Door een nieuw model dat dezelfde badge draagt te vergelijken met de laatste echte 1-serie.
Zoals wij allen weten is dit jaar een slecht jaar voor liefhebbers van premium hatchbacks. Na twee generaties en vijftien jaar is het doek gevallen voor de BMW 1-serie, de enige C-segment hatch met achterwielaandrijving. Echte liefhebbers moeten daarom opteren voor de minder praktische 2-serie coupé, of het een segmentje hogerop zoeken voor de betere pure rijbeleving.
Apart is wel dat BMW doorgaat met de 1-serie badge. Deze wordt nu geplakt op een ietwat generiek ogende hatch met een variant van KIA’s Tiger Nose Grille op de neus geplakt. Kenners die de auto van de zijkant bekijken weten direct dat het geen zuivere koffie is. Aan de verhoudingen zie je immers dat het geen echte BMW is.
Doch in een desperate poging de abominatie toch aan de man te brengen, heeft BMW een filmpje gemaakt waarin de nieuwe ‘1-serie’ afgezet wordt tegen de ‘vorige’ 1-serie. In het filmpje worden enkele voordelen van de nieuwe auto benoemd ten opzichte van de oude, met name het mooiere dashboard, de leuke interieurverlichting en het verbeterde iDrive systeem. Allemaal dingen die de auto ook kon hebben met behoud van RWD.
Pas aan het eind van het filmpje wordt genoemd dat de nieuwe Einser beschikt over compacte voorwielaandrijving, hoewel dit nota bene als een voordeel verkocht wordt. Je hebt daardoor volgens BMW namelijk -jawel- 19 millimeter meer hoofdruimte en 33 millimeter meer beenruimte achterin. Iets wat ze ook hadden kunnen bereiken door de wielbasis iets langer te maken, zoals bij de nieuwe 3-serie. Al met al somt BMW het nieuwe model op als een highly emotional aero-aesthetic design. Ga jij er dan toch maar een kopen/leasen na het zien van onderstaande video?
redneckdarian zegt
Wat moeten die pijltjes suggereren?
str8six zegt
@redneckdarian: dat ze allebei zowel voor- als achteruit kunnen.
Edge zegt
@redneckdarian: Voor wat context: Jaapiyo is iemand met een afschuwelijke hekel aan frontoverhang. Met deze pijltjes laat hij zien dat de auto door de grotere frontoverhang (want FWD) lelijker is geworden dan het vorige model.
lemansblue zegt
@Edge: inderdaad, dat is bij het vorige model veel minder en daardoor mooier. Gauw nog met wat korting het uitgaande model bestellen. De nieuwe is behalve dan wellicht het nieuwere interieur in elk opzicht een tegenvaller
vdue zegt
@Edge: zijn photoshopskills zijn ook onovertroffen
dracae zegt
@edge: Dit is BMW en dus verwacht je geen grote front-overhang. Het vervelende is dat andere fabrikanten met voorwiel-aandrijvers dat beter doen dan BMW bij deze 1-Serie. Het probleem had dus minder erg kunnen zijn.
redneckdarian zegt
@Edge: oooohja dat is ook zo
redneckdarian zegt
@redneckdarian: met enkel de pijl naar voren was het duidelijker geweest. Nu lijken ze gewoon willekeurig te beginnen en stoppen….
sudbina zegt
@redneckdarian: overhang en de ruimte tussen wielkast en deur.
Hieraan kan je goed zien dat t een voorwielaandrijver is; waar voorheen t blok wat verder naar achter lag en de wielen meer op de hoeken stonden, ligt het blok nu wat verder naar voren.
rickthestig zegt
@redneckdarian: Dat er een frictiemotor in zit, net als bij een echte speelgoedauto
bernoulli zegt
Ze zijn allebei lelijk, maar die ouwe is leuker.
neymar zegt
Stop met BMW afzeiken! Stiekem wil je er eentje!
jaapiyo zegt
@neymar: ik heb er al eentje.
neymar zegt
@jaapiyo: ja eerste generatie met 4 ton op de teller.
gandini zegt
@jaapiyo: Is dat toevallig ook zo’n eentje? Of is Wouter de eenige?
jaapiyo zegt
@gandini: nee nog een echte echte. Een E46 coupé. Siennarot.
s62b50 zegt
@jaapiyo: nooit meer wegdoen! Je ziet nette exemplaren al bijna niet meer rijden en wat blijven dat mooie auto’s, zeker de coupé
gandini zegt
@jaapiyo: Wow, dat is nog eens een auto voor de liefhebber! Inderdaad niet snel wegdoen. ;-)
jmeverts zegt
@jaapiyo: 330?
