We konden iDrive 8 al zien op de plaatjes van de iX, maar nu doet BMW alle details uit de doeken.
De afgelopen twintig jaar zijn de criteria waarop een auto beoordeeld wordt behoorlijk veranderd. Een goed functionerend en makkelijk te bedienen infotainmentsysteem is bijvoorbeeld steeds belangrijker geworden. Zoiets kun je wel aan de Duitsers overlaten. De Duitse premiummerken lopen voorop als het om infotainment gaat.
BMW’s iDrive bestaat alweer twintig jaar. In 2001 debuteerde het systeem met de draaiknop op de 7 Serie E65. Toen moest je nog op een minuscuul schermpje loeren. Door de jaren heen is het systeem stapsgewijs steeds geavanceerder geworden. Nu is het tijd voor de volgende stap: iDrive 8.
We hebben al een idee kunnen krijgen van iDrive 8, want het was in november al te zien op de beelden van de BMW iX. Het was toen echter vooral het exterieur dat de tongen los maakte. Vandaag presenteert BMW het nieuwe iDrive-systeem officieel, met alle ins en outs.
Eerst even over de hardware: in de iX is het iDrive-systeem te bedienen op een groot gebogen scherm, het BMW Curved Display. Hierop worden een 12,3 inch instrumentarium en een 14,9 inch groot centraal display gecombineerd. Mocht je bang zijn dat BMW overstapt naar puur touchscreen: dat is niet het geval. Het merk houdt de iDrive-knop – die zich inmiddels wel bewezen heeft – in stand. Deze wordt aangevuld met een aantal aanraakgevoelige knoppen op de middenconsole. Verder zijn er weinig knoppen te vinden in het interieur van de iX.
De achtste generatie iDrive krijgt een nieuwe look en nieuwe lay-out zodat alles er weer strakker en moderner uitziet. Tegelijkertijd heeft BMW geprobeerd alles overzichtelijker te maken. Dat lijkt aardig gelukt te zijn. Dat is niet alleen te danken aan de interface, maar ook aan het feit dat het scherm in de iX zo groot is. Je kunt kiezen voor meerder lay-outs, met meerdere elementen te gelijk in beeld of één element full screen.
De spraakassistent is ook weer een stukje slimmer geworden. Omdat BMW Intelligent Personal Assistant niet zo persoonlijk klinkt kun je haar nu ook een naam geven. Daarbij moet je wel oppassen dat je niet in een Her-achtige situatie terechtkomt. Je bent gewaarschuwd.
iDrive denkt ook met je mee. Onder de noemer BMW ID doet het systeem suggesties op basis van veelvoorkomende situaties. Daarbij kan je wellicht een Big Brother-gevoel bekruipen, maar het zal vast handig zijn. Persoonlijke instellingen kunnen ook opgeslagen worden, zodat de instellingen meteen aangepast zijn aan de bestuurder of overgeheveld kunnen worden naar een andere BMW.
De interface van de nieuwe generatie iDrive ziet er in ieder geval gelikt uit. Of het ook prettig werkt? Daar gaan we achter komen als we voor het eerst in een iX kunnen zitten. De marktintroductie van de iX – en daarmee iDrive 8 – staat gepland voor eind dit jaar. De i4 zal daarna de eerstvolgende BMW zijn met het nieuwe systeem.
dwfc zegt
BMW kijkt voorruit maar houdt ook reeds rekening met de toekomstige EU spelregels !
Met een paar Duvels in je maag ben je nog de beste van de klas !
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/11/aanraakschermen-in-je-auto-bedienen-drie-keer-gevaarlijker-dan-r/
lekkerlinksrijden zegt
Ze zijn nu ook binnen de weg kwijt
MarcoM zegt
@lekkerlinksrijden: en het wordt tijd dat ze de flitser aanzetten op het fototoestel, tegenwoordiger is het zeker mode bij alle nieuwe midellen om foto’s te donker te maken.
rrk147 zegt
Het werkt vast erg mooi, icm de controller, maar het haalt alle sfeer uit dashboard. Bij Mercedes lukt ze dat nog wel, om het dashboard nog gezellig te houden, hoewel het bijna te veel van het goede is met alle verlichting en sfeer.
lekkerlinksrijden zegt
@rrk147: bij MB vind ik het ook niks. Ziet er erg goedkoop uit
Gulli zegt
Hoe meer glimmende roostertjes en randjes ze erin stoppen hoe goedkoper ik het vind ogen idd
dirkv zegt
@rrk147: Ik sta er ook wel een beetje van te kijken dat meneer Wortelboer gewoon twee horizontale schermpjes op een schuin vlak heeft gekwakt.
berlinetta zegt
Smaken verschillen. Mercedes pleurt een paar schermen op het dashboard en maakt het af met glimmertjes en kermisverlichting.
evoness zegt
Optie: ‘1984’
boxergt zegt
Hey Mercedes…!
