Op zoek naar de ultieme retro motorfiets, een weekje BMW R nineT Scrambler!
Onze ‘Autoblog Social Mediaman’ Willem de Zeeuw is nog altijd blij met zijn Yamaha XSR, maar natuurlijk kriebelt het af en toe. Iets met gras dat ergens anders groener is. In die serie reed hij eerder de nieuwe Yamaha Tenere. Hieronder zijn bevindingen over de BMW R nineT Scrambler.
Termen als Caferacer, Scrambler en Bobber hebben al aantal jaar geleden hun rentree gemaakt en zijn niet meer uit het hedendaagse motorlandschap weg te denken. Het concept van moderne techniek met een klassiek jasje slaat goed aan en elk merk doet er wel aan mee. Al pakt het ene merk het serieuzer aan dan de ander.
Ikzelf bezocht 4 jaar geleden de Akrapovic fabriek waar ik bij toeval op slag verliefd werd op de Yamaha XSR 700. Akrapovic was bezig met de ontwikkeling van de XSR-accessoires maar dat het een Yamaha betrof was niet gelijk duidelijk. Na een korte vraag was ik daar gelukkig snel achter en 2 jaar later toen ik mijn motorrijbewijs haalde, stond hij na 2 dagen al op de stoep. De XSR is op dit moment mijn ideale motor. Stoer uiterlijk, speels karakter, voldoende vermogen voor kronkelroutes of een dijk en een lekkere sound dankzij de tweecilinder in combinatie met een Akrapovic einddemper.
Je merkt het al, ik ben nog lang niet uitgekeken op de XSR maar het zoeken naar een mogelijke opvolger op Marktplaats is stiekem dagelijkse kost. Maar dat is een eigenschap van menig petrolhead denk ik. Zoektermen als ‘Yamaha XSR 900’, ‘BMW R nineT’ en ‘Triumph Truxton R’ staan er standaard in want stel er komt een opvolger, dan moet het wel een duidelijke stap omhoog zijn. Na een weekend op toeren met de BMW R nineT hoop ik natuurlijk antwoord te krijgen op de vraag ‘Is dit een logische opvolger?’.
De BMW R nineT Range
De BMW R nineT werd in 2014 geïntroduceerd en ondertussen bestaat de Heritage lijn uit 5 nineT varianten: De BMW R nineT, R nineT Pure, -Urban G/S, -Racer en de – Scrambler. Elke variant heeft zijn eigen kenmerken en de laatstgenoemde kreeg ik overhandigd. De R nineT Scrambler kenmerkt zich door de rubber balgen rondom de voorwork, de hooggeplaatste dubbele einddemper van Akrapovic en een groot 19 inch voorwiel. Uitgevoerd in de basiskleur ‘Stereo Metallic Matt’ en bruinleren zadel is het een klassieke verschijning.
Verder zijn de optionele kruisspaakvelgen een mooie toevoeging maar voor het echte ‘Scrambler’ gevoel waren de noppenbanden een gemis. De Scrambler is leverbaar vanaf zo’n 15.700 euro maar wil je een van de 2 optionele kleurenvarianten in combinatie met een van de 3 afwerkingspakketten inclusief wat opties dan ga je al snel over de 20.000 euro. Het leuke wat ik van veel retro motorfietsen vind, is dat ze makkelijk te personaliseren zijn door het ruime aanbod van accessoires wat op de markt beschikbaar is. Dat is bij de nineT gelukkig ook het geval.
Soms is basic TE basic
De BMW R nineT Scrambler is voorzien van een modern chassis, vering en remmerij maar het 1170cc grote luchtgekoelde tweecilinder boxer blok gaat al even mee. Bij het starten trilt en schudt het allemaal in verhouding wat meer dan bij mijn Japanner. Je kan het zien als onderdeel van zijn retro charme. Wat ook gelijk opvalt, is de enkele klok op de Scrambler die naast de snelheidsmeter, tripmeters heeft, de temperatuur van het blok aangeeft en een melding geeft zodra er binnenkort getankt moet worden. Een toerenteller en versnellingsindicator ontbreken net als de benzinemeter, actieradius of het huidige/gemiddelde verbruik. Het ziet er misschien klassiek en basic uit maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de dubbele klok van de normale nineT en iets meer informatie.
