Met name het Supercharger netwerk zou de interesse van de mannen uit Beieren hebben gewekt.
Tesla’s CEO Elon Musk meldde gisteren dat er een delegatie van BMW bij hem op bezoek was geweest om te praten over mogelijke samenwerkingen op het gebied van elektrische auto’s. Met name het snel opladen van auto’s met het Supercharger netwerk heeft de interesse gewekt van de mannen uit München. BMW bevestigt middels een woordvoerder dat het met Elon Musk en de zijnen in gesprek is en dat er een gezamenlijk belang is om elektrische mobiliteit verder te ontwikkelen.
Met het vrijgeven van de patenten van Tesla gisteren is er een mogelijkheid voor andere fabrikanten om hun auto’s tegen relatief kleine investeringen geschikt te maken voor laden via het Supercharger netwerk. Als de samenwerking goed uitpakt is er dus een reële kans dat je binnen niet al te lange tijd je BMW i3 of i8 staat te laden bij een Tesla oplaadpunt. Elon Musk wilde geen gebruik maken van de standaard van andere automerken omdat hij zijn Supercharger netwerk technisch superieur acht (ze leveren 100 tot 120 kW, bijna twee keer meer dan laders van de concurrentie) en er bovendien beter uit vindt zien. Een beetje ijdel dus ook nog, die Musk.
Via The Verge.
Alfarobert zegt
En Elon zal er vast weer een leuk bedrag aan verdienen.Als je op deze manier ijdel kunt zijn mag het van mij.Baas boven baas(boven de grote fabrikanten zelfs).
lennart81 zegt
@Alfarobert: In een interview zei Elon laatst dat er niet verdiend hoeft te worden aan de superchargers, delen van de kostprijs is voldoende.
trident zegt
@Alfarobert: er komt toch altijd weer weinig nuttigs uit jouw mond he?
w0o0dy zegt
Tja die had ik wel zien aankomen….
http://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-geeft-patenten-vrij-67865#respond
Entwicklung88 zegt
Was er graag bijgeweest, Duitsers Engels horen praten is altijd vermakelijk.
‘Ve ar very intereschted in zhe Zoepertjarger netvork.’
isobmw zegt
@entwicklung88: inderdaad het klinkt niet haha maar Nederlanders die Engels praten klinkt al helemaal niet
utr1984 zegt
Wordt dus nog drukker bij de superchargers? Meh.
sir_smokalot zegt
@utr1984: In Europa is het nog niet zo druk bij de Superchargers hoor…
sir_smokalot zegt
Als je een i3 met zijn 22 kWh-pakket aan de SC hangt, dan laadt dit met 120 kWh daadwerkelijk rap. Alleen moet ie wel leeg zijn, want zodra je op 70-80% komt gaat het Amperage hard omlaag (bescherming cellen).
Denk dat we een evt samenwerking dan ook meer moeten zoeken icm evt toekomstige producten in de i-lijn.
supercharger zegt
Goede zet van Tesla dus om die patenten vrij te geven, want het zegt genoeg als een grote fabrikant als BMW al gelijk interesse toont. Wellicht binnenkort toch de definitieve doorbraak van elektrisch rijden? .En dan bedoel ik dat het een volwassen aandrijfprincipe wordt, niet zoals nu afhankelijk van belastingvoordelen en subsidies.
fijnkonijn zegt
Een paar interrante Musk-qoutes over Superchargers:
„Tesla rarely pays for the space where it puts in Superchargers and sometimes gets paid for doing so.“
“Musk says that using superchargers will be free for Tesla owners forever. He can do this because the cost is all in the infrastructure, the actual cost of the electricity isn’t that great and it’s far better to build it into the price of the car.”
“Of particular interest was that the statement that the Superchargers are not that expensive “due to zero marginal energy cost after installation”
henkhupelschoten zegt
Ik zie dit nog niet snel gebeuren, want wie heeft er ook alweer aandelen in tesla en waar is de Tesla model s deels op gebaseerd? Juist, mercedes. De nieuwe b hybrid heeft de technologie van tesla verwacht maar niet dat bmw aan de technologie komt van tesla.
tupperware zegt
@henkhupelschoten:
Dat wordt ook niet beweerd, BMW is geïnteresseerd in het laadnetwerk van Tesla.
M.a.w. zij willen de mogelijkheid om bij Tesla stations te laden, that’s all.
henkhupelschoten zegt
@tupperware: ik zeg alleen dat Mercedes bmw gewoon niet toelaat, ik zie later juist wel weer binnenkort de e en c hybrid daar staan. Maar bmw ….. Gewoon niet, kansen verspeeld
fijnkonijn zegt
@henkhupelschoten: nuance: alleen de drie hendels aan de stuurkolom, te weten: richtingaanwijzer, cruise-control en versnelling/park zijn van Mercedes plus wat klein grut links en rechts. Mercedes is in verhouding echter maar een kleine toeleverancier van Tesla.
Bron: http://insideevs.com/heres-your-whos-who-look-at-tesla-model-s-parts-suppliers/
Mercedes wordt niet eens genoemd op deze site.
Jouw uitspraak “en waar is de Tesla model s deels op gebaseerd? Juist, mercedes.” is dus zwaar overdreven.
Waarom ik dat weet? ik heb een Model S 85P+ en heb dat uit interesse eens zitten uitvogelen :-)