Uh- Dit systeem zal wel BMWUX gaan heten.
wimbers zegt
Ik vind het voordeel van al die privacy gevoelige opties totaal niet opwegen tegen de nadelen.
Er is toch echt niets mis met een passief offline navigatiesysteem dat via een 4g verbinding realtime verkeersinfo binnenkrijgt. Daar hoeft bmw en elke tech partij die aan de auto heeft meegewerkt echt geen toegang tot mijn doopcel voor te krijgen. Ik zit echt te wachten op het bericht dat de grote verzekeraars en wetshandhavers stiekum al jaren toegang tot ieders rij gegevens blijken te hebben.
dwfc zegt
De infobron van rekeningrijden weldra ???
Nu in de toekomst alle wagens connected zijn ….
Richmond zegt
@wimbers: dan moet je verhuizen naar de rimboe of Groenland ergens. Want of we het nu willen of niet dit houden we niet tegen en het is de toekomst. Na continue connected op de telefoon, was dit de volgende stap.
wimbers zegt
of ik blijf gewoon lekker classic rijden, dat ziet er nog beter uit dan elke nieuwe auto ook. als de tijd rijp is gooi ik er wel een tesla aandrijflijn in.
stekkerkoning zegt
@wimbers opnieblad De Groene Amsterdammer is eens nagegaan welke gegevens auto’s tegenwoordig opslaan en wat daarmee gebeurt, het is respectievelijk veel en volkomen onduidelijk. https://www.groene.nl/artikel/u-rijdt-zo-langs-ons-big-mac-menu
wimbers zegt
@stekkerkoning, goed artikel, dat bedoel ik dus..
christian85 zegt
Ik wil design, dit niet.
Gulli zegt
Ik ben nog steeds voorstander van fysieke knopjes in je interieur, zeker op plekken die niet recht voor je neus liggen. In mijn BMW kon ik op de tast de knoppen rond mijn iDrive vinden en na een paar keer proberen gaat dat echt vliegensvlug. Kwam ook omdat ieder knopje net iets anders van vorm was zodat je wist waar de volgende begon. Dat lukt niet met touchbediening op de middentunnel. Dat moet je echt blindelings kunnen bedienen anders heb je er echt niets aan.
Recht voor je neus is er nog iets voor te zeggen, maar eigenlijk ook liever niet. Overigens, geen knopjes voor standaard functies als airco/verwarming/stoelverwarming is echt niet handig, daarvoor wil je niet door een menu rollen, zelfs niet met het (naar mijn mening vrij) geniale iDrive.
frederik zegt
Inderdaad, die touchbediening rond de iDrive-knop lijkt me echt waardeloos. Er was eigenlijk helemaal niets mis met het systeem wat ze al meer dan 10 jaar hebben. Ook de bediening van de versnelling, handrem, etc, lijkt alleen maar visueel veranderd (en niet verbeterd) te zijn. Het was gewoon goed BMW, durf het dan ook met rust te laten.
mashell zegt
Zo ken ik dat ook, die iDrive controller was door de vorm van de knoppen (ik gebruikte vaak media en map) helemaal blind te bedienen. De huidige ziet er fraai uit maar lijkt niet zo goed blind te bedienen, jammer dat hier een kind met het badwater is weggegooid.
Qua klimaat bediening ben ik niet zo strikt, daar verander ik maar zelden een instelling van. En als dat dan gebeurt is het ontwaseming en achterruitverwarming.
stekkerkoning zegt
Op de latere versies van iDrive valt inderdaad erg weinig aan te merken, vooral niet op de versie met het menu en zonder de volkomen nutteloze en haast niet aanpasbare tegels. Wat voor weer het is hoef ik niet op het scherm te zien, de voorruit toont dat perfect. De voorkeuzetoetsen om alle mogelijke functies op te slaan zijn ook aardig briljant, dan valt er eens wat meer te kiezen dan alleen maar een andere radiozender, maar kan ook de boordcomputer worden geopend, een bestemming worden gekozen of wat dan ook.
mashell zegt
@stekkerkoning: die weer app gebruikte ik heel vaak. Voor de vraag: Kan de jas in de auto blijven? Die acht sneltoetsen gebruikte ik dan weer helemaal niet.