De hooggeplaatste Akrapovic dempers geven een indrukwekkende sound voor een af-fabriek uitlaatsysteem. Voor het eerst met cardanaandrijving rijden is even wennen want zodra het gas erop gaat is een licht kantelend effect voelbaar. Het grote voordeel zit hem natuurlijk in het onderhoud want je hoeft niet te smeren. Met 110 pk is de BMW R nineT Scrambler een stuk vlotter dan mijn XSR. Soms is het even zoeken naar de juiste versnelling en moet ik mezelf controleren in welke versnelling ik zit. Zodra je de juiste schakelmomenten gevonden hebt, is het een heerlijk blok met een fijn vermogen door het hele toerengebied. Ook in de 6de versnelling is de acceleratie op de snelweg geen reden om terug te schakelen.
Weg van de snelweg
Maar een naked bike zoals deze komt toch het beste tot zijn recht wanneer je de snelweg verlaat. De nineT laat zich vloeiend over de dijk sturen en dat ik met 220 kg (23 kg meer dan de XSR 700) onderweg ben, merk ik nauwelijks. De looks verraden het hogere gewicht overduidelijk en dat vind ik een pluspunt. Een grote tank en het brede 2 cilinder boxer blok maken de nineT Scrambler een dikke verschijning. Het prachtige zadel en het kontje zijn in verhouding een stuk smaller en dat past duidelijk bij het ontwerp. Hoe langer ik naar de motor kijk, hoe meer de drang naar aanpassingen toeneemt. Andere spiegels, kortere kentekenplaathouder, ruitje, koplamprooster, stoere valbeugels met mistlamp(en) wel of niet… Het aftermarket aanbod is enorm en dat bevestigd wel dat de basis bij mij past.
Na zo’n 500km moet ik eerlijk toegeven dat mijn zwak voor de R nineT zal blijven. Qua rijeigenschappen ben ik nog niet overtuigd maar of dat aan de Yamaha ligt of de BMW, ben ik nog niet achter. Daarnaast is de prijs fors te noemen en het feit dat ik niet merk gebonden ben, zorgen ervoor dat ik mijn opties voorlopig openhoud. Ik hoop de komende tijd nog meer verschillende rijervaringen op te doen om zo wellicht een logische volgende stap te bepalen. Tips voor een motor in dit straatje zijn altijd welkom!
Fotocredits: Willem de Zeeuw + Jesper van der Noord (rijdende beelden)
erik64 zegt
Nah, deze bmw kan ik echt niet mooi vinden, jouw Yamaha XSR is veel mooier.
Voor mij nog steeds geen reden om mijn Kawa Z750 in te ruilen.
Arvado zegt
@erik64: met een paar aanpassingen kan je er wel echt een hele mooie machine van maken.
rijnounsdoor zegt
Qua tips: van Tinus begrijp ik dat een BSA oerend hard gaat.
porker zegt
@rijnounsdoor: bedankt hè nu zit dat nummer hele tijd in mijn kop!
mustang750supersnake zegt
@porker: oehoe oehoerendh……….!!!!???
harleytijn zegt
@rijnounsdoor: vergeet de Norton van Bertus niet ?
Hupke zegt
Mis je de Hossack ophanging niet? Het zieg er leuk uit zo’n RnineT maar waarom iemand dit zou verkiezen boven een GS modificieren snap ik niet.
michaelras zegt
@Hupke: een GS ‘modificeren’ als in custom? Nou noem me 1 geslaagde versie daarvan bitte ;-)? Ik stapte van een R1250GS op deze Scrambler toen we hem ophaalden voor deze test. Echt heel bizar hoever die uit elkaar liggen qua zitten/rijden.
torsen zegt
@michaelras: De R1250GS heeft toch ook cardan-aandrijving? Gezien je onderstaande opmerking in het artikel.
“Voor het eerst met cardanaandrijving rijden is even wennen want zodra het gas erop gaat is een licht kantelend effect voelbaar. ”
Of had je dat gevoel op beide motoren?
michaelras zegt
@torsen: je leest in het artikel het verhaal van Willem de Zeeuw hè ;-). Ik was slechts de welwillende transportafdeling deze keer…
torsen zegt
@michaelras: goedemorgen! Anders lees ik daar even helemaal overheen.
Het is niet alsof het het eerste is waar het artikel mee begint ofzo…
Andere vraagstelling dan. Is het iets wat je herkend?
