Saab Automobile Parts wordt door BMW voor de rechter gesleept vanwege nooit betaalde rekeningen.
Weet je nog? Toen BMW in 2010 een overeenkomst met Saab voor de levering van 1.6 viercilinders voor de nieuwe 9-3. Die auto is er helaas nooit gekomen, de rekeningen echter wel. In de Zweedse media schrijft men nu dat BMW naar de rechter stapt om 2,6 miljoen euro van Saab Automobile Parts te eisen, dit is voor de nooit betaalde rekeningen. Plus de rente op die rekeningen.
Het is inmiddels een welles/nietes verhaal geworden. BMW zegt echter dat er motoren en onderdelen zijn geleverd. Saab Parts zegt echter dat ze nooit iets besteld en/of ontvangen hebben. Ze stellen dat de order geplaatst is door Saab Automobile en dat bedrijf heeft wel degelijk motoren en andere onderdelen ontvangen. In totaal schijnt Saab zo’n 50 motoren en aanvullende shot te hebben ontvangen van BMW.
Bij Saab Automobile AB is echter geen geld meer te halen, want die zijn failliet. Daarom proberen ze het nu bij Saab Parts. Het is echter vooral de vraag aan wie de facturen van BMW waren gericht. De rechter mag nu bepalen wie er gelijk heeft.
NB: Saab Automobile Parts AB is niet in eigendom van de Chinezen.
xilver zegt
Tja, je kan op een dakloze slaan zoveel je wilt… er zal toch geen geld uitvallen…
kaasboerin zegt
@xilver: Hmm, ik ga ’t is proberen denk ik.
camber24 zegt
@kaasboerin: Eikel
stanny zegt
@kaasboerin: LOL!
xilver zegt
@kaasboerin: Kan je er hooguit een half flesje pils uithalen…
kaasboerin zegt
@xilver: Goed genoeg.
robbie zegt
@xilver: je vergeet dat Saab Parts niet failliet en gewoon winst maakt.
De eigenaar van dat bedrijf is de Zweedse overheid.
xilver zegt
@robbie: Zitten zij ook niet in slechte papieren?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: Ja, en die motoren zijn aan Saab Automobile en niet aan Saab Parts! Saab Parts is alleen verantwoordelijk voor de levering van onderdelen aan het RIJDENDE WAGENPARK… En aangezien er geen Saabs rijden met die motor, lijkt het mee een storm in een glas water…
robbie zegt
@svenska_aeroplan_ab: jij hebt die facturen met eigen ogen gezien neem ik aan?
jzaero zegt
Er is er toch maar één gelijk hier? Er zijn wel of geen motoren ontvangen, daar kan je als bedrijf toch niet omheen? Je weet dat je het ontvangen hebt of je hebt het niet. Liegen lijkt mij geen optie, tenzij alles inclusief sporen van de levering vernietigd is.
xilver zegt
@jzaero: In zulke bedrijven gebeuren hele vuile spelletjes, als ze echt willen dat je niets te weten komt dan kom je ook niets te weten of er zou een interne lek moeten zijn.
robbie zegt
@jzaero: Saab heeft sowieso 50 motoren ontvangen van BMW.
Het is alleen de vraag of die motoren zijn geleverd aan Saab Automobile (nu failliet) of aan Saab Parts (winstgevend & niet failliet).
Zo gek is die claim van BMW dus niet…
jzaero zegt
@robbie: Mja daar gaat het dus mij ook om, als je iets levert weet je heus wel of iets geleverd is, dus ik geloof ook wel in de claim van BMW, denk eerder dat Saab hier het vuile spelletje probeert te spelen door te ontkennen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: oh, jij begon er ook al over. Nou ja, zie hierboven…
kaasboerin zegt
Sja, de puinzooi die VM heeft achtergelaten wordt nu beetje bij beetje openbaar.
BaRa zegt
Saab parts is een bedrijf dat onafhankelijk functioneert van Saab zaliger. Het is Saab zaliger dat de motoren en onderdelen heeft besteld, en niet Saab parts. Saab is intussen failliet, Saab parts niet. Veel geluk aan BMW om dit te proberen rechtbreien, zelfs met Amerikaanse juridische spitsvondigheid is de kans dat dit ooit lukt bijzonder klein. Dat het door geen enkele van de andere toeleveranciers overwegen is als mogelijk scenario, zegt ook al iets, denk ik.
robbie zegt
@BaRa: dat is dis helemaal niet zeker.
