De BMW XM heeft een record te pakken! Maar hoe indrukwekkend is het echt?
Autofabrikanten vinden het maar wat lekker om records neer te zetten. Dat begon met razendsnelle tijden op de Nurburgring. Nu zijn steeds meer locaties toonaangevend voor de merken om een record neer te zetten. De Pikes Peak heuvelklim in Colorado is ook zo’n plek waar de merken steeds vaker records neerzetten.
De vraag is: hoe relevant is dit voor de koper? Het is leuk voor op verjaardagen over op te scheppen, maar ja. Echt indrukwekkend? Neem nu het meest recente record van de BMW met de XM op Pikes Peak. Met veel bombarie en drama brengt BMW naar buiten dat de XM de snelste hybride SUV is dat Pikes Peak ooit heeft gezien.
BMW XM record video
De snelste hybride SUV. Soms lijkt het net of merken nieuwe categorieën verzinnen om maar de snelste te zijn. Niemand gaat op diezelfde verjaardag voor je applaudisseren als je hiermee aan komt zetten.
Anyway. BMW heeft het record gevestigd met de XM op 21 september. Achter het stuur zat coureur Matt Mullins en een XM Label Red betrof het gekozen wapen. De krachtige SUV wist de heuvelklim in 10:48:60 te voltooien.
BMW heeft een video gedeeld van de recordrun. En ja, natuurlijk is het indrukwekkend wat de Duitse autofabrikant hier neerzet. Tegelijkertijd ben ik een beetje moe van al die enorme krachtige SUV’s die record na record neerzetten. Tijdens het boodschappenritje naar de Jumbo benut de gemiddelde koper 0,1% van die kracht.
Bij BMW zijn ze in elk geval trots op het resultaat. Zou ik ook zijn. Check zeker de video even, want het is toch verbazingwekkend om het enorme apparaat op deze manier in actie te zien.
Johanneke zegt
Deze auto is het ultieme voorbeeld van hoeveel compomis er nodig zijn om een soort van racewagen van een veel te grote en zware auto te maken. Elke review die ik er van gelezen of gezien heb, daar zijn de reviewers verbaasd over hoe sportief het ding rijdt ondanks de afmetingen, maar ook hoe oncomfortabel het is, want ze hebben heel veel moeten doen om het zo sportief te krijgen. Geen luchtvering bijvoorbeeld. Al met al een volledig idioot apparaat, want je bent comfortabeler in een x7 ofzo, en sneller in een 5 of 7 serie. Dit is een compromis die niet nodig was geweest.
jouwnaam zegt
Mee eens. Zo zit ik recent naar een review te kijken van de I5. Ik zit gewoon naar 2 acteurs te kijken, die über-enthausiast doen over het apparaat om ’the elephant in the room’ maar te negeren en de meningen te doen veranderen. Want laten we niet negeren hoeveel invloed TOPgear, CarWow en Autoblog hebben op wat de consument wil rijden
mashell zegt
Nou ben ik benieuwd… Wat is die olifant? En waar past dat bij een opmerking over dat om de BMW XM sportief te maken ze er een keihard afgeveerde stuiterbak van hebben moeten maken? Je had hopelijk toch niet de verwachting dat de i5 een sportsedan zou zijn? Het is een 5 serie afgeleide, te groot om echt sportief te zijn en juist bedoeld als comfortsloep.
Iets wat normaal gesproken juist niet gewenst is voor de Wouter’s, de Mark Watsons en de Peter Hillhorsten, die rijden een dagje en willen alleen maar hard gaan.
jouwnaam zegt
Dat is de elektrische aandrijving, die volledig genegeerd wordt om de consument te overtuigen, gezien de weerstand naar elektrisch rijden. En dat was zo zichtbaar, dat het vervelend was om er langer naar te kijken. Jammer, want ik vind de I5 wel een mooie auto. T.a.v. de XM is de vergelijking dat ze negeren dat de techniek t record heeft bereikt, niet de carrosserie. Mooi weer spelen, zo vang ik ’t op. En daar hou ik niet van.
Who_carez zegt
Bij de Jumbo valt er idd niet genoeg te rapen om het volle vermogen van zo’n dikkert vol te benutten. Maar als je even wat geld wil gaan pinnen (ploffen) kan je niet genoeg vermogen hebben om zo snel mogelijk weer weg te zijn.
