
Dat heeft niet lang mogen duren.
Sommige merken verkopen straatauto’s om hun raceactiviteiten te kunnen bekostigen. Echter, de meeste merken racen om meer straatauto’s te kunnen verkopen. Win on sunday, sell on monday, aldus het oude adagium.
Wat dat betreft was de BMW M8 altijd een vreemde eend in de bijt. Ondanks dat we zeker weten dat er een straatuitvoering van de BMW M8 aan zit te komen, wordt er al geracet met de M8 GTE in de GTE Pro Class.
Mocht je de GTE Pro Class niet op de voet volgen, dat zijn raceauto’s waarva de basis een reguliere straatauto is, in tegenstelling tot een LMP raceauto, bijvoorbeeld. De auto’s die meedoen aan de GTE Pro Class zijn de Ferrari 488, Ford GT, Aston Martin V8 Vantage en de Porsche 911. Niet een al te divers aanbod.
Die diversiteit gaat nog verder afnemen, want ook BMW heeft namelijk bekend gemaakt te gaan stoppen met de GTE Pro klasse. BMW Motorsport race-baas Joss Marquardt laat weten dat het na dit jaar al weer over en uit is met het M8 GTE-project. Het moet welhaast een unicum zijn dat de carrière van de raceauto al beëindigd is, alvorens de straatuitvoering goed en wel leverbaar is.
BMW geeft niet aan waarom ze ermee stoppen, behalve dat het niet in de strategie van het Beierse merk valt. Als we kijken naar de score van de auto, denken we er iets uit op te kunnen maken: de 500 pk sterke M8 GTE staat stijf onderaan. Er is geen enkele race gewonnen en er is slechts twee keer een podium behaald.
De BMW M8 GTE Pro maakte vorig jaar zijn debuut op Le Mans. De bijzonder fraaie raceauto’s vielen op door hun formaat, waardoor de meest ludieke grapjes op het internet verschenen. De straatuitvoering van de BMW M8 wordt verwacht op IAA in Frankfurt aan het einde van dit jaar. Ook staat er een BMW M8 Competition gepland.
Meer lezen? Dit zijn 11 zeer opmerkelijke racewagens.
Hahaha ik.moet nog steeds lachen om die plaatjes ?
@aquila2003: De coureurs van de concurrentie lachten iets minder als ze die enorme muil in hun spiegels zagen. Hetzelfde bij de witte Bentleys, alsof je een soort dolle Moby Dick achter je aan had ;)
@aquila2003: ik dacht toch voor een paar seconde dat ie echt was?
Ik heb sowieso nooit echt begrepen waarom ze de grootste en zwaarste coupe uit hun gamma inzetten voor races. Voor marketingdoeleinden hoeven ze het ook niet te doen, want de auto wint dus geen drol. Had dan een M2 of M4 gepakt.
@berlinetta: was t niet zo dat het in deze category nog best gelimiteerd is wat je kan doen. Niet alleen dingen zoals gewicht; maar ook PKs en drag en dergelijke?
Dus uiteindelijk moet die auto betrouwbaar en efficient zijn om te kunnen winnen.
@gregorius: Er zullen zeker wel regels voor zijn. Ik vind het alleen bij voorbaat al kansloos om het met een logge personenauto op te nemen tegen supercars.
@berlinetta: maakt natuurlijk geen drol uit. Zie de Bentley Conti GT. Daar hebben ze een prima racewagen van weten te maken. Veel met het origineel heeft het niet te meer te maken, maar dat is de vrijheid die het regelement biedt.
@berlinetta: M2 en M4 zijn te oud. Een Z4 zou kunnen maar als coupe is het wel heel erg een Supra.
@berlinetta: een m8 rijdt ze nog beiden in z’n achteruit zoek…
@tanzanitef30n: maakt voor dit soort series weinig uit. In het GT3 kampioenschap hebben ze jarenlang met de vorige Z4 gereden. Uiteraard vergaand aangepast. Inclusief een vette V8. Die nooit in de straatversie leverbaar is geweest. Zoveel vrijheid zit er in het regelement. Uiteindelijk is iedere auto competitief te maken. Zeker middels het Balance of Performance systeem.
@berlinetta: Valt mee, de M8 best makkelijk om op minimum gewicht te krijgen voor LeMans. Door alle luxe en veiligheid zijn dit zware auto’s voor de op de openbare weg maar in race trim (dankzij het reglement) weegt een M4 of M2 hetzelfde.
@bassx: Ja daar heb je wel een punt. Ik vind het in ieder geval nog steeds vreemd dat een personenwagen het moet opnemen tegen supercars.
De z4 met een carbon dakje is wellicht een mooie opvolger.
Lijstje met GTE wagens klopt niet. Porsche 911 RSR en de Corvette C7.R ontbreken.
@jonaswindey: Is dat niet GTE AM? Dus met gentlemen coureurs?
@willeme: Nope, Porsche GT team doet bijvoorbeeld mee in de GTE-Pro klasse terwijl Patrick Dempsey meedoet in GTE-Am met “dezelfde” Porsche.
@bassx: Staat ook in de tekst. Doelde eigenlijk op de Corvette.
@bassx: Onjuist! De 911 RSR en 911 GT3 R zijn niet te vergelijken. Compleet andere aerodynamica, kijk even op de site van Porsche voordat je onzin verkoopt.
@atrak: Zowel Dempsey als Porsche GT teams namen beide deel aan de Le Mans in 2018 in Porsche RSR’s. Niet alleen volgens Porsche website maar ook WEC, LeMans website en Wiki.
@willeme: GTE AM wagens zijn iets trager en hebben ABS.
Belangrijke nuance:
In tegenstelling tot het WEC blijft BMW met de M8 GTE wel actief in het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship vanwege de voor BMW belangrijke afzetmarkt in Amerika. BMW heeft verder bevestigd dat het actief zal blijven in de DTM, terwijl het ook werkt aan de opvolger van de succesvolle BMW M6 GT3. Het houdt in dat BMW ook haar GT-programma voor klantenteams in stand houdt, waardoor BMW wel in races als de 24 uur van Spa-Francorchamps, de 24 uur van de Nürburgring en de GT World Cup in Macau actief zal blijven.
bron: https://www.rtlnieuws.nl/sport/grand-prix/artikel/4721086/bmw-trekt-stekker-uit-wec-programma
In de GTE klasse wordt het veld toch bij elkaar gehouden door de snelste auto’s extra gewicht mee te geven?
Zelfs dat heeft niet mogen baten. Mooie reclame voor zo’n ‘sportief’ merk.
@karaya: Er is inderdaad een prestatie balans maar het ligt wel iets anders. Ferrari mocht de brandstof tank vergroten, AM mocht het vermogen opvoeren en 10kg onder minimaal gewicht zitten. Ford en Porsche werden inderdaad het hardst getroffen door 10kg extra gewicht.
Logische beslissing, de volgende M8 schijnt voorwiel aandrijving te krijgen.