BMW ziet geen brood meer in in de B57S-motor.
Met het B57S-blok heeft BMW een unieke motor in het gamma. Dit was namelijk de enige dieselmotor met maar liefst vier turbo’s. Binnenkort zal er geen enkele diesel meer zijn met vier turbo’s. BMW zet er namelijk een punt achter.
De B57-blokken van BMW zijn allemaal zes-in-lijn turbodiesels. BMW levert het blok in drie varianten. Een variant met één turbo (die in de 30d-modellen ligt) een twinturbo-variant (die in de 40d-modellen ligt) en als klap op de vuurpijl dus een quadturbo-variant. Vier turbo’s is niet alleen uniek voor diesels, maar er is überhaupt maar een andere auto die momenteel nog vier turbo’s heeft. Dat is de Bugatti Chiron.
Dat BMW deze motorvariant gaat schrappen komt niet als een verrassing. BMW-baas Klaus Fröhlich liet dit namelijk aan het begin van het jaar al doorschemeren. De opgevoerde reden is dat de motor te complex en te duur is om te bouwen.
Het B57S-blok (voluit B57D30S0) maakte vier jaar geleden voor het eerst zijn opwachting in de BMW 750d. De quadturbodiesel leverde 400 pk en 760 Nm koppel. Vervolgens werd het blok ook ingezet onder het M-label. Zowel de M550d als de X5, X6 en X7 M50D werden aangedreven door deze B57S-motor.
Nu is het dus uit met de pret. BMW zet definitief een punt achter de quadturbodiesel. BMW laat dit moment echter niet ongemerkt voorbijgaan. De X5 M50d als de X7 M50d krijgen namelijk een Final Edition om deze unieke motor uit te zwaaien.
De Final Editions zijn standaard rijk uitgerust met zaken als laserlicht, comfortstoelen, gesture control en rijhulpsystemen. Uiteraard mag een badge niet ontbreken. De Final Editions worden vanaf deze zomer leverbaar. Een prijskaartje is nog niet bekend.
Via: BMWblog
Arnoud zegt
Deze motor, tezamen met de XD3 van Peugeot, zijn beide wat mij betreft de belichaming van de dieselmotor. De B57S laat zien hoe verfijnd en enorm krachtig een diesel kan zijn. De XD3 wat het ooit was: traag, lawaaiig maar oerdegelijk en onverwoestbaar.
Ilquadrifoglio zegt
Dat is naar mijn mening toch de FPT common rail. De basis waar deze 2 motoren op gebaseerd zijn. Volgens mij op de Alfa 156 geïntroduceerd.
barry355gtb zegt
@Ilquadrifoglio: je hebt helemaal gelijk, beter als de Alfa 156 diesel was er destijds niet. Iedere dag dat ik die Alfa reedt, was het weer opnieuw een feestje. Ik had voor de 156 een BMW 320d en die diesel was trager en rumoeriger. In de Alfa ben ik letterlijk heel zuid Europa doorgereden en zonder probleem. Goede diesel die common rail.
Ilquadrifoglio zegt
Dat is naar mijn mening toch de FPT common rail. De basis waar deze 2 motoren op gebaseerd zijn. Volgens mij op de Alfa 156 geïntroduceerd.
Arnoud zegt
De XD3 was leverbaar op de 505. Dus ver vóór common rail. En het was zoals ik beschreef: rauw, traag, onbehouwen maar deed het altijd en was onverwoestbaar. Ik heb al eens gezien dat er na kopschade alleen een andere kop opgezet werd. Deuken van de kleppen nog in de zuigers maar liep wel weer gewoon.
tenaci zegt
@Original_Arnoud: dé belichaming van de dieselmotor is de Cummins 12v. Dat is gewoon de Heilige Moeder van de Godfather van de diesels. En als je me niet gelooft dan Google je maar.
Rudy zegt
Iemand enig beeld over de betrouwbaarheid van dit blok? Behoorlijk complexe (lees kwestsbare) constructie lijkt me.
Alleen de temperatuur huishouden is al een uitdaging.
pyrat zegt
@Rudy: en turbo’s gaan wel eens kapot, met 4 stuks kan dat in de papieren lopen.
Buiten dat lijkt me dit een briljant blok, ik heb alleen ervaring met de 30d variant en die is al geweldig.
