nemen.
Die stakingsonzin en het gesnuif heeft BMW heel veel geld gekost.
Inderdaad zijn er overwegingen geweest om indertijd VDL in te schakelen.
Maar door wat er in het verleden gebeurd is staat VDL bovenaan de lijst om te skippen.
Sorry, maar erg beetje naief om te denken dat men vergeet.
Ik vind het heel jammer voor Wim en de goedwillenden.
Maar ik ben o zo blij dat de domoren van weleer hun job verliezen.
vaakbenjetebang zegt
@440I: ben er maar blij om. Weer wat WW-uitkeringen die jij en ik mede mogen ophoesten.
440i zegt
Zeker, en ik draag daaraan graag mijn steentje bij.
Misschien helpt het exit van VDL, vandaag de dag en morgen, de domoren om eerst na te denken alvorens stakingsacties te ondernemen.
tenaci zegt
Vergeet Daf niet in deze eclectische mix. Het is per slot van rekening de oude Daf-fabriek!
VeniVidiVici zegt
En waar gaat Bmw na 2023 de Countryman verder produceren?
vaakbenjetebang zegt
Hopelijk nergens. Dat lelijke mormel mag best verdwijnen.
VeniVidiVici zegt
@vaakbenjetebang: Haha ja daar ben ik het mee eens.
alfalfa zegt
Eclecticisme is het combineren van kenmerken van verschillende bouwstijlen of kunststromingen tot een bevallig geheel. De term wordt ook gebruikt op andere terreinen.
Alsjeblieft!
bbfix zegt
@alfalfa: dankjewel!
Esprit_de_Flandre zegt
@alfalfa: Dat is dan toch helemaal niet van toepassing op “Mitsubishi Carisma, Volvo 360, Mitsubishi Outlander en Mini Cabrio.”
Geef mij dan maar The Ecleftic…
mashell zegt
Op zich niet onlogisch dat je als ingehuurde fabriek er het eerst uitvliegt in een crisis.