Of heb jij de facturen en voorwaarden soms gezien? Lijkt me niet…
stanny zegt
@robbie: logischerwijs zou ik denken dat onderdelen aan Saab PARTS zou geleverd worden. Dit kunnen ze normaal gezien makkelijk zien aan de bestelbonnen, contracten, leveringsbonnen…. Maakt niet uit of ze de motoren gebruikt hebben. Geleverd = Geleverd
ben benieuwd naar de afloop
robbie zegt
@stanny: ik ben daarom zeer benieuwd wat er op die factuur stond.
Het kan ook zijn dat het verstuurd is naar de R&D afdeling van Saab, want die moesten immers gaan kijken hoe ze die motor in het Phoenix platform gingen proppen.
BMW zal iig niet zomaar een claim indienen.
BaRa zegt
@robbie: overigens: als Saab Parts inderdaad aangesproken kan worden, hoe komt het dan dat geen enkele toeleverancier die weg is opgegaan? Want zij hebben dan klaar en duidelijk wel aanspraak op pecunia, aangezien ze onderdelen leverden voor Saabs die in productie waren – en dat is het pakkie-an van Saab Parts. BMW heeft geen onderdelen geleverd voor productie-Saabs.
robbie zegt
@BaRa: je moet geen dingen door de war halen.
Onderdelen voor nieuw te bouwen auto’s worden niet geleverd aan Saab Parts. Die onderdelen (voor productieauto’s) werden geleverd aan Saab Automobile AB.
In principe worden door toeleveranciers alleen reserveonderdelen geleverd aan Saab Parts en geen onderdelen bestemd voor het bouwen van auto’s.
De motoren die BMW aan Saab heeft geleverd vallen eigenlijk in geen van beide categorieën. Ze waren (hoofdzakelijk) bestemd voor de R&D afdeling van Saab. Die afdeling had de motoren nodig om te kijken hoe die motoren precies werkten en ze hoe ze het beste in het Phoenix platform gebouwd konden worden.
De grote vraag is echter: Wat stond er boven de factuur? Aan welke ‘BV’ heeft BMW die factuur gestuurd? En welke afspraken zijn er daarnaast nog gemaakt.
Het zou best kunnen dat BMW heeft geeist dat die facturen naar Saab Parts gestuurd zouden worden, want ze wisten ook wel dat daar winst werd gemaakt en uiteindelijk de Zweedse overheid garant zou staan. Bij BMW konden ze natuurlijk ook wel op hun klompen aanvoelen dat er een grote kans was dat Saab zou omvallen. En dus wilden ze de nodige garanties hebben dat die motoren betaald zouden worden.
PortRo zegt
@stanny: Saab Parts is al jaren een aparte juridische entiteit en dient voor de levering van onderdelen aan dealers en handelaren. De onderdelen voor het bouwen van de auto’s en de prototypes zouden normaliter nooit door Saab Parts zijn ingekocht (hoewel me in dit geval niets zou verbazen dat in het kader van de liquiditeitsproblemen de factuur wel hierheen zou zijn gegaan)
BaRa zegt
@rahpor: Dát zou inderdaad kunnen.
robbie zegt
@rahpor: dat is inderdaad gebeurd. En toen leveranciers er achter kwamen dat Saab auto’s bouwde met “reserveonderdelen” zijn ze ook gestopt met het leveren van onderdelen aan Saab Parts.
In de maanden voordat Saab failliet ging was er daarom ook een enorm tekort aan reserveonderdelen. Dat kwam omdat Saab Parts niet meer werd vertrouwd.
