En de verwatering van de M-badge gaat gestaag verder.
Oef, alle heilige huisjes moeten kapot bij BMW, zo lijkt het. Jarenlang wist het merk de verleiding te weerstaan om de krachtige M-badge op alle modellen te plakken en daarmee dikke winsten te pakken. Een échte M moest namelijk écht sportief zijn, met scherp stuurgedrag, achterwielaandrijving en liefst niet teveel gewicht. Bij een SUV of limo van vijf meter kon je dat doel simpelweg niet bereiken, zo heette het. Zelfs toen Mercedes en Audi AMG en (R)S badges plakten op auto’s als de ML en A8, hield BMW aanvankelijk stand. Een heuse ‘M’ maken op basis van dat soort grote, logge auto’s kwam in München nicht im Frage.
Maar toen kwamen de X5M en X6M. De M5 heeft inmiddels vierwielaandrijving. Oké, officieel is er nog steeds geen M7, maar wel een M760Li xDrive. Kortom, de M-badge wordt volop te gelde gemaakt, maar ontkomt daarbij niet aan het verliezen van enige glans. De oplossing om het blazoen op te poetsen is simpel: maak (dure) speciale pakketten op basis van de traditionele ‘échte’ M’s als de M3 en M5 zodat de puristen weer weten dat er nog iemand aan ze denkt bij M GmbH.
Als je het beste wil hebben wat München te bieden heeft moet je als klant nu niet alleen meer gaan voor de Mx, maar de Mx met Competition Package (rijtest), Mx CS (rijtest) of Mx ‘vul hier een stel letters die staan voor extra schnell in’.
Probleem is alleen: ook die nieuwe badges zijn weer zo lucratief dat de verleiding groot is ze ook op auto’s te plakken die ze ‘niet verdienen’. Je begrijpt waar dit naartoe gaat. Op de Los Angeles Auto Show zegt M baas Frank van Meel tegen Autoguide:
Well Competition is a strong growing market in demand, and that goes for every M. So that’s also a feature we’re going to use more often in the future. And that does not exclude SUVs.
Juist ja. Kijk dus niet raar op als er van de volgende X5M en X6M ook een variant komt met ‘Competition Package’, waarmee de Gooise BMW-vrouw met een gerust hart de competitie aan kan gaan met de Cayenne van de buurvrouw op weg naar de basisschool van de kids.
lincoln zegt
Competition met wat dan ??
Competition voor autoverleasers onder elkaar over hoeveel plastic crap ze kunnen verhuren aan hersenloos leasevolk ofzo ..
335istage1 zegt
@lincoln:
Ik denk dat als je zoiets kunt betalen dat je niet helemaal hersenloos bent.
lekkerlinksrijden zegt
@335istage1: nou dat zal je nog verbazen
lincoln zegt
@335istage1:
Mensen die dit kunnen betalen zullen dit NOOIT kopen ..
fastforward zegt
M, Mxdrive, M competition package…. op een X6? BMW heeft goed naar Porsche gekeken
ettie zegt
@fastforward: en porsche goed naar BMW. Zonder de eerste X5 had de Cayenne waarschijnlijk niet bestaan.
87sandyd zegt
@ettie: Klopt, alleen Porsche voert het veel beter uit..
fouadski zegt
@ettie: volgens mij was de ml er nog eerder dan de x5
ettie zegt
@fouadski: die had nog een ladderchassis. BMW is begonnen met het aanbieden van sportievere SUV’s, zonder enige terreincapaciteit. Of dat een prestatie is mag je zelf beoordelen. Ik vind de huidige X5 er wel leuk uitzien, maar met een 5-touring ben je veel beter af qua wegligging.
cupsport zegt
Ik vind het alleen maar logisch.
De algehele tendens is dat mensen steeds vaker kiezen voor een SUV. Waarom zou er dan geen interesse zijn in een M Performance versie, een M versie en een ultiem snelle M versie?
Dit alleen maar doen voor de Sedans – zoals in de afgelopen 30 jaar – zou stilstand zijn.
pomoek zegt
Er wordt hier wel eens geklaagd over de hoeveelheid Tesla nieuws die voorbij komt op Autoblog. Ik heb juist het idee dat elk half ingehouden scheetje dat de BMW mannen laten hier uitgebreid wordt besproken. Geen probleem verder. Just saying…
marinepower zegt
Als BMW slechts afhankelijk is van enkele puristen, dan zal het doek gauw genoeg vallen. Het is gewoon een commercieel bedrijf wat minst wil maken, 63% van het leasevolk weet geen eens wat aandrijving is, laat staan of het via de voor- of achteras gaat.
mashell zegt
De verwatering van de M badge was in de jaren 80 op het hoogtepunt. Toen kon je ze los kopen en werden ze meestal naast de 316i badge geplakt.
87sandyd zegt
De M-badge. Leuk voor nette jassen die zich willen laten zien door met hun 320d m-pakket als een idioot door het verkeer te razen.
Ben zo blij dat ik geen m-pakket op mijn BMW heb.
En ja,CP op je x6..mensen proberen dit nog goed te praten dat dit een logische zet is, want BMW is heilig. Maar zelfs het heilige boontje ontkomt niet aan een vieze blunder…en daar zijn ze al een tijdje mee bezig helaas
willeme zegt
Ik snap dat hele ‘CS’, ‘S’ en ‘bepaalde letters hier invoeren’ niet meer.
De E39 M5 was een fantastische auto. Iedereen was er lyrisch over. Er was maar 1 uitvoering. E60 ook, je hebt een M5, dus krijg je alle spulletjes die je wil. Als de ‘Competition’ het M-product is wat BMW wil hebben, gooi dan de standaardversie overboord, noem de Competion gewoon normaal ‘Mx’ en Tante Tony is je nieuwe broer.
azuli zegt
Snap dat gepiep hier op Autoblog over het M label van BMW nooit zo. Het label breidt zich uit. Niks mis mee. Juist een blijk van waardering door de grote vraag naar meer modellen.
tocae zegt
Wat een onzin artikel, BMW is een bedrijf als een ander, één dat winst wil maken en liefst zoveel mogelijk. Dus als er een markt is voor deze modellen en ze spelen er niet op in zouden het idioten zijn. Als dat je niet zint, koop dan geen BMW. Er is keus genoeg op de markt denk ik.
Ik word een beetje moe van het geklaag van de ‘echte’ BMW liefhebbers die zoveel commentaar hebben dat ze eigenlijk geen liefhebber zijn maar zich zelf er niet van bewust zijn.
thomasthomas zegt
Bmw 2 serie active tourer M pakket erop, voorwielaandriving en 3 cilinder. doet pas zeer.
ericc zegt
Gisteren nog een blauwe 440i x-drive (4-deurs coupe) met M-pakket gezien. Ook had ie enkele performance-goedies erop. Knappe wagen, snel genoeg voor de doorsnee bestuurder en een pak goedkoper dan de M3.
Net zoals alle andere moet BMW geld verdienen, dus ik zie het probleem niet.
berlinetta zegt
Het is natuurlijk makkelijk verdienen en dat is uiteindelijk waar het om gaat. Het is alleen jammer dat de accountants het daar voor het zeggen hebben.