BMW’s allernieuwste krachtpatser loopt bijna One:1 qua pk’s en kilo’s. Eet dat, M GmbH!
In 2009 zette BMW zijn eerste stappen op de superbike-markt, met de S1000 RR (rijtest HIER, vergelijking met 2 supercars DAAR). Inmiddels is de motor aangescherpt, de nieuwe generatie levert meer pk’s op minder kilo’s. Helaas is het malle a-symmetrische front gebleven.
Toegegeven, het is een design dat de Beemer definieert, maar mooi kan ik de snuit niet vinden.
199 pk
In totaal krijg je bij de S 1000 RR 2.0 4 kW (6 pk) meer vermogen, voor een totaal van 146 kW (199 pk). De winst komt geheel voor rekening van de nieuwe cilinderkop met aangepaste in- en uitlaatkanalen, de nieuwe inlaatnokkenas en de lichtere kleppen. Ook het gewijzigde uitlaatsysteem met een voor- en einddemper draagt bij aan de vermogenswinst en zorgt bovendien voor een gewichtsreductie van drie kilogram. De technische aanpassingen leveren daarbij ook een hoger koppel op. De BMW S 1000 RR levert nu een maximale trekkracht van 113 Nm bij 12.000 toeren per minuut (was 112 Nm bij 9.500 toeren per minuut). Vanaf 5.000 tpm ligt de koppelkromme van de nieuwe BMW S 1000 RR bovendien hoger.
Samen met de nieuwe uitlaat, het nieuwe frame en een aantal andere lichtere componenten bedraagt de totale gewichtsreductie vier kilogram. De nieuwe BMW S 1000 RR brengt nu een respectabel laag gewicht van 204 kg op de weegschaal. Dat is met volle tank en Race-ABS.
Launch Control
De grootste vijand van een superbike is de oncontroleerbare wheelie in de eerste versnelling. BMW pakt dit aan met (optionele) Launch Control, maar ook Cruise Control krijgt een plekje op de superbike, voor als je met 280 per uur op de Autobahn eventjes met de handjes los je rug wilt rechten.
De nieuwe BMW S 1000 RR biedt de keuze uit de rijmodi ‘Rain’, ‘Sport’ en ‘Race’. Met de optionele Rijmodi Pro komen daar nog de op circuitgebruik gerichte standen ‘Slick’ en ‘User’ bij. Met deze optie is ook Launch Control beschikbaar en een pitlane snelheidsbegrenzer. Met HP Schakelassistent Pro is op- en terugschakelen bliksemsnel mogelijk, zonder gebruik van de koppelingshendel. Race-ABS is standaard en dat geldt ook voor ASC. De extra Rijmodi Pro voegt daaraan nog Dynamic Traction Control (DTC) toe, met een hellingshoeksensor om ook plat in de bocht optimaal te kunnen accelereren. De mate van wielspin die DTC daarbij toelaat, is stapsgewijs (+/- zeven stappen) in te stellen. De BMW S 1000 RR is ook de eerste superbike waarvoor optioneel Cruise Control leverbaar is.
Kortom: de S1000 RR biedt veel hulpjes, en dat mag ook wel, voor wie het maximale uit zijn opgevoerde brommer wil halen, en deze toch graag overeind houdt. Terwijl onze ogen de komende dagen op Parijs gericht zijn, introduceert BMW de nieuwe S1000 RR op de INTERMOT te Keulen (1-5 oktober).
In de gallery bekijk je de motor van alle kanten, natuurlijk ontbreekt Akrapovic-pijperij ook hier niet. Op de transparante afbeeldingen zien we onder andere het ABS-systeem, Dynamic Traction Control en Dynamic Damping Control ge-highlight.
Of er in de toekomst een HP4-variant op stapel staat is nog onbekend.
Corrado16v zegt
Hoe snel zit zoiets nou op de 100? Wat een lelijk front, hij ”kijkt” een beetje retarded.
ktm690sm zegt
@Corrado16v:
0-100 < 3 sec
0-200 6.9 sec
0-300 19.1 sec
dit is tevens van de oude versie met dus 6 pk (4kw) minder.