Ik heb zelf nooit een Shaft drive gereden.
Hupke zegt
Ja, als je toch met een “custom” scrambler wil rijden die minder “goed” is als de R1250 gs.
Kan je wel zelf een oudere GS onder handen nemen. Of eentje kopen die een ander gebouwd heeft.
Ik heb er wel een aantal leuke gezien. Clou zit hem in de tank. Goed voorbeeld vind ik de red hot chili works bmw r1100 gs.
Kan je dieper op het verschil ingaan?
michaelras zegt
@Hupke: aha, nou daar heb je me bijna ;-) . Ik ga niet zeggen dat ik er GEEN Scrambler in zie. Maar ik zie nog steeds wel een GS. Inderdaad de tankaansluiting bij de voorvork is visueel wel moeilijk te ont-GS’en.
tjorque zegt
Ik vind die nieuwe Royal enfield ook wel iets hebben…
lennertg zegt
Ik heb zelf ook zitten kijken voor de RnineT 2 jaar geleden maar vond em als 1e motor te zwaar. De Yamaha vond ik net te opvallend een Naked waar ze een retro van probeerden te maken. Heb toen een Moto Guzzi V7 Rough gekocht en heb er nog geen seconde spijt van gehad!
cvoo zegt
Mooie motor! Zelf vindt ik de “classic” wel een stuk mooier. Wat Wunderlich en Zard goodies erop doen hem goed. De aluminium tank met zichtbare lasnaad (BMW optie) is ook fraai. Als je alles dan bij elkaar op gaat tellen, loopt t wel aardig in de papieren…
shaguar zegt
Het “licht kantelend effect” wat je beschrijft kan denk ik eerder aan de dikke boxer worden toegeschreven, dan aan de cardan, trouwens.
Bij tussengas tijdens het terugschakelen voor een bocht voel je het nog wat sterker namelijk. En dan heb je de voorrem en koppeling kort ingeknepen. Waardoor het voor mijn gevoel die twee (bijna) 600cc grote zuigers wel moeten zijn, die je voelt.
Ik heb ook ooit eens proef gereden op de R nineT. Erg gave ervaring moet ik zeggen. Hij is speels genoeg voor op bochtige weggetjes, maar robuust genoeg voor op de snelweg. Je bent wel echt met iets onderweg. Op andere motorfietsen heb je soms het gevoel op een BMX crossfietsje te zijn gestapt. Die zijn té lichtvoetig en vallen moeiteloos in iedere bocht. Motorrijden moet voor mij een beetje “werken” zijn.
De nineT schut en trilt wel wat meer dan mijn 1251cc Yamaha naked inderdaad, ook dat herken ik. Niet storend trouwens, ik vond het wel wat hebben. Hij is daarmee in ieder geval een stuk karaktervoller dan de tweewieler naaimachines die je veel tegenkomt.
Een BMW staat ook bij mij in mijn zoektermen voor een volgende motor. Net als Triumph overigens, die maken ook leuk spul.
torsen zegt
@shaguar: De zuigers zitten aan beide kanten van de motorfiets en gaan op hetzelfde moment naar elkaar toe of van elkaar af. Dat zou nooit onbalans in de vorm van een kanteling mogen veroorzaken. Zelfs als het een platte V2 was en geen boxer zou je hooguit trillingen van links naar rechts moeten krijgen en geen kanteling naar één kant.
Het zou een gyroscopisch effect kunnen zijn doordat je motor in de lengterichting draait.
Maar dat heeft dan weer niet zoveel met je zuigers te maken.
shaguar zegt
@torsen: Dank voor de uitleg.
Het viel mij destijds op dat ik juist met tussengas die beweging voelde. Vandaar dat ik de link gelegd heb met de motorisering en niet met de overbrenging naar het achterwiel.
Overigens zijn de cilinders wel asymmetrisch op het blok geplaatst. Van boven gezien staat de ene cilinder een stukje verder naar voren, dan de ander. Zou dat misschien het, een beetje trekkende, gevoel kunnen verklaren?
torsen zegt
@shaguar: Die link met de motorisering kan zomaar juist zijn. Alleen dan misschien niet met het onderdeel waar je eerste gedachtegang naartoe gaat.
