Rust en ruimte aan boord van de stille BMW i7, weg met irritante geluiden!
Nee, we hebben het niet over de prachtige (ahum) akoestische toevoegingen van Hans Zimmer dat rijgeluid moet voorstellen. Dat blijft gewoon aan boord in de nieuwste BMW i-producten, al is dat gelukkig gewoon uit te stellen. In dit opzicht gaat het over hele andere geluiden. Rijwind, afrolgeluid, piepjes, kraakjes. BMW doet er alles aan om zoveel mogelijk rust te creëren aan boord van de nieuwe i7.
In een speciaal laboratoria en op testbanken werkt het Duitse automerk aan de geluidsisolatie van het elektrische model. Sommige geluiden, zoals de wind op hoge snelheid, zijn niet honderd procent te filteren. Maar BMW doet er naar eigen zeggen alles aan de boel zo stil mogelijk te maken. Een compleet stille cabine is ook weer niet de bedoeling. Je moet nog altijd bijvoorbeeld hulpdiensten met zwaailicht of sirene aan horen kunnen komen met de ramen dicht. Rolls-Royce is heer en meester in dit principe en niet geheel toevallig onderdeel van de BMW Groep. Wellicht dat de Duitsers kunnen afkijken hoe die Britten dat voor elkaar boksen in Goodwood.
Aan boord van een elektrische auto vallen je nu eenmaal andere dingen op. Door het wegvallen van de verbrandingsmotor hoor je andere geluidjes meer die normaal gesproken wat vaker op de achtergrond zaten. Met deze test elimineert BMW niet alleen ongewenste geluiden, maar proberen ze ook zoveel mogelijk vibraties te filteren tijdens het rijden. Het is afwachten of de BMW i7 straks in de praktijk zo stil is als een bibliotheek. De leuke bibliotheek juffrouw moet je er zelf bij verzinnen.
mashell zegt
“BMW sloopt irritante geluiden uit i7” betekent dat geen Hans Zimmer zoemtonen in de i7?
RubenPriest zegt
Tip: naast de titel staat er ook nog tekst
mashell zegt
Te ver naar onderen gescrolled om de reclame niet te hoeven zien… En nee, dat is geen aanwijzing dat er ook reclame aan de onderkant van het beeld moete komen te staan.
Hubert zegt
Is dit niet iets wat alle fabrikanten al tientallen jaren doen?
ffw88 zegt
Ja maar nu is het BMW, dus nieuws.
rutger97 zegt
Een hulpdiensten met zwaailicht aan horen komen blijft zelfs in een niet geïsoleerde auto lastig :)
BlauweVolvoS40 zegt
Laboratoria is het meervoud van laboratorium, dus daar kun je niet ‘een’ voorzetten
kamikaz3 zegt
Het (verplicht) geluid wat die dingen moeten maken is dan ook echt storend, dat wil je niet in de auto horen.
Wanneer hier rustig een EV langs komt maakt die meer lawaai dan een gelijkaardige benzine wagen.
e38ossie zegt
Oorverdovend filmpje trouwens. Met die kraakschoenen en die harde klikken als de stekkertjes worden ingeplugd.
HzR zegt
Wellicht dat de Duitsers kunnen afkijken hoe die Britten dat voor elkaar boksen in Goodwood. Jullie weten dat de ontwikkeling van RR ook voor 95% in München gedaan wordt?