1000bochten zegt
@ktm690sm: Is echt een bizar apparaat joh! Ik heb er wel eens mee gereden (pre-facelift en in het buitenland waar voldoende ruimte was) en was zwaar onder de indruk. Overigens net zo onder de indruk van de remmen en fenomenale wegligging als van de acceleratie. Om te illustreren hoe snel deze motor is, even een opsomming:
Mijn BMW 320d EDE wordt als relatief vlotte auto gezien: 8,3s 0-100 en bijna 10kg per pk.
Mijn 997 Carrera S is een serieus snelle auto met: 4,8s 0-100 en ruim 4kg per pk.
Een Bugatti Veyron is een raket met: 2,5s 0-100 en 7,3s 0-200 en ruim 2kg per pk.
De BMW S 1000 RR heeft maar 1kg per pk mee te nemen en doet 0-200 in 6,9s!!
De acceleratiekracht is vrijwel niet voor te stellen. Ik trok regelmatig per ongeluk het voorwiel van de grond met snelheden tussen 150-220 km/u als ik teveel gas gaf bij een te hoog toerental…
berlinetta zegt
@Corrado16v: Sneller dan menig mens waarschijnlijk aandurft.
lemster zegt
@Corrado16v: Het hangt natuurlijk volledig af van de bestuurder, de motor en de omstandigheden, maar een S1000RR kan onder de 3 seconden naar de 100. Het grootste probleem is dat je (veel) meer vermogen hebt dan je neer kunt leggen. Bij een auto resulteert dat in wielspin, maar bij een motor is dat vaak een wheelie. Het vergt dus heel wat kunde om de motor niet te ver omhoog te laten komen.
Motoren als de S1000RR en eigenlijk alle nieuwere supersport motoren hebben ingebouwde systemen die er voor zorgen dat dat minder snel gebeurt. Tractiecontrole die bijvoorbeeld ook wheelies kan tegenhouden. Bij de S1000RR is die op meerdere standen instelbaar, daarom kun je zonder skills toch hele lange wheelies maken met zo’n motor, want je kunt gewoon gas geven en de motor zorgt er zelf voor dat hij niet achterover gaat. Daardoor is het makkelijker om met een motor als dit heel snel op te trekken en zit je qua 0-100 tijden waarschijnlijk erg dicht op die 2,7 seconden.
Als je nu zelf zo’n motor zou kopen zonder tractiecontrole en je zou een beetje oefenen dan kun je er vanuit gaan dat je rond de 3,5/4 seconden naar de 100 gaat.
itest zegt
@lemster:
Tractioncontrole heeft daar niets mee the maken , dat is de wheeliecontrole ;)
lemster zegt
@itest: De functie heet wheelie controle. Op bijvoorbeeld KTM zit het ook, daar zit het in de Bosch tractiecontrole unit. Die vergelijkt de snelheid van het voorwiel met die van het achterwiel en remt op basis van die gegevens eventueel het achterwiel af. KTM noemde het tijdens de persintroductie “tractiecontrole”, dus die term neem ik dan maar over ;)
sandervzanten zegt
@lemster: een KTM met wheelie control.. Hmm zijn die dingen niet gemaakt om alleen maar mee op het achterwiel te rijden?
johanhummer9 zegt
@Corrado16v: indd die twee koplampen ziet er niet echt uit
mercedesclk350 zegt
Ik verbaas me nog steeds over die grote snelheden met “slechts” 199 pk…
lemster zegt
@mercedesclk350: Veel minder luchtweerstand. Dat is het enige antwoord.
bastiaangt zegt
@lemster: En massa doet ook heel veel: F=m.a.
Daarom kan een 192pk sterke Elise het een dikke RS6 nog knap lastig maken: minder dan de helft aan pk’s, maar ook minder dan de helft aan gewicht. ;-)
super zegt
@bastiaangt:
massa doet vrijwel niets qua topsnelheid…
Mechanische wrijving en luchtweerstand zijn allebei onafhankelijk van massa, alleen rolweerstand is afhankelijk van de massa. Een Elise doet max iets van 240, maar een RS6 zou veel harder gaan zonder begrenzer…
amglover zegt
@bastiaangt: Sigma F is m x a
bastiaangt zegt
@amglover: Waarin Sigma het totaal van alle krachten is, waarbij dus ook de luchtweerstand en rolweerstand horen? En waarbij de laatsgenoemden exponentieel groeien t.o.v. de snelheid? Dan maakt de massa bij echt hoge snelheden inderdaad minder uit. Dank u voor dit educatieve momentje.
