Een op het eerste gezicht explosief verhaal dat afgelopen week naar buiten kwam, kent wellicht een plausibele verklaring.
Kwaliteitspublicatie Der Spiegel pakte afgelopen vrijdag groots uit met een nieuw verhaal in de slepende kwestie rondom uitstootnormen en software-gesjoemel. Dit keer zou BMW het bokkie zijn. De Kraftfahrtbundesamt (KBA) had pas net de BMW 320d ‘vrijgesproken’ van sjoemelpraktijken toen het volgende geval zich alweer aandiende. Dit keer zou de boosdoener de N57 motor met drie turbo’s zijn, zoals die onder andere geleverd is in de BMW M550d (rijtest) en BMW 750d.
De aantijging was niet mals: BMW zou de auto’s eerst een typegoedkeuring hebben laten krijgen, om vervolgens middels een update sjoemelsoftware ‘in te bouwen’. Sowieso klinkt dit al vreemd, waarom sjoemelen om een auto die voldoet aan de normen níet meer aan de normen te laten voldoen onder bepaalde omstandigheden. Maar je zou nog kunnen denken dat BMW dit zou kunnen doen om klanten een BMW-waardige Laufkultur voor te schotelen of iets dergelijks, die een kunstmatig geknepen blokje niet kan leveren.
De smoking gun was de veronderstelling dat BMW nerveus was geworden vanwege het feit dat de KBA een Siebener had gekocht om ex post extra tests te doen. De KBA voert vaker random tests uit met auto’s die van de productielijn afkomen om te checken of die aan alle normen voldoen. Toen BMW lucht kreeg van de nieuwe aanwinst van de KBA, wilde het naar verluidt per se ‘een servicebeurt’ doorvoeren op de auto.
Doch BMW ontkent die lezing. Het zou zelf contact opgenomen hebben met de autoriteiten vanwege een ‘eerlijke fout’. Dat zit zo: de N57 uit de M550d en 750d zit ook in de X5 M50d (rijtest) en X6 M50d. In die auto’s wordt de uitstoot echter extra gereinigd door AdBlue, terwijl dat in de M550d en 750d niet het geval is. BMW zou nu een software-update voor de X5 M50d en X6 M50d abusievelijk ook doorgevoerd hebben op sommige M550d’s en 750d’s, waardoor de laatsten bepaalde uitstootnormen zouden overschrijden. Geen Machiavelliaanse manipulatie dus, maar een eerlijk foutje, aldus BMW. 11.700 auto’s zijn in Duitsland inmiddels teruggeroepen om een en ander te fixen.
De verklaring van BMW klinkt soort van plausibel, maar of hiermee de kous af is, zullen we even moeten afwachten.
daihatsucuore zegt
Zeker, die brave jongetjes en meisjes hebben toevallig net hier een foutje gemaakt. Kan iedereen gebeuren toch?
En anders zoeken ze een zondebok en kiezen voor hem een passende straf. Bijvoorbeeld aan het meedoen van een onderzoek om te testen hoe schoon uitlaatgassen zijn ofzo.
lincoln zegt
Slachtoffers natuurlijk ..
Sinds Trump is iedereen slachtoffer ..
draadloos zegt
@lincoln: fake news..
w0o0dy zegt
Prima, foutje kan gebeuren. Maar dan wel die adblue installatie inbouwen en niet software matig de boel flessen.
moveyourmind zegt
Ik twijfel er niet aan dat ze de boel bewust hebben lopen flessen…
Maar ze doen het zodat ze er tenminste nog een beetje fatsoenlijke motoren in kunnen hangen.
