
Problemen met de S58-motor: BMW is gedwongen te stoppen met het leveren van de M3 en M4 totdat deze problemen opgelost zijn.
Dat een fabrikant even moet stoppen met auto’s produceren gebeurt recent wel vaker. Uitlopers van de coronapandemie hebben leveranciers nogal in hun greep op het gebied van chips. BMW heeft nu naar verluidt ook last van problemen met leveranciers met als resultaat dat BMW de M3 en M4 even niet kan leveren.
BMW M3 en M4 niet kunnen leveren
Deze claim komt vanuit AMS en daar gaat het over problemen met de lagerschalen. Iets wat BMW M-producten al vaker teistert. De problemen zijn ontdekt bij de kwaliteitscontrole en bij meerdere exemplaren kwamen problemen aan het licht bij de aangeleverde lagerschalen. M zorgt er uiteraard voor dat de S58B30T0 in elkaar gezet wordt, maar de onderdelen komen vanuit leveranciers. Er gaat dus eerst even grondig gecontroleerd worden hoe het zit en tot die tijd stopt de fabricage en daarmee de levering van de BMW M3 en M4.
Geen recall
Volgens een BMW-woordvoerder aan AMS gaat het om 35 auto’s die met het probleem te maken hebben en wordt eerst de schade ingeperkt voordat de boel weer verder kan gaan. Wel zegt BMW dat er bij eerdere kwaliteitscontroles geen dergelijke problemen aan het licht kwamen en reeds geleverde M3 en M4’en hoeven niet teruggeroepen te worden. Het is dus vooral even vervelend voor de mensen die hun BMW M3 en M4 nog niet geleverd hebben gekregen.
UPDATE: BMW Nederland vertelt Autoblog dat het hier gaat om acht modellen die in bestelling staan. Voor deze klanten is de verwachting dat het spoedig opgelost wordt.
Zo veel mensen zullen hier toch niet rouwig om zijn?
Een Tesla Plaid is dezelfde prijs en echt een stuk sneller. Het geluid en uiterlijk van de M3/M4 hoef je het nou ook niet echt voor te doen.
Ps met subsidies en andere zakelijke voordelen is de Plaid aanzienlijk goedkoper.
Er zijn ook mensen die niet in een stekkerdoos willen rijden ook al zijn ze sneller. Eens kijken wat er van die stekkerdozen overblijft als de subsidie er af gaat en men evenredig moet gaan betalen aan belasting etc..
@werf76: het break even point ev-ICE is dit jaar al bereikt. En dat is zonder subsidie berekend.
De tuning costs zijn veel gunstiger.
Zie laatste aflevering BNR de nationale autoshow.
@janjansen: Volgens mij heb je niet echt heeeel geluisterd.. klok-klepel..
@JanJansen: ik denk dat de beleving een beetje anders is.
@mpgc: zeker, in 2,1s naar 100 is echt een beleving.
@janjansen: ik rijd een oude Ducati 900ss met /- 80PK en heb test gereden op de 200 pk elektrische Energica motor. Qua acceleratie was dit echt bizar! Boven de 100kmh komt het voorwiel gewoon nog los! Na de testrit voelde mijn Ducati natuurlijk enorm traag aan maar door het geluid, trillingen, gewicht en dat je nog echt moet werken om snel te willen zijn kwam ik ook tot de conclusie dat de Energica echt beleving mist ondanks hij bizar tot bijna eng snel was.
@JanJansen: ja!
Oudere auto’s zonder partikelfilters en bakken met hulpsystemen waren minder snel dan de moderne opvolgers, maar wel veel leuker.
Als je nu snel wilt gaan koop je een EV.
@arta: oude auto’s zijn leuker omdat ze veel lichter zijn.
Een M3 cabrio gaat al over de 2ton! Het rijdt dan ook zo.
@janjansen: Hear, hear. Eender welke aandrijflijn er in een auto van twee ton zit, het blijft een auto van twee ton. Absolute waanzin.
@JanJansen: de Plaid is niet sneller over een rondje Groene Hell!!! De referentie als je uitpakken
@ericc:
Tesla Plaid 7:30
BMW M4 7:52
@janjansen: de M3 doet ook 7.30, zie YouTube :)
@janjansen: M4 GTS 7’28”
M2 Schirmer 7’09”
@JanJansen: Ik neem aan dat wij beiden in Nederland wonen en dus dezelfde wegen en snelheidslimieten hebben. Waarom zou je hier 1080 pk willen hebben. Ik zou met 510 al binnen een week mijn roze pasje kwijt zijn. Komt het door die video’s op youtube waar alles om de rechte lijn gaat?
@power369: lichte auto’s zijn echt veel leuker. Daarom heb ik ook een Caterham.
Een M4 cabrio weegt meer dan 2 ton. Dat is alleen leuk in een rechte lijn. Andere auto’s zijn veel beter in een rechte lijn.
@JanJansen: ben je echt serieus? Hahaha je vergelijkt een lease auto die je miaschien 1 of 2 keer in je leven in het echt zult zien in NL met een icoon dat al 35 jaar aan de top van het segment staat… hoe bedoel je geen idee
@tanzanitef30n: De oude M3 is een icoon met een mooie geschiedenis.
De huidige is zwaar en een beetje lelijk. Die zal allen maar in de schaduw kunnen staan van zijn voorganger.
@JanJansen: Appels met peren vergelijken functioneert nog steeds niet…
@JanJansen: een plaid heb ik op mijn bankstel, en daar blijft het ook bij.
