Oh boy, oh boy!
Het zijn gouden tijden voor racefans: de Formule 1 knalde er dit seizoen een aantal zeer smakelijke races uit, de MotoGP-strijd op Phillip Island was wellicht de mooiste die ik in 10 jaar gezien heb, in de DTM wordt stout gedaan, en ook in de LMP1-topklasse van het WEC is genoeg te beleven. Toegegeven, Porsche rijdt dit seizoen rondjes om de concurrentie, en Toyota is flink off-pace, maar dat trekt wel weer bij. In dit kampioenschap is de tijd bovendien de grote equalizer.
Nissan mengde dit seizoen in de strijd, en heeft weliswaar nog een hele lange weg te gaan, maar wie weet waar de ontwikkeling naar toe gaat. Als vijfde naam duikt nu BMW op in de wandelgangen. Ten eerste in de GTE-klasse met de nieuwe M6 GT3, maar mogelijk ook bij de grote jongens, met een radicale waterstofracer – want hybride, dat doet iedereen al.
Geen Garage 56
Het eerste dat dan wellicht bij je opkomt is de experimentele Garage 56-klasse, die we kennen van de Deltawing en ZEOD, maar hier mikt BMW naar verluidt niet op, zo lezen we in de Britse pers. Afhankelijk van hoe de regels zich ontwikkelen bestaat de mogelijkheid dat we een competetief BMW-waterstofkanon bij de grote namen zien, als voorbereiding op een productiemodel. De Duitsers testen immers al sinds de vorige eeuw met het goedje, en laten we deze recente i8 niet vergeten.
Toyota?
De vraag die zich dan meteen opdringt is ‘wat gaat de rol van partner Toyota hierin worden’? Dit zal met de tijd duidelijk moeten worden, als de plannen al doorgang vinden (2018 wordt als jaar genoemd), maar een gezamenlijke entry is niet onmogelijk.
BMW’s laatste succes op Le Mans dateert uit 1999, toen het won met bovenstaande V12 LMR, die met een beetje hulp van Williams tot stand kwam.
pomoek zegt
Leuk! Waterstof maakt natuurlijk een mooie boem als het fout gaat…
gregorius zegt
@pomoek: http://www.computerworld.com/article/2852323/heres-why-hydrogen-fueled-cars-arent-little-hindenburgs.html
pomoek zegt
@gregorius: Dank je goed punt!
Arnoud zegt
Endurance racen is het helemaal tegenwoordig! Ten koste van de F1.
toniominestrone zegt
@Original_Arnoud: Volgens komt dat mede doordat autofabrikanten de endurance racerij meer als een proeftuin zien, meer dan de F1 welke door de strenge reglementen steeds verder aan banden wordt gelegd.
Zeker nu er naar alternatieve wordt gezocht voor de fossiele brandstoffen.
Rick-dos zegt
Als het van Autocar komt neem het dan maar met een grote korrel zout. Die gasten zitten volgens mij het “nieuws” helemaal zelf te verzinnen om maar kliks te krijgen.
Roepen ook al jaren dat het nu zeker is dat BMW met een M1 opvolger komt. We zijn inmiddels 20 jaar verder…
e1000bmw zegt
@Rick-dos: De stoeltjes schijnen voor ons tweeën te zijn…
berlinetta zegt
Laten we het hopen. En laten we vooral hopen dat ze dan in de LMP1 gaan meedoen. Een terugkeer van BMW in de F1 zou ik ook graag zien, maar daar zullen ze hun vingertjes voorlopig wel vanaf houden.
Wat betreft de samenewerking met Toyota: het zou goed mogelijk zijn dat ze een gezamenlijke waterstofkrachtbron gaan ontwikkelen en de rest ontwikkelen ze zelf.
Tonnie zegt
Kan het stiekem nog? DIKKE BMW JONGES!
gijsso zegt
@Thijsj: Nee. Gewoon nee.
gt500eleanor zegt
@thijsj: nee
Tonnie zegt
@gt500eleanor @gijsso: bedankt voor de feedback. Nu weten we waar we aan toe zijn, waar de grens getrokken wordt tussen wat wel, en wat niet kan.
e1000bmw zegt
@Thijsj: Nee. Punt.
VeniVidiVici zegt
@thijsj: Klaar nu! Is nu een afgezaagd dom grapje geworden!
gijsso zegt
Een LMP1 klasse met Toyota, Porsche, Audi, Nissen en BMW?! Het wordt alleen maar leuker en mooier in het WEC.
jaapiyo zegt
@gijsso: Behalve dan dat Audi weggaat als BMW komt. Dat is hoe ze rollen bij VAG, doen alleen mee aan motorsport series als ze bij voorbaat al zo’n beetje gewonnen hebben. In echte competitieve kampioenschappen zie je ze nooit.
Vincegail zegt
@gijsso: Nu nog Panoz en Mercedes erbij, en het is weer 1998 :)
Dutchdriftking zegt
Doe maar!
carmasterr zegt
In de GTE-klasse meerijden met een GT3-spec auto lijkt me nogal stug.
Die auto’s verschillen wel degelijk, wat ook de reden is dat Porsche en Corvette nu pas een GT3 wagen geintroduceerd hebben.
sir_smokalot zegt
Niet met deze GT3 inderdaad, maar met een GTE-afgeleide. Ferrari heeft ook een 458 in GT3-uitvoering en in GTE-uitvoering.
norge zegt
Komen ze straks met een Granny Tourer spelen.
clarkson zegt
Goed idee. Ben benieuwd of audi echt gaat stoppen.
mashell zegt
Op zich kan BMW wel een boost van haar sportieve imago gebruiken. Ze worden immers steeds steeds comfortabeler en mainstream.
elias zegt
Doen!!