![Het nieuwe stuur van de Tesla Model S](https://www.autoblog.nl/files/2021/01/Stuur-Tesla-Model-S-970x523.jpg)
Van BMW-rijders wordt altijd gezegd dat ze niet weten wat de richtingaanwijzer doet, iets waar nieuwe Tesla’s over mee kunnen praten.
Musks plan met Tesla is tweeledig. Enerzijds wil hij een ‘elektrische revolutie’ ontketenen. Hiermee wilde hij andere autofabrikanten laten zien dat je elektrische auto’s toch echt wel massaal kan fabriceren. Dat lijkt hem te zijn gelukt; steeds meer autofabrikanten hebben minimaal één EV in het gamma zitten.
De tweede kant draait om autonoom rijden. Vloeken in de kerk voor veel autoliefhebbers, maar toch is dat volgens Musk (en anderen) hoe onze toekomst eruit gaat zien. Je stapt in de auto, geeft aan waar je naar toe wil en de auto doet de rest. Tesla is daar vrij open en laagdrempelig in; met Autopilot kan iedereen autonoom rijden. Slapen achter het stuur van je rijdende auto is voor sommigen geen verre toekomst meer, maar nu al mogelijk. Dat Autopilot alles behalve veilig en waterdicht is, lijkt deze mensen niet te stoppen.
Musk is echter nog steeds overtuigd in die autonome toekomst en in de capaciteiten van Autopilot. Daarom gaat Tesla met het nieuwe interieur van de Model S en Model X een stapje verder. Want waar iedereen het nieuwe stuur is opgevallen, leek niet iedereen te zien dat er achter dat stuur iets ontbrak. Namelijk de pookjes voor de richtingaanwijzer en voor de versnellingsbak.
Pijnlijke fout van Tesla? Nee, zegt Musk op Twitter. Je nieuwe Model S of Model X raadt namelijk waar je naar toe wil gaan, op basis van ‘obstakels, context en navigatie’. Vooruit, achteruit en knipperlichten worden nu dus door de auto zelf aangestuurd. Klinkt perfect, niet?
Nou, perfect lijkt het vooralsnog niet. Zoals gezegd heeft Autopilot geen smetteloze geschiedenis. Daarnaast is er ook maar de vraag wat je Tesla doet als je geen navigatie aanhebt. Gaan je richtingaanwijzers dan pas aan als je al de bocht neemt? En wat als je stopt met autorijden en achteruit wil rijden, om bijvoorbeeld achteruit in te kunnen parkeren? Dat moet je Tesla dan ook maar zelf zien te bedenken?
Voor deze situaties heeft Musk aan een oplossing gedacht. Bestuurders kunnen namelijk zelf deze functies overrulen met de touchscreen, zegt Musk. Op afbeeldingen zijn richtingaanwijzericoontjes op het stuur zelf te zien, maar die noemt Musk in zijn Tweet niet. Vermoedelijk klopt deze afbeelding dan ook niet, tenzij Musk zelf niet meer weet wat er in zijn auto zit. Versnellingspook en een losse pook voor de richtingaanwijzer heb je in de nieuwe Tesla zoals het er nu uitziet niet meer nodig, want je hebt dat gigantische scherm in je dashboard. Perfect, nietwaar?
Misschien dat deze schrijver hier té cynisch en negatief is, maar hier lijkt Tesla wel érg ver te gaan met de touchscreen. Dat je de instellingen van de ruitenwissers daarnaartoe verplaatst was al één ding, maar om basale functies als het kiezen van je versnelling ook naar de touchscreen te verplaatsen? Dus als dat scherm straks stuk gaat – waar Tesla eerder al mee heeft geworsteld (en eigenlijk nog steeds doet) – kan je helemaal niks meer.
En natuurlijk gaan mensen nu zeggen: “Ja, maar als je versnellingspook nu stuk gaat kan je toch ook niks meer?” Valide punt. Tegelijkertijd zorgt het verplaatsen van veel functies naar één scherm er wel voor dat het hele systeem kwetsbaarder wordt. Toen de richtingaanwijzer van deze schrijvers Peugeot 205 stierf, kon er nog gewoon geschakeld worden. Wanneer de richtingaanwijzer van je nieuwe Tesla sterft, kan je zelf niet meer kiezen of je voor- of achteruit wil rijden. Vooruitgang, of slaat Tesla hier misschien toch een beetje door?