Kan dit alleen maar toejuichen.
iniesta zegt
BMW aub niet verontschuldigen door deze onzin!, van Mercedes kan ik het verwachten.
barry355gtb zegt
Beetje erg overtrokken verhaal over BMW, die de boel zgn bedonderen. Jammer dat AB dit stukje proza plaatst omdat het weer een lelijke deuk slaat in het imago van de Duitse Automobiel bouwers.
lekbak zegt
@barry355gtb: Die deuk hebben ze zelf al zo diep gemaakt dat iedereen die nu nog wil slaan alleen nog maar in het luchtledige slaat.
barry355gtb zegt
wat is de bijdrage van bmw hierin geweest dan?
prop zegt
Het zou ook best hypocriet zijn te denken dat VAG de enige is geweest.
m54b30 zegt
@prop: Helemaal juist, lees eens voor de grap het eindrapport inzake diesel gate eens van de commissie.
Echt elke autobouwer sjoemelt gewoon, enkel de regelgeving is zo vaag en ruim te interpreteren dat je ze er onmogelijk op kunt pakken, in de VS is dat heel anders. Daar is onlangs FCA voor de bijl gegaan waar ze nu verplicht hun diesels moeten fixen en dan nog een nader te noemen boete/schikking.
mashell zegt
@m54b30: welk rapport van welke commissie? VW heeft gesjoemeld in de VS (en alleen daar), daar zijn koppen gerold, auto’s teruggehaald, boetes betaald, verliezen genomen. Dat is wel klaar. In de 2e fase is ontdekt dat elke diesel in de praktijk meer NOx uitstoot dan tijdens de test. Onwenselijk maar niet illegaal. We moeten ook niet meegaan in die hetze want anders kan er zo weer een hetze gebouwd worden over direct ingespoten benzine motoren, die stoten een berg fijnstof uit, onwenselijk maar niet illegaal. Eigenlijk zouden we ook die direct ingespoten benzine motoren meteen uit de stad moeten bannen. Dat kan ook allemaal als we electrisch gaan rijden. Maar daar is de tijd nog niet helemaal rijp voor. Het is dus in ons belang om eventjes niet mee te doen in de dieselhetze.
fanboy zegt
@mashell: Neehee, voor de zoveelste keer, hier hebben ze ook gewoon de boel lopen flessen. Europese bouwers, Europese testcyclus, ook gewoon fraude gepleegd. Cyclus herkennen, minder uitstoten, dat soort ongein.
Enige verschil is dat ze het hier iets makkelijker hebben kunnen fixen (want de norm is minder streng) en de vervolgacties zijn ook minder streng.
healey zegt
@prop: Voorlopig is VAG de enige die meermaals is gepakt. Audi zelfs drie keer. Voor de overige duitse merken bleek het later toch aan de regels te voldoen.
Ik denk dat je naief bedoelt i.p.v. hypocriet, anders is je zin nogal raar.
wimof zegt
@healey: Ze hebben ook tijd gehad, en konden na het VW debacle inschatten wat hun kansen waren om er mee weg te komen.
m54b30 zegt
@healey: droom gerust verder, maar echt elke autobouwer sjoemelt met zijn uitstoot.
kermit123 zegt
Zat eraan te komen. Ook BMW heeft sjoemelsoftware. Zouden ook een fikse boete moeten krijgen net als VAG
lincoln zegt
@kermit123:
Denk dat dit de motoren voor Europa en Afrika waren ..
Dus een boete is allang afgedaan bij enkele individuen in hun broekzak ..
87sandyd zegt
Tegen Mercedes loopt ook een onderzoek. Was vorige week groot in het nieuws in Duitsland. Zowel een mail ervan gestuurd naar [email protected] en een bericht geplaatst bij een topic. Blijkbaar niets mee gedaan, jammer genoeg.
nautique206 zegt
@87sandyd: verbaasde ik me ook al over, dat er niets over gemeld werd op autoblog
nasty zegt
@nautique206: zwijggeld :p
rufctr01 zegt
Net zoals VAG uitzoeken en indien fout ook straffen.
ikleesookoverautos zegt
Waar er diesel stroomt is er een rivier aan schandalen.