BMW heeft weer een manier bedacht om goed te praten dat ze niet volledig EV willen gaan. Dit keer spelen ze het op de duurzaamheid van het houden van je oude BMW.
Tegenwoordig is kiezen voor een EV makkelijker dan voorheen, maar het is nog steeds een hoop wikken en wegen. Qua aanschaf zijn de meeste modellen nog duur(der dan benzinevarianten), maar in de totale berekening van kosten kan het weer makkelijk uit. De belangrijkste overweging, helemaal omdat het de hoofdreden is voor elektrische auto’s: kan het uit wat betreft milieu? De auto is uitstootvrij, maar het bouwproces dan? De keuze voor EV of benzine is in 2022 nog niet helemaal overduidelijk.
Door blijven rijden in je oude BMW
Er is een derde optie die ervoor zorgt dat het bouwproces van een EV dan wel benzineauto helemaal geen impact heeft. Dat laat de milieubaas van BMW, Monika Dernai, weten. Het is heel simpel: blijf lekker in je oude BMW rijden! Er hoeven natuurlijk minder nieuwe auto’s te komen wanneer oude auto’s het nog blijven volhouden. Een open deur is het natuurlijk wel een beetje, maar het is opvallend dat BMW ermee komt. Helemaal omdat de opperbaas Oliver Zipse erop blijft hameren dat volledig EV tegen een bepaalde tijd gevaarlijk is. Het lijkt erop dat BMW zo veel mogelijk redenen verzint om de toekomst te redden zonder EV te gaan. Voor de doorwinterde benzinehoofden onder ons wel een nobel streven.
“Refurbishen”
Dernai voegt er wel aan toe dat auto’s met een eeuwig leven niet bestaan, dus moet je wel dingen doen om de auto’s fris te houden. Zo zegt Dernai dat BMW met duurzame materialen nieuwe onderdelen voor het interieur kan bouwen. Is je stoel aan het slijten? Dan koop je een nieuwe die in je oude BMW past. Datzelfde zou kunnen werken voor motoronderdelen, want circulair is beter. Fijn in ieder geval dat BMW het licht heeft gezien.
Of, zet even je aluminiumfolie hoedje op: BMW probeert nieuwe auto’s expres zo lelijk te maken dat je ze links laat liggen en in je oude BMW door blijft rijden… (via AutoExpress)
kennone zegt
Helemaal mee eensch
ericc zegt
Ik was al van plan om mijn Z3 bij te houden en lang te rijden. Afgelopen zomer nog bij een officiële dealer verschillende onderdelen en riemen laten vervangen. En mijn X3 hou ik ook lang bij.
sabrerator zegt
Ik doe niet anders. De nieuwste van de drie is van 2006.
HFdude80 zegt
Jammer dat jullie het ridiculiseren,want ze hebben een goed punt. Een electrische auto zal vanwege de beperkte accu levensduur nooit duurzaam zijn. Alleen voor de fabricage en recycling van de accus kan je 2 Hummers rijden
mashell zegt
Bullshit. De milieubelasting van productie en recycling van een accu en een aluminium motorblokje daar zit niet eens zo veel verschil in.
coupedriver zegt
Haha, over bullshit gesproken!
Redrum zegt
De stelling op zich is correct. Dat het van een commerciële autobouwer moet komen die liever nog wat benzine verpatst, is dan wel weer sneu.
Van well to wheel is een EV nog altijd veel minder belastend voor het milieu dan een ICE.
En wanneer gaan we eigenlijk eens diezelfde verontwaardiging over onze smartphone poneren?
Op het totaal zitten hier nog steeds het overgrote deel van de delfstoffen in waarover men zo verontwaardigd doet.
Kopen blijven we toch doen dus laat zulke hypocrisie best achterwegen.
schreute01 zegt
Goed punt? Nadat de accu niet meer geschikt is voor een auto is ie nog in lengte van jaren geschikt voor energie-opslag.
simonbv zegt
Heb je een bron. Ik hoor het zo vaak maar heb het onderzoek nooit gelezen
steephh zegt
@simonbv
Dat is omdat een onderzoek over 1 accu vs. 2 hummers helemaal niet bestaat. Wel werd er ooit (2006) “onderzocht” dat de Prius veel slechter zou zijn dan de Hummer, bleek namelijk uit een dust-to-dust onderzoek.