Edge zegt
Maar het is toch ook een voordeel? Het gros van de klanten interesseert het werkelijk geen reet of de nieuwe 1 op de voorwielen, achterwielen of alle vier de wielen wordt aangedreven. Men wil gewoon een compacte premium hatchback met BMW logo op de neus en de bijbehorende status die zo’n automobiel op de oprit geeft. Dat soort kopers hecht veel meer waarde aan hoofdruimte en beenruimte dan aan RWD, en denkt in de trant van “wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan”.
Voor ons autoliefhebbers is het natuurlijk jammer, wij rijden het liefst iets met een leuk aantal pk’s en achterwielaandrijving. Maar wij zijn ook zwaar in de minderheid, en dus krijgen wij geen prioriteit bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. That’s life. Hadden wij maar meer mensen zover moeten krijgen om een leuke RWD 1-serie te kopen in plaats van een FWD A3 of A-klasse.
Loek zegt
@Edge: geldt voor vele recente ontwikkelingen. Wij autofanaten beginnen in de minderheid te geraken. Wij delven het onderspit ten opzichte van de koper die denkt: joh, doe maar wat leuks, als het maar rijdt en lekker zit.
De vraag is niet of je wilt ontkennen of bevestigen of dit het geval is. De vraag is tot in hoeverre je kan accepteren dat het gewoon zo is.
ticoooo zegt
@Edge: Amen
troljedemoeder zegt
@edge: Spijker op zijn kop!
chrisvis zegt
@Edge: ondanks dat ik ook een petrolhead ben worden sommige keuzes ook praktisch gemaakt. Zo heb ik net voor mijn vrouw een bklasse gekocht. Gewoon bekeken of er voldoende ruimte is voor de koffers, kinderen, comfort en idd een premiumbadge gewoon omdat de herverkoopwaarde pakken beter is. Ook in de winter vind ik voorwielaandrijving beter voor mijn vrouw dan een achterwielaandrijving. Denk ook dat 99% van de kopers dit niet eens iets uitmaakt.
autodrome zegt
@Edge: Ik wil driften
mashell zegt
@edge: je reactie bewijst wel het gelijk van BMW. De “liefhebbers” sparen nu gewoon wat langer en gaan voor een drie serie, waarop BMW meer marge maakt. En de klanten die wel een BMW willen vanwege de goede stoelen, het goede infotainment en de goede ergonomie hoeven niet meer vanwege de ruimte voor een A-klasse of A3 te gaan.
flashevan zegt
@Edge: BMW had heel het filmpje niet hoeven maken als klanten het geen reet uitmaakt. Blijkbaar maakt het dus wel uit, hence het filmpje
lucskie zegt
Ik snap iets niet, kan iemand mij dit wellicht uitleggen?
De nieuwe M135i heeft vierwiel-aandrijving. Dit betekend dat er daadwerkelijk een as naar achteren loopt en dus de middentunnel net zo hoog moet zijn als de oude 1-serie met achterwiel-aandrijving (corrigeer me als ik het mis heb). Welk voordeel heeft het platform dan, dat in de basis zogenaamd een voorwiel-aandrijver is t.o.v. het oude met besparingen in ruimte, afgezien van in welke richting het motor blok ligt?
dondeboer zegt
@lucskie:
mopar zegt
@dondeboer: sterk!
willeme zegt
@lucskie:
Bij de oude 1 Serie was de motor in lengte geplaatst (op/achter de as), met de transmissie daarachter. Daarvoor heb je wat meer ruimte nodig (die @jaapiyo illustreert met de pijlen).
