Op Marktplaats scoor je tegenwoordig niet alleen meer een dikke nieuwe ride, je kan er ook steeds vaker terecht om even te gniffelen om een advertentie. Dit is zo’n mogelijkheid. Trefwoorden: BMW, GS, R1200GS, R 1200 GS, vrijheid, midlife crisis.
Verkoper Westerterp uit Ede biedt namelijk deze ‘goed ingereden’ BMW R1200 GS reisenduro uit 2008 aan. Goed ingereden betekent in dit geval dat er 170.000 kilometers op de klok staan. En de eigenaar is realistisch over wat dit met de ‘Beemer‘ gedaan heeft:
Deze BMW R1200GS van 2008 is echter voor gebruikers. Voor avonturiers en vrachtwagenchauffeurs. Voor van dat tuig met veel tattoo’s en altijd vieze nagels. Deze motor is vies en misbruikt. Hij heeft gestreden en geleden. Soms ook verloren. Hij heeft onder de koperen ploert in Marokko door de woestijn geploegd, met bevroren noppen op de Nordkapp gestaan en in één ruk de 14.000 kilometer naar Magadan in het meest oostelijke stoffige Siberie gedaan.
De man uit Ede lijkt ook zijn koperspubliek enigszins te kennen en weet dat de staat van de tweewieler de toekomstige kopers ervan mogelijk afschrikt:
Ben jij een typische 1200GS liefhebber, dan is deze motor niets voor jou. Jij zoekt een veel mooiere waarmee je op een mooie zomerse zaterdag anderhalf uur kunt toeren in je fluoriserende hesje en helm. Jij wilt alleen maar met je GS vrienden rijden en voor elk gereden uur ook een uur poetsen. Jij steekt je hand ook niet op naar kneuzen die geen GS hebben, want dat zijn geen echte motorrijders.
Gelukkig is de Edenaar niet te beroerd om zijn handen uit de mouwen te steken om dit kieskeurige publiek enigszins tegemoet te komen:
Na een paar weken zwoegen heb ik de motor weer in nieuwstaat. Lees voor nieuwstaat de staat van een bikinimodel 30 jaar na haar carriere en drie zwangerschappen verder.
Maar, waarom doet iemand die overduidelijk zo gehecht is aan zijn motor dat ding eigenlijk van de hand?
Je vraagt je nu natuurlijk af waarom ik deze prima functionerende bruut van de hand doe. Ik ben er echter wel achter wat ik nodig heb, en dat is de Adventure versie van deze motor. Mistlampen, spaakvelgen, aluminium koffers en verdomme; een tank van meer dan 30 liter. Serieus geinteresseerd? Daar is de prijs natuurlijk naar. Met de koop krijg je gratis een dag sleutelcursus bij mij in de schuur, een volledige gebrekenlijst, twee biertjes en veel sterke verhalen.
Mocht jij nu zin krijgen in die twee biertjes, wees er dan wel snel blij want de motor is zo goed als weg. Sterker nog, iemand had ‘m al bijna gekocht maar dat liep fout af.
je zou denken dat er met 24.000 views wel een serieuze koper tussen zit, maar ondanks nu meer dan veertig reacties op de tekst heeft alleen Frank een serieus bod gedaan van 50.000 euro. (zie laatste foto’s) Helaas kreeg Frank gelijk na zijn bod ruzie met zijn vrouw, werd zijn motorkleding uit het raam van de achtste verdieping gegooid en moet hij nu zijn geld besteden aan de huur van een bungalow in Villapark Schildmeer in Noord-oost Groningen. Het beest is dus nog steeds beschikbaar.
De gehele advertentie check je HIER en doe dan ook gelijk even een dik bod op deze schroothoop dikke BMW.
Bedankt @dutchdriftking voor de tip!
groetjesdaan zegt
Leuk artikel! Helaas werkt de link niet..
jaapiyo zegt
@groetjesdaan: thanks, inmiddels doet ‘ie het wel…
1lunatic zegt
De Range Rover onder de motoren.
napo zegt
@1lunatic: niet persoonlijk bedoeld, maar weinig verstand van motoren als je dat zegt….
timt zegt
@napo: Nou… de overeenkomst is dat ook niemand de volle capaciteit van z’n Range Rover gebruikt
C220AMG zegt
@napo: of van auto’s natuurlijk..
baardmijt zegt
@napo: Mwah. Zit wel wat in toch?
