BMW is nog niet klaar met het vullen van niches en wil de komende jaren heel wat leuks aan sportieve automobiliteit de wereld in duwen. De Z5 en Z7 zouden al op de tekentafel liggen.
BMW Z5
Er gaan geruchten dat er in huize BMW momenteel gewerkt wordt aan twee nieuwe familieleden, de Z5 en Z7. De eerste van die twee zou de opvolger van de Z4 moeten worden en aanzienlijk sportiever zijn dan zijn voorganger. De roadster zou vier- en zescilinders krijgen die qua vermogen tussen de 211 en 367 pk uit moeten komen. Een additionele elektromotor gaat de benzinebranders wat helpen met een continue vermogen van 136 pk en een piekkracht van 211 pk.
BMW Z7
De BMW Z7 moet een serieuzer apparaat worden en met 650 pk de Audi R8-achtige van deze wereld te lijf gaan. Het model zou boven de Z5 geplaatst worden en in spirituele zin de befaamde BMW Z8 opvolgen.
Platform in samenwerking met Toyota
In 2013 bevestigde BMW’s CEO Reithoffer al dat de opvolger van Z4 op een nieuw sportautoplatform komt te staan. Dat platform zou in samenwerking met Toyota ontwikkeld worden en plaats bieden aan achterwiel- of vierwielaandrijving. Daarnaast zou er in het vooronder rekening gehouden worden met vier-, zes- en achtcilinders. Maar voor wat leukere brouwsels is er ook ruimte om de motor in het midden te plaatsen.
De architectuur is geschikt voor zowel een tweezitter als een cabrio of coupé, dat geeft BMW de ruimte om in de toekomst meer speelgoed op Japans-Duitse basis te zetten. Naast de Z5 en Z7 zal bijvoorbeeld ook een volgende generatie i8 en 6 Serie Coupe van het platform kunnen profiteren. Die laatste moet volgens de geruchte een stuk rauwer worden dan de huidige en meer tegengas bieden aan de Porsche 911.
Volgens de bron mogen we de nieuwe Z5 en Z7 rond 2016-2017 in de showrooms verwachten. Toyota kan het platform gebruiken voor een Supra, sportieve Lexus LZ en een nieuwe LFA, of en wanneer we die gaan zien moet de tijd ons leren. (via BMWblog.com, CarMagazine)
norge zegt
Jappanners en Duitsers die samenwerken…..Kan wereld veroverend zijn,
MrSkyline zegt
@norge: Het kan inderdaad, maar een samenwerking tussen britten en amerikanen heeft een betere kans van slagen.
adyton zegt
@MrSkyline: dat wil ik op automotive vlak toch liever niet zien hoor!
brandon1997 zegt
Ik verheug nu al op de z7
jasperjvr zegt
Ik juich dit alleen maar toe!
Bmw kan wel een SLS/R8 concurent gebruiken!
Robert zegt
Voor de Z7 zou ik graag deze conceptcar eens opnieuw willen voorstellen. En anders die Gran Lusso Coupé concept wel, van een klein jaar terug.
IssamR zegt
@RRRobert: Die eerste concept is eigenlijk de BMW i8 en de tweede moet de 9 serie worden (hoop ik). De Z7 gaat denk ik toch wat lichter en kleiner worden dan die 2 concepten.
undifined1 zegt
@IssamR: 8 serie is logischer, zowel uit historisch punt, maar ook in lijn met de huidige nummering.
MJB zegt
@RRRobert: Allebei schitterende concepts, maar totaal niet typerend voor de Z-serie.
peterpan72 zegt
@RRRobert: is daar een olifant op t dak gaan zitten?
drivingpleasure zegt
@RRRobert: Nee, toch niet. De ene is een M1 en de ander is een concept voor de 7/8 serie. De Z7 moet een op zichzelf staande auto worden…
mistertie zegt
Yes please!
bmwjarne zegt
BMW FT-1
LaLancia zegt
Een Mercedes met een Renault-motor, een Toyota vermomd als BMW. In de 21e eeuw kan het allemaal!
hillegaar zegt
@LaLancia: renault en mercedes gaat nergens over maar bmw en toyota zijn twee toppers die het samen nog wel eens heel ver kunnen schoppen
ericc zegt
@hillegaar: In de huidige A-serie (A180 en A200) is de 1.6 benzine motor van Renault. Ligt tevens ook in de CLA-modellen.
rijgewoonbmw zegt
je kan wat gaan roepen maar t betreft hier alleen t onderstel dus zie t probleem niet.
Gulli zegt
Psst. Continu. Continue is het engelse woord voor verdergaan dat je wel eens in het menu van je super nintendo zag staan.
rb26dett zegt
Hopelijk komt er een 6 in lijn in beide, dan zou het helemaal fantastisch zijn!