De nieuwe 1 Serie heeft de motor overdwars geplaatst (op/voor de as) met de transmissie ernaast.
Het AWD systeem van de nieuwe 1 Serie is een relatief eenvoudig: een compact haldex-achtige oplossing, net als veel concurrenten hebben.
Je zou kunnen zeggen: haal de aandrijfassen bij de voorwielen weg en laat de achterwielen al het werk doen. Maar daarmee is het probleem niet helemaal opgelost. Het is namelijk ook de balans. Die is met dat systeem nog steeds niet optimaal. De ‘mooiste’ oplossing is om de motor en bak (veel gewicht) TUSSEN de wielen te hebben. Dus het probleem is niet enkel de aandrijving van de wielen, maar de algehele architectuur die erbij komt kijken.
De vorige 1 Series deelden veel techniek met de 3 Serie. Dit zorgde ervoor dat het ruimte aanbod niet denderend was (overkomelijk, de nieuwe is nog steeds geen Superb en een A3 is ook niet ruim te noemen). Het grootste nadeel was de prijs en dat de meeste klanten het (blijkbaar) niet echt een waardevolle feature vonden.
BMW kan nu meer geld verdienen per 1 Serie, omdat deze methode veel goedkoper is. Of het een goede tactiek is, moet de tijd uitwijzen. Je zou ook kunnen stellen dat een 1 Serie met klassieke BMW-layout juíst een visitekaartje om jonge klanten aan zich te binden. De 1 Serie klant van vandaag is de 3 Serie klant van morgen en de 5 Serie klant van overmorgen.
lucskie zegt
@willeme: dank voor deze top uitleg! De middentunnel hoogte is dus een apart verhaal en staat dus eigenlijk aan de zijlijn wat betreft het achterwiel-aangedreven verhaal.
bmw2coupeeigenaar zegt
@willeme: Om deze reden zullen jongeren straks de overstap gaan maken naar de 2 coupe.
willeme zegt
@bmw2coupeeigenaar: Niemand koopt die auto, begrijpelijkerwijs. Het is zeker een geinig ding, maar niet echt bijzonder fraai, best wel krap en heel erg prijzig. In vergelijking met de 4 Serie is ‘ie niet eens zoveel goedkoper en lichter. Op papier vind ik een 230i echt heel erg leuk, maar ik zou altijd de 430i kiezen. Die is nog geen 2.000 euro duurder en weegt slechts 80 kg meer. Daarbij is de 4 Serie standaard ook nog eens rijker uitgerust. BMW moet eigenlijk nog eens 100 kg eraf zien te schaven en nog eens minimaal 5.000 euro, maar dat is financieel en technisch gezien niet mogelijk.
De opvolger van de 2 Serie Coupé behoudt trouwens wel RWD, dus wellicht dat BMW ons toch weet te verrassen.
intimrasiert zegt
De Duitsers hebben hier een mooi woord voor: ‘verschlimmbessert’
bischero zegt
@intimrasiert: er is niks moois aan de Duitse taal, ook dit woord niet.
mashell zegt
@bischero: recent was in het nieuws dat kennis van het Duits in Nederland achteruit gaat. Je stelling is daarvoor een bewijs. Duits is een heel mooie taal, mooier dan het Engels en ook mooier dan het Nederlands, wat toch een beetje armelui’s Duits is. Maar wie kent er nog Goethe?
freshlife2 zegt
@mashell: engels is ook een ‘Germaanse taal’ en dus afgeleid van het Duits. Nederlands ook, inclusief een portie Franse en Engelse leenwoorden
bischero zegt
@mashell: ik ken Goethe niet persoonlijk, wel zijn werken. Nog altijd gruwel ik ervan en vind ik – ondanks dat ik het Duits prima machtig ben – het een vreselijke taal. Als je de werken van Dante leest vergeet je Goethe snel. En ja, die lees ik in het Italiaans. Graag zou ik het (Zuid Amerikaans-) Spaans me nog ooit eigen maken.