Of de plaatsing van de cilinders dat gevolg kan hebben betwijfel ik. Je zuigers bewegen nog steeds gelijktijdig in laterale richting wat effectief voor balans zou moeten zorgen.
Je krukas en de overige draaiende onderdelen draaien dan weer één kant op wat wel dit gevoel zou kunnen veroorzaken.
Maar het zou net zo goed gewoon door de aandrijfas kunnen komen die onder belasting de flex die er in de achterbrug en ophanging zit voelbaar maakt.
Francoiske zegt
Effectief de motor die voor het effect zorgt (kruk-as en draaiende delen). Als hij in N staat voel je hem zo schudden en bij extra gas trekt hij linksom :).
sabrerator zegt
Het kantelen komt doordat het blok in de lengterichting gemonteerd is. Ook bij auto’s zie je dit effect. Wanneer je een achterwielaangedreven auto hebt en gas geeft zul je onder de motorkap zien dat de motor ook wat kantelt.
Bij motoren als deze BMW en ook bij bijvoorbeeld een Honda Pan European, draait de dynamo vaak tegengesteld. Dit om het effect te verminderen.
Rick-dos zegt
Toen deze geïntroduceerd werd vond ik ‘m gaaf en ben gelijk gaan kijken. Toen ik ‘m zag sloeg de twijfel toe. Aan de ene kant is ie wel gaaf maar tegelijk had ik twijfels. Ik weet niet wat het is. Misschien is het echt zo’n product dat bij je levensstijl moet passen. Ik heb ‘m uiteindelijk niet gekocht, want mijn stelregel blijft van toepassing “bij twijfel niet kopen”, maar ik kan zeker begrijpen als een ander die motor wel koopt.
stalensnuitje zegt
Ik snap wat je bedoelt, ik had precies hetzelfde. Ik ben momenteel aan het kijken voor een Triumph Street Scrambler als vervanging van m’n Tiger.
Dutchdriftking zegt
Ik zou even wachten. Ik neem aan dat ook deze binnenkort het 1250 blok krijgt??
Francoiske zegt
Dat zou net jammer zijn. Het is nu de laatste olie gekoelde boxer van BMW met een lekker rauw kantje. Vraag is of ze het boxer blok kunnen aanpassen aan de EURO5 norm, aangezien het nu Euro4 is (sinds 2017) met de hakken over de sloot…
jurgen80 zegt
Ik heb mijn NineT scrambler dec ‘17 gekocht en geen dag spijt van gehad. Ondertussen veel veranderd, vering, verlichting, uitlaat ect. Vorig jaar 2x naar London en naar de amalfikust gereden. Het was geweldig. Deze gaat nooit meer weg.
Gulli zegt
Grappig. Ik heb nu een XSR700 met wat optische modificaties, en als er een opvolger komt wordt dat misschien wel een R nine-T. Dit artikel ligt dus volledig in mijn straatje! Voorlopig vind ik de R nine-T ook tweedehands nog wat te prijzig maar ik ga zeker een keer een proefritje maken!
subzero079 zegt
Grappig! Ik heb afgelopen mei mijn XSR700 ingeruild voor een R Nine T uit 2014 (niet de Scrambler maar de “normale”). De XSR een jaar gehad en ik bevestig dat het een geweldige fiets is. De reden dat ik hem heb ingeruild was omdat de Nine T vanaf het begin als mijn droom bike was, en ik de XSR meer als opstapper zag. Nu na een paar maanden en ruim 4K km kan ik denk ik wel een goede vergelijking maken. Om te beginnen: De XSR heeft een wat hogere zit, de Nine T is echt laag. Ik ben zelf 1.86m met redelijk lange benen en ik heb de voetsteunen moeten verlagen, en een ander stuur staat op de planning. De Scrambler is wel iets hoger, als ik me niet vergis. Qua afwerking en materiaalkeuze is de Nine T wel echt een andere categorie dan de ‘plastic’ XSR. Dit zie je natuurlijk ook terug in de prijs. Ook het geluid van de 1200 boxer is fantastisch. Het blok van de XSR is heerlijk soepel en hij stuurt meer dan prima. Qua sturen vind ik de Nine T niet perse beter dan de XSR. De Nine T is wat spartaanser en “bruter” en als het gas echt opengaat en goed is opgewarmd dan komt hij pas echt in z’n element en geeft hij de XSR het nakijken. De brute kracht is indrukwekkend. Tenslotte, de looks. Dit is imo geen discissie waardig, de Nine T is wat mij betreft de mooiste retro naked op de markt. De boxer motor maakt hem uniek en de zeer hoogwaardige afwerking geeft je het gevoel dat het een bike is die je de rest van je leven kunt houden. Misschien nog eens een ander segment bike ernaast. Conclusie; geen spijt van de overstap, de XSR is een heel fijne en gebalanceerde machine maar mist uiteindelijk toch wel wat karakter. De Nine T is een bruut apparaat die soms wat nukkig is en minder vergevingsgezind, meer een uitdaging om te “temmen”. Maar dat is nu precies het mooie eraan. Veel succes met je keuze!