Maar 2e hands zonder garantie pas ik liever, dan liever een 30d/40d.
tjorque zegt
Bwa de kans dat ze allevier ineens kapot gaan lijkt me klein.
Een turbo revisie is goed doenbaar en ook niet het einde van de wereld. Er zijn genoeg bedrijven die dat doen.
e38ossie zegt
@tjorque: 1 kapot = allemaal kapot
tjorque zegt
Kan je dat uitleggen?
unpama zegt
@pyrat: een prettige motor, de snelweg oprijden zorgt ook na een jaar nog immer voor een glimlach.
elemento zegt
@Rudy: ik rij 550d. Heb bij 80.000 k gekocht nu al 26500km. Bij 258.000 helaas cilinderkop moeten vervangen. Turbos en ketting etc zijn goed. Dat betekent veel power geeft ook meer slijtage
elemento zegt
@elemento: sorry bedoel 265.000km
SimonMc zegt
“veel power geeft ook meer slijtage”
Euh nee… Daarom worden er sterkere onderdelen gebruikt.
lekbak zegt
@SimonMc: dat zullen ze dan wel voldoende moeten doen. Bovendien zitten er grenzen aan wat mogelijk is.
karaya zegt
@SimonMc
Dit is een halve waarheid.
Meer vermogen is meer belasting, betere materialen kunnen dit nooit helemaal opvangen..
woertquattro zegt
@Rudy: ik weet al van een paar mensen die een gebruikte kochten en daar serieuze klachten mee hebben gehad ( lees motorschade )
E34M5Touring zegt
Zonde, wat mij betreft DE motor voor lange afstanden. Machtig koppel en redelijk verbruik.
banderas zegt
Als een auto vier turbo’s nodig heb ik altijd het gevoel alsof het blok 3x niks is.
occasiefapper zegt
@banderas: gewoon een efficiënte manier van extra vermogen verkrijgen uit een restproduct. Niks mis mee
karhengst zegt
Als je turbo’s goed schakelt kan je van een in de basis onprettig blok een behoorlijk fijn apparaat maken. Zeker bij diesels waar je dus een veel prettigere opbouw kan leveren in plaats van dat je bij de 2000 toeren een flinke duw krijgt en 1500 toeren later de puf er uit is.
Al moet ik je wel deels gelijk geven, een 3.0L diesel is in de basis natuurlijk niet gek sterk voor dergelijke mastodonten waar BMW ze in lepelt. Die wagens gaan met regelmaat over de 2 ton heen en dan heb ik het niet over de Nederlandse aanschafprijs.
lekbak zegt
@karhengst: een simpele turbo die een beperkt bereik heeft is natuurlijk vreselijk ouderwets. Er zijn verschillende technieken waarbij je zowel met een enkele turbo als met een compound set over het gehele toerenbereik gewoon goed resultaat bereikt.
tjorque zegt
Gewoon goed wel, maar bmw wou iets uitzonderlijks (goeds) proberen
lekbak zegt
Ik heb dit nooit zo goed begrepen. Met ongeveer 130pk/liter hoef je volgens mij helemaal niks geks te doen om goede resultaten te halen. Ik vermoed dat bmw gewoon de variant met dubbele turbo’s een beetje aanpast en dat die gewoon betere resultaten neer gaat zetten dan de oude motor.
willeme zegt
Begrijpelijk. Diesel is op dit moment niet meer in. Ik heb mij altijd afgevraagd wat al die turbo’s nu daadwerkelijk toevoegen. Ja, iets meer vermogen, koppel en vooral een betere opbouw, maar de techniek van tegenwoordig heb je aan één of twee turbo’s meer dan voldoende om er betrouwbaar 300+ pk’s uit te halen.
Daarbij ben je ook gelimiteerd aan de cilinderinhoud. 2993 cc ois op zich veel, maar niet voor een auto met 400 pk. Je merkt dat in plaats van turbo’s, slagvolume nodig is om juist een mooie geleidelijke en lineaire opbouw te construeren. De V8 van Audi is wat dat betreft superieur: de 4.0 motor is sterker, klinkt beter, pakt nog mooier op en stampt nog harder door.
Wat mij ook tegenviel bij de M50d is het verbruik. Toch een beetje de reden om zo’n diesel te gebruiken. Zeker als je het potentieel een beetje aanspreekt. De beste mix tussen prestaties, potentieel, verbruik en kosten lijkt mij de 40d te zijn.