BaRa zegt
@robbie: Saab parts doet in onderdelen voor Saabs die in productie zijn. Waarom zou de factuur op Saab parts staan in geval van development-onderdelen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@BaRa: ben vooral benieuwd hoe dit bij de Zweedse politiek gaat aanslaan… Gedurende de Saab soap hebben ze altijd geroepen ‘wij zullen ons er niet mee bemoeien want staan los van de private sector’. Uiteindelijk zijn ze dan toch eigenaar van Parts en krijgen ze direct dit soort ‘private sector ellende’ over zich heen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@svenska_aeroplan_ab: kan dus misschien een (klein) politiek relletje opleveren, aangezien de Duitse staat natuurlijk ook met hun dikke bratwurstvinger redelijk diep in de BMW pap zitten…
alcantara zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
roadrebel123d zegt
@alcantara: lol
the-budel-guy zegt
denk dat BMW achteraan moet aansluiten bij de schuldeisers of zie ik dat Vout???
barbro zegt
@the-budel-guy:
Dat klopt helemaal. Bmw is in casu een concurrentschuldeiser(ivm een persoonlijk recht). Dit impliceert dat bmw onderaan de ladder komen te staan van schuldeisers. Had bmw daarentegen een absoluut recht (men denke aan bijv een pandrecht) dan kon bmw zijn recht uitoefenen alsof er helemaal geen faillisement was. Bmw kon dan terstond overgaan tot executoriale verkoop van hetgeen waarop het pandrecht rust.
barbro zegt
@barbro:
*komen moet komt zijn :p
gforce zegt
@barbro: Mooi verhaal, maar zoals @robbie hierboven al aangeeft, Saab Automotive Parts is niet failliet. Dit is ‘slechts’ de onderdelenboer-afdeling van Saab. Maar niet failliet.
maartenmercedes zegt
De eigenaar is de Zweedse overheid, Duitsland doet er alles aan om het beste jongetje van de klas te blijven. Zelfs als ze daarvoor Zweden toetakelen :)
kaasboerin zegt
@maartenmercedes: Teveel Risk gespeeld??
zanveld zegt
Zou wat zijn;
Een Saab-9 uit de 3-serie
kaasboerin zegt
@zanveld: ?? Het gaat hier over 50x 1.6 blokjes, voor de rest niks.
norge zegt
Ik ga ook een claim indienen ,als BMW dit voor elkaar krijgt …
Carreza zegt
Victor zal lachen.
Megakix zegt
@autoblogger: BWM ?…
autoblogger zegt
@Megakix: check! ;)
bobb zegt
Zouden ze toch bij Saab parts in het magazijn moeten liggen als ze nooit ingebouwd zijn.
JaxDryke zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Anyways, Saab heb toch geen geld, dus wat willen ze nu eigenlijk ? In plaats van dat BMW Saab overneemt, nee, laten we een kale kip gaan aanklagen. Laten we onze aandeelhouders eens laten zien wat voor watjes we zijn. De storm is voorbij, dus laten we nu naar de rechter stappen, want toen die hele soap rondom Saab bezig was, waren wij te laf.
robbie zegt
@JaxDryke: onzin. Het gaat hier om een claim die is ingediend bij Saab Parts AB. En dat bedrijfsonderdeel is op dit moment voor 100% in handen van de Zweedse overheid en ze maken al jarenlang dikke winst. Ze kunnen zo’n bedrag dus wel ophoesten.
mashell zegt
Als het in Saab onderdelen handelt en ook nog Saab heet dan zal het wel Saab zijn, logische redenatie van BMW toch? Ik snap dat BMW premium is en Saab erg veeleisend was, maar 2,6 miljoen voor 50 motoren is wel heel erg duur.
robbie zegt
@mashell: wie zegt dat het alleen maar motoren waren? Het zullen ongetwijfeld ook alle bijbehorende systemen geweest zijn. Denk aan versnellingsbakken, maar ook (dure) elektronica en testsystemen.
Dit waren niet zomaar motoren die in bestaande auto’s gebouwd moeten worden. Het waren motoren die bedoeld waren voor de R&D afdeling.
Ze werden uit elkaar gehad, getest, aangepast etc. Reken er dus maar op dat er per motor een heleboel reserveonderdelen aanwezig waren.
ccorsa zegt
Als je geen claim indiend dan kun je ook geen aanspraak maken op geld. Stel dat iemand saab koopt dan moeten ze die facturen ook betalen.