Duits Engels Nederlands, allemaal talen afgeleid van het Germaanse stelsel. En ja, ook Nederlands is een lelijke taal.
Alex_79 zegt
@bischero: Ieder zijn mening natuurlijk, maar het hangt er van af hoe je je Duits geleerd hebt. De meeste leraren Duits werden redelijk gek van ons aangezien we op zn best “Jekkers-Duits” spraken (wie ist das häuswerk für die folgende kehr?). Ikzelf heb veel meer opgepikt van het feit dat ik vroegah slechts 8 tv-zenders had, en vier ervan waren Duits (ARD, ZDF, WDR en Sat1). De spreektaal is soms veel leuker en de context minder stoffig. Voeg daar een paar vakanties in Oostenrijk aan toe (plus een weekje ziekenhuis tussen wat leeftijdgenoten na een blindedarmontsteking) en je leert vele accenten van de taal kennen. Het “Duits” wat wij kennen is eigenlijk Westfaals, en zelfs de Duitsers zelfs vinden dat een lelijk taaltje omdat het op de oude tijd van Pruissen teruggrijpt, heel geschikt om dingen aggressief te maken. Schmetterling bv, klinkt als een of ander wapen, maar het is gewoon een vlinder.
bischero zegt
@Alex_79: alles in context en naar associaties en ervaringen inderdaad. En de mijne liggen in het zuiden van Europa en de Duitsers waar ik mee te maken heb gehad niet de juweeltjes waarschijnlijk.
Voor wat betreft het Duits leren, dat heb ik op school gedaan maar meer nog in de praktijk. Anders was ik niet verder gekomen dan “Was sagen Sie? Plenkskes.”
87sandyd zegt
@mashell: Butterflyyy, vlinder, SCHMETTERLING.
Ja, prachtige taal dat Duits.
Zukunft1 zegt
Bmw vergeet aub. nooit wat je groot heeft gemaakt: freude am fahren. Wat de feiten ook zijn met voorwielaandrijving je zult het gevoel van achterwielaandrijving altijd missen. Eeuwig zonde dat ze deze weg zijn ingeslagen. Mss. goed voor de korte termijn (euro’s) maar op de lange termijn doet het afbreuk aan je merk en de onderscheidende waarde.
Zukunft1 zegt
@zukunft1: onderscheidend vermogen.
Loek zegt
@zukunft1: dit is precies wat er fout gaat. Momenteel is sowieso nog de helft van het BMW-gamma beschikbaar met achterwielaandrijving. Op auto’s als de 3 Serie, 5 Serie, 7 Serie, 8 Serie, alles van M GmbH, de 2 en 4 Serie, noem het maar op, hoort achterwielaandrijving en dat realiseert BMW zich ook wel.
Alles wat daaronder zit, de 2 Serie Tourer-serie, de SUV’s, etc, daar kan men het aan hen reet roesten welke wielen aangedreven worden. Sterker nog: die maken liever daarop een concessie dan de verloren ruimte. De 1 Serie is kennelijk gewoon één van die auto’s die onder dat reglement valt. Al vanaf dat de 1 Serie bestond zag je al van die ‘funny’ plaatjes van mensen die de sneeuwkettingen onder hun 1 Serie op de voorwielen zetten, maar dat bewijst wel dat die mensen letterlijk er niet wakker van liggen. En wat moet je nou als merk op inspelen: wat de zijlijn-roepers die toekijken hoe BMW ‘om zeep wordt geholpen’ roepen of wat de daadwerkelijke kopers van een auto roepen?
Neem van mij aan dat het Freude am Fahren nog bestaat. Je moet gewoon goed kijken welke auto’s eronder vallen. De nieuwe 3 Serie begint steeds meer op mij in te werken, dat is gewoon weer een retestrakke premium RWD-sedan, zoals het hoort. Ik durf er geld op te zetten dat de 3 Serie en alles daarboven gewoon nog RWD blijft. En zo niet, als kopers dat niet zien zitten, dan snap ik het best dat ze gehoor geven aan die mensen.
TL;DR als je RWD wil redden, stop met neuzelen en start met kopen, dan luistert BMW naar je!
