Voortaan bedien je alle zaken in het interieur door met je vingers te wapperen.
15 jaar geleden was BMW behoorlijk innovatief bezig met het iDrive-systeem, dat op de toenmalige 7-serie (E65). Het systeem met de enkele draaiknop stond bekend als redelijk onhandig en verre van intuïtief. Intussen zijn er stappen gemaakt en werkt ook iDrive naar behoren, maar de toekomst heeft interessante dingen voor ons in petto.
BMW werkt namelijk aan een virtueel touchscreen dat kan worden bediend door met je vingers in het luchtledige te drukken en te gebaren. Onder de noemer HoloActive Touch wordt het systeem gepresenteerd op de Consumer Electronics Show in Las Vegas, die plaatsvindt van 5 tot en met 8 januari aanstaande.
HoloActive Touch kun je dus het beste zien als een uitbreiding van Gesture Control, dat we al kennen uit de 7-serie en de kakelverse 5-serie. Met behulp van reflecties worden “zwevende” schermen in het interieur naast het stuur en ter hoogte van de middenconsole geprojecteerd. Het geprojecteerde scherm werkt hetzelfde als een touch screen en dus kun je gewoon de virtuele knoppen indrukken.
Het systeem combineert in feite het Head-Up Display, gesture control en de werking van het touchscreen. We zijn benieuwd hoe één en ander in de praktijk gaat uitpakken, al zal het natuurlijk nog een poosje duren voor we in productieauto’s met virtuele touchscreens aan de slag kunnen. Aan de andere kant: gesture control werd ook pas in 2015 op de CES getoond en is nu al beschikbaar in genoemde modellen.
bluebluered zegt
Ik zie dit niet zo snel ingeburgerd worden.. Zelfs de huidige gesture control lijkt me niet echt gebruiksvriendelijk en eerder een extra (ik vermoed dat dezelfde functies nog bediend kunnen worden met een knop/interface?).
Wel benieuwd naar een demo filmpje.
nicolas1986 zegt
Als dit evengoed werkt als voice-controle in de meeste auto’s , laat dan maar. En dit zal de bestuurder toch maar deconcentreren.
E34M5Touring zegt
Dit lijkt me helemaal niks. Ik mag graag een beetje airguitaren in de auto, niet handig als ik door mn handbewegingen ineens een andere zender of navi bestemming heb ingevoerd….
melv zegt
Maar je telefoon vasthouden in de auto kost € 230,- en dit mag wel gewoon ?
viezefreddyw zegt
De nieuwe Star Wars is uit he. Je moet dus wat…
berlinetta zegt
Ik stel me hierbij allerlei fails voor. Bijvoorbeeld dat als een chick je aan het pijpen is, de rijhoogte van je auto met luchtvering de hele tijd op neer gaat.
peug206 zegt
@berlinetta: damn dat is nog eens een idee… of juist dat ie links inzakt en rechts omhoog gaat. Maar je weet zelf: air doesnt make the t*tt**s bounce ;-)
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Hydraulics in je BMW, goed idee!
FieRo zegt
@berlinetta: dat is inderdaad een achteruitgang: vroeger ging een auto alleen op en neer als erin gewipt werd…
E34M5Touring zegt
@berlinetta: When this Bimmer is rockin, don’t come a knockin ;)
berlinetta zegt
@e34m5touring: Nice one ;)
azuli zegt
Lexus kwam hier een tijd geleden ook al mee. Interessante ontwikkeling. BMW en Toyota werken toevallig al enige tijd samen.
robert110 zegt
Wat is er mis met gewoon autorijden? Waarom moet altijd alles elektrisch met vele schermjes met touchscreens en dit soort rotzooi?
allesmetturbo zegt
Ziet er vet uit, ben benieuwd hoe goed het werkt als je op de snelweg rijdt
ThomasBol zegt
Ziet er tof uit. Toch ben ik van mening dat diverse knoppen behouden blijven. Ventilatie en volume regeling is daar een voorbeeld van.
Dutchdriftking zegt
Eerst maar eens in de praktijk testen. Het klinkt leuk, maar de praktijk zal uitwijzen of het een toevoeging is.
dare2think zegt
Dan moet de auto wel een heel stabiele en rustige loop hebben. Want met stugge vering ga je gewoon heen en weer, je hand ook, dus kan je niet drukken waar je wilt in het hologram. Nu met een touchscreen bedienen onderweg is het soms al lastig om goed te mikken.
mashell zegt
Je kunt dit wel verzinnen maar kun je dit ook echt maken? Volgens mij is dit nog lang niet de stand der techniek.
pinut187 zegt
@mashell: staat in de tekst: Het systeem combineert in feite het Head-Up Display, gesture control en de werking van het touchscreen…
mashell zegt
@pinut187:
“Met behulp van reflecties worden “zwevende” schermen in het interieur naast het stuur en ter hoogte van de middenconsole geprojecteerd.”
Dat is klinkt meer als Star Trek dan realiteit.
exclusieviteitsfreak zegt
Volgens mij was W Motors met de Lykan er als eerste met holografische technologie : http://www.wmotors.ae . . .