De Tesla-fans zullen dit weer geweldig vinden. Maar eigenlijk verdient zoiets op het vlak van veiligheid een dikke nul. Alleen ikzelf ben in staat om te weten wat ik over een paar seconden wil doen, dat moet een levensgevaarlijk object zoals een auto niet in mijn plaats bedenken. Meteen ook waarom ik heel sterk twijfel aan alle autopilot-achtige pogingen en er ook geen barst vertrouwen in heb, in de willekeur van ons druk en onvoorspelbaar dagelijks verkeer. Het werkt uiteraard prima in een land zoals de US waar de wegen met een meetlat op de kaart getrokken werden. Ik zal het pas geloven als men de auto heel doorheen het verkeer van Mumbai weet te lozen.
Ik snap ook niet helemaal hoe mijn Tesla zou moeten weten of ik bij de volgende straat rechts af ga slaan. En ik hou er wel van om tijdig richting aan te geven. Zeker voor die klevers die binnen in de bebouwde kom vlak achter je zitten.
@hiostu: Navigatie? Maar lijkt me inderdaad verre van ideaal
@posthumus: want jij hebt 100% van de tijd je navigatie aan staan?
Owh jongens hebben wij even geluk!! We hebben hier daadwerkelijk even een veiligheids expert in ons midden!!! Wauw
Prachtig, Tesla gebruikt technologie om rijden gemakkelijker en veiliger te maken
Zit er nog wel een reservoir in voor knipperlicht vloeistof?
@faalhaas: *knipperlichtvloeistof
Wijs mij dit woord dan eens aan in de Van Dale?
Richtingaanwijzers, grootlichten en ruitenwissers zijn gewoon te bedienen met knopjes op het stuur.
Klopt. Tesla is ook niet de eerste, Citroën CX bijv. had ook geen pookjes aan het stuur.
@paintitblack: Citroën is ook wel eens de richtingaanwijzers vergeten. Op de eerste generatie ID/DS bijvoorbeeld. Daarom zaten ze daar destijds op de C-stijlen ‘geplakt’.
Zie nu inderdaad vaag de tekeningen voor de richtingaanwijzer op het stuur. Botst dan nogal met wat Musk zelf zegt, hij heeft het alleen over de touchscreen. Dan denk ik eerder dat die afbeelding niet klopt.
Met wat de auto voortaan zelf doet, wordt alleen de ‘drive stalk’ bedoeld en dat kan je ‘overriden’ op het touchscreen. De rest van de functies is verhuisd naar knopjes op het stuur. Alsnog vraag ik me dan af hoe de auto goed gaat herkennen of ik voor- of achteruit wil, maar hoe Tesla dat ziet wordt vast snel genoeg duidelijk.
Als je dat “stuur” goed bekijkt zitten daar knoppen op voor spraakherkenning, ruitenwissers, toeter, licht, rechts en links (die onhandig genoeg allebei aan de linkerkant zitten, Tesla en ergonomie…). Het is dus min of meer zoals bij Ferrari. Het kan misschien volautomatisch maar je kunt het ook zelf.
De richtingaanwijzer bediening heeft bij mij altijd aan 1 kant van het stuur gezeten. Bij alle auto’s via het pookje aan de linkerkant. Dus weet niet waarom het nu ineens minder ergonomisch wordt.
@hiostu: een pookje naar boven of beneden is blind te bedienen. Twee knopjes naast elkaar niet of veel minder makkelijk.
@hiostu: yep, links is naar beneden en rechts is naar boven, precies zoals je aan het stuur draait. Aan de linkerkant op het stuur een knop om naar rechts aan te geven is niet logisch. Dan is aan beide kanten van het stuur symmetrisch knoppen voor de respectievelijke richting logischer. Zo doet Ferrari dat ook.
Single point of failure.🤔
Neen hoor. Tegenwoordig rijden ze CLA’tjes.
Er zitten als het goed is touchknoppen om richting aan te geven op het stuur, dus die vallen gelukkig niet onder het scherm
zonder hendel of knopjes voor richtingaanwijzers krijgt een auto geen goedkeuring en dus geen Certificate of Conformity tenzij in Absurdistan ( naast Nederland )
Reken maar dat er gewoon toetsen op het stuur zitten.
Geen PRDN meer, maar overrulen op het touchscreen. Oké, neem aan dat hij zichzelf wel achteruit in kan parkeren, maar in een krap plekje zie ik het niet gebeuren. En dan sta je lekker te kutten met je scherm
Lang verhaal kort, ik vind Tesla maar niks en geef hem met alles de nadeel van de twijfel.
Precies.
De meeste Tesla rijders gebruiken nu al geen richtingaanwijzers, dus dit is dan evolutie?
https://twitter.com/bethaburrito/status/1354801975024615425/photo/1
Dat stuur lijkt wel een koala.