Keihard gedebunked overigens :
https://www.cnet.com/culture/dust-to-dust-is-dust-prius-uses-less-energy-than-hummer/
steephh zegt
@hfdude80
Blijkbaar ken jij alleen maar mensen die zodra de auto een km stand hoger dan 39.000 lijkt te gaan bereiken ‘m gelijk de shredder in duwen. In dat specifieke geval is dat elektrisch rijden inderdaad niet beter. Maar als je doet wat de meeste mensen doen (doorrijden, verkopen (rijdt iemand anders er weer mee verder), etc), dan wel. Voor een makkelijke uitleg, zie:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het
Habanero zegt
Ik ben er 100% zeker van dat met de laatste generaties dieselmotoren en mogelijk ook met benzine/gas, verbeterde en CO2-neutralere brandstoffen, XTL, synthetisch of zelfs meer alcohol + het totaal uitfaseren van de oudste generaties pré-Euro5 motoren (ook voor ons veel te intensieve vrachttransport) er op het vlak van ecologie en emissies veel meer te halen was geweest dan ecologisch-blindgemaakt op zware mining en metallurgie-intensieve lithium-accu’s te gaan rijden. Alleen al al die laad-infra aanleggen en zwaardere netverdeling mogelijk maken wijk per wijk is een CO2-draak van jewelste. Terwijl het met de dag duidelijker wordt dat we de eerste jaren vooral zullen moeten leven met een veel te krappe electriciteitsproductie die deze grote electrische droom inclusief de conversie van onze huis- en kantoorverwarming totaal niet toelaat.
wimof zegt
Ik vrees dat de (r)overheid ons wil doen inzien dat ze het niet meer leuk vinden dat ik met mijn Golf 4 tdi 1998 blijf rondrijden (in feite is het wel de Golf van een vriend, ikzelf heb een T4 2002)
Vanaf 2023 willen ze hem eruit, Euro nul.1 en 2 finito.
En Wallonië is al zo achtergesteld (vanwege hun zuiderse mentaliteit)
Remi Vingerhoedt zegt
En zo sterft antwerpen uit…
baardmijt zegt
Oei, dan ga ik snel nog een paar vogeltjes inslaan nu het nog kan.
V8Vantage zegt
Nou daar heb ik dan mooi aan mee gewerkt :-). Net een 2e hands gekocht uit 2017. Diesel (3.0l) ook nog eens dus die gaat de eeuwwisseling nog meemaken met die onderdelen stroom die op gang gaat komen. :-D
Goed punt overigens ook van BMW. Er zijn natuurlijk steeds minder mensen die het niet kunnen veroorloven om wat dan ook nieuw te kopen of niet eens meer willen nieuw kopen. Dus dat gaat impact hebben op de omzet. Veel kleine onderdelen verkopen kan dat gat weer invullen.
Joost zegt
Met de plaatjes in dit artikel als ondersteuning erbij is het wel heel makkelijk om in je oude te blijven rijden.
Een E39 m5, een oude 8-serie. En onder het artikel een ‘Mijn auto” met een 633 CSI. Lekker hoor!
Of een i3 of wat voor oog-mishandeling ze tegenwoordig nog meer maken..
Dan is de keuze snel gemaakt!
rollingstoned zegt
Hear hear.
slikks zegt
Goed punt. Heb zelf dit jaar een nieuwe auto gekocht (er was geen 2e hands model dat veilig aan te schaffen was voor mij en mijn gezin: ja, ik ben een ‘petrol head’ dus het moet wel ‘vooruit’ kunnen). Deze machine hoop ik 20 jaar te rijden. 1e keer nieuwe aanschaf, ben bijna 34. Geef mij maar benzine, mechaniek, rook en geluid. EV’s moeten minimaal 400k kms doen voordat je daadwerkelijk milieu-vriend bent. Ik hou niet zo van dat gevijns.
cloverleaf zegt
Welke nieuwe auto heb je dan aangeschaft die wel veilig is om aan te schaffen voor jou en je gezin? Geen kritiek hoor. Gewoon oprechte interesse aangezien ik niet helemaal snap waarom dat niet op de tweedehands markt te vinden zou zijn.
koen0373 zegt
Uitstekend idee en vanuit BMW ook begrijpelijk. Freude am Fahren is niet mogelijk met een EV. Althans in mijn optiek. Ik vind het het equivalent van je T-bone opwarmen in de magnetron ipv de BBQ. Maar ieder zijn meug uiteraard.