rene-mini zegt
@mercedesclk350: @lemster
Is niet waar wat je zegt (in de meeste gevallen) Motoren komen vaak niet onder een luchtcoefficient van 0,5 terwijl tegenwoordig sportauto’s ergens bungelen rond de .25
Vehicle Drag Coefficient (cd)
Description Low Medium High
—————————————-
Experimental 0.17 0.21 0.23
Sportscar 0.27 0.31 0.38
Performance 0.32 0.34 0.38
60’s Muscle 0.38 0.44 0.50
Sedan 0.34 0.39 0.50
Motorcycle 0.50 0.90 1.00
Heeft voor een groot deel te maken met de pk/ton verhouding. Huidige (sport)motoren zitten vaak tegen de 1:1 aan zoals dit artikel al vermeldt. En ik denk dat het verlagen van verbuik met paar procenten verhogen van de topsnelheid met 10? km/h voor motorrijders niet opweegt tegen de (lelijke) maar efficientere vormveranderingen die daar voor nodig zijn. Dus doen de fabrikanten dit ook niet.
In Luxemburg rijdt geen hond en heb je voor sommige lange bruggen stoplichten, stond daar met mijn R6 en een GTRuit 2014 vooraan, hij trok de eerste 50kmh harder (grip), daarna moest hij mij volgen waarna hij bij 180 weer langzaam voorbij kwam. Bij 220 hield hij in waarna ik hem weer kon inhalen. Daarna zat de mijne bij 267km/h in de begrenzer en kwam hij mij voorbij gevlogen. Dus duidelijk voorbeeld dat het alleen maar aan de luchtweerstand kan liggen. (mijn pk/ton verhouding was hoger)
Was ook wel een WTF momentje voor mij omdat mijn motor totaal niet langzaam is en hij nog harder optrok met zijn 1700kg
super zegt
@rene-mini:
je kunt wel een lagere Cd hebben, maar als je 4x zo veel frontaal oppervlak hebt heb je nog steeds een hogere luchtweerstand…
formule voor luchtweerstand is Fw=0.5*rho*A*Cd*v^2
waarbij rho luchtichtheid, A frontaal oppervlak, Cd vormafhankelijk weerstandscoefficient, en v de snelheid is…
dit is overigens alleen “druk” weerstand …
rene-mini zegt
@super: klopt helemaal wat je zegt. Heb het nu voor me liggen… (offshore kraan aan het ontwerpen)
Wilden alleen even duidelijk maken dat de Cd waarde veel hoger is als je zou verwachten, zeker tov een auto. Dit heft elkaar inderdaad weer op door het grotere oppervlak van de auto.
Dus kom je alsnog op de grootste factor van pk/ton :)
m4ple zegt
@rene-mini:
nogsteeds niet mee eens. Het frontale oppervlak van een motor is vele male kleiner. Daartegenover staat een dubbel zo grote Cw waarde. Stel dat de A 4x zo klein is dan houd je nog de helft luchtweerstand over.
Bij hogere snelheden word deze ook nog eens belachelijk groot waardoor je inderdaad zit met het veel kleinere benodigde vermogen.
Het feit dat vervolgens motoren een hele andere karakteristiek hebben (optrekken, top en tussensprints) ligt gedeeltelijk aan het zeer hoogtoerige motorblok (compleet ander koppelverloop) en de grip in combinatie met downforce.
Moet je nagaan, de enige downforce van een motor zit op de voorruit, (bij wijze van)… als je zelf je kin net boven het ruitje tilt dan geeft je lichaam al gygantische opwaardse druk…..
stof om over na te denken :)
EvilestFool zegt
Ligt het aan mij of mist deze “auto” 2 wielen AUTOblog?
famous zegt
@EvilestFool: Motor zelf is ook al behandeld: http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/14/rijtest-bmw-s-1000-rr
nvercouteren zegt
@EvilestFool: gelijk in de aanval als het een keer geen auto is, azijnpisser
maseratizzzzzzzz zegt
@EvilestFool: eens, informatie over een motorfiets zou mij ook een worst wezen..
nvn1993 zegt
Ik vind t echt een megatoffe machine!!
CBR600rr zegt
Advertorial? Wat een positieve blablabla die niets met auto’s te maken heeft, zeg…
6cilinder zegt
@CBR600rr: Zegt iemand met de naam CBR600 RR. Of reageer je zo omdat je weet dat de BMW beter is dan een CBR600rr en je daar gewoon niet tegen kan?