cvoo zegt
@subzero079: Is het ook niet zo dat de 2014 een andere zit/geometrie heeft t.o.v. de modelupdate van 2017? Hier lees je wel wat over op internet, maar het wordt mij niet heel duidelijk. Of is dat dan per “model versie” verschillend? Zelf ook tegen de 1.90 en vrij lange benen. Heb al eens op de 2014 gezeten (niet gereden) en vond m inderdaad klein qua zit.
subzero079 zegt
@cvoo: ik kan niet terugvinden dat de zithoogte verschillend is tussen model 2014 en 2018. Wel een klein verschil in geometrie maar als ik het goed begrijp heeft dat meer effect op het bovenlichaam dan benen. Maar de zithoogte van de nieuwe classic is 785mm en bijv van de Scrambler 820mm. Dat is wel een serieus verschil maar komt ook door de grotere wielen denk ik. Alle andere varianten hebben ook een hogere zit dan de classic: Pure 805mm / Racer 805mm /Urban GS 850mm (deze heeft dezelfde wielen als de Scrambler). Dus de classic is hoe dan ook de laagste van de hele Nine T familie. Uiteindelijk heb ik de voetsteunen verlaagd met 2cm (Wunderlich set) en heb ik nog de optie een andere achterdemper te nemen die hem nog eens 2 cm optilt. Met het Rizoma stuur wat ik binnenkort ga monteren schijn je ook wat ruimte te creëren. De voetsteunen raken overigens niet de grond ofwel ik heb hem nog niet plat genoeg gelegd ;-)
cvoo zegt
@subzero079: Zolang je m maar niet te plat legt;-)! Een stuur kan ook veel schelen inderdaad. Het blijft een hele mooie bike. Wie weet ooit :-).
mustang750supersnake zegt
vindt de r nine t echt geweldig uitzien!! vooral met ‘n beetje klassieke/ruige uitstraling…..heb alleen t geld niet drvoor?…..
spence zegt
Geweldige karaktervolle motor. In mijn inziens de beste (en ook laatste) luchtgekoelde boxer, wat voor de liefhebber weer belangrijk is.
Toch is ie verre van perfect: achtervering geeft af en toe een terugslag die de rug alles behalve deugd doet en het zadel is te hard en smal om langdurig te kunnen rijden.
De zithouding is ook niet perfect: de lange tank plaatst je nogal ver van het (brede) stuur, wat dan weer bij manoeuvres lange armen vraagt.
Niks dat niet verholpen kan worden met het ruime assortiment aan accessoires beschikbaar op de markt. Dat laatste is dan ook meteen zijn grootste kwaliteit: je kan er een zeer mooie (of zeer lelijke) motor van maken, totaal naar uw zin, met als enigste rem uw portefeuille.
Het is mij opgevallen dat een deel van de eigenaars van de Nine-T veel beter een andere motor gekocht hadden binnen het boxergamma, want de Nine-T leent zich absoluut niet aan grote voorruiten of brede bagage. Ook niet (of minder) aan de duo.
Een topkwaliteit: hij rijdt ook met veel gevoel en plezier aan de legale snelheden.
Wat betreft de teller(s), die tweede kan je als accessoire bijbestellen, samen met een dubbele draagbeugel. De kabel ligt al klaar voor aansluiting rechts onder de tank.
Ik hou aan deze motor de sterkste herinnering, net na de R1200GSA die alles kon maar te zwaar en hoog was voor het stadsverkeer.
[url=https://servimg.com/view/10069864/6325][img]https://i.servimg.com/u/f62/10/06/98/64/p1010015.jpg[/img][/url]
https://servimg.com/view/10069864/6325