Alfonso_Alfist zegt
@720s: inderdaad er moet ook brood op de plank komen. Aan liefhebbers verdien je geen geld, zie Alfa Romeo. Mijn collega en ik rijden beide een BMW 2-serie, ik als liefhebber een mooie RWD variant. Mijn collega die niets met auto’s heeft de GrannyTourer en kan hem niets schelen of de auto voorwiel aangedreven is, als ie maar ruim is.
Datzelfde geldt voor de nieuwe 1-serie, het leasevolk wil gewoon een praktische representatieve auto met een mooie badge. De echte petrolhead spaart wel door voor een M2, puike 3-serie of koopt wat leuks tweedehands.
Schaalvoordeel als fabrikant en mobiliteitsoplossingen aanbieden is de manier om geld te verdienen, niet in het verleden blijven hangen.
Zukunft1 zegt
@720s: ik rij een F31 en heb privé een E30 Z1. Geloof me: het begrip freude am fahren is onderhevig aan erosie. Allemaal gedreven door winstmaximalisatie. Totdat klanten afhaken. Liefhebbers zijn merken trouw, de rest switcht net zo gemakkelijk naar een Golf of Kia.
emping zegt
@zukunft1: ken meer mensen die merkentrouw zijn maar geen liefhebbers, dan liefhebbers die merkentrouw zijn.
freshlife2 zegt
@zukunft1: ik rij zelf een 130i, maar moet ook onderkennen dat sommige voorwielaandrijvers buitengewoon goed (in)sturen. BMW’s zijn vaak zelf ook onderstuurd afgesteld t.b.v. de veiligheid, al is dit met wat aanpassingen makkelijker te verhelpen bij een achterwielaandrijver dan bij een voorwielaandrijver.
tmenges zegt
BMW bepaalt zelf wel wat een echte 1 serie is of niet.
melkkoe zegt
@tmenges: klopt, die begrensde vier-cilindertjes noemt men vanuit China ook nog echte Volvo’s
Zukunft1 zegt
Als ik Kia was of bv. Opel dan dook ik in het gat van achterwielaandrijvers. Maak een gave RWD hothatch in de categorie 30 tot 40k. Gaat je gegarandeerd sales opleveren.
Alfonso_Alfist zegt
@zukunft1: denk helaas van niet. Die Kia Stinger is nou ook niet bepaald een verkooptopper.. de premium snobs gaan echt geen geld uitgeven aan een dure Kia of Opel dan liever een hippe CLA of kale A3.
Heb nog stiekem de hoop dat Alfa met een RWD C segmenter komt
jerudo zegt
@alfonso_alfist: denk niet dat Alfa met een achterwielaangedreven c-segmenter zal komen. De in mijn ogen retegave Giulia heeft achterwielaandrijving en wordt al bijna niet gekocht. Had deze nu voorwielaandrijving gehad zag je ze even veel (of weinig).
rs6avant zegt
@alfonso_alfist: In sommige gevallen zal dat zeker kloppen, maar ik geloof dat niet helemaal. Ik heb de Stinger ernstig overwogen, maar de lagere performance voor een gelijkaardig of hoger vermogen dan zijn Duitse concurrenten en de beperkte kofferruimte doen hem echt de das om. Twee kleine kinderen, en dat heb je wel wat mee te zeulen. Zeker ten opzichte van de ruime buitenmaten is die kofferruimte in verhouding belachelijk klein.
duderuud zegt
Het voordeel van de nieuwe fwd varianten…dat er bijna nieuwe rwd varianten zijn waar mooi de kop vanaf is.
RuVi zegt
Ook de geweldige ZF 8traps is verruild voor een Aisin automaat….
willeme zegt
@rudyv: Klopt! Is volgens mij bijna dezelfde bak als Volvo gebruikt.
dtwo zegt
@willeme: En PSA.
bmw2coupeeigenaar zegt
@rudyv: Serieus, ik dacht echt dat men door bleef gaan met de 8zf bakken.
jaapiyo zegt
@bmw2coupeeigenaar: BMW heeft een deal met ZF om heel veel van die bakken af te nemen, maar kennelijk komen die alleen in echte BMW’s
thomasthomas zegt
Blijft toch raar dat je BMW als enige nog achterwielaandrijving en 6 cilinder kunt aanbieden in deze klasse en daar geen geld mee kunt verdienen. Iets exclusiefs hebben is nu net waar veel geld aan is te verdienen.
towi1989 zegt
@thomasthomas: niemand heeft geld over voor een sportieve auto met ditto verbruik en prijskaartje.