OT: Een prachtige machine, qua bang for your buck zit je hier goed mee. Ik vind die voorkant ook niet eens zo lelijk, is het kenmerk van het ding.
dragspert zegt
@6cilinder: Qua bang for buck zit je het beste met een Suzuki gsx-r750. BMW zit in het duurste segment voor motorfietsen. Overigens vind ik ‘m ook erg lelijk. En hij hoeft zich niet te schamen voor een Fireblade, dat weet ‘ie zelf ook wel. Ik heb ook een Fireblade en nee, ik hoef zo’n BMW ook niet…
sir_smokalot zegt
<3 Gixxer. Maar het liefst nog gewoon een lekkere zware Twin. Monster 1000 bijvoorbeeld.
6cilinder zegt
@dragspert: Meneer hoeft zich zeker niet te schamen voor een 600cc fireblade die menig auto bij houdt, zo niet sneller is. Vind het alleen een opvallende reactie met zijn naam. En dat ‘bang for your buck’ verhaal was gericht op motor vs. auto. S1000rr is wat duur onder de motoren inderdaad….
CBR600rr zegt
@6cilinder: ik heb nu een GSX-R 750, wat prima vooruit gaat ;-). Dit artikel doet verder geen afbreuk aan de prestaties van de s1000rr, maar dit is gewoon in opdracht van BMW geschreven zonder dat dit vermeld wordt. Dat stuit mij tegen de borst.
drugsrunner zegt
Voor die afschuwelijke koplampen bestaat een stickerset om ze visueel toch ongeveer gelijk te krijgen. Heerlijke bike, mijn voorkeur gaat echter uit naar een SM.
racenderechter zegt
De voorkant ziet er een beetje debiel uit vergeleken met de oude s1000rr
doguhan_t zegt
-=edit: je capslock hangt=-
FiXeR zegt
Hey Motorblog, check dan ook ff die nieuwe Kawasaki Ninja met supercharger…
rolov zegt
@FiXeR: die is ook erg dik ja.
lemster zegt
Dit wel, maar niets over de Kawasaki Ninja H2 met 998 cc 4 cilinder met supercharger? Een racer met 300pk.
http://www.visordown.com/motorcycle-news-new-bikes/intermot-2014-kawasaki-ninja-h2r-specs-and-pictures-revealed/25623.html
snorrie11 zegt
@lemster: Ik neem aan dat dit is omdat BMW een van de grote namen is op de automarkt.
sir_smokalot zegt
@lemster: We hebben in het verleden ook (meermalen) over de S1000 gepost, dat gaf de doorslag om over 2.0 te schrijven.
De Kwak was idd ook de moeite waard, maar hiervoor zijn we nu wat laat. En bovendien, je ziet al dat het geklaag bij deze ene posyt neit van de lucht is :)
rolov zegt
@sir_smokalot: degene die klagen hebben nog nooit motorgereden en hebben waarschijnlijk nog geen rijbewijs ;) .
papa zegt
@lemster: ja leuk. Maar is dat een productie bike?
lemster zegt
@papa: Jup ;)
marussia zegt
AUTOblog??
rolov zegt
Ja echt een fantastische bike. Die zou ik zo willen hebben in het wit. Helaas niet de euros voor.
piquet1986 zegt
Kan iemand mij dan ook vertellen waarom bmw voor dit asymmetrisch front kiest?
berlinetta zegt
@piquet1986: Omdat het opvalt. En alle publiciteit (zowel positief als negatief) is welkom.
osmo zegt
@piquet1986: De ontwerper kan je dit wel uitleggen …
imba zegt
@piquet1986: Symmetrie is waarschijnlijk premium optie met een premium prijs…
loggy zegt
Dit heet toch autoblog? Gaan we nu ook al promo Posts maken voor motoren?
