En dat bedoel ik iets letterlijker dan je misschien zou denken.
Terwijl de gemiddelde auto voorzien is van een heel arsenaal aan airbags, bleef de motorfiets op dat gebied een beetje achter. Tot nu dan, want BMW (het merk dat ook het niet meer weg te denken ABS introduceerde op motoren) komt nu met een airbag voor op de motorfiets. Anders dan bij auto’s zit deze niet in het stuur, maar in je motorjas. Of eigenlijk eronder, want het is de bedoeling dat je het Street AIR-vest onder de Street AIR-jas draagt.
Deze combinatie van jas en vest is ontwikkeld in samenwerking met motorkleding-specialist Alpinestars en bestaat uit een airbagmodule die op de rug gedragen wordt, een lithium-ion accu en een drietal sensoren die in 30 tot 60 milliseconden een ongeval detecteren en de airbag met elf liter volume opblazen. Hoe snel dat gaat zie je in onderstaande video.
De luchtzak beschermt niet alleen de rug en schouders, maar ook de nek en zelfs je borst en sleutelbeen. Zo voorkomt het systeem bijvoorbeeld dat de kin van je helm in aanraking kan komen met je sleutelbeen, een confrontatie die de helm doorgaans wint. Door de ingebouwde accu en sensoren kun je de jas op elke motor dragen, of het nu een gloednieuwe S 1000 XR, klassieke R100 of een motor van een ander merk is.
Het Street AIR-vest en Street AIR Dry-jack zijn vanaf heden te koop bij de BMW Motorrad-dealers en heeft een setprijs van 1600 euro. In de loop van de 2017 komen er ook andere jassen bij die compatibel zijn met het Street AIR-vest. Meer weten? Klik HIER!
lekbak zegt
Het is een ontzettend duur merk, maar ze voegen wel wat toe. Niet het meest betrouwbare wat er is, maar stuk voor stuk toch bijzondere producten. Nu dus een airbag in de jas. Zou het ook staan bij mijn r26?
lekbak zegt
@lekbak: voortaan eerst maar het filmpje kijken…
Je moet dus voor elke rit, of elke paar ritten je accu opladen. Dan zou ik ook graag de mogelijkheid willen hebben om een voedingskabel aan de motor te maken. De helft van de doorrijders heeft dat toch al ivm verwarmde handschoenen en/of laarzen. Als je nu een weekje gaat kamperen op je brommer kan je het vest niet eens gebruiken.
gertjan2012 zegt
Ze verkopen dus (gebakken) lucht
snorrie zegt
@gertjan2012: gebakken lucht? Verklaar je eens nader?
mick09 zegt
De Italianen waren een stuk eerder dan de Duitsers.
http://www.ducati.nl/news/ducati_announces_world_s_first_production_motorcycle_wirelessly_integrated_with_airbag_riding_jackets___the_multistrada_d_air_/2014/03/21/3147/index.do
ariif zegt
Een lithium-ion accu aan je rug.. ik voorspel nu al enkele brandjes
fanboy zegt
@ariif: Wat heb jij in je broekzak zitten dan?
trustmeiamanengineer zegt
Mooi spul hoor, alleen nog waanzinnig duur. Maar mocht ik woon-werk gaan rijden en het budget hebben komt zoiets er gegarandeerd. Ducati heeft trouwens iets soortgelijks.
baardmijt zegt
Mooie ontwikkelingen, waarschijnlijk zijn BMW rijders idd de aangewezen doelgroep, de S1000RR achtigen even buiten beschouwing gelaten.
Het is echter niet nieuw, heb dit principe jaren geleden al voorbij zien komen. O.a. Held en Clover hebben soortgelijke producten in het assortiment. Damen ook volgens mij en er zullen er vast meer zijn. Stadler wellicht.
reistje zegt
Ook Alpinestars heeft airbag kleding. Maar net zoals in de auto heb ik het eigenlijk niet zo op airbags.
Al mag het in de praktijk dan een stuk veiliger zijn dan niet.
pomoek zegt
@reistje: Dat is vreemd…
fanboy zegt
@reistje: Wat heb je tegen airbags? Of hou je niet van dingen die veiliger zijn?
Je draagt ook geen gordel?
reistje zegt
@fanboy: Jawel ik draag wel mijn gordel. Ik heb er verder weinig goede argumenten waarom ik er geen fan van ben. Buiten het argument dat het een botsing flink duurder kan maken dan nodig.
dare2think zegt
Ik zou niet elke dag mijn jas op willen laden.
autodrome zegt
En je benen dan?
autodrome zegt
Nek?
pomoek zegt
Tja, motorrijden. Iets wat ik al lang op een soort bucket list heb staan, maar nooit heb gedaan. Met name omdat, iedere keer dat ik de stoute schoenen aantrok, een collega/vriend/familielid besloot zich met zijn motor in puin te rijden of erger. Dus elke keer maar weer uitgesteld. Dit soort innovaties helpen mij niet de motor op.
https://media.giphy.com/media/7HnF4pkkBSl8s/giphy.gif
racerx zegt
Dainese en Alpinestars hebben dit ook al een tijd… Het is wel een interessante ontwikkeling, alleen nog wel erg duur. Nu bezuinig ik niet op mn veiligheid, maar m’n Dainese pak is nog uitstekend. Als er wat anders moet komen is een pak met airbags zeker een overweging!
Tuono zegt
Het op moeten laden en aansluiten op de jas is toch wel een belemmering.
Voor woon-werkrijders een mooie toevoeging, ik zou het als recreatierijder echter niet aanschaffen. Dan liever een nek brace in combinatie met een goede rugprotector.
mrrallycross zegt
Mooi jassie.
r2d2 zegt
@Dizono: Wellicht waard om te rapporteren dat de airbag voor de motor wel al bestaat en al sinds 2007. Alhoewel niet geheel succesvol (want recalls, takata..je kent het..) heeft Honda dit geintroduceerd op haar Honda Goldwing, de ultieme lange afstands machine.
Joost zegt
Waarom een advertorial voor MOTORspullen op AUTOblog? Leuk artikel hoor, maar als het een paar dagen sticky is geweest, weten we het wel..