En toch. Als ik 40-50k voor een auto had liggen, kwam er meteen zo’n M550d Touring xDrive. Zo hypocriet ben ik dan ook weer ;-)
michiel_vandelft zegt
@willeme: Heb je het verbruik van die VAG 4.0 V8 TDI wel eens vergeleken met die L6 3.0 quad turbo van BMW? Kijkende naar Spritmonitor, pittig verschil!
bArTaAfJeS zegt
“opgevoerde reden”
Ik vind mooi…
tsteg zegt
Heb er nu 100.000 km op zitten in 2,5 jaar met mijn m550d met 4 turbo’s. Het is echt de fijnste motor waarmee ik tot nu toe gereden heb. Helaas is sinds de facelift van de 5 serie deze motor niet meer beschikbaar, dus moest ik uitwijken naar een ander model.
Heb met de SQ7 gereden met de V8 Diesel, maar het is niet hetzelfde.
Heb hem nu besteld als X6 m50d.
Zal er hier op AB geen vrienden mee maken, maar dat is dan maar zo.
tjorque zegt
Haal het pek en de veren boven!
Toegegeven ik ben alles behalve fan van het hele SUV gebeuren.
Maar als dat de auto is waar je gelukkig van wordt…
boxer74 zegt
@tsteg: of ga voor de Alpina D5 S? Benieuwd naar je vergelijkende rijervaring dan.
degrotemuis zegt
@tsteg Als je gelukkig word van de X6 is dat prima, jij gaat ermee rijden, niet iemand anders hier. Maar waarom niet langer doorrijden met de m550d? Geen kritiek op je keuze, gewoon benieuwd. Die 5 is na een ton nog lang niet op toch? Ik heb de X6 niet zelf gereden, maar de X5 is vergeleken met de 5 serie toch lomper en trager, in sturen en acceleratie. Meer snelweg Cruiser dan rijmachine. Zo’n X5 is beter dan de Q7 en nog steeds een fijne auto, maar zeker niet zo fijn als de 5 vind ik.
tsteg zegt
@degrotemuis: omdat het mijn 3e 5 serie achter elkaar is. Het is een heerlijke auto, maar wou eens wat anders proberen. Heb iedere keer een leasecontract waar ik na 2 jaar uit kan, dus wou het wel eens proberen. Had de vorige generatie X5 met de 30d motor en dat was naar mijn gevoel wel wat onder gemotoriseerd. Maar dat is ook wel klagen op hoog niveau hoor.
Rij er trouwens voor 90% mee op de deutsche Autobahn en beetje hoger zitten is wel lekker.
tsteg zegt
@degrotemuis: ook zit ik tegen de 2 meter qua lengte en dan is zo een SUV wel echt lekkerder zitten op de lange afstanden. Comfort stoelen met massage functie is ook lekker.
degrotemuis zegt
@tsteg Duidelijke redenen. Ik vroeg het me vooral af omdat je oorspronkelijke post leek te wijzen op een verplicht afscheid van de 5 serie doordat er geen 550d meer leverbaar is met dit blok. Als je sowieso al een wissel in gedachten had, is de X6 best een leuke keuze. De X5 ligt op zich prima op de weg, als snelweg Cruiser zeker vergelijkbaar met de 5, mits voorzien van een lekkere motor. Zal voor de X6 vast ook gelden. En de comfort stoelen zijn top, daar ga je echt plezier van hebben!
Diesel Rocks zegt
We zijn nu 4 jaar verder en kunnen inmiddels wel wat zeggen over de betrouwbaarheid van deze diesel met 4 turbo’s. De vorige M550d (F10/F11) met drie turbo’s en 381PK was een beetje een probleem geval. Er zijn nogal wat tuners die deze motor grondig verprutst hebben. De N57S motor is vrij gevoelig. Die zou ik tweedehands zeker niet zonder (lange) garantie kopen. De B57S motor met vier turbo’s is juist zeer stabiel en betrouwbaar gebleken. Zelfs getuned (tot +/- 460 PK) zijn er nog geen problemen gemeld.
Het belangrijkste bij dergelijke diesel auto’s is dat je regelmatig lange afstanden maakt en het aantal korte ritjes (< 15 minuten) zo veel mogelijk beperkt. Goed warm rijden dus, daarna niet te sloom rijden.
