En dat terwijl het contract nog tot 2030 loopt
In november vorig jaar zetten VDL Nedcar en BMW een handtekening onder het contract voor de productie van de BMW X1 in Born tot 2030. Nu autofabrikanten het zwaar hebben heeft BMW volgens bronnen besloten het anders te gaan doen. De situatie rond emissienormen en de coronacrisis waren voor het automerk uit München stof tot nadenken. BMW wil zich voornamelijk gaan richten op eigen fabrieken. Dit is slecht nieuws voor externe fabrieken zoals VDL Nedcar in Born. BMW schijnt na 2023 te stoppen met de productie van de X1 in Born.
BMW had voor een aantal Mini’s de slogan: ‘Born in The Netherlands’. In Born komen namelijk de Mini 3-deurs, de Mini Cabrio en de Mini Countryman van de band rollen. De Cabrio en Countryman worden alleen in Nederland gemaakt en zijn dus echt ‘Born in The Netherlands’. Naar verluidt zijn BMW en VDL Nedcar nog in gesprek over de toekomst van de productie van deze Mini’s.
BMW kan juridisch gezien het contract met VDL Nedcar voor de productie van de X1 niet meer opzeggen. Beide bedrijven onthouden zich van commentaar. Als BMW daadwerkelijk besluit om zich te richten op eigen fabrieken heeft dit wereldwijd veel meer gevolgen. In de fabriek in Born werken 5.000 medewerkers die zich op de korte termijn nog geen zorgen hoeven te maken. De 800 flex-medewerkers bij VDL Nedcar hebben het wel zwaar. De fabriek produceert momenteel alleen bestelde auto’s.
Wat denk jij, blijven de Countryman en Cabrio wel ‘Born in The Netherlands’?
bernoulli zegt
Het schijnt dat BMW een nieuwe fabriek gaat bouwen in één van de nieren van de nieuwe 4-serie.
ericd zegt
Nou, d’r is wel iets raars aan de hand. Elon Musk is naar verluidt in het VK bezig om daar een Europese fabriek op te zetten, die dus naast die nabij Berlijn komt te produceren. NedCar heb ik niet eens horen noemen als productielocatie. Nissan houdt productie in Sunderland, maar sluit de fabriek in Barcelona. Ik zie BMW straks nog de voorkeur geven aan Oxfordbridge voor de Mini, ten koste van NedCar. Iets lijken de Britten, ondanks het vooruitzicht van een harde Brexit, dan toch goed te doen in het aantrekkelijk houden van het VK als maker van auto’s.
dracae zegt
Bij Musk weet je nooit waar hij mee bezig is, en misschien dat EV’s niet getroffen worden door Europese importheffingen.
Ik heb daarnaast juist gelezen dat Sunderland dicht gaat als de Brexit verkeerd loopt.
De keuze van de fabrikanten doet er sowieso niet veel toe als er stevige heffingen komen op in het VK gebouwde auto’s. Groot Brittannië is simpelweg als markt niet groot genoeg voor een fabriek.
berlinetta zegt
Waarom kan BMW het contract gezien juridisch niet opzeggen? Om dat te kunnen weten, moet je het contract wel hebben gelezen.
mashell zegt
In een land waarin er een arbeidsovereenkomst bestaat dat een “0-uren contract” genoemd wordt kan BMW vast het contract gewoon uitdienen en daarbij dan toch maar 0 auto’s laten bouwen.
berlinetta zegt
Nou ik heb het contract uiteraard niet gelezen, maar reken maar dat erin staat dat BMW een minimum aantal auto’s moet laten bouwen of iets vergelijkbaars. Zou wel erg dom zijn van de juridische afdeling van VDL om zoiets niet erin te zetten.
Opzegging is daarnaast niet in de wet geregeld, dus het komt aan op hetgeen partijen hebben afgesproken. Daar zijn ze geheel vrij in. Zo geldt het in ieder geval naar Nederlands recht. Aangezien het een internationale rechtsverhouding is, kan er ook Duits recht van toepassing zijn op het contract. Sterker nog, partijen kunnen ieder rechtsstelsel van toepassing verklaren op het contract. Vandaar mijn opmerking dat je het contract moet hebben gelezen om te kunnen stellen dat BMW de overeenkomst niet mag opzeggen.
mashell zegt
Uiteraard, maar beide concerns zullen er ook wel overmachtsclausule’s er in gezet hebben. Zoals je zegt we kennen het contract niet (ik heb ook niet een dusdanig slaapprobleem dat ik zulke contracten voor mijn plezier zou willen lezen) en dit bericht is dan ook niet veel meer dan een mededeling dan de onderhandelingen zijn begonnen.
potver7 zegt
@berlinetta: contracten zijn er juist om opengebroken te worden. Ik heb ooit bij een Amerikaans bedrijf gewerkt die standaard alle meerjarige contracten voor de einddatum ging heronderhandelen.
berlinetta zegt
Contracteren in de VS (een common law systeem) gaat er heel anders aan toe dan contracteren in de EU (waarvan de meeste landen een civil law systeem hebben). In de EU geldt dan ook het adagium: ‘pacta sunt servanda’, hetgeen betekent dat afspraken moeten worden nagekomen. De basis van een contract is dus nakoming en niet ‘openbreken’ (waar daar ook onder mag worden verstaan, is een term die de media gebruikt).
In jouw geval is er bovendien geen sprake van openbreken van contracten. De contracten liepen tegen hun einddatum aan en zouden dus van rechtswege eindigen. Partijen zijn in dat geval gaan onderhandelen over een nieuw contract.
nissanfairladyz zegt
Tesla kan wel daar auto’s laten maken. :) BMW en alle Duitse auto’s zijn op hun retour. Hopeloze spiraal der ondergang.
ericd zegt
Musk kijkt naar mogelijkheden in het VK.
reset zegt
Nou die FNV heeft vast zaken bespoedigd.
440i zegt
Precies.
Wat de werklui (understatement) samen met de vakbonden hebben geflikt zijn ze in München zeker niet vergeten.
Ik heb dan ook geen enkel medelijden met de stakers van destijds en hoop dat zij als eersten in 2023 eruit geflikkert worden.
Uiteindelijk komt de boemerang retour en dat zal dus in 2023 zijn.
Zonde overigens voor Wim van der Leegte, hem gun ik het niet.
christian85 zegt
In een contract staan vaak meerdere doelstellingen die partijen overeenkomen, wanneer deze niet worden gehaald kan het zo zijn dat je de eerste in de rij bent waar bezuinigd gaat worden. Het is maar een voorbeeld, ik bedoel ermee te zeggen dat dit besluit meerdere redenen kan hebben.
Silverarrow zegt
Toch jammer, er is veel moeite gedaan om hier iets van te maken en de toevoeging van de X1 had aan dat het met de kwaliteit ook wel snor zat. Hopelijk zijn er andere fabrikanten geïnteresseerd om hun auto’s in Born te laten bouwen, ondanks dat het niet de meest florissante tijden zijn.
1975mini zegt
De Mini-3 deurs wordt daar al lang niet meer geproduceerd. Alleen de Cabrio, Countryman en X1. Zorg dan wel dat je de feiten op orde hebt….
djohnson zegt
@1975mini: onzin, mijn MINI 3 deurs is daar in maart nog van de band komen rollen….
1975mini zegt
@djohnson: Ik werk daar en ik kan jou met 100% zekerheid vertellen dat als jij een 3 deurs mini hebt die in maart niet bij Nedcar van de band is gekomen. Sorry….
mustang750supersnake zegt
wATTTTT??? staken jongens!!!!