Bovendien is op peut rijden veel schoner dan elektrisch. Jammer dat er zo weinig mensen weten dat olie geen liquide vergane dino’s zijn maar abiotisch is.
tjorque zegt
BMW geeft geen hol meer om Freude am fahren. Alleen om omzet. Getuige de lelijke obesitas hokken die ze verkopen.
Richmond zegt
Ieder merk wil omzet en winst. Anders je kun je de tent opdoeken. Dat is nooit anders geweest.
steephh zegt
@koen0373
De theorie dat abiotische aardolie ontstaat door niet-biologische processen is een broodje aap. Hypotheses dat aardoliereserves op dergelijke wijze zouden ontstaan zijn al meer dan 100 jaar oud en inmiddels al bewezen aantoonbaar onwaar. Complotwebsites laten u maar wat graag iets anders geloven. Ieder zijn meug natuurlijk, maar ik ga liever uit van wetenschappelijk onderzoek dan mij onzin laten aanpraten van een stel nitwits. ;-)
Bron: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1751-3928.2006.tb00271.x
Zelfs al zou het in theorie daadwerkelijk bestaan, dan nog blijven we met het CO2 probleem zitten én de grove milieuschade bij winning. Fossiele winning is dus eindig, alleen al om deze redenen.
Op fossiele brandstof rijden is overigens écht niet schoner dan elektrisch. Een mooie start om te begrijpen hoe dat zit is wellicht de ANWB die in begrijpelijke taal en zonder technische diepgang uitlegt hoe de vork in de steel zit:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het
En begrijp me niet verkeerd: ik wil je absoluut geen EV aan praten. Maar laten we het wel bij feiten houden, in plaats van onzin te verspreiden.
Richmond zegt
Hoe is rijden op brandstof veel schoner dan elektrisch?
goodvibrations zegt
Tijd voor BPM op basis van geschatte vervuiling om te produceren bij BEV’s. En wellicht een grid/snellaad belasting vanwege de toename qua kosten op het elektriciteitsnet wat ook iedereen aan meebetaald zonder BEV of zonnepanelen…
Redrum zegt
Ben wel benieuwd wat daar zou uitkomen. Mijn EV weegt 10kg meer dan m’n ICE (een stuk onder de 2 ton dus geen SUV) … rijden doe ik veel rustiger met de EV en rem nog amper. Laat maar komen…
tjorque zegt
Grappig. BMW wil vooral dat jullie met oude bmws blijven rijden omdat er amper geld te verdienen is aan EV’s onderhouden.
En bmw houdt vooral van veel geld binnen rijven…
mc96 zegt
Apart. In het artikel wordt (voor de grap) de opmerking gemaakt dat BMW expres nieuwe BMW’s lelijk maakt zodat je de oude houdt. Er staan twee foto’s bij (een 850 en een 6 coupe) die ik toe ze uit kwamen allebei echt lelijk vond en nu erg fraai vind 😀
monsieurleloure zegt
Kan mij herinneren dat Renault hier ook mee bezig was.
Was in ieder geval een frans merk
ritzevespa zegt
Geprobeerd met 2 bmws
Maar na 150k of 15 jaar is het gewoon gedaan met de pret
Of ik heb gewoon mega pech gehad.
Nu een oudere Mercedes gekocht, geen storingen meer, geen lekkages meer, geen gezeik met andere onzin, alles werkt nog en het mooiste : alleen de 330i rijd me echt weg.. Win win
Ik blijf nog lang dat ding rijden al is het lanzaam onbetaalbaar aan het worden
Overal verkeers remmende maatregelen.. Wel leuk Om even vanuit stilstand naar de 70 te sprinten 😂
waterisnat zegt
Fijn dat er genoeg ingenieurs binnen bmw zijn om de anti-wetenschap rond co2/klimaat herkennen en de belasting voor het milieu en voor de samenleving (die bovenal heel veel beter wordt door fossiel) onderkent.