Het verbruik van de M550d is gunstig, maar dat geldt alleen voor de laatste variant met vier turbo's. De drie turbo variant is een vrij dorstige auto. De B57S is 11% zuiniger dan de N57S volgens BMW.
De vier turbo variant levert maar 19 PK meer vermogen en 20 Nm meer koppel. Om die reden is de extra turbo er niet bijgezet. Het verschil zit voornamelijk in het koppel bij lage toeren en de verminderde (zeg maar afwezige) turbo-lag. Het is een heel andere motor dan de voorgaande M550d. Stiller, klinkt prettiger, loopt veel soepeler en het rijdt gevoelsmatig als een goed geïsoleerde V8. 450Nm koppel vanaf 1000 toeren, en vanaf 2000 toeren 760Nm.
Ik heb beide langdurig gereden, de M550d G30 heb ik nog steeds.
willeme zegt
@diesel435d:
Bedankt voor de toelichting! Het is natuurlijk altijd een beetje afwachten en heel erg afhankelijk wie erin rijdt. (goed warmrijden, af en toe schoonblazen, rustig afkoelen, beurtjes, preventief onderhoud). Dan kun je zelfs met een N57S een eind komen, alhoewel die wel erg veel issues kent (ketting, turbo, lagerschalen, waterpomp en ga zo maar door).
Maar gaaf man, zo’n M550d! Ik durfde het niet aan omdat de reparatiekosten potentieel even hoog zijn. Gelukkig kan ik de 530d met een hybride turbo, Wagner intercooler en wat kleine mods op M550d N57S waarden krijgen.
Diesel Rocks zegt
Eventuele reparatiekosten calculeer ik altijd in. Bij mijn diesels wordt bij ongeveer 150k km preventief het inlaatspruitstuk en het egr systeem vervangen en de automaat gespoeld. En afhankelijk van de staat het roetfilter vervangen of schoongemaakt. Bij de nieuwe diesels gaan die trouwens een stuk langer mee. Verder altijd in onderhoud en reparatie bij BMW zelf en ik gebruik alleen betrouwbare (‘schone’) diesel en voeg soms een additief toe om de verstuivers schoon te houden. Maar de grootste factor voor de levensduur is toch rijgedrag.
Met een tuning ga je inderdaad in de buurt komen, of er zelfs overheen. Maar de M550d is meer dan alleen de motor, met name de G30/G31 is zeer wendbaar (achterwiel besturing) en heeft een wegligging die ik bij andere 5-series nog niet voor elkaar heb gekregen (zonder een belachelijke verlaging). Of is deze active steering en M Sport suspension ook op de 530d beschikbaar? Je mist dan ook xDrive misschien, dat is hard nodig bij zulke krachten.
Daarnaast is de automaat sterker (tot 1000Nm maximaal) en zijn er andere verstevigingen. Met en tuning kan ik mijn huidige M550d krijgen tot 512 PK, of zelfs 600 PK als ik de stad wil verduisteren. Dat ga ik niet doen, ik heb nog steeds een beetje premium garantie en daarna wellicht de “mildere” 450PK/850Nm tuning. Het jakkeren hoeft voor mij ook niet meer zo, deze auto is zo smooth snel dat ik mij afvraag of tuning dat niet verpest. En omdat ze deze niet meer maken wil ik er nog 40 jaar mee rijden ;-)
De F10 die ik had deed 470PK en 850Nm. Een beest, veel lol mee gehad. M5 active sound was geniaal. Maar ook een voelbaar veel zwaardere, logge en luidruchtige auto. Thuis noemden we die ‘das boot’ vanwege het overhellen in de snelle bochten en het vriendinnetje verzoop zowat in de grote comfort stoelen. De F10 heb ik uiteindelijk ingeruild voor een 435d omdat ik wat strakheid miste, grappig genoeg heb ik de 435d (jaren) later weer ingeruild voor de ‘nieuwe’ M550d juist omdat deze nu strakker rijdt en een 5-serie toch wel next level is.
Mocht je later alsnog een M550d overwegen dan zou ik de F10/F11 laten staan. Een G30/G31 van een officiële BMW dealer lijkt mij redelijk safe, en ja, geld achter de hand houden. Een 530d dik tunen is ook niet goedkoop en aan een M550d hoef je initieel niet veel te doen.
Vergeet xHP of Alpine tuning niet bij je 530d automaat, dat maakt het verschil maar dat heb je vast al gedaan.