Gulli zegt
@towi1989: nou dat prijskaartje is helaas op de nieuwe nog minder interessant geworden. Bij gelijke uitrusting is mijn F21 116d 5000,- goedkoper dan de nieuwe. Hoe dan!? Ok ik had het Centennial-pakket maar laat daar Max 1500,- voordeel op hebben gezeten. Dan is een auto die goedkoper om te produceren is nog steeds veel te duur.
johnhert zegt
@thomasthomas: 6-in lijn met achterwielaandrijving zorgt voor een hoger verbruik t.o.v. 4 cil FWD, dus hogere verkoopprijs. Hogere verkoopprijs betekend minder verkopen. Minder verkopen is minder winst.
Dutchdriftking zegt
De koper interesseert het niet, BMW kan nog makkelijker poen scheppen. De liefhebber huilt zich in slaap met plaatjes van een e46..
BaRa zegt
Achterhoedegevecht van de petrolheads. De motoren van BMW en het bijhorende onderstel voelen tegenwoordig vaak zo steriel en kunstmatig aan, dat ze er beter een elektrische aandrijving in zouden steken. Het tijdperk van de ongeblazen 6-in-lijn die zo veel fun gaf, ligt al even achter ons. De geblazen 3, 4 en 6-pitters zijn niet meer dan een manier om de investeringen in ICE-technologie verder te kunnen afschrijven. Maakt dan weinig uit of het voor- of achterwielaangedreven is. En vanuit BMW’s standpunt begrijp ik perfect dat ze voor de minder dure oplossing gaan, want ze hebben last om zwarte cijfers te blijven schrijven.
robertmeijer zegt
Jezus….wat slecht dit… Die neus is gewoon een gedrocht.
krikke240z zegt
Persoonlijk vind ik het een spijtige zaak dat de achterwielaandrijving verdwijnt bij de 1-serie. Louter omdat het om kostenbesparing en blablabla is, maar geen vooruitgang. Anderzijds zijn 90% van de 1 -series, 116, 118, …. waardoor het geen reet uitmaakt, welke wielen aangedreven worden. Ten tweede nog iets wat me opgevallen is: Ik reed gisteren een behoorlijk stuk door Nederland, en verheugde mij op allerlei driftende BMW’s enzovoort. Viel me even dik tegen. Iedereen reed gewoon de maximumsnelheid en hield zich redelijk keurig aan de verkeersregels…. Waar waren al die achterwielaandrijving adepten?!?
mashell zegt
@krikke240z: ahh, je hebt dus veel motorvermogen nodig en moet de verkeersregels overtreden om iets van de achterwiel aandrijving te kunnen merken. Niet zo gek dat BMW er het nut niet meer van inziet, dat nut is er gewoon niet.
Ik heb zo’n 116d drie cilinder (jazeker, geheel achter de vooras) achterwielaangedreven 1 serie. De voordelen van de achterwielaandrijving komen op sneeuw duidelijk naar voren, als de achterkant wegglijdt dan werkt het stuur nog, dat heeft een voorwielaandrijving niet, daar helpt alleen een schietgebedje. Maar de achterwielaandrijving is lastig in de regen, aquaplaning is extra verraderlijk. Grootste nadeel is dat de achterwielaandrijving de wagen zwaar maakt, die is daarom stug geveerd en daardoor helaas ronduit oncomfortabel op slecht wegdek. Tuurlijk heb je geen aandrijfreacties in het stuur, maar die heb je bij een voorwielaandrijver ook alleen maar als je teveel gas geeft. Je zou bijzonder veel stuurgevoel verwachten maar dat is er door de stuurbekrachtiging ook niet echt. Ik heb sterk het vermoeden dat een voorwielaangedreven 1 serie een veel betere allrounder is.
krikke240z zegt
@mashell: nee hoor. Je moet helemaal niet als een malloot rijden als je een achterwielaandrijver hebt. Wou enkel duidelijk maken dat je in de praktijk in dagelijkse omstandigheden, er ni veel van merkt of plezier aan hebt. Maar iedereen vloekt zich nu wel een ongeluk…
henkp1 zegt
Wat een partijtje slap geouwehoer zeg in dat filmpje. Veruit meest voorkomende woord: option/optional.