Dus als je dan in een auto zit dat snel de Pikes Peak kan doen, heb je wel een voordeel.
mashell zegt
Nou, er is inmiddels een lange traditie van gecrashte plofkraakvluchtwagens. Ze plegen een plofkraak ergens diep in Duitsland en slaan dan op de vlucht richting Nederland en meestal niet zo ver van de plofkraak locatie vandaan volgt er na een paar keer bang “sneller Mo, sneller Mo” geroep een crash van het voertuig. Mo kan het de snelheid en het voertuig niet aan.
dawwg zegt
Er zijn de afgelopen jaren juist veel meer plofkraken in Nederland geweest, zeer vermoedelijk dezelfde Oost-Europese groepen die ook/eerst in Duitsland actief waren; geen Mo’s, maar Andrei’s, Ivan’s, Miko’s en Milo’s.
mashell zegt
Ahh, je volgt nog het nieuws met de alternatieve feiten. Vind ik een beetje achterhaald, we weten allemaal dat Trump dood is en vervangen door een robot die met AI gegeneerde onzin uitkraamt. https://nos.nl/artikel/2462252-waarom-plofkrakers-het-hier-voor-gezien-houden-en-toeslaan-in-duitsland
Edge zegt
Maar dan nu de hamvraag: Is het hiermee ook meteen de snelste productie-SUV op Pikes Peak? Of hebben ze heel bewust het record voor hybride gepakt omdat iets als een Durango Hellcat of DBX 707 stiekem gewoon een klap sneller is?
Loek zegt
@Edge: dat laatste. Lamborghini heeft vorig jaar de Urus Performante over Pikes Peak gejast met 16 seconden minder op de klok. Dus eigenlijk heeft BMW geen record te pakken maar er zelf eentje verzonnen.
Ironisch genoeg is het waarschijnlijk het gewicht dat de XM nekt in echt hard gaan dus zonder die hybride zooi was het waarschijnlijk écht de snelste SUV op PP geweest.
JelmerS zegt
BMW XM meest belachelijke SUV ooit op Pikes Peak dekt de lading al voordat er gereden is…
jouwnaam zegt
Ik kan niet onder of banken schuiven dat ik ’t knap vind dat de techniek het maar mooi doet, al is het tijdelijk. Ik kan het alleen niet helpen dat ik het zo’n gruwelijk lelijke auto vind. Waarom geen X7 Alpina of een X5M? De XM kies je toch alleen als je blind mee vaart op wat een fabrikant als laatst uitbrengt?
mashell zegt
Het is een XM met M van ///M. Die is sportief! Sportief is goed! Wie wil er nou comfort? Daar vallen de vrouwtjes (m/v/d) niet op.
O plaat zegt
Het record van lelijkste auto zou hij ook kunnen afnemen van de multipla/aztec
mmax zegt
Gelukkig, ik was echt bang dat ik de enige was die het ontwerp van dit ding niet begrijpt. Zonder ook maar 1 uitgesproken bijzondere lijn hebben ze het gewoon een doorn in het oog gemaakt. Vooral als ze nog zo’n gekleurde lijst in de grille hebben
V8Vantage zegt
Ho ho, de Multipla is een cult wagen, een klassieker in wording. De pré facelift dan.
Mr. Cartoon zegt
Als ik moest kiezen tussen de XM of de Multipla dan zou dat een moeilijke keuze zijn. Ik zou de XM uiteindelijk kiezen omdat die tenminste nog vooruit komt.
O plaat zegt
Mocht ik bij de multipla het prijsverschil er cash bij krijgen ga ik voor de multipla. Die is iconisch lelijk zo als een abstract schilderij dat wel in het Louvre hangt.
V8Vantage zegt
In de categorie records heb ik er ook één. Vandaag was ik de snelste blauwe stationwagen met een halve vlaai in de kofferbak op de ring Eindhoven! Ja dat verwacht je niet he…. Een halve vlaai bij Eindhoven.
mmax zegt
Ik dacht je echt te snel af te kunnen zijn maar omdat mijn station niet blauw is ( en eigenlijk een sedan is) heb ik een slagroomschnitt genomen en ben ik uitgeweken naar Nieuwegein. Dat guiness book wordt steeds dikker, desalniettemin gefeliciteerd op het record
tjorque zegt
Mijn Octavia was de snelste en traagste break op de oprit van mijn voortuin.
De snelste want twee breaks passen er net niet op.
De traagste want hij heeft vandaag geen millimeter gereden.
Krijg ik nu ook een 🥇 medaille en een vermelding in het boek der zinloze records?
launchcontrol zegt
Heerlijke auto zo’n XM, lekker rammen in zo’n grote SUV….