Computer Freak zegt
Ik kon voor mijn tien jaar oude BMW Motorrad geen onderdelen meer kopen. Geen remschijf, geen remschakelaar, geen radiator, geen naafrubbers, geen gaskabel, geen koppelingskabel, geen dashboard, geen remhendel, geen kuipwerk. Enkel spullen die toevallig ook op recente modellen zaten waren bestelbaar.
Wat nou duurzaamheid. Ze maken daar wegwerpproducten. Garantie voorbij en je kunt er niets meer mee.
mashell zegt
Is Monika al ontslagen? Want nieuwe auto’s met een hoge marge verkopen is toch wat de aandeelhouders van BMW willen.
lexis zegt
Beste Monika van BMW, ik zou dat best wel zien zitten om langer met jullie autos te rijden. MAAR maak ze dan aub iets betrouwbaarder, helaas vertonen de meeste BMW’S van de laatste 15j allerhande design of productie fouten, gaande van rekkende distributie kettingen , olie lekkende motoren, slechte servo inrichtingen, belabberde leefkwaliteit van het interieur enz. Dus helaas zijn wij genoodzaakt jullie veel te dure auto’s snel weer in te ruilen.
dondeboer zegt
Heb mn Alfa GT uit 2004 dit jaar van een setje frisse kokerbalken laten voorzien, dus ze kan er weer even tegenaan. Maar onderdelen beginnen een probleem te worden, dus ik vrees toch dat t een keer op gaat houden om haar als daily te kunnen rijden. Bij mn garage stond een 156 GTA met een defect aan de selespeed module, en heeft daar weken gestaan terwijl ze zochten naar een ‘nieuwe’. Maar we zien wel hoe lang t nog te doen is. Voorlopig geniet ik er nog elke dag van.
Onehp zegt
Onzin. En dan bedoel ik zij die geloven dat ‘peut’ beter is dan het maken van een batterij. Ja je hebt ~10kg lithium, een paar kilo kobolt en nikkel nodig waarvoor je veel meer aarde moet verschuiven voor de batterij. Maar olie komt ook uit de grond en daar heb je ruwweg 20000-40000kg van nodig om je leuke ICE te laten rijden tijdens zijn levensduur, en deze worden nogmaals 2,3x zwaarder als ze onherroepelijk verbrand worden en in de atmosfeer belanden als CO2. En dan hebben we nog niet eens gehad over de productie van dat, aluminium doorgaans, motorblok en andere delen nodig voor de auto en raffinatie van olie… Dat terwijl een BEV batterij een tweede leven kan hebben als energieopslag, iets dat de markt zal oplossen tegen de tijd dat de BEVs op zijn als auto in grote getale..
Dus als je oprecht begaan bent met het milieu, (dwz de toekomst van jezelf als je jong bent, en nakomelingen), is de rangorde overduidelijk (op een paar uitzonderingen na) :
1) Lopen of, meest efficient, fietsen (er bestaan erg snelle fietsen waar je makkelijk een paar steden verder komt op redelijke tijd, tijd die reeds het erg belangrijk dagelijkse oefeningen geven voor je hart)
2) Electrische fiets, kan ook 1) zijn als je daarmee effectief veel meer gebruik maakt van je benen.
3) allerhande elektrische lichte vervoermiddelen (tweewielers, Twizy etc)
——–
in combinatie met bovenstaand, als men een ICE auto heeft, deze onmiddelijk stoppen met gebruiken, door de schredder en materialen recycleren en dus geen meer (o.a. russische) olie uit de grond halen om hem te laten rijden, ook geen latere eigenaren
——
4) Indien toch auto, een ZUINIGE BEV met de KLEINSTE BATTERIJ die je WERKELIJK gebruik past. En wat vaak niet vermeld wordt, ACTIEF groene stroom kiezen – ja dat kan dus. Waarmee je, actief, de omstelling naar groene stroom helpt.
5) Oude ICE auto blijven rijden tot je iets van de bovenstaande opties kan doen (VERREWEG van het beste, BMW)
6) Absoluut slechste is een nieuwe ICE auto kopen. Ook al rijdt je er zelf niet lang mee, als je hem verkoopt zal die auto zal 10-20 jaar leven en tientallen tonnen olie en ~2,3 maal (benzine) dat als CO2 de lucht sturen… ENORME maar onzichtbare hoeveelheden.