Het is handig er eentje in de kofferbak van je auto te hebben. Leuk voor een picknick met het gezin of ander vermaak met je bijrijder (m/v/d)…
@JanJansen: ik stap wel lekker in de duurdere en langzamere auto, dan heb ik er tenminste wel een met emotie ipv een ziekenhuis op wielen
@JanJansen: Ook al is een Tesla sneller dan nog wil je daar niet in zitten: het is net een Lada voorzien van een Android tablet met echt leer van de kunst koe
@JanJansen: lekkere verwaande vent joh, zijn in speelgoedautos voor jou of niet? Wisselgeld voor deze pimp
@JanJansen: De BMW is aan het eind van de rit wat duurder. Maar in tegenstelling tot elke Tesla is er bij BMW daadwerkelijk tijd, energie en aandacht gestoken in het uiterlijk.. Laten we dan nog niet eens beginnen over interieur. De Tesla koop je niet omdat het zo’n fantastische auto is om te zien. Die koop je voor de acceleratie en het financiële voordeel.
Ik vind het niet zo’n probleem eerlijk gezegd………want tegen de tijd dat ik genoeg gespaard heb zullen deze problemen wel opgelost zijn.
En hebben we al een aantal nieuwe varianten van de M3 en M4 gezien
Gelijk het snuitje even aanpakken.
Dit kan je niet vergelijken met een Tesla, dit is een geweldige auto.
@mauwerd: heb je hem al gereden? De M4 stuurt echt niet goed. Je voelt het gewicht te veel.
@janjansen: ik krijg het idee dat Janjansen thuis weinig in de melk te brokkelen heeft en op AB zijn gelijk wil halen.
Heb jij ‘m al wel gereden dan? Je comment doet suggereren van niet namelijk.
Als je even luistert naar wat Jason Cammisa hier te zeggen heeft:
https://youtu.be/u3EiY7sQWr4?t=1338
‘You’d never know it weights 4500 lb. Suspension tuning is dead on. It’s just perfectly neurtal all the time.’
En dat komend van iemand die geen fan is van recente BMW producten…
@srthellcat:
Misha charoudin was ook erg lovend over de m4 tijdens zijn ritjes ermee over de Nürburgring
Over zware auto’s gesproken, een M4 is lichter dan een Tesla.
@mauwerd:

Bmw had beter ook stringentere kwaliteits controle uitgevoerd op mijn bmw f32 destijds met n55 motor. Nu net geen 60.000 km op 5j. Volgende zaken zijn al fout gelopen:
Speling op stuurinrichting, plastiek pignon uitgesleten.
Olielek aan het achterdifferentieel
Schroefdraad carterpan slechte kwaliteit, draad brokkelt af.
Achterophanging hangt door aan 1 kant ( waarschijnlijk de veer of demper NG. Extreme bandenslijtage tot gevolg.
Ben niet bepaald hooligan, nog nooit boven de 4500 rpm gegaan.
Niet bepaald wat ik van Duits premium had verwacht. Volgende zal waarschijnlijk weer Zweeds of Japans worden.
Shhht, Duitsers zijn perfect. We lachen enkel met problemen bij Tesla.
Effe serieus, weet niet of de huidige lading volvo’s met hun Chinese link nog zo garant staan voor kwaliteit. Ze bengelen toch ook tegenwoordig achteraan in sommige betrouwbaarheidsonderzoeken door allerhande besparingen.
@lexis: ze gaan ook stuk als je nooit meer dan 4.500 rpm draait.
Je zou toch verwachten dat ze na 15 jaar ellende met lagerschalen wel weten hoe het niet moet…
@jmeverts: Vandaar dat ze ze niet uitleveren. Dat scheelt weer teleurstelling straks. Deze 35 gevallen waren kennelijk zodanig problematisch dat de kosten van stilgelegde productie en negatieve PR dit besluit kon verantwoorden.
@jmeverts: precies dit. De mensen gaan hier altijd helemaal los als je per ongeluk de termen FSI of TSI in één zin opnoemt met de term ‘kwaliteit’, maar BMW en de problematiek met lagerschalen gaat óók al jaren terug – en die beperkt zich niet alleen tot de M modellen. Net als de problemen met de automatische versnellingsbakken, trouwens. Een collega van me is er al eens volledig op leeg gelopen…
Ik begrijp ook niet, dat dit probleem nog steeds niet met wortel en tak is uitgeroeid. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn, zou je zeggen. Bij m’n E46 M3 uit 2002 moesten die dingen ook al vervangen worden (terugroepactie). En de lagerschalen van een F80/82 schijnen ook niet bepaald het eeuwige leven te hebben. Dus ik zet me alvast schrap voor als het zover is. Tamelijk irritante tekortkoming.
Alweer de lagerschalen? Hier heeft volgens mij elke bmw sinds de e36 m3 last van gehad.
Een lagerschaal? Hoe belangrijk kan dát nou zijn.
Zo jammer dit weer. Hoeveel auto’s hebben ze al gebouwd en dan zoiets als een lagerschaal je naam te grabbel gooien, zonde.
@marcomanta: blijkbaar minder erg als een cliché van dat de auto in de folder roest.
Wat een monster de nieuwe M3/4 Prachtig!
Gewoon AMG rijden heren
Als ze nou de neus van het vorige model erop hadden gezet en het een facelift hadden genoemd had ik er nog rouwig om geweest.