Vandaag opent BMW zijn nieuwste fabriek. Dit keer niet in Europa maar in Chennai, India. BMW ziet India (en de regio Azië in het algemeen) als een interessante groeimarkt en is daarom bereid er minimaal 20 miljoen euro (kosten fabriek) in te pompen. In de fabriek worden BMW’s uit de 3- en 5-serie gebouwd. Het is de bedoeling dat er per jaar ongeveer 1500 exemplaren van de band rollen.
Volgens BMW-baas Norbert Reithofer speelt de regio Azië “al sinds enkele jaren een steeds grotere rol” in BMW’s verkenningen. “Hier rekenen we op de lange termijn op de grootste economische dynamiek”. Hij gaat ervan uit dat enkele Aziatische markten bovengemiddeld zullen groeien, “vooral wat betreft de premiumsegmenten”. Reithofer wil in 2008 150.000 auto’s in Azië afgezet hebben (de teller staat nu op 136.000), waarbij de markten van China en Japan tweederde van de afzet voor hun rekening nemen.
De verwachting voor India is dat het aantal auto’s er toeneemt van 1,2 miljoen nu tot 2,2 miljoen in 2015, hier probeert BMW een zo groot mogelijk deel van mee te pakken. Vorig jaar verkocht BMW in India 257 geïmporteerde modellen. Vanwege hoge importtarieven (60% op auto’s, 10% op onderdelen) en belastingen betaal je in India voor een BMW ongeveer twee keer zoveel als in Duitsland. Met de komst van de nieuwe fabriek wordt de extreem hoge aanschafprijs tenietgedaan.
Het Beierse merk heeft de wind de laatste tijd aardig mee. Vandaag kwam ook het bericht binnen dat BMW tot het meest efficiënte Duitse bedrijf is benoemd door het Duitse onderzoeksbureau IZT. Het bureau deed onderzoek onder 28 Duitse bedrijven met als uitgangspunt het meten van “sustainable value”. BMW blijkt naar hun maatstaven 5 keer efficiënter te zijn dan de gezamenlijke Duitse economie. Het zegt me niet heel veel, maar dit soort onderzoeken is altijd goede publiciteit.
Marijn zegt
Chilliedebillie
Frits zegt
Het is de bedoeling dat er per jaar ongeveer 1500 exemplaren van de band rollen.
Dat zijn er zo’n 4 per dag, is dat niet wat weinig?
Alwood zegt
nou zullen de 2e hands bmw’tjes in india wel flink in waarde gaan dalen… sjit hé! :P
floryn zegt
@ Frits
”. Reithofer wil tot 2008 150.000 auto’s in Azië bouwen
dit is denk ik een foutje
autogekkk zegt
@floryn
Hoezo fout? Azie is best groot!!! Ze worden daar ook steeds meer welvarend.
AMG zegt
Het zat er aan te komen. In Azie rijden steeds meer mensen BMW,logisch dus om er een fabriek neer te zetten. Er is daar echt vraag naar BMW’s.
Erikje zegt
heb je die documentaire over de ontwikkeling van de 6-serie wel eens gezien op Discovery? Een schoolvoorbeeld van Duitse Gruendlichkeit und Effizienz…
PieterA zegt
@autogekk: spijtiggenoeg ja.
Sven zegt
Ze willen per jaar 1500 BMW´s produceren…en in 2008 150.000 auto´s af hebben…hoe kan dat?:S
nope {audi} zegt
ik weet niet of dit nou echt slim is audi wint terrein van bmw ds deze fabriek zal het misschien niet lang vol kunnen houden tenzij er banen worden geschaprt in bijeren om de productiekosten om laag te brengen
CSL zegt
Goed gedaan BMW. Nu kunnen meer mensen mee genieten van dit Geweldige Merk.
Caenen zegt
@ Erikje. Ik heb destijds ook die documentaire gezien van BMW en ookal geeft het een interesant beeld van de development van een wagen het blijft een veredeld promotie filmpje. Ik ben bekend met de problematiek die bij BMW en hun concurrenten speelt bij de ontwikkeling van een nieuwe auto en ik weet zeker dat BMW 90% van de problematiek eruit gelaten heeft om hun imago in stand te houden.
Daarintegen moet ik wel zeggen dat ondanks de problemen van BMW in de pre-prodcutie dat ze wel bovenuitsteken wat betreft het oplossen hiervan. (Kunnen ze bij DC en VW nog wat van leren)
Caenen zegt
IZB is behalve “onafhankelijk” Duits onderzoeksbureau ook het bedrijf die als concultant de Sunstainability onderzoekt en verbeterd bij BMW dus door BMW de hemel in te prijzen geven ze tegelijk hun zelf ook een schouder klopje en een commercieel voordeel.
Peperbus zegt
Vreemd dat ze Azie niet vanuit hun fabriek in Zuid Afrika bedienen.
Markus zegt
Niet slim? Hallo, er wonen meer dan een miljard mensen in India. Toegegeven, de meeste zijn arm, maar er blijven een hoop rijken over. Als die fabriek er staat zullen ze heel wat meer afzetten dan 257 auto’s. Want dan is een BMW natuurlijk ineens veel goedkoper dan de merken die nog importeren.
Dat onafhankelijke onderzoek klinkt wel erg fraai ja: 5x efficienter dan alle Duitse bedrijven bij elkaar… sure.
Summer Sky zegt
Hmmm maar 20 miljoen euro en dan heb je een fabriek??!?!
Ja, misschien eentie die 4 auto’s per dag produceert :P
wijnand zegt
In india kost grond en vergunningen toch geen drol
schnitzerken zegt
Goed gezien van bmw…
and the price, that’s just de quality from BMW;p
faststofke zegt
Ik ben erg verrast door dit nieuwsbericht, maar weet dat dit de enige manier is om voet aan wal te krijgen op deze immense Indiase markt. Deze importproblematiek is een enorme belemmering voor alle buitenlandse autoconstructeurs, reeds decennia lang. Ikzelf ben 2x in Chennai geweest (Hyundai) en weet dat er slechts enkele merken BMW vooraf gegaan zijn, w.o. Ford en dus Hyundai.
Goede zet BMW ! Freude am Fahren.
Citrofiel zegt
@ Autogekk; Nee, Floryn bedoelt dat het stukje dat Frits citeerde fout is, en bewees dat met zijn citaat.
smoke zegt
Heren, ik citeer mijn bron:
Maarr…de clou zit hem hier: na enig zoekwerk heb ik de toespraak van Reithofer gevonden waarin hij zegt dat er van de BMW-merken (BMW, MINI en Rolls-Royce) tot nu toe 136.000 stuks zijn verkocht. Hij wil dit aantal in 2008 op 150.000 hebben. Ik heb het iets minder verwarrend in het artikel gezet.
Verdere info: de fabriek is in een jaar uit de grond gestampt en bezet 89.000 vierkante meter, inclusief een produktiehal van 13.000 vierkante meter. De 3 serie wordt al gebouwd, de productie van de 5-serie start binnenkort. Bovendien heeft BMW het recht op koop van omliggende grond vastgelegd, om zo alle uitbreidingsmogelijkheden open te houden.
cetin zegt
ik vind het een goeie investering in de arbeidsmarkt, natuurlijk voor de economie.
Richard zegt
Ik ben pas in India gweest gewedig die groei daar, alles veranderd razend snel””
Nu al bijna 400 mensen een auto kan kopen dus BMW wil ook graantje mee pikken, wil niet achter blijven toch?
Er komen steeds meer rijken bij en India heeft nu 1100 milioen in wonners
Ik zou zeggen BMW ga doorrrrrr