/Onehp, liefhebber van autorijden, vorig jaar mn laatste ICE gekocht (shame on me, is men enige vervuilende hobby), BEV eigenaar (voor de kilometers), fietser (moet ik nog veel vaker doen al is het voor mijn eigen gezondheid), automotive en environmental engineer (ik lul niet uit me’n bek wat me past en ben zelfkristisch)
Onehp zegt
Openbaar vervoer is natuurlijk ook een goede optie indien men niet zelf wil sturen… In de toekomst ook een optie voor automobielen die dan werkelijk auto worden….
petroldrinker zegt
Jij gelooft zeker ook in sinterklaas, de kerstman en de paashaas als je denkt dat olie winning schadelijker is dan zo’n chemisch delict wat men een accu noemt….
steephh zegt
Sorry @petroldrinker maar wetenschappelijk onderzoek toont dit simpelweg ook gewoon aan. Dat heeft niets te maken met sinterklaas, de kerstman en de paashaas dus.
Alleen waarom moet er dan onzin en onwaarheden worden verspreid? Willen mensen zó graag deugen voor het milieu en klimaat, dat ze gaan liegen en de feiten verdraaien zodat het lijkt alsof ze wél goed bezig zijn? Ik rij ook gewoon een benzineauto (met name ook omdat ik weinig rijdt en iets met €€), maar ik pretendeer absoluut niet dat ik béter voor het milieu bezig te zijn. Dat doe je overigens in het geheel niet als je überhaupt auto rijdt.
En zoals je weet gun ik jou je ICE van harte. Al rij je er 20, helemaal mooi! Maar waarom dat willen deugen altijd. Just take it like a man.
Redrum zegt
En zo is het.
Het gaat niet over iemand z’n ICE plezier niet te gunnen, het gaat over de feiten niet in twijfel trekken.
Je achter een een ICE merk scharen omdat dit in je “emotionele kraam” past, (hoewel hun drijfveer niet dezelfde is dan de jouwe) is gewoon de feiten geen eer aan doen.
Onehp zegt
@petroldrinker je username doet me vermoeden dat je niet helemaal neutraal in deze vraag staat. Zelf eet ik van beide walletjes. Ik geloof inderdaad in de kerstman, en dat maakt niet uit wie er gelijk heeft. Dus kom aub met een betoog komende uit feiten, en ik dan kan ik ook eventueel mijn standpunt veranderen. Je moet dus aantonen dat 10kg lithium uitwinnen duidelijk schadelijker is dan pakweg 30000 liter olie uitwinnen, raffineren, en verbrand de lucht in sturen (dan blijft er nog heel wat liters over want benzine weegt 0,7kg/liter, waarmee dus rekening houdt met het feit dat een BEV ook niet helemaal CO2 neutraal is in de electriciteitproductie en dus voortstuwing). Veel succes, ik verwacht eerlijk gezegd geen antwoord ;)
Dat gezegd zijnde, er zijn wel degelijk problemen met het uitwinnen van batterij mineralen, het is onze verantwoordelijkheid om te zien dat dat met zo weinig schade en schending van mensenrechten kan gebeuren. Het is niet Zwart/wit, maar een vraag van, liefst, lichter grijs…
steephh zegt
Thanks @Onehp voor je stukje
Naar mijn idee zit het probleem hierin: het overgrote deel van de mensen het graag goed wil doen. Ze willen dus deugen. Dus als iemand je vertelt dat je beter kan doorrijden met je oude auto en dat je dan béter voor het milieu bezig bent, dan zijn er mensen die dat geloven. En omdat mensen gewoontedieren zijn en over het algemeen moeilijk tegen veranderingen kunnen, zullen ze dit soort onderzoeken maar wat graag napraten en aanhalen als waarheid. Immmers “zij zeggen dat” en je hoeft je levensstijl niet aan te passen. Ook al tonen daadwerkelijke wetenschappelijke onderzoeken iets heel anders aan.