Erg luxe en comfortabele motor met enige terreincapaciteiten. En stevig aan de prijs.
Qua exclusiviteit gaat de vergelijking wel behoorlijk mank…
Dan is de GS meer de Kadett, eh…. Passat onder de motoren.
napo zegt
@baardmijt: ik snap wat je zegt, maar de GS is “helaas” een midlife crisis motor maar dat heeft meer met de prijs te maken dan met hoe die rijdt….Er is ook zeker een jonger publiek voor alleen die hebben geen 20 mille of een dikke 12 mille voor een “oude” occassion liggen…
maar een GS rijdt zo ongekend goed, in de bergen ga je met een GS iedereen verslaan (met een goede niet midlifecrisis rijder erop) op t circuit kan je er ook serieus mee sturen en als ik heb net mijne 2016 model verkocht maar daar zat een quickshifter op (schakelen op en neer zonder koppeling), tractioncontrol, 125pk, dikke full titanium akrapovic, actieve vering …wat je kan bedenken zit erop …wedstrijdje met een M5 V8 (560pk) en acceleratie van 100 naar 230 is het gelijk op …
plus met een gs op noppen kan je redelijk offroad rijden, de motor is al snel te zwaar, dus de range rover vergelijking snap ik wel maar is niet dan meer een luxe land rover … :)
baardmijt zegt
@napo: Ik ben toch wel benieuwd. Hoor er zoveel mensen laaiend enthousiast over. Maar de meesten ervan rijden met een GSA met allerlei opties in een BMW pak woonwerk. Als het mooi weer is.
Dat geeft mij geen betrouwbare indruk van hoe die fiets werkelijk rijdt.
Goed en snel in vergelijking tot andere motoren zegt me ook niet alles, ik vind eerlijk gezegd de meeste motoren te snel voor op de openbare weg. Had met een ’06 speed triple 1050 een hoop plezier, maar de snelheden die ik daarmee bereikte waren niet zo chique. En als ik me inhield vroeg ik me steeds af waarom ik dan die andere helft van het vermogen bij me had…
Op een circuit is alles anders. Maar ik kan me niet voorstellen dat een GS daar ideaal is, hoewel ie best zijn mannetje zal staan. Toch zou ik dan eerder een circuitfiets kopen én een woonwerkmotor én een lichte enduro.
Ga je zoals meneer Westerterp serieus op pad met spullen over asphalt én alle andere oppervlakken die je tegenkomt en aandurft, dan valt vast alles op zijn plek, maar dat doet maar een heel klein percentage van de GS kopers. Helaas.
En toch zal ik mijn baas eens vragen of ik zijn midlifecrisistweewieler eens mee mag nemen. :)))
napo zegt
@baardmijt: kritisch is goed,….maar ik denk dat ik een motor redelijk tot zijn eind kan pushen….Ik zal mn motor CV achter me laten ;) maar ik gooi er gewoon ff een paar joetoebs in van mijn kanaal…heb je een beetje een beeld ;)
https://www.youtube.com/watch?v=dbBRfd0Ydmc GS hupje :)
https://www.youtube.com/watch?v=6xoE8LMMP7c In de winter trainen op t strand,… motorgevoel en driften
https://www.youtube.com/watch?v=SgvpVFIko_k in de zandbak met mn 300 tweetakt…
https://www.youtube.com/watch?v=HyLtaqFS0hE of onboard samen rijden met Troy Corser,… (de Valentino rossi van de superbike)
https://youtu.be/G2no0i1kwzs?t=2m46s of wil je onboard op ASSEN?
