Hard bewijs dat BMW woorden omzet in daden.
Voordat we precies beschrijven wat hier aan de hand is, beeld je even in dat je wordt uitgenodigd door BMW. “Beste meneer/mevrouw, om te bewijzen dat onze producten werken, hebben we u nodig om een BMW X5 compleet aan flarden te schieten. Dit is niet strafbaar en we zullen u betalen. Met vriendelijke groet, BMW AG”. Moeilijk om nee te zeggen, toch? Bovendien levert het BMW deze bijzondere plaatjes op.
Wat we zien is uiteraard een versie van de nieuwe BMW X5 VR6. Deze benaming die niks te maken heeft met een zescilinder Volkswagen-motorblok staat voor de sterkte van het pantser van de nieuwe dikke X5. Deze voornamelijk door celebs en politici ingezette auto moet natuurlijk het één en ander kunnen weerstaan, voornamelijk vuurwapens.
Klinkt leuk op papier, beweren dat de X5 VR6 probleemloos door een AK47-storm kan rijden, maar maak het eens waar. Dat deed BMW dus. Bij deze bruine VR6 heeft BMW zelf die AK47-storm even nagebootst. Daarna zijn de kogelgaten geteld en genummerd. Er staat nergens om hoeveel kogels het gaat, maar gezien het nummer ‘297’ wat te spotten valt zijn het dus minimaal 297 stuks. Gezien het feit dat BMW dit trots de wereld in stuurt zullen deze nummers betekenen dat dat het aantal kogels is wat de auto niet heeft kunnen penetreren. In dat geval, klasse!
Wat verder opvalt is dat niet alleen het plaatwerk verdikt en onverwoestbaar is, ook het glaswerk is verdikt en het resultaat is te zien. Ja, er zitten wat barsten in en we denken niet dat je heel veel kan zien door de voorruit, maar ze stoppen dus kennelijk wel de Kalashnikov-shitstorm. De achterruit is wel gesneuveld, maar tussen de kofferbak en achterstoelen zit een tussenschot met gepantserd glas. Misschien dat de aandrijving voor de automatische kofferbak het al moeilijk heeft met het extra dikke staal en bij gebrek aan zin om een nieuw systeem in te bouwen de zware achterruit de boel overbelastte. Theorieën alom, maar veilig ben je wel in de dikke X5. Nou nog iemand die het extra gewicht compenseert met een dikke chip voor de 4.4 liter V8 en je merkt er bijna niks van.
zeilboot zegt
Ze hadden van mijn part ook de nieren wat vaker mogen raken. Verder zeer indrukwekkende bescherming.
dare2think zegt
Stiekem is die tussenruit er alleen maar om een aparte ruimte te creëren voor de standaard meereizende gijzelaars.
Robert zegt
‘Vroegâh’ had je de Golf VR6, maar die was niet zo bullit proof als deze BMW.
karhengst zegt
@rrrobert: Die zure zooi lijkt me tamelijk funest voor je motorblok ja
Stefje zegt
@RRRobert: behalve dan die van Holleeder.
Robert zegt
@stefje: maar die werd meer nog beschermd door Holleeders aura dan door pantserplaat..
Dutchdriftking zegt
@RRRobert: nee die viel van roest uit elkaar ??
rickthestig zegt
Als deze in vantablack was gemaakt konden ze hem niet eens raken.
audiquattro71 zegt
@rickthestig: kun je zeggen dat je in t zwarte gat zit…?
sparks zegt
Ik vraag me altijd af of het lek schieten van de banden niet wordt meegenomen.
rolov zegt
@sparks: runflats zitten erin. Dikke rubber laag op de velg waar je nog een km of 40 op kan rijden dacht ik.
sparks zegt
@rolov: Dat zal het verklaren.
audiquattro71 zegt
Een foto vanuit het interieur was ook wel leuk geweest… kijken of er idd niets binnengekomen is..??
escort77 zegt
@audiquattro71: interieur zijn ze nog aan het schoonmaken, zit vol bloedvlekken
BaRa zegt
Zo hard erop los geknald (en redelijk willekeurig, op het eerste gezicht). Toch heeft de spiegel geen schrammetje. Hm.