Redrum zegt
Is het dat? Het blijven voortrijden met een bestaande ICE is inderdaad een meer sustainable oplossing dan een nieuwe ICE of EV te kopen. (Mits het natuurlijk geen euro 1 is maar dan nog, ik weet het niet zeker)
Om er dan de discussie EV vs ICE weer bij te sleuren met wat gratuite en ongefundeerde posts, maakt er dan weer een karikatuur van en draagt volgens mij weinig bij aan die stelling.
petroldrinker zegt
En terecht dat ze niet aan de EV willen, de grootste hoax van de 21 eeuw zijn die dingen toch wel
Redrum zegt
Ok ,ik bijt.
Nooit wil ik nog terug naar ICE, te traag, teveel lawaai, te ingewikkeld en teveel rompslomp met onderhoud.
De beste hoax ooit, doe er zo nog maar een paar 😋
VerArie zegt
Door met 8 miljard mensen te zijn (and still counting!) gaat mobiliteit sowieso een issue worden,dus laten wij als slecht functionerende mierenhoop dat eerst maar eens oplossen…
V8Vantage zegt
Als we zorgen dat iedereen op deze wereldbol het z.s.m. goed heeft, dan is dit probleem zo opgelost. Welvaart is namelijk de beste anticonceptie die er is. Kijk naar de ‘welvarende’ landen (inc. oost Europa), daar worden te weinig mensen geboren waardoor de bevolking krimpt (huidige groei komt door immigratie). Zelfs in China s de groei tot stilstand gekomen en begint het bevolkingsaantal zelfs te krimpen (reden waarom India China gaat inhalen in de komende decennia).
Kortom, wij ‘ontwikkelde’ landen, moeten ervoor zorgen dat andere landen (ook opkomende economieën) het zo snel mogelijk ‘goed’ krijgen en stappen over kunnen slaan in hun economische evolutie zoals kolencentrales. Dan lossen we wereldwijd deze problemen op. Moeten we alleen wel voor samen willen werken….
steephh zegt
@vantagev8
Klopt helemaal. Mooie video van Kurzgesagt die dat ook met beeld en geluid laat zien:
https://youtu.be/QsBT5EQt348
throwingstars zegt
Mooie woorden van BMW, die ze helaas niet met daden ondersteunen.
Wisselstukken vinden voor mijn 30 jaar oude 850 CSi is ofwel onmogelijk, ofwel stervensduur.
En die ene keer dat ik bij een BMW-dealer langsging hoorde ik een monteur tegen een andere zeggen: “ik hoop dat we hier niet vaak van die oude rommel over de vloer krijgen”.
Terwijl mijn auto esthetisch en mechanisch als nieuw is (140.000 kilometer, net ingereden).
Er is gelukkig wel een aanbod van onafhankelijke garages met passie voor alles van BMW, maar die hebben natuurlijk niets te maken met de marketingboodschap hierboven.
coupedriver zegt
Wow, ver vandaan blijven waar monteurs een 850 Csi als ‘oude rommel’ bestempelen… ( Ik kreeg het met moeite getypt).
roverbmwdriver zegt
de ervaring bij de BMW-dealer kan ik niet delen. Maar ik denk dat mevrouw Monika, niet geheel op de hoogte is met de problemen van BMW om voor hun klassieke modellen onderdelen te leveren. De E31 is daar misschien wel het beste voorbeeld van, maar ook voor de E9 en E24 zijn er nog maar bar weinig onderdelen meer via BMW verkrijgbaar. Maar ook nieuwere types valt dit ten deel: zo heb ik een E64 en wilde graag een update van mijn navi (laatste versie is van 2019): antwoord van BMW, dat is de laatste versie en nieuwere gaan er ook niet komen.
Gulli zegt
Pfff ja als je dan van die NSFW foto’s van een E39 M5, een E31 850CSI en een E46 M3 erbij plakt hoef je de tekst niet eens meer te lezen. Potjandrie zeg wat fijn. Daar kan wat uiterlijk betreft geen enkele huidige BMW aan tippen. (Merk op dat ik vrij bewust de 6-serie niet noem :D)
Hugo zegt
Onze bmw i3s van 2020 blijft voor altijd bij ons, met zijn duurzame materialen makkelijk vol te houden.
Accu zit tot 180.000 km garantie op.
Geen roest, degelijke bouwkwaliteit en een superfijne wagen.
Dus ik doe mee.