Ik rij regelmatig in een 120d met handbak; erg fijne auto, wel erg duur. Maar elke rit is een feestje. Mits die niet te lang duurt, want ondanks de optionele sportstoelen, ben je die na een uur of twee wel zat.
mashell zegt
@henkp1: heh? Die heerlijke sportstoelen zijn veel meer dan de achterwielaandrijving een kenmerkend feature van BMW. Stoelen waar je het juist uren op uit kunt houden.
laarhovenn zegt
@henkp1: na ongeveer 1.5 uur beginnen de rugklachten…
rs6avant zegt
De luiheid in dat ontwerp van de nieuwe 1-serie is ook stuitend. Die hele zijkant is bijna letterlijk de X2, maar dan iets lager op zijn poten. Amper de moeite nemen om die crossover invloeden weg te poetsen. Bleh.
balliere zegt
Ik heb er 4 maand geleden nog eentje van de F20-generatie besteld als firmaleasert. Binnen 2 maand nog een splinternieuwe F20 gaan afhalen. Joepieee!
vroom11 zegt
@balliere: nou joepie joh… Maarre help me ff, is dat een Ford? Ford F-20?
karhengst zegt
@vroom11: Dat is de interne code, leuk jargon onder de kenners voor als je moeite hebt de bouwjaren te onthouden.
vroom11 zegt
@karhengst: ? ik ben idd geen kenner/liefhebber van de BMW-ers…
mashell zegt
@balliere: de laatsten van een generatie zijn vaak de beste. Alle zwaktes zijn dan wel uit het model. Misschien niet de nieuwste features maar zeer waarschijnlijk ook geen storingen of andere gekkigheid. Best wel een slimme keuze.
troljedemoeder zegt
@balliere: Gaaf man! En over vier jaar of als je echt pech hebt vijf jaar, nog steeds bijtelling betalen over de nieuwwaarde van een dan prehistorisch model. Je moet wat overhebben voor rwd in de instapper van BMW.
balliere zegt
@troljedemoeder: zorgen voor later ? binnen 4 jaar is diesel misschien terug koning met de topregering hier in BE ?
tjorque zegt
Sjah, de einzer is te klein en te duur voor mij dus ik zal er niet wakker van liggen…
joki zegt
Her verschil tussen achterwiel- en voorwielaandrijving. Mijn vrouw neemt op weg naar het werk altijd dezelfde bocht op de afrit van de snelweg. Aangezien deze wat knijpt had ze de gewoonte om hier, in haar 318d, een beetje gas bij te geven zodat de neus meer naar binnen geduwd werd en ze de bocht vlot kon nemen. Toen ze haar nieuwe wagen had, VW Arteon, en dit probeerde werd ik gebeld omdat ze met haar buitenste wiel de borduur geraakt had en of ik met dat wiel niet naar de Bandencentrale kon gaan om een andere band te plaatsen… Dat is het verschil tussen achter- en voorwielaandrijving. Dus wat je verkiest is je eigen zaak maar een achterwielaandrijver is nu éénmaal makkelijker een bocht door te krijgen. Ik heb het hier niet over hot-hatches met speciale ophanging en differentiëlen. Maar deze wagens kunnen wel rustelozer overkomen qua rechtuitstabiliteit op bvb snelwegritten.
karhengst zegt
Fijn dat de mensen die geen geld hadden voor een 2GT nu wel een BMW kunnen kopen / leasen.
Voor degenen die een 1-Serie wilden is het helaas de omgekeerde wereld.