JanJansen zegt
Leuk motorblok om in een lichte auto te bouwen.
jrk68 zegt
@JanJansen:
Dan kan je beter hun 1200 zescilinder pakken, die heeft al een cardanas en als bonus veel meer koppel en nauwelijks minder vermogen.
karsvdtuin zegt
@jrk68: klopt dingen gaan ook loeihard.. het feit dat je met een leuke uitlaat een lekkere 6 cilinder roffel hebt
kilum zegt
dat geklaag snap ik echt niet. Je ziet een artikel over een motor en dat interesseert je schijnbaar niks omdat je niets met motoren hebt en dan neem je toch de moeite het artikel te openen, eventueel het artikel zelfs lezen, naar beneden scrollen om vervolgens een totaal nutteloos comment te schrijven dat het niet over auto’s gaat. Ja duh.
Ik lees ook niet alles wat er in de krant staat. Dat betekent nog niet dat ik de krant ga bellen/ emailen dat ze de rest van de artikelen die me niet interesseren in het vervolg weg kunnen laten.
Iemand neemt de moeite (Smoke) een artikel goed artikel te schrijven wat veel mensen hier wel interesseert. En volledig respect loos krijg je van die nutteloze figuren die zitten te zeiken dat het een motor is en geen auto.
@Smoke Goed artikel! Mag wat mij betreft vaker dit soort artikelen Onze horizon mag best wat meer worden verbreed als autoblog lezer.
Joost zegt
Wat een front…..
Zeg maar nee, dan krijg je er twee…
thierryvth zegt
Heb je ook links naar rij tests van de koenigsegg? Maakt niet uit wel model
Ilquadrifoglio zegt
Niet heel bijzonder volgens mij. Al ben ik niet helemaal thuis in motorfietsen.
Ducati 1199 Superleggera:
– 203 pk
– 177 kg
– 134 Nm
Helaas heeft deze geen cruise control.
sir_smokalot zegt
Bedoel je de Panigale? Een (grotere) V-twin, en het gewicht is droog, niet gevuld zoals hier.
Maar wel een supersexy fiets idd
mynameisjeroen zegt
@sir_smokalot: het gewicht is droog, maar een beetje olie, koelvloeistof en benzine weegt samen nog geen 20kg denk ik.
Inderdaad super sexy, die Superleggera. Maar met €75.500,- wel een beetje duur. De 899 Panigale zou voor mij al prima zijn!
P.s. http://www.motorblog.nl is een goed idee.
Ilquadrifoglio zegt
@sir_smokalot:
Noppe Superleggera (volgens de site). Het vermelde gewicht volgens mij gewoon rijklaar.
Dry weight 155 kg
Kerb weight without fuel 166 kg
Kerb weight 177 kg
centho zegt
Schitterende racer!
series2 zegt
Dit is toch Autoblog? Weg det die veredelde step!
stefanos zegt
Het wachten is op de kawasaki Ninja H2, dat wordt een 1000cc motor uit het model van ZX10R (Ninja) maar dan voorzien van een supercharger en deze gaat 300PK leveren, althans dat zijn de geruchten (wordt vandaag onthuld). Dan is er niks meer over van deze loensende Duitser.
stefanos zegt
Vraag mij af wat BMW heeft betaald voor dit artikel, er zijn motoren met het zelfde dan wel meer vermogen.
2wheeler zegt
Tof artikel over een hele toffe motor! Al ga ook ik liever voor een lekkere stampende 1 cilinder (SM)! Oja, ik hoop dat BMW hier veel geld voor heeft betaald zodat jullie nog veel meer toffe artikelen kunnen schrijven en lekker zo door kunnen gaan met dit heerlijke blog!
Dit is toch veel leuker dan een beetje azijnpissen? Als het je zo tegen de borst stuit of niet boeit, dan klik je toch niet op dit artikel…
killbugsfast zegt
De lelijke voorkant hebben ze doorgezet naar het “dashboard” naast de toerenteller. Doet me denken aan een lcd-scherm van een casio-calculator uit 1980 maar dan 5 keer zo groot. Zal vast worden gedaan om het leesbaar te houden met lichtinval oid, maar zelfs op de foto is het al niet goed leesbaar. Kan daar niet wat moderners voor komen, zoals het dashboard van de nieuwe TT. Desnoods afneembaar want anders wordt het misschien diefstalgevoelig.
Jantje_555 zegt
ken iemand die de vorige versie heeft en deze heeft laten chippen, resultaat geeft 217pk. Hij kan zijn rijbewijs kwijt spelen in 1e versnelling (waarom heb je die 5 ander dan nodig?)
dit is een apparaat dat je waarschijnlijk nooit op de limiet weet te rijden, dan mag je het nog zo goed kennen.