Ik heb jaren als journalist geschreven voor motorfreaks http://www.motorfreaks.nl/testen/2006/test-bmw-r-1200-gs-x-treme-supermotard/pagina-2.html (om maar is een gepimpte GS te pakken),…dus ik denk dat ik redelijk kan zeggen wat een goede motor is waarbij de balans goed is, blok, remmen en electronica ;)
om maar is wat te noemen….hoop dat je nu iets overtuiger’der bent…
baardmijt zegt
@napo: Dank voor de uitgebreide reactie! Wat zullen de autopuristen ook blij zijn met deze conversatie. ;-)
Ik betwist niet dat de GS een goede motor is. En dat er met wat finetuning een nog betere motor van te maken valt. Evenmin doelde ik op jou bij de beschrijving van de gemiddelde GS-rijder.
Maar ik heb genoten van de links. Tweetakt in het zand vind ik sowieso altijd mooi. Op het circuit trouwens ook. En op straat. :-)))
Maar het wordt inderdaad de hoogste tijd om zelf eens op een GS te gaan rijden.
viezefreddyw zegt
En nu is het natuurlijk wachten op de eerste reactie dat dit geen motorblog.nl maar autoblog.nl is…
Ik vind dit leuk, prima afwisseling en een geinige advertentie.
Voor de lol moet je gewoon eens al zijn advertenties bekijken. Werkelijk elke advertentie is beschreven zoals deze voor zijn motor. Pure humor en alleen daarom zou ik al bijna de boel willen kopen.
thearchitect zegt
@viezefreddyw: Inderdaad, prachtige humor.
In een advertentie van één van zijn paar legerkisten:
“……..Ben jij van het type dat graag de stoute stappers aantrekt om de paden op en lanen in te gaan, er uit wil zien als een woeste aannemer of graag van een nestje kittens afwil zonder natte voeten te krijgen, dan zijn dit de perfecte schoenen…..”
Briljant ! :)
erwh zegt
@viezefreddyw: ik kan een beetje afwisseling ook erg waarderen en zeker tussen auto’s en motoren. De topics met vrachtwagens zal ik daarentegen wel weer overslaan, tenzij het positief nieuws is en gaat over het drastisch reduceren van vrachtvervoer over de weg.
lebeaunl zegt
Grappig
(Zoekt vergeefs naar auto-gerelateerde content in de post..)
viezefreddyw zegt
@lebeaunl: Daar was de eerste al.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Het heeft toch nog 9 minuten geduurd. Valt me tegen van de haters.
bmwalpina zegt
@lebeaunl: BMW maakt ook auto’s
mrrallycross zegt
Veel supercarverzamelaars kunnen nog wat van deze man leren.
Dutchdriftking zegt
Mooie advertentie. Overigens al 4 weken geleden naar [email protected] gestuurd.
mashell zegt
@dutchdriftking: er waren blijkbaar nog veel andere komkommers die nog opgegeten moesten worden. En artikelen over schoenen en vrienden en vriendinnen van Max Verstappen die gepubliceerd moesten worden natuurlijk.
jaapiyo zegt
@dutchdriftking: Inderdaad, we hebben ‘m teruggevonden in de krochten van de mailbox. Bedankt voor de tip!
eriklg zegt
http://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-bmw/m1083809712-goed-ingereden-bmw-r1200gs-2008-reisenduro.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=91301
napo zegt
Veel belangrijker is dat deze man gedaan heeft wat ie altijd wilde, en dat is de wereld zien met zijn Duitse ros! Chapeau!
Zouden er meer moeten doen! :)
Gulli zegt
Misschien heeft de man nog oren naar een redacteurspositie op motoblog.nl :) (geen klacht, ik lees graag over gemotoriseerde tweewielers voor volwassenen)
rob636 zegt
Nooit van mijn leven zou ik een motor met zo’n geschiedenis kopen al is die nog zo goed..
Tuono zegt
@rob636: Ach.. als je met een gering budget ook zo’n reis wilt maken is het een prima fiets. Iemand die zulke reizen onderneemt moet op z’n motor kunnen vertrouwen -> onderhoud is hoogstwaarschijnlijk dik in orde.
rob636 zegt
@Tuono: dat zal allemaal ook wel, maar het is het idee dat me afschrikt. Gelukkig voor de verkoper zijn er ook mensen die het er wel op wagen.
kle500 zegt
@Tuono: voor die 5000 zou ik dan eerder een goede xt660 of zo kopen.. lichter en ook zeer kapabel..
koeckenbacker zegt
Ohja, de “nieuwstaat” in de motoradvertentie.. 2006, 32000 km, maar hij is in nieuwstaat. Jammer joh.