Zols ik het bekijk zijn de knopjes op het stuur naar boven en onder te draaien om bv mee naar een functie te ”scrollen” en naar links of rechts te kantelen als een soort van ”enter”.
Fake news!!
Moet nog maar zien of dit ‘stuur’ komt. In het VK moet een stuurwiel gesloten zijn, dus dit maffe ding krijgt daar geeneens goedkeuring. Het VK zal vast niet de enige zijn.
@bernoulli: Is toch gesloten? Is gewoon niet rond…
Oké dit is gewoon pure onzin, waarom zou je moeite nemen om het lastiger maken?. Ik zie niks innovatiefs hier aan. Je zal maar willen invoegen of een andere auto willen passeren, en de richtingaanwijzer gaat te laat aan. Knalt de achterligger zo op je. En vraag me af of de autoriteiten dit systeem uberhaupt toelaten in Europa en op andere plekken.
In tegenstelling tot wat dit artikel beweert, zitten de richtingaanwijzer knopjes ‘gewoon’ op het stuur.
@pascal, elon tweet wel ” you can override via touchscreen” echter denk ik dat hij simpelweg bedoelt dat de bediening op het stuur ook een soort touch pads / touch screens zijn
Dat overriden geldt alleen voor de ‘drive stalk’; of de auto voor/achteruit rijdt. (DRNP) De rest is gewoon stuurbediening.
Mag hopen van niet is levens gevaarlijk. Als de elektronica faalt dan heb je flink probleem. Er zijn nu al problemen met kortsluiting in hybride auto’s. Het zijn gewoon gevaarlijke auto’s, bij school bv. Rennen de kinderen over zonder te kijken omdat ze niks horen. En zelfs als je alleen op benzine rijd, rijd die bij lage snelheid nog steeds elektrisch.
Natuurlijk allemaal legitieme vragen..😉🙂 Ben erg benieuwd ook. We zullen zien hoe al deze veranderingen in de praktijk zullen zijn. Wat het stuur betreft, deze heeft ongeveer dezelfde vorm als in een F1 auto🤔 Daar werkt het ook in.
Neem aan dat ze bij Tesla er ook een paar keer mee hebben gereden …
@CouchCowboy: naar zeggen was David Hasselhoff testrijder..
Als de auto zelf alles kan en jij niks meer hoeft te doen is het perfect. Stel je voor,geen taxichaufeurs,vrachtwagen en buschaufeurs meer nodig.Hoeveel miljoenen banen gaat dit kosten? Is dat vooruitgang? Al die vervoersmiddelen op accu’s. Waar halen al dat lithium vandaan? Voor miljarden auto’s etc he
Toevallig voor de COVID uitbraak een moment meegemaakt dat een bestuurder letterlijk lach te slapen en de tesla model S op autopilot reedt. Jammer dat de Tesla ook gewoon dwars door mij heen dacht te kunnen invoegen waardoor ik moest uitwijken naar de vluchtstrook. Dat systeem werkt dus voor geen meter..
Net zoals het systeem in de bovenkamer van veel mensen niet goed werkt in het verkeer. Ik vertrouw liever op autopilot dan op de kunsten van sommige bestuurders.
”invoegen door mij heen”? dan maak ik bijna dagelijks mee. Zolang het meer ongelukken voorkomt dan veroorzaakt vind ik het prima. De meeste ongelukkig gebeuren volgens mij nog door falen van de bestuurder. Ik zou het persoonlijk fijn vinden voor de saaie stukken snelweg maar voor de rest stuur ik het liefste zelf omdat dat leuk is, zolang je de keuze hebt vind ik het prima.
Overigens een raar verhaal gezien in de EU de bestuurder nog een bevestiging moet geven bij inhalen en invoegen (tikje tegen knipperlicht hendel), lijkt me sterk dat hij dan slaapt.
Ik heb ’t artikel 2x gelezen, maar snap er niks van. “Richtingaanwijzers”??? Is dat ’n andere naam voor navigatie of zo?
@hayte waar staat dat het dan om het centrale touchscreen gaat wat betreft de bediening/overruling. Wat ik van verschillende bronnen begrijp (lijkt me ook meest logische) is dat op het stuur links en rechts twee touchpads zitten (daar zitten ook de knopjes op zoals je ziet op de foto).
Ben benieuwd hoe het stuur verder gaat werken, met kleine bewegingen ipv grote stuuruitslag? Zeer eigenwijs, vind het wel mooi!
Mooi stuur ook! 😂
Ik voel een grote aftermarket aankomen met ronde stuurwielen voor nieuwe Tesla’s.
Waar gaat het naartoe met de wereld? Straks hebben onze mobieltjes ook geen fysiek toetsenbord meer, o wacht…