De kabelboom kan beschadigd raken, kortsluiting veroorzaken en de versnellingsbak in de war brengen.
Iedere nieuwe auto zit vol met kabels. Voor de verlichting, de ruitenwissers, de radio… Maar ook voor belangrijkere zaken, zoals de versnellingsbak en het gaspedaal. Het is dan ook van belang dat de kabels goed worden ingepakt en veilig weg worden gestopt in de auto. Kennelijk is BMW hierin gefaald bij de nieuwe M5 en M8. Eigenaren hiervan krijgen namelijk een brief op de mat, waarin staat dat deze auto’s teruggeroepen worden.
Volgens het terugroepregister van de RDW gaat het om een kabelboom die tegen de versnellingsbak is bevestigd en door een verkeerde ligging kan beschadigen. Mogelijk veroorzaakt dit kortsluiting. Dit zorgt ervoor dat de versnellingsbak tijdens het autorijden terugschakelt naar vrij, bij het opnieuw opstarten zal deze in de parkeerstand blijven staan. En kan je spiksplinternieuwe BMW geen kant op.
Gelukkig had Wouter nergens last van bij zijn rijtest van de M5 en de M8. Anders had hij volgens de RDW een verkeersongeval kunnen veroorzaken, mogelijk met letselschade.
Omschrijving defect: Een kabelboom welke tegen de automatische transmissie is bevestigd kan door een verkeerde ligging beschadigen en mogelijk kortsluiting veroorzaken. Hierdoor zal de automatische transmissie onder het rijden terugschakelen naar N (neutraal).
Materiële gevolgen: Door de kortsluiting zal de automatische transmissie onder het rijden terugschakelen naar N (neutraal). Vervolgens bij het opnieuw opstarten zal de transmissie in de P(parking) stand blijven staan waardoor het voertuig niet meer kan worden verplaatst.
Mogelijk gevaar: Een (verkeers)ongeval met letselschade.
Beschrijving van het herstel: De kabelboom verleggen en robuuster mantelen.
Overigens is er in de Verenigde Staten ook een BMW-terugroepactie gaande, volgens Carscoops wordt hierbij – naast de M5 en M8 – ook de X5 M en X6 M meegenomen. Het lijkt hier om hetzelfde versnellingsbak probleem te gaan, waarom de SUV’s in Nederland niet worden teruggeroepen is niet bekend. In Amerika mogen dealers de auto’s ook niet meer verkopen, het is niet bekend of dit ook voor Nederland geldt.
Het is niet de eerste keer dat BMW Nederlandse auto’s moet terugroepen. Zo moesten er vorig jaar bijna 6800 dieselauto’s terug naar de fabriek, toen bleek dat een storing in de EGR-module kon leiden tot brand.
Fotocredit: M5 F90, Wolfssjrd via Autojunk.nl.
Dutchcarwizard zegt
Dit gebeurt de beste
edward330d zegt
@baidu: en dat is nu gebeurt. Het is net ajax .. Ze zijn de verreweg de besten maar laten ook weleens een puntje liggen?. #hetismaareengrapjemensen
Erik zegt
@baidu:
#BadMadeWire
E550 zegt
Om hoeveel auto’s gaat het in Nederland?
hplh zegt
@e550: 1.246588
lekkerlinksrijden zegt
Kan gebeuren, oplossen en klaar.
romeoalfa zegt
BMW: Oh ja kan gebeuren joh.
VW: WaT EeN WaArDEloos PrOduct mAn
tttijn zegt
@romeoalfa: haha ja hè. Cognitieve dissonantie heet dat.
tanzanitef30n zegt
@romeoalfa: dat merk wat aapjes in een kooi stopt?
87sandyd zegt
@romeoalfa: precies dit. De haat zit zo diep bij sommige mensen :’)
karhengst zegt
@romeoalfa: De enige terugroepactie van VW was voor hun sjoemeldiesels. De problemen met hun TSI (olie, kettingen) en DSG bakken werden ontkend en enkel als je geluk had bij Piëchs gratie onder coulance gerepareerd.
Mag hopen dat je hier zelf toch ook wel een klein verschil in aanpak ziet.
techniekmeneer zegt
@karhengst: Jij wilt beweren dat VW verder nooit terugroepacties heeft gehad?
karhengst zegt
@techniekmeneer: Nee, maar ze hebben inmiddels wel een behoorlijk track record van structurele problemen waar ze in eerste instantie de kop in het zand staken, vervolgens ontkenden, om uiteindelijk bij uitzondering er wat aan te doen.
Een wezenlijk verschil ten opzichte van pro actief je auto’s terughalen omdat er mogelijk iets fout zou kunnen gaan.
techniekmeneer zegt
@karhengst: Ook dit is weer iets waar VW lang niet de enige in is. Er zijn heel veel merken, o.a. Renault en PSA die de klanten zelf laten opdraaien voor de kosten van dure reparaties die voortkomen uit slechte kwaliteit en techniek. Het is gewoon een hype geworden om VAG te bashen.
tttijn zegt
@karhengst: heb je het nu over PON of over VAG. Daar zit namelijk een groot verschil tussen zeker met in het verleden wel/niet toekennen van garantie. Verdiep je er zelf in voor je wat gaat roepen.
harrie zegt
Schijnt dat zelfs je Active Sound systeem dan uit kan vallen.
jeebee zegt
Ok, ik breng ze allebei wel terug. Wat een gedoe
mwti zegt
@jeebee: mijn vrouw en dochter hebben er ook een dus wij moeten er drie brengen. Hoe moeten we dan naar de hockey?
hotze zegt
@mwti: Hopelijk niet met de X6. Zou wel een afknapper zijn als je die griezel ook in de verzameling hebt. Ik zou de GT3 pakken.
lekkerlinksrijden zegt
@hotze: active tourer met 3 cil
hotze zegt
@lekkerlinksrijden: ook zo’n afknapper.
Volvo_440_turbo zegt
Wel fijn dat het ditmaal niet over olielekken gaat!
ps, in mijne jongen tijd werden fabrieksfouten bij alle merken stilzwijgend tijdens
het onderhoud hersteld (ook bij Japkes). De klant wist er in veel gevallen niets van. Nu is het met het internet en de sociale media moeilijker te verbergen natuurlijk.
hotze zegt
@Volvo_440_turbo: De claims liggen nu een stukkie hoger wellicht? In de VS iig.
335istage1 zegt
Die kabelbomen zijn hele dikke taaie dingen die door een medewerker in de fabriek als een van de eerste dingen gemonteerd moeten worden in de fabriek. De eerste monteur legt hem in de wagen op de montagelijn en verder op in het proces leggen andere monteurs één voor één bepaalde secties van de kabelboom op zijn plek. Soms moet er een behoorlijke kracht uit geoefend worden om hem op de juiste plek te krijgen en het bevestigingspinnetje voor het gaatje in de carrosserie te krijgen en er in vast te klikken. Die kabels zijn haak meer dan duims dik ingewikkeld met tape en slangenklemmen eromheen dus je moet echt de handigheid hebben om dat goed te doen. Forcerend het klemmetje in het gaatje lukt ook maar dan is de kabelboom vaak niet zoals het hoort op zijn plek en kan hij in rare bochten gaan liggen en onder druk tegen andere delen van de wagen aan liggen drukken. Ooit gaat dit goed, maar ooit op den duur dus ook niet.
Of het is een ontwerpfout maar dat denk ik niet. Kheb ze zelf aangelegd lang geleden toen ik in de produktie werkte bij volvo in born dus dit kwam bij me op oke doei.
neymar zegt
Is en blijft een prachtig model!