Zelf een aantal weekjes terug een 2009 antraciete r6 op de kop getikt, echt een heerlijke motor! Waardig vervanger voor mijn 03 r6.
rob636 zegt
@koeckenbacker: lekker hoor! Veel plezier ermee en veel veilige kilometers toegewenst
koeckenbacker zegt
@rob636: bedankt!
sollie1984 zegt
@koeckenbacker: ik heb mijn R6 2007 voor de zomer verkocht. Och wat mis ik dat ding. Rijden super goed. Veel plezier d’r mee!
koeckenbacker zegt
@sollie1984: bedankt, hij rijdt echt geweldig, gaat als vanzelf de bocht door, dat had ik met de vorige niet. Echt superheerlijk sturen met zo’n ding.
sollie1984 zegt
@koeckenbacker: ja ik weet er alles van. Heb bijna 8 jaar op dat ding gereden. Zelfs mee naar Marokko gereden en terug. Enige kwaal bij mij waren de voorvork keringen. Die lekte best wel vaak. Heb ze al 2 keer moeten vervangen.
Design_Driven zegt
Pet of voor war hij er allemaal mee geweest is. Wel een beetje jaloers maar de eerste reis naar Marokko mijn mijn bruut is al geboekt. Dat dan weer wel.
awesome zegt
Meneer Westerterp heeft humor en drinkt Brand bier.
Het type waar je op vrijdagavond mee aan de bar wil zitten en sterke verhalen uitwisselen.
lolikbenbol zegt
Mooi, ben geen motorliefhebber, maar dit klinkt als het tweewielige equivalent van een defender.
sollie1984 zegt
De BMW R1200 GS Adventure blijft 1 van de mooiste motoren. Voor de zomer een testrit gemaakt met het 2015 model. Dat ding stuurt en reageert bijna net zo goed als een supersport.
Hupke zegt
Eerlijkheidshalve dien ik toe te geven dat die GSen best wel degelijke motos zijn en quasi het sumum van ophangingsontwerp en die boxers staan hun mannetje ook wel. Maar toch zit ik liever op een guzzi.
Zo’n GS sleuteld wel al iets moeilijker, ik zou geen schrik hebben van 170k km op een guzzi maar bij een bwm weet ik het niet.
tjorque zegt
@hupke: de oudere guzzi’s zijn heel gemakkelijke dingen om aan te sleutelen… En niet eens zo onbetrouwbaar als ze de nodige tlc hebben gehad. Alleen jammer dat het Alu van begin jaren 80 op de guzzi die hier in de garage (stil) staat zo bagger is…
De nieuwere guzzi’s bevallen mij ook wel, maar liggen nu nog wat buiten budget (daarom een sv650 gekocht) maar andere door de elektronica is sleutelen eraan voor mij ook niet meer bij.
Hupke zegt
@tjorque:
Je bedoelt dat je motor ontstoken is en nietmeer mooi glimt? Met de motoren die ik van nieuw af heb nooit geen problemen gehad. Maar als er ergens een koopje is hebben ze het allemaal, komt van buiten, koud en vochtig te slapen.
Een idioot zal hem laten parelstralen, maar het enige wat een mooi resultaat geeft is aan de slag gaan met een stalen borstel gevolgd door een nylon borstel en veel geduld. Succes maar je krijg ze zo wel proper.
tjorque zegt
@hupke: neen, het Alu breekt… Vorig blok, schroefdraad van de bougies er uit. Koppelingshendel afgebroken,… Moed verloren huisje beginnen verbouwen :P
Nieuwe moto gekocht om toch te kunnen rijden (woon-werkverkeer therapie)
tjorque zegt
Hehe de gs adventure, staat ook heel hoog op mijn verlangenlijstje… En ja ik zal er ofwel nooit mee rijden, ofwel waarschijnlijk nooit het echte potentieel (wereldreizen) uithalen… Maar dat maakt niet uit… Het blijft een van de best sturende allrounders!
mrwheely zegt
Ik dacht dat dat alleen maar met een ktm kon aaahahaahaa