2wheeler zegt
@BaRa: Het heeft dan ook totaal geen nut om die te bepantseren
moveyourmind zegt
Vandaag is Dikkie Dik het beu!
Hij loopt over straat en wat ziet hij daar? Een dikke BMW, met een dikke radio en dikke nieren. Zouden jullie die niet willen hebben kindertjes? Nou, Dikkie Dik ook, kijken wat ie doet…
Hij pakt zijn Magnum 2.1 halfautomatisch en schiet die BMW voor zijn sodemieter. Maar oepsefloeps, die BMW heeft een dikke pantser…
Dikkie Dik wordt fucking pissed en blaft nog driehonderd kogels door die BMW, maar het lukt zelfs Dikkie Dik niet om die BMW te jatten…
Gefrustreerd gaaf Dikkie Dik naar huis en ploft op de bank en zet twee spuiten heroïne in zijn poot. Zo, die heeft Dikkie Dik wel verdiend…
Wat een avontuur. Nou, zeg maar dag Dikkie Dik, tot de volgende keer…
Pallas zegt
@moveyourmind: Nostalgie…
bpc zegt
hoe zou zo een ding score op crashveiligheid ? dit ding kan toch amper nog kreukelzones hebben ?
fmgarcia zegt
Wacht maar tot de ak48 er is. Dan moet je een Volvo 240 aanschaffen om heel te blijven.
loserboi932 zegt
@fmgarcia: Die zou dus in 1948 uitgekomen zijn of in 2048 uit moeten komen.
berlinetta zegt
@fmgarcia: Pssst, er bestaat al een AK-74.
lluq zegt
Hoe zit dat dan met de koeling van de motor? Hoe is die beschermd en laat het toch lucht door. Lijkt me wel redelijk vitaal zeker als die kooi zo zwaar is, dan werkt die motor ook harder lijkt me.
Diesel zegt
Hoezo is de buitenspiegel niet beschadigd?
emping zegt
@diesel: die is niet geraakt
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Goed punt wat betreft de voorruit. Waarom maken ze geen vooruitrij-camera? Groot scherm in het interieur en het probleem is weg…
atrak zegt
@svenska_aeroplan_ab: Tot dat die camera wordt geraakt natuurlijk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@atrak: die camera’s zijn niet groter dan een speldenknop tegenwoordig. En anders plak je er 4 op, of 14…
cpp1 zegt
@svenska_aeroplan_ab: 15…
metalmike zegt
@cpp1: Nee nu ga je te ver
jajeroenja zegt
Achterklep is verder ook niet gepantserd, het gaat om de inzittenden, vandaar dat er een seperatiewand in staat en pantsering vanaf de achterbank begint. Overigens wel weinig schoten op de zwakke punten zoals buitenspiegel, klinken en voorzijde voorportier, toen ik nog “mee hielp”, probeerde ze daar vervelend vaak binnen te komen.
tenaci zegt
Het is toch wat. BMW’s zijn zo gruwelijk lelijk tegenwoordig dat BMW ze zelf ook kapot wil schieten.
pa045 zegt
Beetje te lomp voor het, ooit, zo mooie Amsterdam. Maar de enige auto die logisch is daar.
breakingpoint zegt
En welke instantie looft het “VR6” label uit? Of mag BMW dit zelf erop plakken? En als men de motor als doelwit neemt, hoe ver raakt deze dan nog?1kogel in je MAF of je EGR en je bent een zittende eend
jajeroenja zegt
@breakingpoint: in Nederland TNO, Duitsland Tüv meen ik.
Zo is er ook de S600 Guard, daar ligt de ecu midden op het motorblok, beetje boef met voorkennis heeft hem zo stil staan…
lebeaunl zegt
Leuke wrap :-)
Dutchdriftking zegt
De bestuurder ziet natuurlijk niets meer. Maar evengoed knap.
marcow zegt
De XC90 werd laatst gepresenteerd als VPAM VR8. Blijkbaar nog ‘sterker’?
ianyodr zegt
Geen foto’s van de andere kant?
Is dat vanwege sommige kogels toch de uitweg hebben gevonden?
styns zegt
Spiegel niet geraakt! Toch knap