Gelukkig voor ons BMW minnende autobloggers, is het geen definitieve zaak.
Op de redactie zijn we net als alle andere autoliefhebbers. Dat wil zeggen dat we eigenlijk een Alfa Romeo willen, maar uiteindelijk allemaal een BMW kopen. De BMW-dichtheid op de parkeerplaats bereikt regelmatig genante proporties. En dit terwijl we niet eens betaald worden of op vakantie gestuurd door de importeur om positief te zijn over het merk.
Het is dan ook slecht nieuws om te horen dat onze favoriete gebakjes even niet meer gemaakt worden. Gelukkig is het een tijdelijke aangelenheid. BMW heeft een probleempje met de remmen van gemaakte auto’s. Het heeft te maken met onderdelen die door toeleverancier Continental gemaakt zijn. Dit issue plaagt 1,5 miljoen auto’s, waaronder 320.000 units die nog niet uitgeleverd zijn.
BMW heeft om een en ander in goede banen te leiden de fabriek vanaf donderdag jongstleden stopgezet. Ten vroegste komende donderdag gaat de fabriek weer van start. Het is wel een dingetje, want de fabriek in Dingolfing is de grootste van BMW in Europa en vierde grootste wereldwijd. Twee fabrieken in China en de fabriek in Spartanburg bouwen nóg meer dikke BMW’s.
Aan de andere kant is het ook weer niet onverdeeld slecht nieuws. In de fabriek worden namelijk niet de mooiste Bimma’s gebouwd. Van de band lopen onder andere de nieuwe 5-Serie, de M5, de 4-Serie, M4, de Siebener, de iX en de 8-Serie. Behalve de 8-Serie (die helaas niet meer zonder M pakket wordt aangeboden), geen hele fraaie auto’s dus. Maar goed, voorlopig is het aanbod van dikke Bimma’s dus even iets minder. Waarvan akte.
kniesoor zegt
Neem aan, dat BMW de kosten/gevolgen van het stilleggen van Dingolfing op Continental kan verhalen. Dat scheelt weer in de pijn.
Overigens : ooit had VAG/VW een flinke vinger in de pap bij Continental als grootaandeelhouder. Is dat nog steeds zo ?
Richmond zegt
Ik meende van wel
marcus zegt
De fabriek in Spartanburg heeft tot 14 Augustus X5s gemaakt waarvan de remmen een potentieel probleem hebben. Sommige 2023 en alle 2024 modellen gemaakt tot die datum mogen door de dealers hier in de UK niet verkocht worden. De eerste lichting van na 14 Augustus komt 06/10 hier aan in de UK; daar staat die van mij ook tussen :)
Oopelkadet zegt
Ook omdat BMW zo heerlijk te modificeren is. Ik heb een xdrive maar heb recent de app XDelete ontdekt. Hello RWD drive sensatie. :) Ik heb m nu op 30% gezet maar op een trackday kan je dus gewoon als RWD gaan rijden, en op de weg weer terug naar veilige en zeer fijne 4wheel drive.
En ik vind idrive gewoon perfect.
Richmond zegt
Bimma klinkt wel heel erg alsof jaapiyo en bmwthuglife samen op stap zijn geweest
HZW zegt
Ik vraag me af hoe dit soort dingen steeds door de kwaliteit controle heen glippen.
Helemaal als het ook nog over de remmen gaat.
styns zegt
Welke huidige BMW modellen zijn dan fraaier dan de genoemde in het artikel? Kwestie van smaak natuurlijk maar een 4-serie of de huidige 5 en 8 serie zijn toch niet de minste.👌
verdebosco zegt
Eens. Wat houd je over? De prachtige iX2 (..), X7 (ahum), XM (ahhh), 2-serie Active Tourer (nee nee..), ook niet die nieuwe X3 of X5.
Nou ja, de 1-serie (aardig), 3-serie (leuk) of de iX1, Z4, 2-serie grancoupe (prima), die, deze dus zijn best aardig. En de heel aardige 2/M2 coupe. Rare achterlichten maar Ok