BMW heeft het zelf over ‘ietsjes’ minder banen, maar eigenlijk is er in een jaar tijd tien procent van de banen verdwenen.
Het zijn zware tijden voor autofabrikanten. Enerzijds ligt de productie nog steeds niet op het oude niveau, anderzijds kopen mensen nu ook minder auto’s. Dat betekent minder inkomsten, dat betekent weer dat je in je kosten moet snijden. Of je moet minder winst willen maken, waar bedrijven vaak niet zo happig op zijn.
Vandaar dat autofabrikanten aankondigen in de banen te moeten snijden. Neem Volvo in april, of – net iets recenter – McLaren. Vandaag is het BMW die zegt in de banen te moeten snijden. Al zijn ze wel wat subtiel in hun persbericht. Ze hebben het over ‘personeelsmaatregelen voor een duurzame toekomst’. Van bepaalde 40-uurscontracten, worden er bijvoorbeeld twee uurtjes afgesnoept. En mensen kunnen vakantiedagen krijgen in plaats van bepaalde bonussen. Oh ja, en mensen die tegen hun pensioen aanhurken, kunnen vervroegd achter de geraniums gaan zitten.
Over dit vervroegde pensioneringsplan zijn ze wat vaag, maar nieuwssites als de Süddeutsche Zeitung hebben meer details. Het gaat namelijk om zesduizend banen. Dit is opvallend, afgelopen september zeiden ze namelijk evenveel banen te moeten schrappen. Afgelopen jaarwisseling had BMW nog zo’n 126.000 banen. Met andere woorden, binnen een jaar tijd heeft BMW ruim 9 procent van alle banen geschrapt.
BMW hoopt met deze maatregelen minder vatbaar te zijn voor ‘marktfluctuaties’, terwijl het ook kan blijven innoveren in de toekomst. We hopen maar dat ze gelijk hebben en dat er straks niet wéér zesduizend bannen geschrapt moeten worden…
bmwfe zegt
Freunde am Sparen!!
bmwfe zegt
@bmwfe: Freude
ericc zegt
Komt ervan als Europa de CO2-normen alsmaar verlaagd. Dit is niet Corona alleen. Let maar op, er volgen nog andere fabrikanten!
karhengst zegt
@ericc: misschien heb ik er in je reactie overheen gelezen maar hoe precies kost de CO2 reductie banen?
cupsport zegt
@karhengst: omdat de gedwongen CO2 reductie leidt tot hoge investeringen in technologie voor 48V, RDE, WLTP, PHEV en elektrische voertuigen om de gemiddelde CO2 uitstoot (onredelijk?) veel te verlagen. Bovendien moet dit over een relatief korte periode moet worden afgeschreven.
Aan de andere kant: 10 jaar terug verkocht BMW nog de helft van het aantal voertuigen en toen bleef er wel genoeg over om al deze mensen aan het werk te houden…
florisje zegt
@cupsport: Hoezo onredelijk? BMW had een gigantische voorsprong met hun i3, die was destijds echt een koploper. Management heeft gewoon besloten om EV ontwikkeling op een laag vuurtje te zetten en daar komen ze nu flink achter.
HzR zegt
@florisje: de i3 verkocht alleen niet. Vandaar dat ze waarschijnlijk eerst de kat uit de boom hebben gekeken. Elektrische auto’s zijn nog steeds maar een paar procent van de wereldwijde markt, dus zoveel zin heeft het tot nu toe ook niet gehad om het aan te bieden.
HzR zegt
@cupsport: naja, 10 jaar geleden was er ook een financiele crisis en moesten er mensen uit.
mashell zegt
Als je investeringen doet heb je juist meer personeel nodig om het geld in techniek om te zetten. Dat is ook precies wat er de afgelopen 10 jaar is gebeurd, het personeelsbestand is gegroeid.
toniominestrone zegt
@karhengst: misschien niet in bovenstaande tekst maar de autofabrikanten worden door de politiek voor een onmogelijke opgave geplaatst. De alle transitie naar andere energiebronnen moet in een onrealistisch tijdsbestek gerealiseerd worden terwijl auto’s met een verbrandingsmotor aan (te) strenge eisen moeten voldoen.
autogedrocht zegt
@toniominestrone: lijkt me sterk. Ik heb meer het vermoeden dat ze geen behoefte aan verandering hadden, want de miljarden stroomden binnen.
none zegt
Hadden ze zelf het eerder moeten doen. En laten we eerlijk zijn, de aandeelhouders en het bestuur geven geen ruk om het millieu. Die kan je alleen maar dwingen.
mashell zegt
Nee hoor, dat tijdsbestek voor transitie is niet onrealistisch. En de eisen aan verbrandingsmotoren moeten streng zijn, ze zijn vervuilend en strenge eisen jaagt de innovatie aan.
toniominestrone zegt
@mashell: Nou, kom maar met je onderbouwing in plaats van maar wat populistisch te roeptoeteren, feiten en cijfers graag, demagoog!
ericc zegt
@karhengst: voor de Corona hebben economen uitgerekend dat in Duitsland alleen al 100 000 banen rechtstreeks bedreigd zijn door de komst van de EV. Als voorbeeld: 1 arbeider kan 6 elektromotoren bouwen in dezelfde tijd dat hij 1 verbrandingsmotor bouwt. Zoals bekend is het onderhoud van EV’s veel minder als wagens met verbrandingsmotor. Reken ook nog andere autoproducerende landen erbij en verwacht een groot banenverlies!
florisje zegt
@ericc: Dus jij vind dat we de evolutie van de auto tegen moeten gaan om deze mensen aan het werk te houden? Met die redenatie moeten we de paarden hoef verzorgers ook allemaal ondersteunen, die raakten immers ook hun banen kwijt toen de auto mainstream werd!
none zegt
Wist je dat ze vroeger bang waren dat als iedereen paard en wagen zou krijgen, de poep meters hoog in de straten zou liggen.
Toen kwam de auto.
Als het aan mij lag, was er al een 50 jaar geleden een scheiding gemaakt tussen auto’s verkopen een onderhoud er op. Nu zijn autofabrikanten er bij gebaat dat ze rommel verkopen die onderhoud vereist, zodat ze daar ook weer op kunnen verdienen.
ericc zegt
@florisje: je spreekt van voor WO1, toen woonden er een pak minder mensen in Europa. Na WO2 begon de industriële revolutie. Werk zat in havens en fabrieken over heel Europa. Nu nemen het aantal arbeidsplaatsen sterk af. Laag geschoolden zullen hoe langer hoe meer moeilijker aan werk geraken. Ook Volvo gaat 4100 banen schrappen stond vandaag in de krant. Dank u Europa.
vaakbenjetebang zegt
Zou degene die de neus van de nieuwe 4-serie heeft getekend op de lijst van af te vloeien mensen staan?
kevin1400 zegt
@vaakbenjetebang: laten we hopen..
quinn zegt
Blijft bijzonder dat BMW en Daimler hun handen niet in één slaan! Alleen op die manier kunnen ze overleven.
bpc zegt
Hoeveel werken er op de desgin afdeling?
JanJansen zegt
En ze waren ooit zo innovatief met de i3. Welke visionair heeft die geldkraan dichtgedraaid?
cupsport zegt
@janjansen: na de introductie van de i3 vroeg heel Europa om fiscaal gestimuleerde PHEV modellen met een grotere actieradius. Dit was eigenlijk een stap die BMW wilde overslaan maar toch moest doen vanwege de vraag en beperkte korte termijn visie van de Europese overheden (met Nederland voorop).