BMW gaat naar verluidt weer eens met de stofzuiger door het modelgamma. De BMW 6-Serie maakt daardoor waarschijnlijk een LL Cool Jesque comeback. Maar een iconisch ander model, is daarmee wellicht het bokkie…
BMW is, net als alle automerken, druk bezig de juiste weg te vinden om zich langs de ijsbergen die opdoemen in de autowereld te laveren. Sommige merken gaan vol voor elektro, andere houden juist lang vast aan de verbrandingsmotor en een paar merken geloven nog in waterstof. BMW lijkt echter een andere strategie te hebben: zij doen gewoon van alles een beetje.
Spoedig komt de Beierse motorenbouwer nog met een hele nieuwe generatie verbrandingsmotoren. Deze wordt geïntroduceerd in de Siebener en voldoet aan de strenge Euro7 normen. Daarnaast is er nog een traditionele Japans-Duitse samenwerking met Toyota om de motor op waterstof verder te ontwikkelen. En tegelijkertijd heeft BMW dan ook nog een paar EV’s in de aanbieding. Hierbij onderscheidt het merk zich door geen gebruik te maken van zeldzame (eindige) grondstoffen voor de accu’s.
Tot nu toe werkt dit meersporenbeleid vrij aardig. BMW pakte vorig jaar de kroon van Mercedes af en is nu officieel weer de dikste premium Duitser. Met de i4 lijken ze daarnaast een populaire verkoopknaller in huis te hebben. De toekomst zal leren of het wedden op drie paarden houdbaar is en de juiste keuze blijft, of dat ze in München een mokerslag uit Stuttgart en Ingolstadt Wolfsburg te verwerken krijgen. Wat we nu echter al wel weten over die toekomst, is dat er daarin waarschijnlijk ook weer plaats is voor een ‘echte’ 6-Serie.
Want ja, we zouden het bijna vergeten, maar er ís natuurlijk ook nu wel een 6-Serie. Dat is echter stiekem de 5-Serie GT met een nieuwe naam. Bij 6-Serie denken wij liefhebbers echter aan de E24 met zijn haaineus. Of aan de E63/64, waarvan je alleen de neus wil zien en de rest beter niet kan bekijken. Of aan de F06 maar met name ook de F12/13, daar vier deuren er twee teveel zijn voor de echte liefhebber.
Dit model staat nu bij BMW niet meer op de kaart. Of nou ja, eigenlijk wel, maar hij heet nu 8-Serie. Echter, volgens producthoncho Frank Weber gaat dat veranderen. Bij de Australische kwaliteitspublicatie Which Car, laat Der Frank optekenen dat de ‘echte’ Sechser terugkomt in 2026. Er is ook slecht nieuws, want dat zou dan gaan ten koste van de 4-Serie én de 8-Serie coupé. De 8-Serie zou dan nog wel kunnen blijven bestaan als Gran Coupé, op basis van de nieuwe Siebener. Gezien het belachelijke succes van de i4 lijkt het logisch dat de 4-Serie Gran Coupé ook mag blijven. Daar doet Frank echter geen uitspraken over.
BMW lijkt er dus voor te kiezen om coupé-kopers wat minder keuze te geven. Het verdwijnen van de iconische coupé-variant van de 3-Serie, zou natuurlijk ontluisterend zijn voor traditionele autoliefhebbers. De realiteit is echter dat er voor dit soort auto’s een steeds kleinere markt lijkt te zijn. We moeten nog een paar jaar wachten om te ondervinden of de soep net zo heet gegeten wordt als deze is opgediend.
drsjeroen zegt
Zou BMW niet een aantal halo cars in het assortiment moeten hebben om te rechtvaardigen dat ze sportief en premium zijn?
Ik denk nog steeds bij BMWs uit mijn jeugd eind jaren 90, begin 00. Een 850 boven mijn bed, een M3 in die geil-grune kleur ook zeer zeker. Maar nu?
Mijn zoon kijkt sinds kort F1 mee, Honda en Mercedes zijn het, en bij een Porsche begrijpt hij het ook nog wel.
Nee ik weet het niet met BMW, zal wel groot en premium worden in China
mc96 zegt
Goede keuze van BMW. De 8 serie is te groot en te duur. Als ze de 4 coupe iets naar boven duwen heb je een ideale sportieve coupe.
560pk zegt
8 serie is commercieel een flop. Alleen de GC verkoopt enigszins.
Als 6 serie rijder verbaasd het me niets: BMW gaf bij introductie van de 8 aan dat het eigenlijk de 6 vervanger was, maar, om meer te verdienen, hem 8 ging noemen en 30% duurder maakte. Er is een moment dat klanten dóór hebben dat ze beduveld worden. En kijk is wat je aan concurrentie kan kopen voor de prijs van een 8 serie..
bischero zegt
Vandaag de i4 in real life gezien. ‘Moet’ elektrisch gaan rijden en dit is in de verste verte geen straf. Relatief ruim van binnen, veel laadruimte, aantrekkelijk in de lease en .. het ziet er uit als echte auto die toevallig EV is, niet het zoveelste verongelukte ruimteschip dat in de ondergang en passant nog wat meteorieten heeft geraakt.
En de nieren zijn met shadowline en goede kleur keuze echt geen hoornvlies buster.
Zo, dat is eruit, fijn weekend verder.
Pascal zegt
Ik heb deze ook op het oog als volgende auto. Heb je er al in gereden? Dat schijnt helaas weinig dynamisch BMW-gevoel te geven, getuige ook de vergelijkende review van Carwow met de Model 3. Een trage gasrespons en alleen maar op comfort gericht. Ik hoop dat dat in de praktijk meevalt. In San Remo Grun met cognac leer ben ik over het uiterlijk en interieur dan weer wel erg te spreken.
mpc007 zegt
Dat de 4 Coupe geen succes is doet BMW deels zelf. Leaseprijs 3 serie: vanaf 579 pm. Leaseprijs 4 Coupe; vanaf 979 pm!! Tja, ze zullen zeker goed rijden maar ik denk dat er weinig zijn die elke maand een rug willen overboeken voor een kale tweedeurs 4..
PunicaOase zegt
Wel logisch.. coupes worden de laatste jaren amper verkocht lijkt het.. Even een opleving geweest met die 4-deurs-coupes, maar die rage lijkt ook al weer een tijdje over.. Tis nu cross-overs en voor de wat beter bemiddelde SUV’s..
p993 zegt
Een paar merken geloven nog in waterstof?
Ben benieuwd naar de capaciteit van het elektriciteitsnet (de kabels en transformators) bij jullie in de wijk…